pterophyllum liefhebbers


M

mss

Guest
�Hallo,

Laat ik beginnen met ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ik gewoon benieuwd ben wat jullie Pterophyllum houders zo mooi,leuk,intressant vinden aan maanvissen.

Waarom ik dat wil weten omdat ik niet weet of ik ze nu mooi vind of saai en vooral dat laatste heb ik recht omdat te zeggen want zijn ze saai?.

Ik zie veel youtube filmpjes op het internet het is een prachtig eleganten vis maar ook ergens saai ze hangen er maar wat bij of is dat incorrect?.

kun je een maanvis als bijvis houden of is het altijd de hoofdvis ( uit gaan dat je aquarium 700 Liter of meer is).

Moet je altijd jongen vissen kopen of kun je een al bestaande groep zonder probleem over kopen of aanschaffen bij een importeur?.

Ze vallen onder de cichliden maar hebben ze ook dat echt cichliden gedrag?

Ik weet dat ze ook een rangorde hebben of is dat incorrect?. Wat is het gedrag als ze eieren hebben? als er zich een koppel vormt zonderen ze zich af of blijven ze samen met de andere?.

Wat voor medebewoners/hoofd vis kun je ze (er)bij houden?

Dit is een onderwerp waar ik als geintresseerde jullie mening,gedachten wil horen.

Met vriendelijke groet
Stijn
 
1. Verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind maanvissen alles behalve saai en bij mij zaten ze ook nooit stil. Of ze zwommen als groep wat door de bak, of ze hielden onderling kleine gevechten. Als je ze niet dagelijks voert (ik sloeg toen ze volwassen waren weleens een dag over) zullen ze ook actief de oppervlakte bij langs gaan opzoek naar iets te eten.

2. Naar mijn mening hoofdvis. Ik zie weleens bakken met maanvissen en ander groot, dominant spul dat er dwars doorheen zwemt. Dat is ten eerste geen gezicht en daarnaast komen de vissen dan gewoon niet tot hun recht.

3. Volwassen of jong maakt niet uit. Kan er met een volwassen groep wellicht wat heftiger aan toe gaan met rangorde bepaling dan bij jonge dieren.

4. Ja, zijn qua gedrag echte cichliden.

5. Een koppel met eieren zal zich afzonderen. Bij mij zetten ze vaak helemaal tegen de zij- of achterruit tegen een Vallisneria blad af. Eieren worden fel verdedigt, ook tegen soortgenoten. Zelf heb ik ook meerdere keren gezien dat de rest van de groep met zijn allen na een dag of 2 opeens de eieren opeet.

6. Medebewoners: alles groter dan 5 cm en geen dominante/ agressieve/ hele drukke soorten. Een Biotodoma soort is bijvoorbeeld prima.
 
Ik ga er vanuit dat je vooral benieuwd bent naar de combinatie met Apistogramma. Ik heb ze een tijd met a. cacatuoides, A. bitaeniata en A. barlowi gehad. En het zijn prachtige vissen. Statig, maar ondertussen ook lekker aan het kibbelen. Saai kan ik ze dus absoluut niet noemen. Ook de combinatie met dwergcichliden was geen probleem. De dwergen zaten op de bodem en de maanvissen in het midden-boven van de bak. Ik merk nu wel nu ik de laatste maanvissen en de mesonauta weg heb gedaan dat de A. barlowi ook wat meer omhoog komt, en de dominante man is wat feller geworden. Ze waren dus toch wel een beetje onder de indruk van die grote vissen. In een bak als die van jou denk ik dat een groep van en stuk of 8 heel mooi zou uitkomen. Vooral de P. sp. rio Nanay lijkt me erg geschikt, zijn wat hoger dan gewone scalares, zijn mooi gekleurd, blauw en geel zie je er mooi in uitkomen, en ze zijn wat pittiger dan een gewone scalare. Dus nog minder saai.
 
Er is in de laatste 20 jaar een ontwikkeling gaande waarbij er steeds meer vraag is naar goede maanvissen. Dat merk ik duidelijk. Er is ook veel waardering voor het gedrag en de kleurenpracht die dergelijke maanvissen laten zien in een goed ingericht aquarium. Er zijn veel contacten tussen liefhebbers onderling en daardoor wordt er steeds meer bekend over deze vissen. Het zijn niet alleen meer de Scalare, de Leopoldi en de Altum( Orinoco altum) waarover gesproken wordt maar ook over andere soorten.
Iemand die de tijd neemt om maanvissen te observeren zal zien dat hun gedrag allesbehalve saai is. Het staat en valt met de inrichting van het aquarium, en de interesse die de liefhebber voor zijn dieren toont.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het is ook wat je zelf zoekt ;) Zelf heb ik gewoon veel bakken met Maanvissen bekeken en Youtube afgespeurd. Dan kan je een vrij goed beeld vormen van het gedrag. Naar mijn idee zijn het mooie statige vissen die hun mannetje staan indien nodig. Ook zijn het voor mij hoofdbewoners maar dat heeft ook weer met de afmetingen van de bak te maken, als je een grote bak heb zijn ze ook wel te combineren.

En ik heb gister een het mooiste soortje van allemaal opgehaald, de Eimekei ;)
 
Fijn te zien dat er gereageerd wordt, Ik snap inderdaad dat mensen de statigheid waarderen van deze vissen.

Ik vind vooral de wildkleur vormen echt ronduit prachtig vooral de Rio Nanay en Altum.

Welke van de wildkleur maanvissen is de meeste kleurrijke?

En wat je zegt Jos geld eigenlijk voor alle vis soorten een goed ingerichten aquarium is zo belangrijk en vaak wordt dat nog eens achterwege gelaten is mijn mening. Tevens is verlichting erg belangrijk.


@Jelle,

Apistogramma's staat niet meer zo hoog op mijn lijstje moet ik eerlijk bekenen vanwege verschillende redenen vooral dat ik niet kan vinden wat ik zoek. Maar ook omdat ik apistogramma's al gehouden heb en wil eigenlijk eens iets anders. Maar ik heb zoals aangegeven enorm veel filmpjes bekeken en je ziet dat ze best gecombineerdt kunnen worden met verschillende soorten cichliden uiteindelijk is alles afhankelijk van je maat aquarium. Nu mag ik best zeggen dat ik geen klein aquarium heb en de hoogte zal helemaal top zijn voor maanvissen (66 cm waterhoogte).

@Roy

Klopt alles is uiteindelijk afhankelijk wat jij van belang vind. Eimekei is inderdaad prachtig
 
Ik denk dat de rio nanay het meeste kleur heeft, maar heeft ook met de verlichting te maken. Onder de juiste verlichting zullen ze allemaal wel iets van kleur laten zien. De soorten die Jos heeft zijn mooi van kleur in ieder geval ;)
 
Rene B zei:
1. Verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind maanvissen alles behalve saai en bij mij zaten ze ook nooit stil. Of ze zwommen als groep wat door de bak, of ze hielden onderling kleine gevechten. Als je ze niet dagelijks voert (ik sloeg toen ze volwassen waren weleens een dag over) zullen ze ook actief de oppervlakte bij langs gaan opzoek naar iets te eten.

2. Naar mijn mening hoofdvis. Ik zie weleens bakken met maanvissen en ander groot, dominant spul dat er dwars doorheen zwemt. Dat is ten eerste geen gezicht en daarnaast komen de vissen dan gewoon niet tot hun recht.

3. Volwassen of jong maakt niet uit. Kan er met een volwassen groep wellicht wat heftiger aan toe gaan met rangorde bepaling dan bij jonge dieren.

4. Ja, zijn qua gedrag echte cichliden.

5. Een koppel met eieren zal zich afzonderen. Bij mij zetten ze vaak helemaal tegen de zij- of achterruit tegen een Vallisneria blad af. Eieren worden fel verdedigt, ook tegen soortgenoten. Zelf heb ik ook meerdere keren gezien dat de rest van de groep met zijn allen na een dag of 2 opeens de eieren opeet.

6. Medebewoners: alles groter dan 5 cm en geen dominante/ agressieve/ hele drukke soorten. Een Biotodoma soort is bijvoorbeeld prima.

1: Wilde inderdaad vragen kan het zijn dat bij overmatig voeren ze sloom worden?. Misschien verwacht ik te veel want als ik filmpjes kijk hangen ze er maar wat bij terwijl de rest (school vissen etc) leuk rond zwemt.

2: Die mening deel ik niet perse, moet wel toegeven dat ik een persoon ben die graag geprikkeld word dus 1 groep van 1 soort zou mij vervelen nu weet je ook dat ik niet van overvollen aquariums houdt.

3: Dat dacht ik inderdaad al maar ik persoonlijk zou voor volwassen gaan, want bij jongen vissen moet je zoveel voeren en verversen maar dat is uiteindelijk persoonlijk

5: zijn planten dan van groot belang of is dat weer geheel persoonlijk? want sommige leven toch in rivieren waar bijna geen plant te vinden is?.

6: Duidelijk
 
hier staan wel mooie voorbeeldjes tussen wat betreft de kleuren, Misschien al gezien maar toch ;) Klik
 
Link kende ik al inderdaad,

de Redback en santa izabel vind ik beide erg mooi enkel van de laatste zie ik veel verschillende foto's dus moet bekenen dat ik niet zeker ben of ik wel de echt santa izabel mooi vind ;)..

Jos, Gewoon uit nieuwsgierigheid en eventuele gedachten kunt u mijn eventueel wat prijzen toemailen? van pure soorten en liefst half of volwassen exemplaren
 
Even een vraag aan de kenners ;)..

Zou de Hyphessobrycon loretoensis of paracheirodon simulans bij maanvissen gehouden kunnen worden?
 
Volgens mij is de tweede erg duur voer voor de maanvis, tenzij je ze al op maat kunt aanschaffen. Ik heb begrepen dat maanvissen wel een kardinaaltje of wat lusten.
 
Bij P. axelrodi wordt al gemeld dat het riskant is dus ga maar na hoe het zal zitten met P. simulans.

~ Ivo
 
Maar dat de simulans inderdaad gevaar loopt is inderdaad logisch ivm dat ze kleiner zijn. Maar waarom zie je in 9 van de 10 video's toch kardinalen zwemmen?.

Wat zijn dan goede opties om er als school vis bij te houden?
 
Bloedvlektetra e.d. Hoger gebouwde vissen
 
Worden die enkel niet drukker op de temperaturen van maanvissen? ik heb ze nu wat koeler en merk dat ze nu fijner zijn om te houden en ben bang als ik naar 26 graden ga ze me te druk worden?.

Buiten de bloedvlek wat kan eventueel nog meer?..kan trouwens zwarte neons worden 5 cm? of is dat nog te klein?
 
Lengte is veel minder belangrijk dan hoogte.
 
Klopt maar vind zwarte neons volwassen niet bepaald laag als ik de monden van maanvissen bekijk. Maar niet voor niks een topic aangemaakt omdat zo n dingen voor mij nog onbekend zijn
 
mss zei:
Maar dat de simulans inderdaad gevaar loopt is inderdaad logisch ivm dat ze kleiner zijn. Maar waarom zie je in 9 van de 10 video's toch kardinalen zwemmen?.

Wat zijn dan goede opties om er als school vis bij te houden?
Het kan wel maar dan moet je echt op zoek gaan naar volwassen exemplaren, en houd er rekening mee dat je je bestand met regelmaat moet aanvullen.
 
Ik kreeg zelf als suggesties voor vissen die erbij kunnen onder andere de Diamantzalm, de rode of zwarte Fantoomzalm, de Keizertetra of de Bloedvlektetra. Die vissen zijn allemaal veel hoger gebouwd dan de Simulans. Heb de Simulans nu al 2 jaar in een 60 cm bak en ze blijven beduidend kleiner dan de kardinalen. Vind de Simulans wel het mooiste van alle neon's maar ik zou ze niet bij maanvissen houden. Er zitten een paar iets grotere exemplaren in mijn bak maar de meeste worden niet zo groot dat ze geen gevaar meer lopen voor de maanvissen..
 
Ligt er natuurlijk ook aan voor welke soort maanvis je zou gaan. Als je bv voor de echte Althum of Eimekei gaat is de kans dat ze een kardinaal gaan eten groter dan als je bv voor de Rio nanay gaat. Ik hoorde van Jos dat een eimekei makkelijk een hockysticktetra kan eten ;)

Verder moet je ook geluk hebben denk ik, want ook ik zie die filmpjes op youtube. Daar worden ook gewoon de grotere soorten maanvissen met kardinalen gehouden.
 
Zwarte neons heb ik nu bij mijn discussen zitten
 
Roy,

Dus eigenlijk zeg jij is afhankelijk van de vis sommige laten kleinere met rust maar de kans bestaat altijd dat ze opgegeten kunnen worden.
Richvio en wat is je ervaring nu weet ik niet of Discussen erom bekend staat te jagen/kleine vissen te eten zoals bij maanvissen.
 
Ze kijken er niet naar om. Maar ze worden wel wat bulliger van bouw dan bijvoorbeeld roodneuszalmen. Die zitten er ook in. De neons zijn nog niet volgroeid. En de discussen zijn tussen de 6 en 9 cm of zo. Neons 3-3,5 cm. Ook een leuk gedrag. Ben er wel blij mee. Mooie vis hoor
 
Ze scholen niet zoals de roodneuzen. Maar s,avond doen ze het wel vaak hier. Dan hangen ze bij de uitstroom en dan vliegt heel de groep ineens door de bak. Mooi om te zien is dat
 
Ja precies, en het soort maanvis. De Eimekei is qua lichaam bijna 2x zo groot als een Rio nanay en daar zal dus eerder een kardinaal in passen. Joost1980 van het forum hier heeft ook kardinalen bij zijn Althums zitten, hij zal er vast af en toe 1 missen maar volgens mij zitten ze er al een hele tijd bij. Bij de kleinere soorten maanvissen is de kans een stuk kleiner dat ze aan je scholenvisje beginnen, het forum staat vol met maanvissen die samen zitten met een kleinere scholenvis.

Er zullen vast meerdere factoren een rol spelen, voerschema en de inrichting van de bak kunnen naar mijn idee de kans ook verkleinen. Maar je weet het pas als je het probeert, ik laat mijn scholenvisjes(eques en pristella) gewoon bij de nu nog kleine Eimekei zitten en zie dan wel hoe het gaat lopen ;)

Discusvissen en Maanvissen zijn in dit opzicht niet te vergelijken. Maanvissen zijn veel feller dan discus en zullen daar door eerder aan je schooltje beginnen dan de discus. Hier werd kleine vis compleet genegeerd.
 
Roy, enorm bedankt voor je uitleg ik ben zelf nog steeds twijfelend over wel of niet voor maanvissen gaan..De bak is groot genoeg voor zowel scalara als altum maar heb er op moment de Iguanodectes in zwemmen (school vis) en twijfel enorm of het een geschikte combinatie is. is niet een soort die veel gehouden word en is dus een goed wat je al schrijft over combinatie neon x maanvis dit kan goed gaan maar ook niet.

Twijfel dus enorm zondag heb ik de kans om ze eruit te vangen ivm flinke verversing die ik 1 x in de 2 weken doe. Wat is jou gedachten achter de combinatie Iguanodectes met maanvissen (als je ze niet kent even google) staan ook wat foto's van hun gebit. ze zijn qua vorm zoals roodneuzen en zwemmen ook flink heb er 10 van zwemmen.

De twijfel is houden of verkopen en als ik ze verkocht heb wat in de plaats dacht eerst neons stuk of 100 voor de prijs hoef ik het niet te laten maar buiten de kleur zijn ze vrij saai hoor ik.

Qua maanvissen twijfel ik nog (als ik ervoor ga) tussen manacapuru en rio nanay de Altum staat ook op de lijst enkel als hij op normaal water gekweekt is gezien ik hoor dat hij nogal gevoelig is als wildvang
 
Zwarte neon vind ik niet saai eerlijk gezegd. Bij mij zijn ze actief genoeg hoor
 
Dat is fijn te horen, maar is het een wauw vis of gewoon een school vis, als je begrijpt wat ik bedoel. Valt hij op of moet je echt zoeken
 
Vindt hem wel goed opvallen. Felfluoriserende gele streep over het lichaam en een vuurrood ooglid
 
Haha. Wou al zeggen kom een keer kijken. Maar dan moet je een stukje rijden vanuit limboland :D
 
Dat is inderdaad een stuk rijden lol ;) misschien maar eens wat filmpjes online bekijken van ze (of moet zeggen nog meer). Maar hopelijk dat iemand mijn vraag kan beantwoorden wat betreft de iguanodectes.

Mensen niet vergeten de POLL even aanklikken
 
Ik zal kijken of ik nog wat kan filmen voor je straks :)
 
De Altums die op leidingwater zitten zijn vrij lastig te krijgen ook begreep ik. Wildvang schijnt een of ander virus te hebben, alleen zijn er ook zat verhalen te vinden waar bij ze met succes gehouden worden. Als het kan qua waardes en temperatuur zou ik het wel aan durven om jou scholenvisje met manacapuru en rio nanay te houden, kan geen garanties geven maar heb me zelf er van overtuigd dat de kleinere maanvis soorten vissen van een cm of 5 wel met rust laten. Je kan ook Jos Hut even een pb doen en vragen wat hij er van denkt ;)
 
Ben eigenlijk niet bang voor dat de maanvis wat doet maar eerder andersom...

En wat voor soort virus heb je een link hiervan vind wel intressant om te lezen?

En richvio top ben benieuwd
 

Terug
Bovenaan