Pterophyllum scalare Redshoulder (110x75x75)


Aqua Tim

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2020
Berichten
201
Leeftijd
30
kan er een groepje Pterophyllum scalare Redshoulder goed gehouden worden in mijn aquarium van 110x75x75 waterhoogte ?

Oppervlakte van de aanbevolen grootte = 150x50 = 0.75m²
Oppervlakte van mijn bak = 110x75 = 0.825m²

Ik heb nog geen andere vissen. Maar ben van plan 1 groep corydoras te nemen en een groep scholenvis.
 
Waterhoogte zit wel goed, die 110 is misschien wat krapjes, zeker wanneer er koppeltjes vormen en er eitjes komen.
De ouders vechten de rest dan de hoek in.
Zo'n 150/180 is toch wel aan te raden.
 
Ik heb er 5 in een Fusion 120 van 120x50x60 dus ik zou denken dat het wel moet passen als je bak zo diep en hoog is. Wellicht is de 110 wat krap maar de kenners kunnen dat vast wel aangeven.
 
Dankjulliewel voor jullie input.
Ik wacht nog even af wat de andere kenners zeggen, Ik wil namelijk niet dat ze alle vissen in de hoek jagen, ik wil het beste voor de vissen.
 
Misschien kan je de planten en stenen zo zetten dat een hoek van het aquarium verleidelijker is voor een nestje, dan jagen ze alles die hoek uit maar is de rest van het aquarium gewoon vrij. Ze leggen graag op verticale platte stenen en bladeren (dacht ik) dus die uit het midden weghouden.
 
Dankjewel Merethe, ik ben nog bezig met de opstart van het aquarium, merendeels van de inrichting komt in het midden van de bak, ik heb de hardscape al klaar waar o.a java varen en anubias op geplaatst word, daar omheen komen crypto's en ergens achter in komt er een grote echinodorus en aan de andere kant ook achterin komt braziliaanse klim op en een lotus.
20200613_121326.jpg
20200613_121302.jpg
 
Kan je wat vertellen over de filtertechniek wat ik daar op de foto zie?
En om hoeveel manen gaat het?
 
Allereerst, mooie bak!

Het voordeel van een lang aquarium, is dat vissen elkaar wat makkelijker uit de weg kunnen. Een vis die helemaal links zit, zal minder snel een vis die helemaal rechts zit opzoeken.

Bij een bak als die van jou, blijven de vissen altijd zichtbaar voor elkaar. Ze kunnen elkaar dus niet echt uit de weg.

Ik denk dat je er opzich wel mee weg zou kunnen komen hoor, zo heel agressief zijn P. scalare ook weer niet naar elkaar, maar wees je er wel van bewust.
 
Erg bedankt voor de reacties!
Kan je wat vertellen over de filtertechniek wat ik daar op de foto zie?
Ik heb 2 externe pot filters, een van het merk eheim 1200l/h, en een van het merk JBL 1900l/h. Deze zijn aangesloten op een overloop met doorvoeren. Filters bestaan uit keramische biologische filter en filter schuim, voor mechanische filtratie heb ik filter watten in zitten die ik wekelijks schoonmaak of vervang wanneer nodig.
Ook heb ik nog een wavemaker (stromingpomp) van 2500l/h regelbaar. Deze gebruik ik voor goede bodem stroming.

En om hoeveel manen gaat het?

De bedoeling is een groepje van 5-6 maar naar veel informatie gelezen te hebben twijfel ik of ik dit wel wil doen met de genoemde territorium wanneer er paar gedrag en jongen zijn.

Allereerst, mooie bak!

Dankjewel!

Het voordeel van een lang aquarium, is dat vissen elkaar wat makkelijker uit de weg kunnen. Een vis die helemaal links zit, zal minder snel een vis die helemaal rechts zit opzoeken.

Bij een bak als die van jou, blijven de vissen altijd zichtbaar voor elkaar. Ze kunnen elkaar dus niet echt uit de weg.

Ik denk dat je er opzich wel mee weg zou kunnen komen hoor, zo heel agressief zijn P. scalare ook weer niet naar elkaar, maar wees je er wel van bewust.

hier ben ik van bewust en daarom vraag ik graag advies aan mensen die ervaring hebben met deze soort. Zonder een fijn gevoel ga ik deze vissen niet nemen.
 
Je kan het proberen toch?
Gaat het niet zet je de vissen bij aanbod.
 
We kunnen gaan praten over 5 of 10 cm te weinig ruimte, maar mits je niet meer dan 5 (groep) neemt en zorgt voor goede zichtbrekers in de bak heeft het een prima kans, overigens scheelt het ook of je de visjes uit een LFS neemt of vissen waar je zeker van kan zijn dat dat F2 of beter is, deze zullen groter en mooier zijn, maar ook feller waardoor zichtbrekers zeker niet mogen ontbreken.
Overigens is naar mijn mening dat hout niet zo geschikt, zeker als ze jong en fel zijn kunnen ze zich daar makkelijk aan open halen.
 
Je kan het proberen toch?
Gaat het niet zet je de vissen bij aanbod.

Ik wacht nog even af wat andere mensen zeggen. Ik ben niet echt van het proberen, ik snap dat het altijd een gok is je kan het goed treffen of slecht.

We kunnen gaan praten over 5 of 10 cm te weinig ruimte, maar mits je niet meer dan 5 (groep) neemt en zorgt voor goede zichtbrekers in de bak heeft het een prima kans, overigens scheelt het ook of je de visjes uit een LFS neemt of vissen waar je zeker van kan zijn dat dat F2 of beter is, deze zullen groter en mooier zijn, maar ook feller waardoor zichtbrekers zeker niet mogen ontbreken.
Overigens is naar mijn mening dat hout niet zo geschikt, zeker als ze jong en fel zijn kunnen ze zich daar makkelijk aan open halen.

Ik wist niet dat spiderwood niet geschikt was voor jonge maanvissen, ik heb zelf een mooie groep zien zwemmen volwassen red shoulders bij de maanvis in nijmegen. Niet gekeken of gevraagd of het f2 of nakweek is.

Ik ga er nog is goed over nadenken
 
Ik wist niet dat spiderwood niet geschikt was voor jonge maanvissen, ik heb zelf een mooie groep zien zwemmen volwassen red shoulders bij de maanvis in nijmegen. Niet gekeken of gevraagd of het f2 of nakweek is.

Ik ga er nog is goed over nadenken
De kans is groot dat al ze jong zijn of achter elkaar aan zitten dat ze zich kunnen beschadigen, maar dat is geen garantie, zeker niet als je de scherpe stukken eraf zou halen of bijwerken.
 
De kans is groot dat al ze jong zijn of achter elkaar aan zitten dat ze zich kunnen beschadigen, maar dat is geen garantie, zeker niet als je de scherpe stukken eraf zou halen of bijwerken.

Voor volwassen vissen wel veilig of?
 
Hallo Aqua tim

ik heb niet het idee dat de red back's zich kunnen of ongemerkt zullen beschadigen aan de decoratie,daar is het zwem en ontwijk gedrag te slim voor deze vis,de die zal altijd uitwijken zonder zich te beschadigen.Als ze nog jong zijn dan zijn ze allen maar bezig met eten,zonder op te scheppen zijn mijn red back's goed gegroeid en hebben al even de welbekende rode rug.

Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat er een soort van paarvorming aan de gang is,hevige stoten in de flanken en elkaar in de bek bijten etc. Nou daar word ik alleen maar blij van,het karakter van de vis kun je niet aanpassen,wat gebeurt gebeurt.

Volgens mij kun je wel starten met 6 vissen,als dit later te veel zou zijn is het altijd nog beter om een of 2 vissen te verkopen,dan er later achter te komen dat 4 te weinig was,en na een jaartje kun je maar zelden weer dezelfde groote aanschaffen die je dan in bezit heb,dus beter ietsje te veel dan te weinig,en niet meer aan te kunnen vullen met de grote van de vissen die je dan hebt.
Gr.bert
 
Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat er een soort van paarvorming aan de gang is,hevige stoten in de flanken en elkaar in de bek bijten etc. Nou daar word ik alleen maar blij van,het karakter van de vis kun je niet aanpassen,wat gebeurt gebeurt.

Hoe oud zijn ze Treb want de mijne zijn nu 10-11 mnd en ik zie dat hier ook en af en toe heeft er een een kapotte rugvin. Het is inderdaad mooi om te zien en al helemaal omdat de kleuren dan erg mooi uitkomen.
 
Ze zijn van eind januari-begin februari,ik zal weer eens een foto moeten plaatsen,ze zijn van onder tot bovenvin nu naar inschatting 16-19 cm.?
Na een waterverversing gaat dit zich steeds weer laten zien,soms stoor ik me er wel eens aan maar ach,,het zij zo toch.
Maar ik ververs nog steeds veel hoor,op advies van Jos en zijn geschreven artikelen,waterverversen geeft zoveel positiviteit.

Kapotte rugvinnen zie ik niet,en dat mag eigenlijk niet voorkomen,wat ik wel zie is dat ze de kieuwvinnen onderling aanvallen,maar ik zie ook weer een herstel.

Gr.bert
 
Hallo Aqua tim

ik heb niet het idee dat de red back's zich kunnen of ongemerkt zullen beschadigen aan de decoratie,daar is het zwem en ontwijk gedrag te slim voor deze vis,de die zal altijd uitwijken zonder zich te beschadigen.Als ze nog jong zijn dan zijn ze allen maar bezig met eten,zonder op te scheppen zijn mijn red back's goed gegroeid en hebben al even de welbekende rode rug.

Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat er een soort van paarvorming aan de gang is,hevige stoten in de flanken en elkaar in de bek bijten etc. Nou daar word ik alleen maar blij van,het karakter van de vis kun je niet aanpassen,wat gebeurt gebeurt.

Volgens mij kun je wel starten met 6 vissen,als dit later te veel zou zijn is het altijd nog beter om een of 2 vissen te verkopen,dan er later achter te komen dat 4 te weinig was,en na een jaartje kun je maar zelden weer dezelfde groote aanschaffen die je dan in bezit heb,dus beter ietsje te veel dan te weinig,en niet meer aan te kunnen vullen met de grote van de vissen die je dan hebt.
Gr.bert

Hallo Bert dankjewel voor je bericht,
Fijn om te horen dat het wel goed hoort te gaan, ik ben namelijk erg verliefd op de maanvis maar wil niet later spijt krijgen van mijn keuze.

Ik ben wel wat persoonlijkheid van vissen gewend, ik heb zelf jaren malawi gehad, met name Mbuna cichlides daar kwam regelmatig kapotte en gescheurde vinnen voor door paring en haantjes gedrag.

ik wil goed weten waar ik aan begin, en probeer daarom door deze manier zo veel mogelijk informatien te verkrijgen of het mogelijk is in mijn bak.

Gr Tim
 
Ik heb in gedachten;

6 Pterophyllum scalare Redshoulder
25 a 30 Trigonostigma Heteromorpha of Espei
15 a 20 Corydoras Sterbai

Is dit een goede combi en kan hier nog wat bij?
Ben eigenlijk op zoek naar iets blauws

 
Ik heb bij de Redbacks ook de Espei maar merk dat ze toch er schichtig zijn bij de manen en veel tussen de planten zitten terwijl ze vroeger wel vrij door de bak zwommen. Ik wilde de Espei niet wegdoen maar vindt de combi achteraf toch niet ideaal.
 
Dan is de espei niet de beste keuze, misschien de Trigonostigma Heteromorpha kegelvlek barbeel een betere keuze.
 
Ik ben niet zo'n fan van kardinalen :sorry:.

Ze zijn zeker wel mooi maar niet voor mij, ik wil ook maar 1 school in de midden laag.
 
Wat is beter?
3 mannen en 3 vrouwen
2 mannen en 4 vrouwen

Aangezien ik de vissen zo goed als volwassen ga kopen, zou ik dat verschil goed moeten kunnen zien.
 
Bij maanvissen is het zo dat ze zelf een koppel gaan vormen en niet 2 vissen is een koppel, zo kan je altijd een mannetje en een vrouwtje overhouden, als je het al goed kan zien, of de verkoper moet dat kunnen bevestigen.
 
Daarnaast moet ik opmerken dat je met aankoop van volwassen vissen mogelijk de uitgeselecteerde afdankers van een ander zou kunnen overnemen, maar mogelijk ken je de verkoper en is dat niet zo.
 
Dus het beste is om maar een koppel over te houden van de gekozen aantal vissen? Wat als er 2 koppels zijn? Is het dan wel goed om al meerder volwassen exemplaren bij elkaar te plaatsen? Of is het beter om een bewezen koppel te bemachtigen?

De speciaalzaak waar ik al jaren kom "de maanvis" vind ik een erg goede eerlijke zaak die altijd aangeeft waar de vissen vandaan komen, nakweek f2,3,4 of wildvang en kweker.
 
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker koopt de Maanvis ook wel bij Jos Hut in, dus dat zijn goede dieren.
 
ja ik dacht al zoiets gezien te hebben maar wist het niet zeker, ik ga snel binnenkort wat visjes reserveren.

Maar wel met een groep beginnen? Of bewezen koppel?
 

Terug
Bovenaan