Wat is er nieuw

Pterophyllum scalare Redshoulder Rio Manucapuru

• Onderwerp starter Onderwerp starter Amateur
  • Startdatum Startdatum
A

Amateur

Guest
kunnen deze toekomstige bewoners in een juwel trigon 350?
Wat raden jullie aan qua aantallen? En medebewoners nog erbij?
Nog specifieke eisen waar de vissen beter door kleuren?

Of andere maanvis soorten die jullie adviseren om een mooie rustige bak te houden?

Hopelijk kan er iets, aangezien ze zo mooi zijn.

Dat heb je in dit topic ook al gevraagd

Het andere topic is verwijderd en men kan hier verder op de vraag ingaan.

Sorry voor dubbel posten. Eerste instantie zag ik m niet verschijnen en had de tekst al gekopieerd.
Vandaag zag ik dat er ook dit topic was, en daar past deze beter in.

Nogmaals sorry,
Hopelijk komen er antwoorden.

Geen probleem hoor. Het is opgelost zo 😉 .

Een juwel trigon is een moeilijke bak om in te richten vanwege zijn vorm. De inrichting met kienhout , drijfplanten en schuilplaatsen is belangrijk voor maanvissen.
Ik ben een voorstander van het laten opgroeien van maanvissen in een groep. Een groep waarbij je gaat selecteren als de vissen bijna volwassen zijn. Je let dan op de ontwikkeling van de maanvissen, eventuele koppels, achterblijvers en onderling gedrag.

Hoe groot zo'n groep kan zijn is afhankelijk van de andere vissen in het aquarium.
Zonder al te veel andere medebewoners kan je acht tot tien jonge Redshoulders samen laten opgroeien. Neem dan dieren van verschillende grootte. Vrouwtjes zijn namelijk vaak wat kleiner dan mannetjes maar het geslachtsonderscheid is pas bij de paring te zien.

Als je wilt dat de vissen beter kleuren zorg dan voor:
- een donkere bodem,
- drijfplanten die het licht dimmen
- voer waar kleurversterkers aan zijn toegevoegd
- donkere zij en achterwanden in het aquarium.

Een erg lichte zandbodem zorgt ervoor dat de vissen erg slecht kleuren. Het is namelijk hun natuur om niet al te veel te willen opvallen voor mogelijke vijanden. De zwarte streeptekening dient namelijk als schutkleur.

Op dit forum staan bij de foto albums de aquaria van Uaruman , Mondeo en Gertbl.
Drie goede voorbeelden qua inrichting van aquaria voor maanvissen. Er zijn er trouwens nog meer.

Naast de Redshoulders kan je ook kiezen voor Peru Altums of Leopoldi's.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

In plaats van kienhout kun je ook takken gebruiken. Bijv eiken, beuken of elsen.
De manen zitten er graag tussen en ik vind het een mooie sfeer geven aan de bak.

Als je het bestand rustig wilt houden kun je voor de bovenlaag bijv bijlzalmen of nannobrycon eques houden.

Voor het " ondehoud" van het hout een kleinblijvende panaque.

Op de bodem misschien een koppel apisto's of een groepje corydoras.

Klinkt goed allemaal!
Zit alleen nog even te puzzelen met de inrichting.
had wel hout bedacht, maar vooral verticaal in gebruik. (Bamboe met mossoorten ertegen aan).

Voeding met kleurversterkers, klinkt best chemisch.
Is het wel normaal als voedingsmiddel, of ben je dan aan het rommelen met de natuur?
Met alle respect hoor. Ik ben nog niet thuis in de wereld van maanvissen, en heb wel uw naam, Jos Hut veel zien langskomen.
De lfs waar ik uiteindelijk de vissen wil gaan kopen, levert uw kweek.

Duidelijk!

Thnx! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan