Wat is er nieuw

Raar object in plant

daliboso

Member
Lid geworden
3 maart 2023
Leeftijd
39
Wij hebben nu enige tijd een aquarium staan van 30 liter.
Sinds gisteren zien wij ineens iets in 1 van de planten hangen wat we niet herkennen.
In het aquarium zwemmen guppen, neontetra's en 2 corydorassen.
Ook hebben we enkele kleine garnalen.
Wie weet wat dit kan zijn.
Er zitten geen slakken o.i.d in

Bijlagen

• 20230303_165211.jpg
    20230303_165211.jpg
    184.1 KB · Weergaven: 163
Het lijken op eitjes? Het is overigens altijd een goed idee met nieuwe planten goed te reinigen en te spoelen alvorens die te planten. Nieuwe planten kunnen ook allerlei dieren en/of eitjes van iets wat je niet in je bak wilt bij zich dragen.

Lijken me ook eitjes maar ja slakken zijn er niet lees ik.

De planten zijn goed uitgespoeld voordat ze in het aquarium gingen. Kunnen het dan alsnog eitjes van slakken zijn? Dacht in eerste instantie dat het van de corydoras was maar nadat ik het op internet heb opgezocht zien die er toch anders uit. Hier lijkt wel een soort vliesje rond te zitten

Zouden het niet een paar bolletjes schimmelend voer kunnen zijn, dat in die plant is blijven hangen?

Zouden het niet een paar bolletjes schimmelend voer kunnen zijn, dat in die plant is blijven hangen?
Daar lijkt het wel op! De bovenste is voer en de onderste is verspreiding van de schimmel denk ik.

We hebben het proberen weg te halen en het zat vastgeplakt aan de plant. We hebben dit los getrokken en het ging kapot. Door het los te trekken ging het kapot en ging het doordat de pomp aan stond in stukken door het aquarium. Het grootste deel hebben we eruit kunnen halen. Is dit schadelijk voor de vissen en garnalen?

We hebben het proberen weg te halen en het zat vastgeplakt aan de plant. We hebben dit los getrokken en het ging kapot. Door het los te trekken ging het kapot en ging het doordat de pomp aan stond in stukken door het aquarium. Het grootste deel hebben we eruit kunnen halen. Is dit schadelijk voor de vissen en garnalen?
Er vanuitgaande dat dit schimmel is niet, dat gaat vanzelf weg. Vissen kunnen last van schimmel krijgen maar dit is vooral als ze kwetsbaar zijn. Het enige wat je kan doen wat in mijn ogen zinvol is is een extra oogje in het zeil houden maar ik verwacht dat het geen invloed zal hebben. De oorzaak is nu uit het aquarium in geval van schimmel.

Een beetje offtopic, maar je bak is echt veel te klein voor de vissen die erin zitten. Neontetras en guppen hebben een bak van minimaal 60cm nodig. Er zijn maar weinig vissen die je in een 30l bak kunt houden. Garnalen kunnen wel. Verder eigenlijk alleen een betta mannetje in z'n eentje en eventueel wat slakken. Maar neontetras, guppen en corydorassen kunnen echt niet in zo'n kleine bak.

Dat is een terechte opmerking naast de gestelde vraag van TS.

Dat is onzin. Je kunt makkelijk guppen in een 30l bak houden als je hem maar niet helemaal volstopt.

Dat is onzin. Je kunt makkelijk guppen in een 30l bak houden als je hem maar niet helemaal volstopt.

Nee, guppen hebben een bak van minstens 60cm breed nodig. Dat ze klein zijn betekent niet dat ze in een kleine bak kunnen.

Complete onzin wat je zegt maat. Ken mensen die al jaren guppen hebben in zo'n kleine bak

Complete onzin wat je zegt maat. Ken mensen die al jaren guppen hebben in zo'n kleine bak

Dat die mensen hun dieren niet goed behandelen betekent niet dat het oké is. En ik ben je maat niet, dus hou dat lekker voor je.

Zoals hierboven gezegd is dat natuurlijk geen argument. Je hoeft marktplaats maar te openen en je wordt bedolven onder voorbeelden van aquaria met vissen die er eigenlijk niet in thuis horen.

Wow ik was vergeten dat we hier met een echte kenner te maken hebben. Geniet verder van je dag maat😉

Wow ik was vergeten dat we hier met een echte kenner te maken hebben. Geniet verder van je dag maat😉

Dit is een forum voor aquarianen, veel users weten dus wel het een en ander af van aquaria en vissen.

Je hebt speciaal voor dit topic een account aangemaakt, waarschijnlijk ben je dus TO of een bekende van TO die het voor TO wil opnemen. Het was niet aanvallend bedoeld, maar enkel om te helpen. Ik neem aan dat we allemaal het beste voor onze vissen willen.

Daar ben ik het ook niet mee eens want elke vis moet wel fatsoenlijke zwemruimte hebben en in een 30 liter kan een Gup die vrij druk is niet goed lekker baantjes trekken.
Maar goed dat even offtopic dan maar.
Dat is denk ik hetzelfde idee dat wanneer jij je leven in een kamer van 2x3 moet doorbrengen. Dat is ook niet fijn en jij hebt ook meer bewegingsruimte nodig voor een leuk leven.

Misschien moet de vraag ook niet zijn of het kan, maar of het wenselijk is. Als je weinig geld hebt kun je ook niet wonen in een ruim huis met een tuintje erbij en zul je het moeten doen met een krap appartementje.
Probeer je maar eens voor te stellen hoe het is als je dan ook nog nooit het huis uit kan. Ook niet voor werk, boodschappen doen of een wandeling maken.
Je kunt er vast oud mee worden, maar of je er echt gelukkig van wordt...

Jammer van de laatste reacties. Ik ken wdz niet en ik heb een bepaalde vraag gesteld en niet gevraagd om negatieve reacties. Het is niet zo dat mijn aquarium vol zit met allemaal vissen. Ik heb het over 2 guppen. En ja iedereen mag een mening hebben maar vind dit een beetje jammer

Jammer van de laatste reacties. Ik ken wdz niet en ik heb een bepaalde vraag gesteld en niet gevraagd om negatieve reacties. Het is niet zo dat mijn aquarium vol zit met allemaal vissen. Ik heb het over 2 guppen. En ja iedereen mag een mening hebben maar vind dit een beetje jammer
Het is niet zozeer negatief, vooral informatief. Over het algemeen wordt er niet vanuit gegaan dat aquariumliefhebbers expres vissen te klein huisvesten, maar het gebeurd wel. Dat de intentie goed is doet niets af aan het dierenleed dat veroorzaakt wordt. Mijn inziens is het juist goed om elkaar erop te wijzen en wijzer te maken. Het is niet bedoeld om de eigenaar af te breken, maar om de omstandigheden voor de dieren te verbeteren. Hoe dit opgevat wordt is puur persoonlijk.

Ik ben het met Rens eens en afkraken zal zeker niet de intentie zijn. Vaak krijgen mensen verkeerde info van de lfs en die denken dan dat iets kan omdat de lfs zoiets zegt maar vaak blijkt dat niet te kloppen.
Het is dus meer wijzen op een niet ideale situatie en daar kan een ieder dan mee doen wat hij of zij wil.
We hebben allemaal het moeten leren en hebben allemaal fouten gemaakt en zolang je van je fouten leert moet dat kunnen.

Guppen hebben op een bepaald gebied wel wat weg van konijnen. Wanneer er 2 guppen zijn kunnen het er mogelijk aanzienlijk meer worden. Bovendien heb ik begrepen dat je guppen ook medebewoners hebben die ook weer een ruimte claimen. Dus de reacties aangaande de ruimte in je bak zijn wel terecht. Maar ze zijn niet tegen jouw persoonlijk bedoelt. Zo'n 60 jaar geleden, opa vertelt nu uit z'n eigen leven, heb ik als acht, negenjarige ook een goudvis gehouden in een soort fotolijstje met een klein waterbakje erachter. Pas veel later leerde ik dat dit echt niet kon. Helaas voor de vis waren er toen geen mensen die me dit vertelden wat resulteerde in verdriet ook voor mij zelf....

Wel merk ik dat het risico groot is dat een dergelijk advies belerend of verwijtend overkomt. Dat wel een aandachtspunt. Want inderdaad, de meeste mensen zijn wel geïnteresseerd in het welzijn van hun dieren. Het is alleen soms moeilijk in te schatten wat de specifieke behoeften zijn.

Ook ik heb vroeger sluiers gehouden in een bak van 50l met een mini spons filter erin. Toen alle vissen doodgingen aan vinrot had ik nog steeds niet door dat het ermee te maken had dat ze in hun eigen rommel rondzwemmen. Al doende leert men.

Wel merk ik dat het risico groot is dat een dergelijk advies belerend of verwijtend overkomt. Dat wel een aandachtspunt. Want inderdaad, de meeste mensen zijn wel geïnteresseerd in het welzijn van hun dieren. Het is alleen soms moeilijk in te schatten wat de specifieke behoeften zijn.

Ook ik heb vroeger sluiers gehouden in een bak van 50l met een mini spons filter erin. Toen alle vissen doodgingen aan vinrot had ik nog steeds niet door dat het ermee te maken had dat ze in hun eigen rommel rondzwemmen. Al doende leert men.

Achteraf gezien had ik mijn post over de bezetting en afmeting van de bak inderdaad anders kunnen/moeten verwoorden. Het was niet bedoeld als kritiek/verwijt maar ik als ik mijn post teruglees kan me voorstellen dat het wel zo over is gekomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan