PVC infrastructuur koppelen aan filters


K

KMKaine

Guest
Hi allen,

Na mijn 60 liter bak wordt het nu tijd om aan de slag te gaan met mijn 250 L Akvastabil.

Daar heb ik twee filters voor: Eheim Professionel 3 en een import filter uit Amerika (Lifegard Aquatics met 3 units en Grundfors pomp) wat ik via via heb gekregen.

Alles is 16/22 qua slang maten.

Nu had ik bedacht om deze filters middels PVC het aquarium in te brengen. 1 filter met een y uitstroom en een bodemafzuiging met twee inlets. De andere gewoon achter de 3d achterwand (met mesh voor doorstroom) met een enkel pijps uitstroom op een ander deel van het aquarium voor de achterwand.

Van wat ik begrepen heb ik dan 16mm pvc nodig om dit allemaal in elkaar te knutselen en dat lijkt me ook allemaal wel te doen, heb ook als eens afvoerpijpen voor de CV in elkaar gezet dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Het gene waar ik hoop dat jullie een slimme oplossing voor hebben is het volgende; Ik heb 2 filters, met in totaal 4 slangen. Ik wil dit graag zo handig mogelijk verbinden aan de pvc infrastructuur en ik dacht dan is het handig om daar een koppel kraan tussen te zetten in het stukje slang tussen filter en PVC lijnen. Echter, zo'n 16/22 (eheim) koppel kraan kost 30 euro wat neerkomt op 120 euro voor 4 kraantjes voor 4 slangen. Op die manier wordt het wel heel guitig, tel daar ook nog de PVC bij op. Ben je 160 euro kwijt voor het 'beslangen' van een 250L aquarium. Dat moet toch goedkoper kunnen?

Ook zou ik graag een kraan/aftap mogelijkheid hebben om water vanaf de bak naar de tuin (zit dichtbij) te leiden voor als ik water wil verversen. Daar wil ik dan als dat mogelijk is gewoon een simpele tuinslang voor gebruiken.

Hebben jullie hier slimme (budget vriendelijke) tips voor?

Dank alvast!

Ben
 
Zou beide filters op pijp 40 of 32 zetten voor de zuigzijde en dit pas in de kast splitsen in 3e (3e aansluiting is je aftap)
De perszijde beiden afzonderlijk doen met pijp 20 minimaal.

Maar heeft de eheim niet al een sluitende adapter voor de slangen?
 
Dank voor je snelle reactie Tuinkabouter.

Is de aftap niet handiger op de pers zijde? Of is er een reden om hem juist aan de zuigzijde te doen?

Wat bedoel je met sluitende adapter voor slangen? Het filter wat ik heb kan ik wel op de slangen aansluiten, maar als ik die dan hard op de PVC prik maakt dat filter onderhoud wat lastiger omdat het niet makkelijk los te koppelen. Dan blijft mijn filter enigszins vast zitten aan de pvc infra.

Wat betreft de 40 of 32mm... je zou dan gewoon 1 pijp aanleggen die aftakt naar beide filters?

Dank en groet!
 
Dank voor je snelle reactie Tuinkabouter.

Is de aftap niet handiger op de pers zijde? Of is er een reden om hem juist aan de zuigzijde te doen?
Ik vond aan de zuigzijde makkelijker
Wat bedoel je met sluitende adapter voor slangen? Het filter wat ik heb kan ik wel op de slangen aansluiten, maar als ik die dan hard op de PVC prik maakt dat filter onderhoud wat lastiger omdat het niet makkelijk los te koppelen. Dan blijft mijn filter enigszins vast zitten aan de pvc infra.
Er zit toch altijd nog slang tussen je pvc en je filter?
Wat betreft de 40 of 32mm... je zou dan gewoon 1 pijp aanleggen die aftakt naar beide filters?

Dank en groet!
Yep zou meer dan voldoende moeten wezen
 
Dank voor de info. Wat betreft slangen tussen het filter en PVC, dat klopt, alleen zoek ik iets zodat ik e.e.a. los kan koppelen voor als ik het filter los wil maken. Hoop dat er een voordeligere manier is dan Eheim kranen a 30 euro per slang.

Groeten Ben
 
Bij de Eheim kan je de slangkoppeling eraf halen toch? dan heb je die kranen niet nodig.
van het andere filter weet ik het niet.

16mm pijp is te klein.
als je de 2 filters op 1 aanzuigleiding wil aansluiten zul je minimaal 32mm moeten nemen.

uitstroom: hoe had je dat Y stuk in gedachten? dan gaat je flow toch allebei een andere kant op?
 
Kan het mis hebben maar waarom 32/40 mm buis op een bak van 250 liter lijkt mij sterk overdreven
25 mm druk leiding is meer als zat immers je pomp in en uitlaat inwendig ook maar 16 mm
maakt de boel een stuk voordeliger kogelkraan 12 euro zo uit mijn hoofd
trouwens twee pompen op 1 aanzuig lijkt me niet verstandig een keer een verstopping en
dag beide filters
 
Je kan even in mijn foto-album kijken.
Dan zie je hoe ik het qua techniek heb aangesloten.
 
Kan het mis hebben maar waarom 32/40 mm buis op een bak van 250 liter lijkt mij sterk overdreven
25 mm druk leiding is meer als zat immers je pomp in en uitlaat inwendig ook maar 16 mm
maakt de boel een stuk voordeliger kogelkraan 12 euro zo uit mijn hoofd
trouwens twee pompen op 1 aanzuig lijkt me niet verstandig een keer een verstopping en
dag beide filters

die 32/40mm is om de 2 filters op 1 aanzuig aan te sluiten.

van bijvoorbeeld 2 aanzuigpunten in de bak naar 1 leiding achter de bak die daarna weer gesplitst word naar de 2 filters. je kan ook voor elk filter zijn eigen intake leiding aanleggen natuurlijk.
 
@Bertus, die had ik inderdaad ook al gevonden. Maar omdat die dingen 30 euro per stuk kosten x 4 slangen hoop ik dat er een budget vriendelijkere oplossing is.

@RichD1011, dat klopt bij de Eheim. Dat is inderdaad ook een optie hoewel ik me kan voorstellen dat onderdeel ook losmaken met je filter praktisch kan zijn.

@FvdP, waar heb je je PVC vandaan als ik vragen mag? En hoe ga jij van 16/22 naar 25mm? Verder ziet het eruit als een mooi systeem. Hoe kom je aan die Gardena koppeling, dat lijkt me ook wel een mooie oplossing voor het leeghalen van het aquarium.

upload_2019-3-29_16-8-22.png


Waar worden bovenstaande onderdelen voor gebruikt?

Vullen jullie je wat grotere bakken met kraanwater? Ik heb een osmose systeem wat ik gebruik voor mijn 60L maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik vanaf daar zoveel water moet maken om een waterverversing te doen van 62 liter. Dan is het osmose ding namelijk 8 uur of meer bezig...

Dank allen voor jullie input!
 
Ik heb die koppelingen hier en daar zitten zodat ik stukken pijp kan wisselen als ik eens wat anders wil.
Maar je kan natuurlijk je osmose water gewoon opslaan in een vat ofzo
 
@KMKaine
Sorry voor de late reactie, ben het weekend druk geweest.
PVC heb ik online gekocht bij 1 van de vele online aanbieders (weet niet of ik hier namen mag noemen).
Middels 20mm pvc slangtules ga ik van 16/22 slang naar PVC.
Gardena koppeling zit gedraaid op een 3/4e inch PVC draadeind.
De onderdelen op jouw foto zitten bij mij achter het aquarium zodat ik alles nog kan demonteren indien nodig (is ook te zien op de foto's in ons album).
 
De groene buizen van Eheim voor 16/22 hebben buitenmaat 17mm en kun je zo in een 20mm pvc buis lijmen.

Gardena slang op een slangtule met kogelkraan.
 
Dank voor de info. Wat betreft slangen tussen het filter en PVC, dat klopt, alleen zoek ik iets zodat ik e.e.a. los kan koppelen voor als ik het filter los wil maken. Hoop dat er een voordeligere manier is dan Eheim kranen a 30 euro per slang.

Groeten Ben

Kogelkraan van effast.

Deze kraan kun je in drie delen los schroeven.

Je hebt de lijm mof aan het pvc (aqua kant), je hebt de kraan zelf, en de lijm mof waar je een slang tule aan lijmt. De slang zijde.

Als je de kraan dicht zet, kun je de slang zijde eraf schroeven.

Zie markeringen op de foto.

10587F2B-D738-4922-A0DF-9A5DFB629107.jpeg
 
Heb het uiteindelijk gedaan met 2 kogelkranen inderdaad. Is allemaal goed gelukt! Dank voor alle adviezen en hulp.

Groeten
 

Terug
Bovenaan