Wat is er nieuw

Purigen / rekord800

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,274
Locatie
Eelde
Simpele vraag: Waar plaats je Purigen in het standaard filter van de rekord800? In de kolom met filtermateriaal is geen ruimte. In het compartiment met het verwarminselement? Of is er ruimte onder het pompje?
 
De plastic 'doosjes' van o.a. Cirax zijn uit elkaar te halen. Je zou daarvan de brokjes Cirax kunnen vervangen door purigen in een zakje.

juwel-cirax-biological-media588.jpg
 
Ik ga de 100ml verpakking bestellen. Die zit al in een zakje (dacht ik?)
De vraag is meer: waar is ruimte in het standaard rekord800 binnenfilter voor dit zakje?
 
Voor zover ik weet is het zakje meestal apart, dus even goed kijken.
 
Peter74 zei:
IDe vraag is meer: waar is ruimte in het standaard rekord800 binnenfilter voor dit zakje?
in zo'n bakje - ontdaan van de inhoud - dus... 😉
 
Ik ben heeeel dom :-D
Want waar mijn vraag om gaat is dan dus: Waar past dat bakje dan in het interne filter van een rekord800? Moet ik daar dan filterspons voor inleveren?
 
Als je het zakje er niet bij gepropt krijgt zonder "schade" aan te richten, zal je een klein beetje van je huidige medium moeten inleveren. Misschien hoef je geen hele spons in te leveren, maar kan je hier een laagje van 1cm afhalen, zodat het zakje er op past, maar ik ken jouw filter niet, dus het is een idee.

In ieder geval succes.
 
Peter74 zei:
Ik ben heeeel dom :-D
Want waar mijn vraag om gaat is dan dus: Waar past dat bakje dan in het interne filter van een rekord800? Moet ik daar dan filterspons voor inleveren?

Of dat bakje precies past geen idee, maar je moet inderdaad iets anders uit je filter verwijderen om ruimte te maken.
 
Ja, daar moet je een spons voor offeren. Ach ik ben ook soms blond. 😀 😛
 
Je kan proberen om een spons doormidden te snijden met een broodmes bijvoorbeeld.
 
TonHageraats zei:
Voor zover ik weet is het zakje meestal apart, dus even goed kijken.

Voor de grotere potten klopt dat zeker. Voor de kleinste verpakking (100ml) is dat onduidelijk. Bij APO staat erbij "(zakje)". Op dit forum schrijft een gebruiker dat het gebruiksklaar in een zakje zit.

Ik informer wel even bij APO, want 2x 100ml in direkt bruikbaar zakje is wel heel veel goedkoper dan 250ml + 2x het Saechem zakje erbij.

250 ml + 2 zakjes kost 44 euro. Daarvoor heb je 4x de 100ml verpakking als die incl. zakje zou zijn.
 
Het losse zakje is ook vrij groot, zeker in een kleiner filter. Voordeel van een losse zak is wel dat je het makkelijker kan schoonmaken buiten het zakje om.

Als je meerdere zakjes hebt geen probleem, dan kun je de tijd nemen om te ontchloren.

Alleen jammer dat de sluiting een soort Tie-wrap is, neemt veel ruimte in beslag. Ik had liever iets plats gezien, dan kon ik de zakjes veel beter in mijn filter kwijt dan nu.
 
Waarom een tie-wrap?
De inhoud 250 gram zit in ��n derde van het zakje de test vouw in om de inhoud in en gaat zo mijn filter in.
 
Peter74 zei:
Ik ben heeeel dom :-D
Want waar mijn vraag om gaat is dan dus: Waar past dat bakje dan in het interne filter van een rekord800? Moet ik daar dan filterspons voor inleveren?

Zo'n bakje van Ivo's voorbeeld zit meestal in het binnenfilter gevuld met cirax dus.
Bakje uit het filter,ontdoen van cirax en vullen met purigen (als het past) en bakje weer terug in het filter plaatsen.
Zit er nou geen bakje in je binnenfilter zit is het een idee om deze te nemen en om te wisselen met filterspons.
 
TonHageraats zei:
Waarom een tie-wrap?
De inhoud 250 gram zit in ��n derde van het zakje de test vouw in om de inhoud in en gaat zo mijn filter in.


Zo is het zakje geleverd...
 
Peter74 zei:
TonHageraats zei:
Voor zover ik weet is het zakje meestal apart, dus even goed kijken.

Voor de grotere potten klopt dat zeker. Voor de kleinste verpakking (100ml) is dat onduidelijk. Bij APO staat erbij "(zakje)". Op dit forum schrijft een gebruiker dat het gebruiksklaar in een zakje zit.

Ik informer wel even bij APO, want 2x 100ml in direkt bruikbaar zakje is wel heel veel goedkoper dan 250ml + 2x het Saechem zakje erbij.

250 ml + 2 zakjes kost 44 euro. Daarvoor heb je 4x de 100ml verpakking als die incl. zakje zou zijn.


Ik kocht een 250 gram's potje met twee zakjes � ��n euro per stuk erbij. Die zakjes zijn volgens mij niet beslist bedoelt voor Purigen maar werken wel goed mee. E.e.a. werd aangeschaft bij Veldhuis Aquaria in Enschede. Een zakje zit al zo'n half jaar met de helft Purigen uit het potje in m'n filter, gewoon tussen de grove en fijne spons. Verder niets aan de sponzen gedaan. Werkt, als gezegd, perfect!

716339_0_82_cimg2156.jpg


Groet,
Ben.

Groet,
Ben.
 
100ml komt idd standaard in een zakje
 
De 100gr zit inderdaad netjes in een stevige verpakking en ik heb daar ook na regenereren nog nooit problemen mee gehad.
Met losse zakjes nog geen ervaring dus.
 
Maar zal het passen in zo'n doosje? lijkt me wel een goede oplossing dan.
 
Ik denk zelf de 100 gr verpakking wel maar dat zou even gepast moeten worden.
 
Waarom de helft gebruiken?
 
@Fien. Als de vraag voor mij bedoelt is; dan kan ik afwisselen. Een zakje regenereren, een zakje in het filter.

Groet,
Ben.
 
Ik werk dus met 2 zakjes van 100 gram.
 
benvo zei:
@Fien. Als de vraag voor mij bedoelt is; dan kan ik afwisselen. Een zakje regenereren, een zakje in het filter.

Groet,
Ben.

Ik heb ook 2 zakjes (van 250 gram). Zitten er beide in, zodra ik moet regenereren gaat er 1 zakje uit en als die terug is de andere in regeneratie.

Nu heb je een portie werkloos staan, dat vond ik een beetje vreemd, vandaar 🙂
 
Fien zei:
benvo zei:
@Fien. Als de vraag voor mij bedoelt is; dan kan ik afwisselen. Een zakje regenereren, een zakje in het filter.

Groet,
Ben.

Ik heb ook 2 zakjes (van 250 gram). Zitten er beide in, zodra ik moet regenereren gaat er 1 zakje uit en als die terug is de andere in regeneratie.

Nu heb je een portie werkloos staan, dat vond ik een beetje vreemd, vandaar 🙂

Dus je doet het precies zoals ik het doe! Misschien kwam dit niet helemaal duidelijk uit mijn tekst. Ook ik heb geen werkloos Purigen. Bovendien zou ik het dan "ergens", vochtig gehouden, moeten opslaan. Nou, als dat moet dan doen we dat op de beste plek; mijn filter!

:petjeaf:

Groet,
Ben.
 
Gek is dat, Ik heb ook 2 porties van 250 gram en al jaren ligt er 1 DROOG en geregenereerd in de kast en zit er 1 in de filter.....!

Als nodig wordt er weer gewoon gewisseld, en dan doet de gedroogde Purigen, waarvoor het gekocht is, alles glashelder maken....! Dus nat of droog bewaren maakt niks uit...denk ik zo.
 
BigSmoke zei:
Gek is dat, Ik heb ook 2 porties van 250 gram en al jaren ligt er 1 DROOG en geregenereerd in de kast en zit er 1 in de filter.....!

Als nodig wordt er weer gewoon gewisseld, en dan doet de gedroogde Purigen, waarvoor het gekocht is, alles glashelder maken....! Dus nat of droog bewaren maakt niks uit...denk ik zo.


Op de site van Seachem staat het volgende advies:

Purigen needs to be stored in a small amount of water to keep the media moist. This will prevent the beads from drying out, which can cause them to shrink and crack, reducing the efficacy of the Purigen. You may use R.O. or D.I water for storing the Purigen or a small amount of tap (city) water. Any trace amount of chlorine in the tap water will not have an effect on the Purigen and may keep undesireable bacteria from accumulating in your storage container.

Ik ga er van uit dat dit advies met reden wordt gegeven.

Overigens heb ik maar 1 potje van 250 gram verdeeld over twee zakje � 125 gram elk.

Groet,
Ben.
 
Dat zal ik niet ontkennen. Alleen heb ik dan schijnbaar geluk! Geen enkel probleem tot dusver.
 
In dat verhaal van Seachem staat te lezen: which can

Dat wil dacht ik niet zeggen dat het ook gebeurt maar dat het kan 😉.
 
Seabait zei:
Maar zal het passen in zo'n doosje? lijkt me wel een goede oplossing dan.

ik durf met zekerheid te zeggen dat dat wel passen moet.

edit: of niet, begin nu te twijfelen aan mezelf 😀
 
BigSmoke zei:
Dat zal ik niet ontkennen. Alleen heb ik dan schijnbaar geluk! Geen enkel probleem tot dusver.

Die discussie hebben we HIER ook al eens gevoerd 😉
 
Maar past het nou in zo'n bakje? 😉
 
jessicapilon zei:
In dat verhaal van Seachem staat te lezen: which can

Dat wil dacht ik niet zeggen dat het ook gebeurt maar dat het kan 😉.

This will prevent the beads from drying out, which can cause them to shrink and crack, reducing the efficacy of the Purigen.

Vrij vertaalt:
Dit voorkomt dat de "kralen" uitdrogen wat kan leiden tot inkrimpen en breken wat de efficiency van Purigen vermindert.


Groet,
Ben
 
zo uit de hoofdjes... is dat bakje (binnenmaten) iets van 8 * 8 * 3,5 cm. Zou je 224 mL in moeten kwijtkunnen.
 
benvo zei:
Vrij vertaalt:
Dit voorkomt dat de "kralen" uitdrogen wat kan leiden tot inkrimpen en breken wat de efficiency van Purigen vermindert.
en ga dat maar eens grammaticaal uitleggen 😉

Twee maal "wat kan".

Slaat de tweede "wat kan" nu terug naar het eerste punt "kralen uitdrogen", of naar het tweede punt "inkrimpen en breken"? 😉
Met andere woorden: wanneer gaat de efficiency nou verloren? Al bij het uitdrogen, of bij het inkrimpen en breken (door uitdroging) ?

En, schrijft Seachem hier wel wat men heeft willen schrijven? (zie ervaring Bigsmoke)

:deal: :deal: :deal:
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan