Wat is er nieuw

pvc of acrylaat?

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Ik heb een stukje transparante pijp nodig voor een zelfbouw sponsfilter in mijn garnalenbak.. een stukje van die pijp moet dan iets worden vervormt met een hittepistool, heb met een stuk pvc-buis al wat getest en dat werkt op zich prima.
Alleen zie ik dat je ook transparante acrylaat-buizen hebt.. nu vraag ik mij af wat het daadwerkelijke verschil is.. en wat veiliger is voor de garnalen? Maakt het uit wat ik gebruik? Wat verdient de voorkeur? pvc of acrylaat?

Is allebei veilig.
Acrylaat is wel mooier.
Afmetingen en diameters acrylaat buizen | Proga Plastics

www.proga.nl/page/afmetingenendiameters ... buizen.htm

Plexiglas� ge�xtrudeerde buis, glashelder. Diameter, Diameter. 5, x, 3, 60, x, 54. 6, x, 3,5, 60, x, 52. 6,5, x, 4, 60, x, 50. 7, x, 5, 70, x, 64. 8, x, 4, 70, x, 62.

Gogle staat er vol mee.

Ok, dank Bertus 😉
Er zijn veel webshops te vinden inderdaad, wilde alleen even zeker weten dat pvc of acrylaat na verhitting geen gifstoffen afgeeft of zo..

Albert heeft in zn bak ook net kunststof verwerkt en in zn FA staat vast wel wat dat was voor materiaal. Hij heeft dat ook waerm gemaakt om te buigen.

Ja dat zou kunnen Mark. Ik kan me voorstellen dat je met kunststof voorzichtig bent.
Wordt dat een speciaal model sponsfilter??

Ik heb hier een Aquael-patfilter..
-qwIhx5afvbbiFWlmmE2BfooJTzlvX_2.png

Met een verlengde stijgbuis hierop gemonteerd..
De stijgbuis gevuld met ander filtermateriaal..
-qwIhx5afvbbiFWlmmE2BfooJTzlvX_2.jpeg

Werkt eigenlijk prima..
Maar die stijgbuis is natuurlijk wat smal dus kan niet veel filtermedium in, dus zit nu te denken om er een breder stuk buis tussen te plaatsen voor ander filtermedium.
Om dat zonder koppelstukken passend te maken zal ik wat moeten vervormen..

Op internet zie je veel voorbeelden waarbij ze gebruik maken van petflesjes maar dat vind ik niet zo mooi.

Draaien misschien wel 100.000 garnalenbakjes met enkel een spons als filtermateriaal en kan allemaal prima dus vraag me af waarom je het ingewikkelder wil maken dan nodig is?

Ik begrijp waarom je het wil doen hoor.Ik heb de gewone weleens op de garnalenbakjes gehad maar vond dat maar niks. Ik had altijd de indruk dat er geen bacteriecultuur in kwam.
Maar dat heeft vast aan mij gelegen hoor 😀

@John
Heb je wel goed geteld want volgens mij draaien er 99.657 op sponsfiltertjes 😀 😉.

Seabait zei:
Draaien misschien wel 100.000 garnalenbakjes met enkel een spons als filtermateriaal en kan allemaal prima dus vraag me af waarom je het ingewikkelder wil maken dan nodig is?

Extra medium is waarschijnlijk niet nodig nee.. het is eerder voor mijn eigen geruststelling denk ik 😉

Ik denk dat ik het maar zo laat.. dus gewoon in de (verlengde) stijgbuis wat ander medium, anders maak ik het inderdaad te ingewikkeld.

Heb je mijn 2 linker handen nog nooit gezien denk ik 😀
Maar de insteek van je idee is best wel goed denk ik en ik was daar ook zelf niet opgekomen dus.
Maar zoals John al zegt draaien er 99657 al op sponsfilters dus het moet wel kunnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan