Wat is er nieuw

Pterophyllum altum Rio Orinoco

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Gisteren een bezoekje gebracht aan Zoo Zajac in Duisburg.

Hier zag ik de Pterophyllum altum uitRio Orinoco, welsiwaar geen wildvang noch F... vissen.
De geschatte leeftijd was ca. 5 maanden.

Ze werden aangeboden voor �55,00 pst 0f bij afname van 5 st. voor �49,00

Helaas vond ik het personeel niet echt deskundig zo wisten ze niet waar ze vandaan kwamen en of ze wildvang/F maanvissen waren, toch wel raar!

Dat ze geen wildvang waren was wel duidelijk alleen toch wel jammer.

Mochten onder ons nog liefhebbers zijn om deze aan te schaffen ze hadden nog een kleine 20 stuks.

Helaas heb ik geen foto's kunnen maken.

Toch benieuwd:
- waarom is personeel niet deskundig als ze die informatie niet hebben?
- waaruit was dan af te leiden dat het geen wildvang was?

In mijn opinie zijn dit de minimale basis voorwaarde als klanten hierom vragen, zeker bij dieren.
Er was een klant die vroeg hoe zij wisten dat dit de Pterophyllum altum uit Rio Orinoco was en niet de Peru Altum!
antwoord: Het staat erop!

De vissen waren veel te jong voor wildvang (lees kijk naar oog grootte). Daarnaast hadden ze geen enkele beschadiging en zagen de vissen te verzorgd uit.

Ik heb anderhalf jaar terug wildvang gezien van 7 cm hoog. Ze moesten nog gevoerd worden met levende Artemia. Dit was bij een groothandel.

Bij Zoo Zajac zal net zoals bij veel dierenspeciaalzaken niet iedereen even deskundig zijn. Bij Zoo Zajac is dhr. Schmidt verantwoordelijk voor de inkoop van tropische siervissen. Samen met zijn medewerkers runt hij de aquariumafdeling daarbij bijgestaan door dierenartsen.
Je mag ervan uitgaan dat ze hier wel degelijk deskundig zijn maar dat je net even de verkeerde medewerker gesproken hebt.
Als je niet deskundig bent is het onmogelijk om een dergelijke grote aquariumafdeling te runnen op een goede manier.

Hobbygroet,
Jos Hut

Er zitten toch nog wat onvolledigheden/onvolkomenheden in die onderbouwing:

Hoe deze dieren gehuisvest en verzorgd dienen te worden zou als vele malen belangrijker kunnen worden gezien.
En die informatie kan best eens worden gegeven, naarmate een zaak veel ervaring heeft met de dieren van een bepaalde leverancier, zonder dat per s� noodzakelijk is te weten of het wildvang is of om welke generatie nakweek het dan gaat.

Achter dat naamkaartje zit zeer waarschijnlijk een fatsoenlijke onderbouwing: een echte Pt. altum en de Pt. sp. 'Rio Nanay' (Peru altum) zijn goed uit elkaar te houden. "Het staat erop" is dan een volkomen bevredigend antwoord, als medewerkers weten dat dieren met zorg gelabeld worden.

Het zijn zeer gevoelige dieren en een handelaar die zijn vak serieus neemt plaatst deze in quaraintaine en lapt ze op tot volledig verkoopwaardig alvorens prijzen van om en nabij de � 50 te rekenen.
Kijk maar eens hier: Pt. altums bij Hustinx aquaristiek. Wildvangdieren in topconditie. De conclusie die jij trekt uit de conditie van de dieren kan dus niet getrokken worden.

Bij Utaka zaten enige tijd geleden wildvangdieren van nog geen 6 cm hoog. Uit het kleine formaat kan de conclusie dus ook niet getrokken worden.

edit: oh kijk eens aan, een min of meer soortgelijk verhaal van onze maanvissenkenner Jos.

Fijn om te horen dat er onder ons wel deskundigen zijn.

De naam van dhr. Smidt heb ik inderdaad wel een aantal malen gehoord maar was op dat moment niet te bereiken.
Het zou inderdaad kunnen dat ik met de "verkeerde" persoon heb ik gesproken maar al met al kwam het toch ook wel "amateuristisch" over. En natuurlijk mag ik bij zo'n zaak als Zoo Zajac ervan uit gaan dat zo'n grote afdeling door dieskundigen wordt gerund.

Je doelt, neem ik aan, op deskundig winkelpersoneel. Daar had je namelijk je vraagtekens bij gezet.

En, onder ons zijn ook wel deskundigen...

Hobbygroet,
Jos Hut

Klopt inderdaad.

Personeel is toch het eerste aanknoop punt voor een klant, zeker als hij wat nader informatie wilt hebben.

Juist omdat Pt. altums uit Rio Orinoco niet zo vaak worden aangeboden.

Als je vissen gaat kopen hoor je ingelezen te zijn 😉 Je kan niet van een winkel verwachten dat alle personeel 'deskundig' is, wel vind ik dat ze je door hadden moeten sturen naar degene die het wel weet.

Mascha&Ivo zei:
Het zijn zeer gevoelige dieren en een handelaar die zijn vak serieus neemt plaatst deze in quaraintaine en lapt ze op tot volledig verkoopwaardig alvorens prijzen van om en nabij de € 50 te rekenen.
Kijk maar eens hier: Pt. altums bij Hustinx aquaristiek. Wildvangdieren in topconditie. De conclusie die jij trekt uit de conditie van de dieren kan dus niet getrokken worden.
Die van mij heb ik daar ook ooit gekocht. Zaten de eerste quarantaine weken daar ook op demi water met PH beneden de 4 vol met tanines, . Is niet voor niets. De bakken in de laag eronder in de stelling leeg, waarin water werd voorbereid voor de volgende wissel. Als ze te snel van deze waardes afweken ging het mis... Het kan dus prima, maar komt nogal wat bij kijken.

Ik heb net 6 manen wildvang in m'n bak.....die zien er ook gewoon top uit.........

Daarnaast vind ik dat er soms te snel gezegd word dat personeel niet kundig genoeg is. Ik denk eerder dat diegene die dat zegt te ongeduldig is.

In mijn vakgebied ben ik behoorlijk onderlegen na 30 jaar ervaring. Maar ook ik krijg soms wel eens een vraag waarop ik niet direct antwoord heb. Dat maakt mij toch ook niet ondeskundig?

En waarom zou men geen jonge vissen kunnen vangen?

En 't kan ook goed aflopen.... Wat Ivo stelde; Utaka had onlangs wildvang Altums zitten ter grootte van een twee-euro munt. Superklein dus. Onlangs zette hij een filmpje op zijn site waaruit bleek dat deze kleine visjes al tot zo'n 25cm waren uitgegroeid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan