Wat is er nieuw

Puntslak plaag en waterjuffer!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Xavipi
  • Startdatum Startdatum
X

Xavipi

Guest
Beste mede leden,

Vandaag beslisste ik de puntslakkenplaag aan te pakken .
Wat begon met 1 zijn nu tientallen slakken geworden dus bij deze ,
Grote kuis. Ik verwijderde makkelijk 30 slakken van groot tot zeer klein, en ben van plan dit zowat elke dag te doen om deze toch min of meer in bedwang te houden.

Nu tot mijn grote verbazing ( en schrik) deed ik bij de uitkuis van een javamos balletje de ontdekking dat hierin een groen puntig diertje aanwezig was , namelijk een waterjuffer (larve) die al zeer bewegelijk was....

Mijn eerste van 4 zwangere guppen is ongeveer een 2 weken gekeden bevallen van 20-25 guppen en nu tel ik er ongeveer evenveel dus de schade is beperkt gebleven, oef!

Nu mijn vraag is hoe komt de juffer hier?
Ik weet dat dit meestal via plantjes gaat maar ik controleer ALTIJD zeer accuraat de planten, en met dat ik zeker al 50 dagen geen nieuwe heb bijgekocht vind ik dit zeer raar dat er een nog relatief kleine waterjuffer in mij aquarium zit ... Ik weet dat puntslakken zich voortplanten zonder partner dus ik begrijp de aantallen maar kan dit namelijk ook gebeuren met deze waterjuffer zodat er meerdere in het aquarium nog aanwezig zitten!?

Btw de 3 andere zwangere guppen lijken voor eeuwig zwanger ! Dit duurd zeker al een week of 6-7, hoe komt dit ??

Mvg xavipi!!!!

Ik heb wel eens gelezen dat waterjuffers hun eieren binnen in de stengels van planten leggen. Dat zou kunnen verklaren waarom je ze niet ontdekt hebt. Hoe lang het duurt voordat de eitjes uitkomen weet ik niet, maar dat zou dan rond de 50 dagen moeten zijn als de larve pas net uit het ei is.

Wat betreft het voortplanten; de larven zijn jonge waterjuffers, die zich volgens mij pas kunnen voortplanten als hun volwassen vorm hebben aangenomen (dus de bovenwatervorm als vliegend insect). Wel is het meestal zo dat er vaak meerdere larven in het aquarium zitten. Ik zou dus de komende tijd heel goed het aquarium 'afspeuren' of je er nog meer ziet. Ze komen vaak tevoorschijn als het donker is, dus je zou kunnen proberen om met een zaklamp in het aquarium te kijken, nadat het licht uitgegaan is. Ik heb ��n keer last gehad van waterjufferlarves en ik heb ze toen uitgevangen door ze op te zuigen met een stuk slang. Dat ging erg goed.

Maar dat is symptoombestrijding.
Bij slakkenplaag eerst eens afvragen wat de oorzaak is. Mogelijk blijkt dat een tikkende tijdbom.

Wat, hoe veel en hoe vaak voer je?

Bedankt voor de links !
Ik voeder zeer afwisselend maar helaas wel teveel , de bodem uitkuisen komt nu aan de beurt 🙂

Helaas vind ik in mijn winkels de slak niet te koop?

Hoe hoog is de temperatuur in het aquarium? Ik merk zelf dat in mijn verwarmde aquariums (24-25�C) de puntslakken zich veel sneller voortplanten dan in mijn onverwarmde aquarium, terwijl in de verwarmde aquariums juist het minste voer overblijft.

Het is inderdaad 24-25 graden,
A gisteren geen zichtbare slakken meer behalve een 5 tal kleintjes in het zand bedolven , degene op de ruit neem ik iedere dag weg

dat is ook de beste manier om je slakken in toom te houden weet namelijk niet of je ook iets van sierslakken erin hebt zitten maar als je dan de anatoma helena gaat plaatsen lopen die dan ook weer gevaar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan