puntius oligolepis


sportfreakie

Active member
Lid geworden
18 augustus 2011
Berichten
37
Locatie
apeldoorn
hallo

ik heb mijn 240L bak opnieuw ingericht en zat te denken aan puntius oligolepis.

iemand ervaring met deze vis in grote scholen?

de bedoeling is dat deze als hoofdbewoner in de bak komt (enkele bewoner)
 
Hou ze niet te warm 22 graden is warm zat. Ze houden van een niet al te lichte bak, veel planten, drijfplanten en een donkere achterwand.ook worden wat stenen en kienhout op de bodem op prijs gesteld.

Verhouding om mee te beginnen is op elke man ongeveer 2 a 3 vrouwtjes. Ze fokken nogal snel en gemakkelijk zo ken ik iemand met een bak van anderhalve meter waar eind 2011 een groepJe van dit leuke visje in werdt gezet. hij heeft er nu een paar 100.
 
oke ik heb vandaag de bak verder beplant en het ziet er als volgt uit:

aquarium_zps9f9f60f2.jpg


bedoeling is dat de eustralis stellata links natuurlijk mooi door groeit tot het water oppervlak en dat de rest allemaal nog een stuk voller word.
 
Dat is best een leuke omgeving voor ze. Hoe groot is de bak?
 
240l bruto
Lengte is 120cm het is een Dubai 120
Hoe erg is het met de snelle kweek voor deze soort?
Is het te combineren met rhinogobius?
 
Ik heb die van mij sinds eind oktober in een 80 cm. bak en heb al 2 jongen van ruim een cm. zwemmen. Ze laten er geen gras over groeien. Ik denk dat er in een 120 cm. bak meer jongen overleven i.v.m. meer verstopplaatsen.

Je kan beginnen met een kleinere school van bijv. 15 stuks (ik dacht ergens gelezen te hebben dat je er 25 wou?) en als je vindt dat je er teveel krijgt er een school rouwtetra's bij zetten. Zij zullen de jongen vast opeten. Het is erg leuk om de kleintjes te zien opgroeien dus op die manier kan je daar een tijdje van genieten.
 
25 hoeft niet perse.
maar liever wat meer en dan een groep die zichzelf in stand houd ipv. 10 verschillende soorten en dan steeds 5 stuks.

hoe zijn ze kwa gedrag bij jou jones?
 
25 is een mooi groepje. En dan 10 mannen en 15 vrouwen dat is in zo'n grote bak wel verantwoord.

Het zijn onwijs leuke speelse visjes die niet zo groot worden.
 
sportfreakie zei:
25 hoeft niet perse.
maar liever wat meer en dan een groep die zichzelf in stand houd ipv. 10 verschillende soorten en dan steeds 5 stuks.

hoe zijn ze kwa gedrag bij jou jones?
Leuk! Lekker actief. De mannetjes pronken veel naar elkaar en paren veel met de vrouwtjes. Ze zijn wel wat schuw, maar tegelijkertijd erg nieuwsgierig. Naar hun jongen kijken ze niet om, ook niet als deze nog heel klein zijn. Dat verklaart wel waarom ze zo snel kweken.
 
mooi!
vanmiddag eens richting de LFS om eens te starten met een klein schooltje..
 
het is in eerste instantie 3.5 geworden (3m 5v)
 
Hadden ze er niet meer? Die vind je niet terug in jouw bak ;)
 
ja dat nog wel.
maar omdat niet alle planten al volledig zijn aangeslagen wil ik de visbezetting rustig opbouwen.
liever bij een tweede levering nog een keer een groepje erbij zodat er meer kans is op andere bloedlijnen :)
 
Nou sat laatste wordt hem ws niet. Als je een dna onderzoek zou doen met dit visje van 20 verschillende winkels dan is ws 99% aan elkaar verwant. En inteelt is ook niet erg (de meeste soorten kunnen er prima tegen) zolang je rare misvormde dieren maar wegselecteerd. Alles wat in de winkel zit als nakweek en het is geen F1 dan is het in de meeste gevallen een gevalletje zware inteelt.
 
hmm daar had ik dan nog weer niet over gedacht botia.
bedankt voor de tip!

deze acht racen de bak al lekker door en de mannen zijn al super op kleur!
heerlijk schouwspel om naar te kijken :D

nu nog iets leuks erbij voor de bovenste lagen.
iemand ideen?
 
Misschien is Trichogaster labiosa of Macropodus opercularis wat?
 
hmm zat te denken aan misschien halfsnavelbekjes.
colisa lalia gaat hem niet worden denk ik?
 
Trichogaster lalius kan prima, maar is erg zwak:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377
Ik weet wel een winkel die niet al te ver van Apeldoorn zit (45 minuten rijden ongeveer) die wildvang heeft, die zullen waarschijnlijk een stuk sterker zijn dan nakweek.

Leerii's zijn naar mijn idee warmte behoeftiger, die is dus minder geschikt.
 
misschien nannostomus eques als je drijfplanten hebt?
 
Utaka ;)

Nannobrycon eques past trouwens qua temperatuur niet bij de oligolepis. De eques zit liever wat warmer (25+ graden).
 
eques is als ik me niet vergis ook een amerikaan.
wil het wel bij azie/australie houden die kant uit zeg maar ;)
 

Terug
Bovenaan