Wat is er nieuw

Raar beestje (larf)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Beginner
  • Startdatum Startdatum
B

Beginner

Guest
Hallo allemaal,

Weet iemand wat dit diertje is? Op de foto heeft het een klein endler guppy te pakken. Heb het diertje onmiddellijk verwijderd uit het aquarium.

dsc02291b.jpg

Las op internet dat het een larfje kan zijn. Weet iemand hoe dit in mijn aquarium kan komen? Heb een aantal maanden geleden de bak ingericht en niet recent planten toegevoegd.

Alvast bedankt.

Wellicht heb je het al een tijdje in de bak zitten.
Zoiets heb je dus duidelijk liever niet in je aquarium zoals je ziet.
Lijkt wel een beetje op een larve van een libelle of zoiets.

libelle/waterjuffer-larve schat ik?
Hou je bak/drijfplanten/filterpot in de gaten de komende tijd.. eruit halen als je ze ziet, zijn killers 😉

Edit: Fascinerende foto trouwens.. geeft wel een 'mooi' beeld van hoe deze larfjes te werk gaan.

toen ik al de titel van het topic las wist ik al meteen dat het een waterjuffer larve was. Aangezien er meer dan 100 zulke topics jaarlijks verschijnen. Eigenlijk is het dan nog vreemd dat veel mensen denken dat het een Libelle larve is.

Waterjuffer
Variabele%20waterjuffer%20mannetje%202.jpg

Waterjuffer larve
iB9bi3ufCLsRlNLtQqFC2JlHQMrZU6VK.jpeg

Libelle
iB9bi3ufCLsRlNLtQqFC2JlHQMrZU6VK.jpeg

Libellenlarve
3eddd4a186be9.jpg

Van Waterjuffers en Libelle's heb je vele soorten. De larven verschillen per soort niet zo veel.

AadMec zei:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staafwants
Die heeft een spriet als "staart" en die op de foto drie. Ook is kop anders.

Botia zei:
toen ik al de titel van het topic las wist ik al meteen dat het een waterjuffer larve was. Aangezien er meer dan 100 zulke topics jaarlijks verschijnen. Eigenlijk is het dan nog vreemd dat veel mensen denken dat het een Libelle larve is.

Ik wist het ook gelijk toen ik de titel zag en wist ook dat jij deze reactie hier zou geven! 😉

Seabait zei:
Botia zei:

Ik wist het ook gelijk toen ik de titel zag en wist ook dat jij deze reactie hier zou geven! 😉
Ik,zeg het wel vaker omdat we een hele mooie zoekfunctie hier hebben die helaas zelden gebruikt wordt. 😉

Of via google https://www.google.nl/search?q=raar+bee ... 3&ie=UTF-8

Ik had er zelfs 2 in de bak

Seabait zei:
Botia zei:

Haha, heb ik ook altijd als er een topic is waar er gepraat wordt over een dierenwinkel welke zijn klanten niet goed inlicht. Dan komt Botia altijd standaard met de opmerking "Ik ken een zaak welke .....".

Niet geheel onterecht 😉

Gisteren was ik m'n vijvertje aan het schoonmaken en heb ook een aantal Waterjufferlarven eruit gevist. Grote grijze van ongeveer 3 - 4 cm groot en kleintjes die wit gekleurdt zijn van zo'n 1,5 cm.
Vorig jaar zaten er vooral blauwe en groene Juffers in de tuin, nu zag ik een fel rode en een grijze/kleurloze..

En nou heb ik visjes(A.mento) van zo'n 3 cm die naar buiten kunnen, maar twijfel want ben bang dat het voer voor die Jufferlarven wordt.. 🙄

Ik zou ze overzetten naar een slootje of vijver in de
Buurt. Volwassen juffers en libellen bijzonder nuttig en vangen heel wat steekvliegen weg.(en zijn prachtig om te zien)

Botia zei:

Waterjuffer
Variabele%20waterjuffer%20mannetje%202.jpg

Waterjuffer larve
HmQIhryN_YlrkzVqY_r9nqoZaLBIfIJ4.jpeg

Libelle
HmQIhryN_YlrkzVqY_r9nqoZaLBIfIJ4.jpeg

Libellenlarve
3eddd4a186be9.jpg

Van Waterjuffers en Libelle's heb je vele soorten. De larven verschillen per soort niet zo veel.

Je haalt me de woorden uit de mond.

tja en toch......zie hier:

De waterjuffers (Coenagrionidae) zijn de meest soortenrijke familie van de juffers (Zygoptera) en een van de twee onderordes van de libellen (Odonata).

Libellen (Odonata) zijn een insectenorde die wereldwijd voorkomt met ongeveer 5858 beschreven soorten, merendeels in warmere gebieden. In Nederland zijn 71 soorten aangetroffen, waarvan er 66 als inheems worden beschouwd, een als zwerver en vier als verdwenen. In Belgi� zijn 69 soorten waargenomen, en samen met de Nederlandse soorten komt het aantal zo op 74 (vijf Nederlandse soorten niet in Belgi�, en drie Belgische soorten niet in Nederland; de soorten staan opgesomd bij de juffers en echte libellen).

We hebben dus weer eens te maken met spraakverwarring. Dat komt ook omdat in de verschillende regio's in Nederland en Belgi� deze insecten ook nogal eens door elkaar benaamd worden.

De prachtige blauwe waterjuffer uit de reply hierboven, staat op Wikipedia afgebeeld als een
LIBELLE soort....!

Greetzz Bigsmoke

De taxonomische indeling maakt veel duidelijk:
Code:
Rijk:          Animalia (Dieren)
Stam:          Arthropoda (Geleedpotigen)
Klasse:        Insecta (Insecten)
Orde:          Odonata (Libellen)
Libellen, dat is dus een orde van dieren.

De orde van libellen valt verder uiteen:
  • in drie onderorden:
    - onderorde Juffers of gelijkvleugeligen (Zygoptera);
    - onderorde Oerlibellen (Epiophlebioptera of Anisozygoptera);
    - onderorde Echte libellen of ongelijkvleugeligen (Anisoptera).
  • ofwel in twee onderorden, met binnen de tweede onderorde twee zustergroepen:
    - onderorde Juffers of gelijkvleugeligen (Zygoptera);
    - onderorde Epiprocta met zustergroepen Oerlibellen (Epiophlebioptera of Anisozygoptera) en Echte libellen of ongelijkvleugeligen (Anisoptera).
De tweede indeling hierboven is een andere, meer recente, opvatting is en gebaseerd op phylogenetische analyse.

Hierboven vetgedrukt de zygoptera, om aan te geven dat die inderdaad behoren tot de orde van libellen.

Kortom: een waterjuffer is ��k een Libelle.

Om ook nog even een duit in het zakje te doen, zolang de precieze soort niet bekend is zou ik daarom de orde naam Libel gebruiken. Zoals Bigsmoke al aangeeft zijn er heel veel soorten bekend. En aangezien onze aquarium bewoners, en ook de planten (waarin libel soorten hun eieren leggen) van over de hele wereld komen, zou ik niet durven te beweren dat er niet een libel soort is, waarvan de larven erg lijken op die van de waterjuffer die wij hier in Nederland kennen. Om die reden zou ik ook altijd aanraden de larve te vermoorden en niet ergens anders vrij te laten. De op dit moment aanwezige exoten, zorgen al voor genoeg problemen.

Ik zou ook echt niet zo n larve in de bak willen hebben ongeacht de soort.
Over wat ik met de larve eventueel zou doen heb ik nog niet nagedacht moet ik bekennen :sorry:.

Ik ben hier heel eerlijk in...Als ik zoiets waarneem dan maak ik er foto's en een notitie van, en dan gaan ze dood....Echt hoor, als je de grote Amerikaanse rivierkreeft een inlandse uit elkaar ziet trekken is het over en sluiten.

Ook in de plantenwereld is het bar en bpoos, wisten jullie dat de Najas guadelupensis nu al wordt gezien als het ergste (water) onkruid aller tijden?
Dat woekert en overwoekert alles, andere planten sterven eraan, vissen van hier lusten het niet.
Het is zeer bros en daarom zeer moeilijk (mechanisch) verwijderbaar en het neemt letterlijk alle licht weg omdat het drijft en overal aan vasthaakt.

Het verstopt afvoeren en duikers en is een echte plaag.

Denk ook eens aan de brulkikker, die vreet hele vennen en poelen en beken leeg en is zelfs een bedreiging voor jonge watervogels....!

Ook de roodwangschildpadden overleven met gemak onze winters en vreten alles waar ze de bek overheen kunnen krijgen.

Nog eentje....de Amerikaanse meerval, die heeft de inheemse grondels al zo ongeveer uitgeroeid.

Dus GEEN exoten in onze wateren en sloten!!

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan