DanielHoogland
Well-known member
- Lid geworden
- 12 juni 2019
In het verleden ben ik altijd veel te gemakkelijk geweest en heb nooit nieuwe vis in quarantaine gehad. Ik heb veel geluk gehad echter is het ook wel eens mis gegaan. Nu mijn aquarium hobby weer vorm begint te krijgen wil ik het anders aanpakken en hoor graag jullie opmerkingen en hoe jullie dit zelf doen!
Mijn plan:
Quarantaine aquarium formaat: ongeveer 60L (61x31x42)
Filter: Juwel BioFlow super
Verwarming: 50W
Verder is de bak kaal zonder substraat met een stukje hout met javavaren voor beschutting.
Nieuwe vis, standaard minimaal 14 dagen in quarantaine maar kan verlengd worden bij signalen van ziekte of onnatuurlijk gedrag.
Een aantal vragen waar ik nog mee zit.
Mijn plan:
Quarantaine aquarium formaat: ongeveer 60L (61x31x42)
Filter: Juwel BioFlow super
Verwarming: 50W
Verder is de bak kaal zonder substraat met een stukje hout met javavaren voor beschutting.
Nieuwe vis, standaard minimaal 14 dagen in quarantaine maar kan verlengd worden bij signalen van ziekte of onnatuurlijk gedrag.
Een aantal vragen waar ik nog mee zit.
- Laten we de quarantaine bak altijd draaien of gaat deze uit en leeg en wordt opgebouwd indien nodig? En indien we de bak leeg halen, hoe starten we die dan weer snel op? Filter enten met biomedia uit een ander aquarium?
- Preventief medicineren; Doet iemand dat? Ik lees dat onze collegas in Amerika dit veel doen tegen parasieten en ongewenste bacteriën. Ik heb zelf mijn vraagtekens hierbij. Het kan echter wel zo zijn dat de vis na 14 dagen quarantaine gezond lijkt te zijn maar toch iets mee neemt waar hij zelf resistent voor is maar de andere vissen niet. Zodra je de vis uit quarantaine haalt besmet je dus je andere vis. Medicatie zou dit kunnen voorkomen (denk ik). Aan de andere kant, onnodig medicatie geven aan een gezonde vis is natuurlijk niet goed.
- Gereedschap volledig scheiden? Dan denk ik aan visnetjes, slangen, filtermateriaal, thermometers, emmers etc.
- Verlichting, veel uit laten of juist gewoon mee draaien met de standaard 8-10 uur in mijn andere aquaria?