Pseudotropheus Saulosi vs Labidochromis caeruleus


C

Convantol

Guest
Hey,

Ik heb beide in een 2 meter bak zitten maar ik zou toch graag willen weten welke nu welke is.


Hoe kan ik de gele vrouwtjes van de Saulosi onderscheiden van de Labidochromis?



~Convantol
 
Welke Labidochromis caeruleus heb je precies? Er zijn een paar vormen... Caeruleus betekent trouwens hemelsblauw, die blauwe heb je waarschijnlijk niet. Er is naast de blauwe een geheel gele vorm met normale ogen, een geheel gele vorm met rode ogen, een witte, een gele met zwarte streep in de vinnen en een albino.

De meest verkochte 'yellow' is die met de zwarte streep (in ieder geval te zien op de rugvin en de aarsvin), als je die variant hebt dan is het verschil met andere malawi cichliden erg duidelijk te zien.
 
Ja ik heb de Yellow. Maar de vrouwtjes hebben deze zwarte streep toch niet? Of zijn alle helemaal gele visjes dan van de P. Saulosi? En Gele visjes met zwarte streep kunnen man of vrouw zijn?
 
Als je dezelfde (onder)soort Labidochromis caeruleus hebt gekocht dan zien de mannetjes er inderdad hetzelfde uit als de vrouwtjes, qua tekening. Het dominante mannetje heeft wel een zwartere aftekening, en vaak ook flink zwarte borstvinnen. Vooral als ie even moet laten blijken hoe dominant hij wel niet is ('stressaftekening)', dan wordt de aftekening echt gitzwart. Niet-dominante mannetjes + vrouwtjes hebben lichter zwarte aftekeningen.

Helemaal gele vissen kunnen saulosi vrouwtjes zijn inderdaad. Of jonge saulosi mannetjes, of geheel gele yellows...
De 'stressaftekening' van P. saulosi is met vertikale banden, die banden hebben caeruleus in ieder geval niet. Volgens mij kan er wel een zwarte band in de rugvin+aarsvin zitten/komen bij saulosi mannetjes.

Maar foto's vertellen meer ;-)
 

Terug
Bovenaan