pterophyllum liefhebbers


Ik durf het zo niet te zeggen, ik had hier iets van vernomen toen ik bij Jos was ;) Ik lees zo ff snel van je visje dat ze genarally peacefull zijn dus denk nog steeds dat het kan.
 
Thanks Roy,

Aha nou ben al in contact met jos zal het hem eens vragen of hij een link heeft of waar hij de informatie vandaan heeft..

Misschien moet ik de iguanodectes dan maar gewoon laten zitten en het aankijken in de toekomst als ik merk dat het niet gaat met de vissen die ik wil zullen ze helaas weg moeten.
 
Graag gedaan ;) Zou ik ook doen gewoon kijken hoe het gaat en dan beslissen.
 
Ik ben verkeerd begrepen.

Een aantal jaren geleden waren Pterophyllum altum nauwelijks te verkrijgen. De oorzaak was dat ze om onverklaarbare redenen steeds dood gingen.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en speelt dat probleem niet meer bij de Pterophyllum altum. Je ziet ze ook weer vaker te koop in de aquariumspeciaalzaken.

Als je eens een keertje wat anders wilt dan de standaard scholenvissen in combinatie met maanvissen denk dan een aan een groep Discrossus filamentosa. Je ziet regelmatig dat ze aangeboden worden. In Amersfoort zag ik dat ze hiervan wildvang hadden zitten voor een hele scherpe prijs.

Bij mijn Eimekeis heb ik Columbiazalmen. Flinke zalmen die zeker niet worden opgegeten. Het grappige is zelfs dat hun jongen in het javamos voldoende zich kunnen verschuilen. Regelmatig zie ik dan ook jongen bij de groep, de oudsten hiervan zijn inmiddels volwassen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ben inderdaad bekend met de Discrossus leuke soort, maar heb besloten voor een andere soort te gaan.
En fijn te horen dat de altum steeds sterker is merkt u verschil in F1 (hopelijk heb ik het goed onthouden dat u ermee gekweekt heeft.

Wat is u mening over eerder gestelde vragen..of de Iguanodectes die ik heb samen zou kunnen met maanvissen
 
Stijn dat 'sterk' is misschien wel een onterechte term. Dat kan ik ook niet opmaken uit het bericht van Jos.
Om onverklaarbare reden het loodje leggen is namelijk nog zeker niet hetzelfde als zwak!

De eerste gedachte die ik hier zelf bij heb is de voldende.
Ik begreep enige tijd terug van een liefhebber dat het probleem hem voorheen vaak zat in de vangstmethode. De altums zouden een stuk eenvoudiger te vangen zijn door het loslaten van (ik zeg het even algemeen en misschien wat ongenuanceerd) middeltjes in hun zwemwater. Makkelijk te vangen, maar later last van het spul is wat deze persoon me vertelde.
Is dit zo, dan heeft het natuurlijk niks te maken met of het zwakke of sterke vissen zijn. Een paard krijg je ook wel om als je het wilt, hebben we in ons taaltje zelfs een term voor.
Ik kan me hoe dan ook lastig voorstellen dat we het bij de dieren zelf moeten zoeken als de altums een paar jaar geleden het slecht deden en nu 'ineens' wel.

~ Ivo
 
Ik heb nog nooit de Pterophyllum altum gehad of er mee gekweekt.
Wel met de Pterophyllum sp Rio Nanay , ook bekend als de Peru altum.

De Iguanodectes ken ik niet. Wat is de volledige Latijnse naam? Dan kan ik hem opzoeken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos, iguanodectes adujai maar heb je hem ook via pm even op gestuurd, Dan kan ik het gemakkelijker vinden in de toekomst.

En excusses voor misverstand maar de Rio nanay heb je wel mee gekweekt en ook jongen van zitten op het moment correct?.

Ivo,

Sterk was misschien een verkeerde manier van woordkeuzen, Maar ik heb op Youtube ook filmpjes gezien van de vang manier van maanvissen en eerlijk daar schrok ik best van. Denk dat als ik voor maanvissen ga ik ook liefst voor F1 wil gaan.
 
Sta al in contact met hem. Fijne is dat hij ze op kweekt op normaal water (vergelijkbaar met ons kraanwater).
 
Zijn jongen zitten inderdaad op kraanwater ja.
Ouderdieren om te gaan afzetten eitjes te laten uitkomen zitten wel op zacht zuur water.

~ Ivo
 
Klopt, kweek is voor mij niet intressant op dit moment. Maar ben nog steeds twijfelend..wel besloten dat ik met dit aquarium eigenlijk voor 'simpel' ga met simpel bedoel ik niet saai en vissen die je overal ziet. Maar gewoon zo min mogelijk aan je water doen, en tuurlijk jongen vissen moet je keer extra verversen en voeren dat is ook geen probleem.
 
Dan had ik je verkeerd begrepen Jos ;)

Zou wel cool zijn hoor echte Altums ;)
 
Zeker zou het mooi zijn de echte altum te hebben ;) maar de Eimekei of red shoulder is ook mooi :)..

De inrichting bij maanvissen komt niet zo strikt toch? behalve dat ze van een gedimde verlichting houden. Heb veel filmpjes gekeken maar je ziet veel verschillende type inrichtingen
 
Zolang het niet al te licht is en wat schuilplekken hebben vinden ze het allang best ;) Eimekei is zeker mooi ;) Eigenlijk zijn alle wildvormen wel mooi vind ik, alleen de Altum en Eimekei zijn tanks vergeleken met de andere soorten.
 
Duidelijk, ze verlangen dus de zelfde inrichting als Discussen en veel andere Zuid amerikaanse soorten. Klopt alle wildvormen zijn mooi maar Altums hebben iets de koning van de maanvis (redshoulders maken nog een kans)
 
Iemand die me kan vertellen of 5 kan als volwassen groep bij maanvissen?
 
Ja kan best, is eigenlijk zoon beetje het minimale aantal ;)
 
Want als ik bedenk dat waar ik ze vandaan haal de ouders 35-40 cm hoog zijn dan lijkt me 5 een mooi aantal en 6 al bijna te veel. iemand anders een andere mening
 

Terug
Bovenaan