puntias densisonni kleuren


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
men nieuwe puntias hebben geen geel, alles wat geel moet zijn is spier wit. het rood is wel aanwezig maar ik denk dat het iets heviger rood kan zijn,
waarschijnlijk is dit stress door in een winkelbak te zitten , of bestaat er een ondersoort zonder het geel?
zowel de kleintjes als de grote vissen zijn wit waar het geel zit.
ik vind er niets over terug , wel dat ze hun kleur verliezen bij stress zoals andere vissen, maar volledig vrij van geel , daar heeft men het nergens over ook niet in het engels.
 
Nieuw, dus pas overgewend. Waterwaardes idem als winkel, zelfs beter , plaats zat. Ph6,5 kg 6 GH 9. Ze hebben een witte vlek in de staart ipv geel . Zowel de kleine vis als de grote. Geen zweepje geel te zien.Na een 12 uur zwommen ze al van boven ipv verscholen. Dus stress was laag ook al omdat ze amper 20 minuten in een transportzakje zaten . Winkel is dichtbij. Ik hoop alleen dat dat wit geel word en het geen ondersoort is die geen geel heeft. Vind nergens terug dat het geel weggaat en weerkomt na gewenning aan een beter onderkomen . Reden is dat ik er nog enkele bij wil en ze ergens anders moet zoeken.
 
Ja dat je waterwaardes idem zijn aan de winkel is geen meerwaarde, de winkel is slechts een tussenstation en daar zit alles standaard op leidingwater maar zegt dus niks over of dat ideaal is of niet, is puur commercieel dat alles op leidingwater zit omdat het anders te duur zou worden als ze d ewaterwaardes moeten aanpassen. Gezien je ze uit de winkel hebt weet je niet hoelang ze daar al zaten en waar ze vandaan komen, waarschijnlijk is het wildvang en dan waren ze al gestressed in de winkel omdat die bakken nou niet bepaald visvriendelijk zijn ingericht en ze daar hutje op mutje opelkaar geplakt zitten.
Dus de kans dat ze nog steeds last van stress hebben is vrij groot en zou ik het minimaal 1 week aankijken, eten ze wel?
 
Dan zou ik gewoon even een weekje afwachten, soms duurt het zelfs meer dan een maand eer vissen weer mooi terug op kleur zijn.
Moet je je indenken: zwem je lekker vrij in de rivier met je familie, word je ineens uit d erivier geplukt met een groot net en in een emmer gestopt samen met andere bewoners van de rivier, dan een hobbelig ritje in die donkere emmer naar een tussenstation, word je eruit geschept en in een doorzichtige zak gedaan samen met je familie en vervolgens in een donkere doos, hobbelige rit naar het vliegveld, daar weer verscheept worden en gedoe. Dan op het vliegtuig in een koud laadruim onverwarmd, dan na een hobbelige landing weer gedoe met verhuizen naar een andere zak met je familie, dan hobbelig ritje naar de groothandel, word je in een bak water gesmeten samen met andere familieleden. Daarna word je weer geschept en verhuis je naar d ewinkel met veel stress en hobbelige toestanden, kom je in een totaal onbekende omgeving in een veredelde bloemenvaas samen met je familie in water wat stikt van de stresshormonen, en dan allemaal reuzen die jouw bekijken en je kan geen kant op. Er verdwijnen telkens familieleden in een schepnet die je nooit meer ziet en vervolgens jij ook en dan na weer een hobbelig ritje word je weer in een bak gesmeten maar wel met wat plantjes en het oogt wat beter.

Maar nee, je vissen hebben geen stress :stom:
 
Dan zou ik gewoon even een weekje afwachten, soms duurt het zelfs meer dan een maand eer vissen weer mooi terug op kleur zijn.
Moet je je indenken: zwem je lekker vrij in de rivier met je familie, word je ineens uit d erivier geplukt met een groot net en in een emmer gestopt samen met andere bewoners van de rivier, dan een hobbelig ritje in die donkere emmer naar een tussenstation, word je eruit geschept en in een doorzichtige zak gedaan samen met je familie en vervolgens in een donkere doos, hobbelige rit naar het vliegveld, daar weer verscheept worden en gedoe. Dan op het vliegtuig in een koud laadruim onverwarmd, dan na een hobbelige landing weer gedoe met verhuizen naar een andere zak met je familie, dan hobbelig ritje naar de groothandel, word je in een bak water gesmeten samen met andere familieleden. Daarna word je weer geschept en verhuis je naar d ewinkel met veel stress en hobbelige toestanden, kom je in een totaal onbekende omgeving in een veredelde bloemenvaas samen met je familie in water wat stikt van de stresshormonen, en dan allemaal reuzen die jouw bekijken en je kan geen kant op. Er verdwijnen telkens familieleden in een schepnet die je nooit meer ziet en vervolgens jij ook en dan na weer een hobbelig ritje word je weer in een bak gesmeten maar wel met wat plantjes en het oogt wat beter.

Maar nee, je vissen hebben geen stress :stom:

Ik zou al gestresst zijn als ik met mijn familie in een rivier zou moeten zwemmen. En wat een rust als ik er dan uitgeplukt zou worden... Maar ja, ik ben dan weer geen vis.;)
 
De winkelbediende zei dat het geen wildvang is. Komen wel van kwekerijen wat even veel stress geeft aan die vissen .Dat ze nog stress hebben geloof ik zeker. Vooral de grootste hebben een paar uur weggestoken gezeten tussen de planten. Vind het enkel vreemd dat het geel zo weg is. En het rood niet.. Regenbogen bvb koop je bijna wit en die kleuren na een paar uur al wat bij in een plantenbak. Ik ben benieuwd om ze dan echt op kleur te zien. Hopelijk komt er geel in ipv het wit
 
De winkelbediende zei dat het geen wildvang is. Komen wel van kwekerijen wat even veel stress geeft aan die vissen .Dat ze nog stress hebben geloof ik zeker. Vooral de grootste hebben een paar uur weggestoken gezeten tussen de planten. Vind het enkel vreemd dat het geel zo weg is. En het rood niet.. Regenbogen bvb koop je bijna wit en die kleuren na een paar uur al wat bij in een plantenbak. Ik ben benieuwd om ze dan echt op kleur te zien. Hopelijk komt er geel in ipv het wit
Ja die kwekerijen zitten vaak in diezelfde tropische landen omdat daar de kweek heel goedkoop is in verhouding met kweken in de EU, dus het hele drama van vangen en verhuizen via een vliegtuig en gedoe blijft hetzelfde
 
blijft toch vreemd , ben vandaag drie exemplaren gaan bijhalen in een andere winkel , deze vissen zijn ook duidelijk minder vol van kleur door winkelstress , maar toch hebben deze geel in de staart. ik denk toch dat het een ondersoort is, ik heb ze maar eens gefilmd, het wit is zuiver wit en niet flets of wazig. ik denk niet dat ze geel gaan worden.

 
ik ben het gaan vragen waar ik ze vandaan heb en ze blijken dus een albinovorm te zijn voor geel, dus ze zullen dus wit blijven. intussen is het rood inteser geworden en ze zijn erg goed aangepast , in het begin waren vooral de grootste erg bang om naar boven te zwemmen, ze bleven over de bodem gaan, nu gaan ze al vlot naar boven maar dat heeft zeker 10 dagen geduurd. de kleinere exemplaren waren snel hun angst kwijt.
 
ik hoop voor je dat je ze in leven houdt , ze zijn blijkbaar hyper gevoelig , en dat het wildvang is is onwaarschijnlijk aangezien ze in het wild al in de problemen zijn gekomen door de aquariumhobby wereldwijd
 
ze doen het bij mij supper, ik denk dat wildvang hypergevoelig zal (geweest) zijn , aangezien deze nakweek zijn zal het wel iets beter zijn hoop ik, , , ze zijn wel kieskeurige eters, diepvries nemen ze zonder problemen, ik voer basleer en bepaalde korrels nemen ze en andere worden totaal genegeerd. ze rapen ze van de bodem of plukken ze tijdens het dalen op , vlokvoer gaat ook vlot omdat het blijft zweven, ik zie ze wel al groeien , dus ze doen het echt prima. snachts "zetten" ze hun kleuren uit . ik geef ook constant een luchtpomp in mijn bak, omdat die zo groot is stoort het me niet en co2 hebben men planten amper nodig daar ik zwak verlicht en ze daarop gekozen zijn. ze zijn in het begin wel eens tegen de dekruit gebonkt, dus springen durven ze. uiuteindelijk ben ik tevreden van mijn keuze, heel mooie vis die mooi in school actief rondgaan, ze "kuisen" ook de planten bodem en rotsen een beetje , en ja , ze hebben ruimte , en dat hebben ze nodig want ze zitten nooit stil en je moet ze in een groep houden willen ze gelukkig zijn, ze zijn heel actief zelfs mijn regenbogen zijn niet zo actief, maar ze storen geen andere vissen , ze gaan er mooi rond en wijken uit. . bij mij zitten ze iets te warm volgens wat ze zouden verkiezen omdat het een altumtank is , aangezien ik ook nog andere vissen houd die in stromende rivieren leven geef ik extra lucht , de L-nummers bvb ,
 
ze zijn ook heel mooi , en laten alle andere vissen compleet met rust , maar ze zijn extreem gevoelig wat ik begrepen heb , ik ben nu in een paar dagen tijd a 3 volwassen vissen kwijt en hoop dat de rest het wel haalt , maar ben er bang voor , heb er nu een boel over gelezen en het schijnt heel veel te gebeuren met transport en water verversen


wildvang is er niet meer , het is allemaal gekweekt , de winkelier kan wel meer zeggen maar ze mogen helemaal niet meer gevangen worden
 
Kende deze niet. Had de "gewone" torpedo's in mijn oude 150 cm bak.
Zwommen veel met elkaar. Mooi om te zien en totaal niet stresserig ofzo. Groeiden ook mooi groot uit.

Succes met deze vissen.
 
ze zijn ook heel mooi , en laten alle andere vissen compleet met rust , maar ze zijn extreem gevoelig wat ik begrepen heb , ik ben nu in een paar dagen tijd a 3 volwassen vissen kwijt en hoop dat de rest het wel haalt , maar ben er bang voor , heb er nu een boel over gelezen en het schijnt heel veel te gebeuren met transport en water verversen


wildvang is er niet meer , het is allemaal gekweekt , de winkelier kan wel meer zeggen maar ze mogen helemaal niet meer gevangen worden

wildvang is er waarschijnlijk niet meer bij dat kan, , maar ze worden waarschijnlijk ook niet om de hoek gekweekt, gaan ook op totaal ander water gekweekt worden en lang op transport met veel stress . ik heb gemerkt dat vooral de bijna volgroeide exemplaren die ik kocht enorm hebben afgezien van de stress. de 5cm exemplaren waren dezelfde dag al heel de bak aan het verkennen terwijl die van een 11 cm meerdere dagen op de bodem bleven liggen en echt totaal niet op midden water dierven komen de eerste week, terwijl ze allen uit dezelfde winkelbak kwamen en hetzelfde transport hebben meegemaakt vanuit die winkelbak. in die winkelbak van een dikke 80cm lang zwommen ze vrolijk heen en weer , het uitvangen was wel stress tot en met ze flitsten in alle richtingen tegen de bakwanden op , en de grotere vissen hebben in mijn 2m20 bak de eerste week telkens 80cm afstandjes gezwommen, na 80cm keerden ze telkens om. de aanpassing dat ze veel verder konden zwemmen heeft echt lang geduurd, en dat was echt enkel bij de grote exemplaren. ook het opstijgen tot boven de planten heeft meer dan 5 dagen geduurd. het zijn dus wel stresbeesten, waarschijnlijk op meerdere vlakken, als dus je waterwaardes schommelen of je hebt verkeerd voer of licht of wat dan ook dan krijg je stress, en bij stress breken virusen door en komen ziektes op.
ik heb nu momenteel een dikke 50 verschillende vissen in mijn bak zitten , allemaal nieuwe sinds november , her en der gekocht. er is er 1 gestorven , een antennebaarsje wat ik niet echt vitaal vond na de aanschaf. valt dus echt goed mee .
 
nee , ze worden in india gekweekt inderdaad , en het schijnt ook dat er enorm veel dood gaan tijdens het transport , eigenlijk zouden ze helemaal niet gehouden moeten worden als aquarium vissen , maar ja
 

Terug
Bovenaan