Wat is er nieuw

Quarantaine - hoe doe je dat eigenlijk?

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
In het verleden ben ik altijd veel te gemakkelijk geweest en heb nooit nieuwe vis in quarantaine gehad. Ik heb veel geluk gehad echter is het ook wel eens mis gegaan. Nu mijn aquarium hobby weer vorm begint te krijgen wil ik het anders aanpakken en hoor graag jullie opmerkingen en hoe jullie dit zelf doen!

Mijn plan:

Quarantaine aquarium formaat: ongeveer 60L (61x31x42)
Filter: Juwel BioFlow super
Verwarming: 50W
Verder is de bak kaal zonder substraat met een stukje hout met javavaren voor beschutting.

Nieuwe vis, standaard minimaal 14 dagen in quarantaine maar kan verlengd worden bij signalen van ziekte of onnatuurlijk gedrag.

Een aantal vragen waar ik nog mee zit.
  • Laten we de quarantaine bak altijd draaien of gaat deze uit en leeg en wordt opgebouwd indien nodig? En indien we de bak leeg halen, hoe starten we die dan weer snel op? Filter enten met biomedia uit een ander aquarium?
  • Preventief medicineren; Doet iemand dat? Ik lees dat onze collegas in Amerika dit veel doen tegen parasieten en ongewenste bacteriën. Ik heb zelf mijn vraagtekens hierbij. Het kan echter wel zo zijn dat de vis na 14 dagen quarantaine gezond lijkt te zijn maar toch iets mee neemt waar hij zelf resistent voor is maar de andere vissen niet. Zodra je de vis uit quarantaine haalt besmet je dus je andere vis. Medicatie zou dit kunnen voorkomen (denk ik). Aan de andere kant, onnodig medicatie geven aan een gezonde vis is natuurlijk niet goed.
  • Gereedschap volledig scheiden? Dan denk ik aan visnetjes, slangen, filtermateriaal, thermometers, emmers etc.
  • Verlichting, veel uit laten of juist gewoon mee draaien met de standaard 8-10 uur in mijn andere aquaria?
Ik hoor graag hoe jullie dit allemaal doen!

Volgens mij laat je de bak gewoon draaien als normaal en als je hem dan snel wil opstarten al ingedraaide filtermedia gebruiken. Ook is het wel zo dat als je vissen toevoegd aan een speciaalbak of een lading vissen van dezelfde achtergrond krijgt die alleen met elkaar de bak in gaan dat je ze dan niet in quarantaine hoeft te houden, want ze kunnen geen andere vissen aansteken. Zelf denk ik dat preventief mediceren niet echt werk, maar nogmaals dat weet ik ook niet.

en je beesten woorden ook zwaker van medicatie dus dat kan ook weer meer problemen op leveren denk ik

Ik maak een quarantaine bak (curver) met 100 % schoon water met filtertje en luchtpompje dag van tevoren klaar. Ik draai niet in want is kwestie van verversen. Ik heb kamer tempratuur dus volgende dag is tempratuur goed anders verwarming erbij.

Vissen komen met plastic zak die hang ik erin en doe af en toe even een scheutje water uit bak in zak. Als tempratuur gelijk is vis met hand overzetten zodat vuile water uit zak niet in bak komt. Even hand eronder en flip ze over de kant van de zak.

Ik heb een microscoop dus voor mij is alles wellicht iets makkelijker te zien.

Eerste dagen laat je de vis met rust zodat ze geen stress krijgen. Waterwaardens meten en zonodig verversen. Beter grote hoeveelheden of zelfs 100%. Vis met emmertje met water en al vangen dan 100% verversen. Die dagen goed gedrag in de gaten houden en rare verschijnselen lichamelijk. Gedrag schuren, flitsen, vinnen knijpen, in uitlaatstroming hangen etc. Goed meten want hoge waardens geven ook afwijkend gedrag. In mijn geval gezien sluiers ververs ik elke dag 100%. Guppies zal dit niet nodig zijn denk ik.

Na transport en overwennen hebben vissen stress en krijgen te maken met wat verzwakking en aantallen parasieten groeien. Dit kan ik zien maar niet iedereen kan dit. Qua parasieten zie je huidparasieten en wormen die in getallen vermeerderen. Na een weekje moet ik zien dat dit afneemt zo niet gaat er medicatie in. In volgorde van prioriteit. Zie ik kieuwworm gaat dit als eerste en costia is ook een hele vervelende. Ik doe 1 daagse kuur voor beide zaken. Dan zijn volwassen gespuis dood . daarna doe ik een paar dagen vitamine etc. om weerstand weer op te peppen en dan zsm in aquarium die ik dan ververst heb en bodem heb afgeheveld omdat hier van allerhande elllende in zit en de nieuwe vissen dus niet meteen weer onder komen te zitten. tijdens dit alles check ik NH3/4 en NO2. Ik ververs dus gereld want dan heb je ook geen vermeerdering van gespuis. Medicatie dood veelal alleen de volwassen exemplaren maar de baby vormen liggen in bodem en zweven in water. Gooi je water weg dan ook de baby s weg.

Elke vis heeft allerhande parasieten en bacterieen op zich leven en elk aquarium is ook nooit geheel schoon. Door stress of al besmet in winkel kunnen er teveel op vis zitten daarom de quarantaine maar vis is nooit geheel schoon! door preventief behandelen help je een handje om weerstand omhoog te brengen omdat je de beestjes dood maar vis moet dan wel optimaal verzorgt worden qua omstandigheden om weerstand ook na een kuur omhoog te halen. Water verversen is dan een must om aantallen ook te reduceren. In aquarium leeft ook van alles dus alleen overzetten als weerstand dan optimaal is anders zitten ze binnen now time weer vol.

Als je preventief wil behandelen omdat je geen microscoop heb zou ik dan eerst 1 dag huid parasieten behandelen en een paar dagen later iets voor wormen. herhalen is geen noodzaak want de babys hevel je af en ze gaan toch in aquarium.

Ik gebruik manuas medicatie omdat ik veel liter aquarium heb anders is sera prof. protazol voor een dagje huidparasieten prima te doen en een wormenmiddeltje voor kieuw en huidwormen zijn vele zaken voor. Dit is afhankelijk van welke vis. Mijn sluiers kunnen niet in de flubenol en dit zit in veel middelen maar voor tropische vissen geen probleem.

Mochten ze iets bacterieel hebben zul je dit in deze tijd gaan zien aan ogen, staart en vinrot. Dit zo ik niet preventief behandelen omdat je hier met resistentie zit. Zijn al weinige werkzame middelen voor. Wormenkuren zijn vele dingen voor dus die kun je afwisselen qua werkzaam bestandsdeel.

Is alles gebeurd dan doe ik bij een verversing tevens een groot deel water uit aquarium erin zodat ze wennen aan dit water.

Dus kort, paar dagen niets doen verversen en observeren, eventueel al dan niet preventief behandelen, weerstand verhogen en over in aquarium.

In aquarium dan weer zorgen voor weerstand verhogend dmv voogle. Dit remt tevens wat bacterieel dus 2 vliegen in 1 klap.

Quarantaine is wellicht voor sommige overdreven net als preventief behandelen. Dit hangt ook af wat jezelf wil. 99 van de 100 keer geeft het geen problemen in je aquarium maar het toevoegen van nieuwe vis kan veel ellende geven. Dure vissen of mooie plantenbakken kunnen redens zijn redenen om dit te doen.

Michelle, heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik heb zeker weer een hoop opgestoken!

Hoe werkt dat precies met die microscoop? Ik neem aan dat je niet je vis onder een microscoop kunt leggen, hoe werkt dit?

In mijn situatie zal het inderdaad om tropische vissen gaan. Als ik jouw advies vertaal naar mijn situatie zou ik dus het volgende doen:

Dag van te voren quarantaine bak opbouwen met filter plus luchtsteen en op de juiste temperatuur brengen.
Eerste dag de nieuwe vis behandelen voor huidparasieten met sera prof. protazol.
Derde of vierde dag behandelen met Flubenol (sera prof tremazol) tegen wormen.
Tussendoor dagelijks water verversen en bodem afzuigen om alle parasieten en wormen die loskomen en of voortplanten te verwijderen.
Verder gewoon goed in de gaten houden en eventuele bacteriële aandoeningen behandelen mochten deze opkomen en na de medicatie versterken met Voogle.

Klinkt als een logisch en uitvoerbaar plan!

Laatst bewerkt:
Iets anders.

Zijn vele wegen naar Rome. Ik heb sluiers dus is iets anders ivm verversen en ken ik het gedrag van. vele tropische vissen en ken niet gedrag van al deze vis. Dat moet je zelf weten/kennen/ in verdiepen.

Grote lijnen.

De eerste 3/4 dagen doe je niets, alleen verversen indien nodig, afhankelijk Nh3/4 en NO2, inclusief bodem. Observeren en als je iets aan gedrag/uiterlijk zie behandelen. Afhankelijk wat je zie/vermoeden oorzaak behandelen. Zie je op dag 2 witte stip natuurlijk meteen beginnen. Deze dagen zijn bedoelt om vis stress vrij te krijgen. Zal beetje van soort afhangen denk ik. Misschien ene soort tropisch meer stresskipjes dan de ander maar niets doen tot dat je "natuurlijk"stress vrij gedrag zie. Je zou eventueel al voogle erin kunnen doen.

Je moet keuze maken of je preventief wil behandelen. Zo ja dan keuze maken waarvoor. Is ook afhankelijk van tempratuur. Heb je erg warm dan dood warmte al het een en ander aan huidparasieten. je kunt dit ook gebruiken als preventief middel. Bijv discus elke dag graadje hoger tot 30 plus zijn ze al goed schoon. Dan weer langzaam terug brengen op tempratuur aquarium.

Je kunt huidparasieten en/of wormen doen. Ik zelf zou als je niets raars zie alleen de wormen doen. dag 5/6/ 24 uur flubenol ofzo iets, meen dactacid ook goede recensies.. Na 24 uur of paar uur langer weer totaal verversen en zorgen dat weerstand goed is/levendige visjes. Wat vitamine op voer druppelen of in water zijn vele zaken voor, net wat je wil. Paar dagen goed voeren etc.

je kunt ook denken aan zout als vis er tegen kan. In quarantaine op zout hoef je geen meds te gebruiken.

Als je denk vissen zijn goed gezond kunnen ze over.

Als je bacterieel verdenk hou je ze nog apart en ontwikkeling kijken. Zie je echt bacterieel zul je bactopur direct kunnen gebruiken in quarantaine.

je kunt niet alle medicatie bij elkaar erin gooien!! sommige merken wel dat moet jezelf even onder zoeken. Staat in bij sluiters. Sommige medicijnen mogen ook pas met 2 weken tussen pozen. Beste met hetzelfde merk werken dan in bijsluiter staat vermeld niet in combinatie met...Flubenol is werkzaam goedje wat in vele merken zit. Is ook als poeder te koop etc.

Als je veel liters heb dan voor de manuas gaan. Zijn grote flessen en doe je aardig lang mee. Sera prof zijn kleine verpakking en op 400 liter dan erg duur. Soms red je met kleine verpakking een hele kuur afmaken niet moet je nog een pakje halen.

Wederom bedankt voor de info! Ik voel er wel wat voor om direct Voogle toe te voegen en dan gewoon goed in de gaten houden.

Ik ga het gewoon eens uitproberen en kijken hoe het gaat.

IK heb altijd een bak vrij. ingedraait. 70 cm. met filtter

IK heb altijd een bak vrij. ingedraait. 70 cm. met filtter

Maar volgens mij heb jij ook wel heel veel aquariums 😎 Dat is niet voor iedereen weg gelegd. Ik mag er niet meer 🙁

Curver volstaat ook prima. Ingedraait filter voor sluiers in quarantaine niet zo belangrijk omdat er toch veel ververst moet worden. Ook hier weer veel wegen naar Rome. Je kunt ook wat zeoliet erin doen maar dan toevoegen van zout of iets anders geen optie. Maar paar guppies zal waterwaardens niet zo snel oplopen als bij mij dus gewoon meten is weten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan