Puistjes op Discus


NielsW

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2020
Berichten
156
Leeftijd
41
Locatie
Schaijk
Mede aquariumfans.

Even niks van me laten horen omdat ik het door de Corona perikelen ineens 2x zo druk heb dan voorheen (ja ook in de IT is het nu gekkenwerk). Druk bezig en zelfs een nieuw aquarium gekocht voor mijn Discusvrienden (2M x 80H x 70D) maar daarover in een ander topic meer.

Ik heb nu sinds 2 dagen een probleem met 1 discus en het lijkt alsof hij een puistje heeft, sinds vandaag zelfs 2 en daarom begin ik me zorgen te maken....
Ik heb even 2 foto's bijgevoegd en vraag me af of jullie een idee hebben wat dit zou kunnen zijn en hoe dit te verhelpen. Je wilt het beste met je dieren dus ook bij een discus natuurlijk.

De vis is heel schuw (de rest niet), eet moeizamer en verstopt zich steeds. het was zelfs lastig om deze foto te maken.

Bedankt voor de hulp !
 

Bijlagen

  • 20200403_130243.jpg
    20200403_130243.jpg
    495.4 KB · Weergaven: 572
Dit zou op zich heel goed beginnende gatenziekte kunnen zijn, vaak is dit eerst een witte puist, en als deze er af is, ontstaat een gat. Alhoewel ik niet geloof dat dat op zijn vin ook is. Dus het is wat dat betreft even lastig om op de foto zo maar in te schatten.

Eet de vis?
Poept de vis? En hoe ziet de ontlasting eruit?
Hoe is de ademhaling en hoe zijn de kieuwen?

Wat voer je? Hoe vaak? Wat is de water temperatuur? Hoeveel en hoe vaak ververs je?

Een wat scherpere foto en/of een filmpje maakt mogelijk wat meer details zichtbaar, wie weet lukt dat tussen de drukte door een keer.....
 
Ga het straks nog een keer proberen maar hij laat zich lastig zien en blijft achter het kienhout. (veilige afstand)....

Ik zie dat de discus soms wel naar voren komt maar niet echt mee eet zoals vroeger. Poepen is wat lastiger te zien omdat ik er niet de hele dag voor zit :D.
Ademhaling is wel goed, gewoon rustig.

Ik voer 2x per dag Stendker discusmix en tussendoor wel eens Artemia, rode/witte muggenlarf (dievries) of een beetje granulaat.
Eten blijft niet liggen en is meestal meteen weg.
Temperatuur staat nu op 30 graden en ik ververs 2x per week minimaal 40%

Ik krijg de indruk dat het inderdaad gatenziekte (flagellaten) zijn en zit er sterk aan te denken een kuurtje te doen, baat het niet dan schaad het niet bij dit soort middeltjes.

Advies uiteraard welkom :)
 

Bijlagen

  • 20200403_160627.jpg
    20200403_160627.jpg
    154.5 KB · Weergaven: 248
  • 20200403_160635.jpg
    20200403_160635.jpg
    114.9 KB · Weergaven: 235
  • 20200403_160639.jpg
    20200403_160639.jpg
    85.1 KB · Weergaven: 237
het ljikt over zijn gehele lichaam te zitten, op de foto's. Gatenziekte is meestel iets wat zich op en rond de kop afspeelt, en zover mijn persoonlijke kennis gaat, niet direct over het gehele lichaam. Dus het zou ook een andere huid parasiet kunnen zijn.

Een kuurtje is trouwens niet helemaal baat het niet dan schaadt het niet. Je zou wel mits je overige flora en fauna van je bak het toelaat een warmtekuur kunnen toepassen, om de flagellaten in de kiem te smoren, zonder gebruik te maken van medicatie. Maar dat betekent wel 34+ graden in je bak.

Ontlasting zien zou wel positief zijn, ook als je er niet de hele dag voorzit, misschien is af en toe een blik genoeg om toch wat te spotten......
 
Staat (en stond) op 30 graden :D.

Maar denk dat het killing is voor de andere bewoners + planten om het te ver op te schroeve, maar we gaan maar eens naar 31 graden...
 
verhogen van 30 naar 31 gaat je niet echt iets opleveren op dit vlak, dus ik weet niet zo goed wat daar de meerwaarde van is.

Zolang je nog niet zeker bent, zou ik overwegen om een keer zout aan je aquarium toe te voegen, mogelijk dat hierdoor de vis zijn slijmhuid wat steviger wordt, waardoor een parasiet wordt ingekapseld en minder kan doen. Je kan hier prima Sanital zout met Aloé voor gebruiken, onder andere.
 
Heeft iemand ervaring met de wond die ik nu zie op mijn duscus. De vissen zijn zondag overgegaan naar het nieuwe aquarium. Ik heb ze geleidelijk laten wennen aan het water van de nieuwe bak, voordat ze over gingen hebben ze een flagelaten kuur gehad en refen kieuwworm.
5 doen het prima, maar deze discus begon heel snel rondjes om zijn eigen as te zwemmen en is sindsdien heel schuw.

Wat zou dit kunnen zijn en wat adviseren jullie.
Temp = 29.7 graden
Nitriet = onder de 0.025
Ph = 6.9

De rest zwemt gewoon door de bak. Dit is ook de 1 na grootste en komt wel eten halen als het in de bak gaat.

20200506_103600.jpg

20200506_103457.jpg

20200506_103558.jpg
 
Het is absoluut niet de gaten ziekte, als ik de foto's bekijkt lijkt mij vrij duidelijk wondjes die zijn geinfecteerd door een bacterie of een Schimmel omdat het ook op de vin voorkomt kunnen het ook geen ankerwormen zijn.
Vlekjes/puisten zijn te groot voor parasieten dus dat sluit ik al uit.
Je kan Bactopur proberen om hem te behandelen in een quarantine bak en een zoutoplossing kan helpen maar gezien de groote van de puisten,vlekken is dat al te laat.
Zou even met een ervaren discus kweker of winkel contact op nemen misschien dat die ook goede informatie kunnen geven.
 
Het lijkt idd meer op een wond idd. Heb al een paar winkels om advies gevraagd. Bedankt voor het meedenken ??
 
2 reacties ontvangen, lijken wondjes te zijn die moeten genezen, advies gekregen zout toe te voegen en het verder met rust te laten en dat ze na de stress wel weer "normaal" gaan doen. Hou jullie op de hoogte
 
Klinkt als een goed advies. En mocht je de vis apart kunnen zetten, dan kan je de heoveelhied zout verdubbelen tov van in je aquarium. Maar zou eerst maar eens kijken wat er gebeurd en wat er voor ontwikkeling is als je met zout begint!
 
Heb nu een eetlepel per 100L zout toegevoegd en dit eerst goed laten oplossen in een wateroplossing.
We zullen zien ;)
 
Ik kan je Sanital Zout aanbevelen, koop het zelf per 3 of 5 kilo......

Ter info

 
@edje555 Die plek bij de kieuw is die al beter geworden na de zoutbehandeling? Ik heb namelijk dit soort "bloemkool" vlekken ook wel eens gezien, dat was vervetting. Dus teveel, (of verkeerd) voer.
 
Laatst bewerkt:
@edje555 Die plek bij de kieuw is die al beter geworden na de zoutbehandeling? Ik heb namelijk dit soort "bloemkool" vlekken ook wel eens gezien, dat was vervetting. Dus teveel, (of verkeerd) voer.
Vervetting die is nieuw voor mij dat het zich op de huid openbaard dacht dat dit de lever vervette en vissen een dike buikpartij kregen. maar als dat zo is dan weer wat bijgeleerd natuurlijk.
Dacht dat ziektes/parasieten en gebreken in vitamins of mineralen vaak zichtbaar waren op de buitekant van de vis.
Gelukkig is de vis aan het genezen..

Zelf geef ik ze maar 2x per dag 2 blisters Discus voer (runder color, Algea) en eten ze hier gewoon vlokvoer/knoflook wat ze regelmatig krijgen samen met diepvries artemia/knoflook of Hikari discus sticks.
Nu denk ik dat ze vervetten door teveel runderhart door een bepaald voer of teveel hiervan geven dus daarom ben ik spaarzaam met runderhart en wissel veel af.

Het is alleen jammer dat ik ze niet op spinazie of andijvie krijg.. al zit het vermengd ze spugen dit weer uit en laten het links liggen.. maarja het blijven Discussen :pp

sucses met de verdere genezing..
 
Helaas heeft de vis het niet overleefd.....
Nu nog 11, in korte tijd 2 discussen verloren helaas. De rest lijkt het nu wel goed te doen, maar toen ik de hele bak behandelde werden ze wel allemaal zwart en stresserig.
Na de 80% waterwissel zijn er nog 2 wat schrikkerig, maar iedereen eet.

Maar hopen dat ik het nu even heb gehad....
 
ok... toch weer een vraag.

Ik heb 1 discus die niet meer eet en zijn ontlasting is wel slijmerig.
Behandeld met zowel octocil (flagellaten) als levamicil (nematoden)....

Iemand een idee of tip, zou het zo niet meer weten en zie niet graag een discus wegkwijnen. De rest eet goed, zelfs uit de hand.
 
1 x behandeld (hoe lang) en/of al herhaalkuur gedaan?
Reageert de vis op levendvoer?
Hoe ziet de vis eruit? (Kleur en binnen)
 

Terug
Bovenaan