Radeloos met verschillende problemen


B

Bjarn

Guest
Hallo iedereen,

Sinds november 2019 heb ik m'n eerste aquarium gekregen en ben ik deze in gaan richten. Door al het enthousiasme van toen, het was een verjaardagscadeau, geen onderzoek gedaan en ben ik van meerdere adviezen uitgegaan en (natuurlijk) de verkooppraatjes van de LFS waar ik toen inkocht.

Na het indraaien van 2-3 weken waren de waterwaardes volgens een andere LFS waar ik sindsdien alles koop goed. Een oom van mij zweert bij deze winkel en ik moet zeggen dat ik ook zeer tevreden ben. Kan ze ook ook gewoon bellen en merk niet de verkooppraatjes die ik bij de andere winkel ontving. Het gevoel dat er echt om de vissen gegeven word, zegmaar. (+ ze zijn bekend met aquaforum haha!)

M'n eerste vissen erin en hoppakee, blije ik maar na een paar weken de eerste problemen met verschillende algen. Recent heb ik een topic gemaakt met verschillende groene en blauwe algen. Nu heb ik een CO2 set aangeschaft en is dit allemaal afgenomen. Helaas houd ik nog steeds een hoop over.

Omdat ik dus in het begin nooit onderzoek heb gedaan heb ik dus best wel spijt en zit ik nu met de handen in het haar over wat ik nu zou moeten doen. Nu achteraf, na het browsen hier en opvolgen van adviezen van leden, had ik het allemaal heel anders gedaan. Ook qua inrichting en visbestand.

Tot mijn spijt zijn bijvoorbeeld corydorassen overleden waarschijnlijk doordat het aquarium niet voor hun geschikt was.

De bak is een Juwel Lido 200 met het interne filter.

Momenteel is dit de stand van m'n aquarium:
WhatsApp Image 2020-03-28 at 18.27.31.jpeg
WhatsApp Image 2020-03-28 at 18.27.31 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-03-28 at 18.27.32.jpeg
WhatsApp Image 2020-03-28 at 18.27.32 (1).jpeg


De CO2 dropchecker is netjes groen:

WhatsApp Image 2020-03-28 at 18.27.32 (2).jpeg


De CO2 installatie draait nu sinds bijna een week stabiel, hiervoor zo'n twee weken instabiel doordat hij verkeerd was afgesteld.

Qua voer geef ik elke dag rond 5-6 uur wat vlokken. Met uitzondering van woensdag en zondag, dan geef ik diepvriesvoer. Op deze twee dagen geef ik ook Profito plantenbemesting. Dit is mij aangeraden omdat de ijzerwaardes op 0 waren. Hierdoor is deze gestegen en inderdaad stabieler rond de 0.10mg en 0.25mg.
Op zondagen verschoon ik ook het filter en om de twee weken een waterwissel van zo'n 25%.

Daarnaast zit er ook een voedingsbodem van dennerle in.

Verlichting brand zo'n 6 uur per dag, van 15 uur tot 21 uur


De planten zijn zoals jullie zien niet meer mooi groen. De valisneria zijn bijna zwart op het oog, bijvoorbeeld. Eerst had ik ook mooie rode plantjes maar deze heb ik weggehaald omdat die ook begonnen te rotten.

Nu weet ik helaas niet meer wat ik echt als advies moet gaan opvolgen. Ik heb teveel verschillende dingen gehoord. Natuurlijk weet ik dat een aquarium niet zorgeloos is en ik vind het juist een superleuke uitdaging en nieuwe hobby. Soms zit ik er ook gewoon voor om de vissen te bewonderen, dus ik wil er niet vanaf! Maar zoveel problemen? Waarschijnlijk door mij als onwetende beginnen :).

In principe zit ik zelf te denken om alle plantjes die 'besmet' zijn met alg eruit te halen en het aquarium grotendeels opnieuw in te richten. Zo zou ik namelijk een groene bodembedekker willen met dan een pad door het midden. Anyway, andere plannen waar ik nog lang niet aan ga beginnen zolang de problemen nog spelen.

Alvast enorm bedankt en ik hoop erop dat m'n aquarium binnenkort lekker schoon blijft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:


Deze zag ik laatst leuke manier van uitleg over algen, algen zijn niet erg !. Wat ik heb gelezen aangezien ik ook nog maar een groentje ben, je moet je plantenbestand balanceren met je Co2 en voeding. Dat gaat niet gebeuren binnen een dag of een week! Overnieuw beginnen is geen oplossing aangezien je nog steeds een onbalans hebt.
 
Hallo iedereen,

Sinds november 2019 heb ik m'n eerste aquarium gekregen en ben ik deze in gaan richten. Door al het enthousiasme van toen, het was een verjaardagscadeau, geen onderzoek gedaan en ben ik van meerdere adviezen uitgegaan en (natuurlijk) de verkooppraatjes van de LFS waar ik toen inkocht.

Na het indraaien van 2-3 weken waren de waterwaardes volgens een andere LFS waar ik sindsdien alles koop goed. Een oom van mij zweert bij deze winkel en ik moet zeggen dat ik ook zeer tevreden ben. Kan ze ook ook gewoon bellen en merk niet de verkooppraatjes die ik bij de andere winkel ontving. Het gevoel dat er echt om de vissen gegeven word, zegmaar. (+ ze zijn bekend met aquaforum haha!)

M'n eerste vissen erin en hoppakee, blije ik maar na een paar weken de eerste problemen met verschillende algen. Recent heb ik een topic gemaakt met verschillende groene en blauwe algen. Nu heb ik een CO2 set aangeschaft en is dit allemaal afgenomen. Helaas houd ik nog steeds een hoop over.

Omdat ik dus in het begin nooit onderzoek heb gedaan heb ik dus best wel spijt en zit ik nu met de handen in het haar over wat ik nu zou moeten doen. Nu achteraf, na het browsen hier en opvolgen van adviezen van leden, had ik het allemaal heel anders gedaan. Ook qua inrichting en visbestand.

Tot mijn spijt zijn bijvoorbeeld corydorassen overleden waarschijnlijk doordat het aquarium niet voor hun geschikt was.

De bak is een Juwel Lido 200 met het interne filter.

Momenteel is dit de stand van m'n aquarium:
Bekijk bijlage 294738Bekijk bijlage 294739
Bekijk bijlage 294740Bekijk bijlage 294741

De CO2 dropchecker is netjes groen:

Bekijk bijlage 294742

De CO2 installatie draait nu sinds bijna een week stabiel, hiervoor zo'n twee weken instabiel doordat hij verkeerd was afgesteld.

Qua voer geef ik elke dag rond 5-6 uur wat vlokken. Met uitzondering van woensdag en zondag, dan geef ik diepvriesvoer. Op deze twee dagen geef ik ook Profito plantenbemesting. Dit is mij aangeraden omdat de ijzerwaardes op 0 waren. Hierdoor is deze gestegen en inderdaad stabieler rond de 0.10mg en 0.25mg.
Op zondagen verschoon ik ook het filter en om de twee weken een waterwissel van zo'n 25%.
Daarnaast zit er ook een voedingsbodem van dennerle in.

Verlichting brand zo'n 6 uur per dag, van 15 uur tot 21 uur


De planten zijn zoals jullie zien niet meer mooi groen. De valisneria zijn bijna zwart op het oog, bijvoorbeeld. Eerst had ik ook mooie rode plantjes maar deze heb ik weggehaald omdat die ook begonnen te rotten.

Nu weet ik helaas niet meer wat ik echt als advies moet gaan opvolgen. Ik heb teveel verschillende dingen gehoord. Natuurlijk weet ik dat een aquarium niet zorgeloos is en ik vind het juist een superleuke uitdaging en nieuwe hobby. Soms zit ik er ook gewoon voor om de vissen te bewonderen, dus ik wil er niet vanaf! Maar zoveel problemen? Waarschijnlijk door mij als onwetende beginnen :).

In principe zit ik zelf te denken om alle plantjes die 'besmet' zijn met alg eruit te halen en het aquarium grotendeels opnieuw in te richten. Zo zou ik namelijk een groene bodembedekker willen met dan een pad door het midden. Anyway, andere plannen waar ik nog lang niet aan ga beginnen zolang de problemen nog spelen.

Alvast enorm bedankt en ik hoop erop dat m'n aquarium binnenkort lekker schoon blijft.
Goed dat je hier even een berichtje achterlaat zodat anderen even mee kunnen kijken en lezen met je. Ik lees dat je iedere dag vlokvoer geeft aan je vissen. Je zou dit eens wat kunnen minderen. Te veel voeren kan ook bijdragen aan algen namelijk. Het is goed dat je de profito niet eens per week geeft maar verdeeld over twee keer per week. Dit zorgt inderdaad voor een stabielere gehalte. Ik weet niet of je toevallig je nitraat en fosfaat gehalte al meet maar dit zou je kunnen doen. In profito zit namelijk geen nitraat en fosfaat, dit zou je los toe mogen voegen aan je bak. Ook dit kan een rol spelen in het voorkomen van algen. Verder is 6 uur per dag de lamp aan zetten wat aan de korte kant. Hierdoor komt de groei van planten eigenlijk niet op gang. Over het algemeen wordt 9-12 uur licht aangeraden. Je zou dus kunnen proberen om het aantal uren licht wat te verhogen naar minimaal 9 uur per dag.

Ik begrijp dat je de neiging hebt om alle besmette plantjes te verwijderen en te vervangen maar als je de basis niet op orde hebt zit je over een tijdje opnieuw met algen op je nieuwe plantjes. Dat is ook zonde. Ik hoop dat je iets kunt met mijn reactie. En bij vragen moet je die vooral gewoon stellen! We zijn er om elkaar verder te helpen. :daisy:
 
Tip 1: zet de droochecker eens op een andere plaats. Hij staat nu pal naast je CO2 ladder, dus dat je daar plaatselijk genoeg co2 meet, hoeft(maar kan natuurlijk wel) niet te betekenen dat overal genoeg CO2 is. Hang hem eens waar je planten het slecht doen. Onderin aan de andere kant van je bak als waar je diffuser staat.

Tip 2: staat de ladder voldoende in de stroming. Komt hetzelfde neer als tip 1, is er daadwerkelijk Co2 overal.

Hoelang staat de verlichting aan? Edit: 6 uur blijkbaar En hoelang staat je Co2 aan? Vanaf welk tijdstip?
 
Tip 1: zet de droochecker eens op een andere plaats. Hij staat nu pal naast je CO2 ladder, dus dat je daar plaatselijk genoeg co2 meet, hoeft(maar kan natuurlijk wel) niet te betekenen dat overal genoeg CO2 is. Hang hem eens waar je planten het slecht doen. Onderin aan de andere kant van je bak als waar je diffuser staat.

Tip 2: staat de ladder voldoende in de stroming. Komt hetzelfde neer als tip 1, is er daadwerkelijk Co2 overal.

Hoelang staat de verlichting aan? Edit: 6 uur blijkbaar En hoelang staat je Co2 aan? Vanaf welk tijdstip?
Waardige aanvulling, bedankt! :petjeaf:
 
Ik heb eigenlijk ook nog een tip. Zet wat meer in op snelgroeiende planten. Die nemen voeding op waar anders de algen van kunnen profiteren.
 
Nog een aanvulling op vorige post:

Ik zie dat je goeramies hebt, deze wensen eigenlijk ook wat drijfplantjes als beschutting, ook voor eventuele schuimnesten.

Wat zijn je waterwaarden? Vooral Nitraat,, fosfaat , pH en KH.
 
Te veel voeren kan ook bijdragen aan algen namelijk

Kun je dat uitleggen want ik heb 10 jaar in al mn bakken vlokken gevoerd.

Heb je een totaaltje van je bak Bjarn en wat info over de filter en uitstroom?
 

Ik lees hier je andere topic over de co2 en dat is pas sinds enkele dagen stabiel dus daarvoor was die niet stabiel en wellicht te laag waardoor je algen hebt ontwikkeld.
Tor voor kort had je zoals je al schrijft erg weinig co2 in de bak en dat kan de oorzaak wellicht zijn. Planten moet daarbij ok wennen aan de nieuwe omstandigheden dus geef dat even de tijd en verwijder anders zoveel mogelijk bladeren met alg.
 

Ik lees hier je andere topic over de co2 en dat is pas sinds enkele dagen stabiel dus daarvoor was die niet stabiel en wellicht te laag waardoor je algen hebt ontwikkeld.
Tor voor kort had je zoals je al schrijft erg weinig co2 in de bak en dat kan de oorzaak wellicht zijn. Planten moet daarbij ok wennen aan de nieuwe omstandigheden dus geef dat even de tijd en verwijder anders zoveel mogelijk bladeren met alg.

Bij dit bericht zou ik me willen aansluiten met daarbij nog de opmerking dat je niet alles tegelijk moet doen. Het wordt dan onmogelijk om te zien welk gevolg erop welke actie plaats vind. Neem ruim de tijd voor alles. Algen kunnen zeer snel reageren op veranderende situaties, planten zijn daar veel meer tijd voor nodig. Neem ook een volgorde aan. Begin bij het licht. Zorg voor een juiste duur en intensiteit voor je planten. Daarna gaan planten vragen om CO2. Voeg ook hier de juiste hoeveelheid toe. (Meten is weten! Hier komt het belang van een zo betrouwbaar mogelijke test naar voren.) Daarna de overige bemesting, inclusief ook Nitraat en Fosfaat. Dit hele verhaal kan maanden duren! Maar op deze manier zal je zien dat alles langzamerhand verbeterd.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Het helpt om zo alles op een rijtje te hebben en geen wirwar van topics/onderwerpen te hebben, haha!

Goed dat je hier even een berichtje achterlaat zodat anderen even mee kunnen kijken en lezen met je. Ik lees dat je iedere dag vlokvoer geeft aan je vissen. Je zou dit eens wat kunnen minderen. Te veel voeren kan ook bijdragen aan algen namelijk. Het is goed dat je de profito niet eens per week geeft maar verdeeld over twee keer per week. Dit zorgt inderdaad voor een stabielere gehalte. Ik weet niet of je toevallig je nitraat en fosfaat gehalte al meet maar dit zou je kunnen doen. In profito zit namelijk geen nitraat en fosfaat, dit zou je los toe mogen voegen aan je bak. Ook dit kan een rol spelen in het voorkomen van algen. Verder is 6 uur per dag de lamp aan zetten wat aan de korte kant. Hierdoor komt de groei van planten eigenlijk niet op gang. Over het algemeen wordt 9-12 uur licht aangeraden. Je zou dus kunnen proberen om het aantal uren licht wat te verhogen naar minimaal 9 uur per dag.

Ik begrijp dat je de neiging hebt om alle besmette plantjes te verwijderen en te vervangen maar als je de basis niet op orde hebt zit je over een tijdje opnieuw met algen op je nieuwe plantjes. Dat is ook zonde. Ik hoop dat je iets kunt met mijn reactie. En bij vragen moet je die vooral gewoon stellen! We zijn er om elkaar verder te helpen. :daisy:

Ik zal eens kijken om het voeren ietsjes af te bouwen. Voor zover ik zie word wel bijna alles opgegeten. Ik zie na een week echt maar enkele vlokjes in het filter zitten. Zal jij aanraden om om de dag te voeren? Of gewoon elke dag maar minder?
Persoonlijk vond ik het een eng idee om nog minder te gaan voeren omdat de grotere vissen, de gourami's, sneller bij het eten zijn dan de neontetra's bijv. en deze dus alles al opeten haha!

Het meten van nitraat deed ik met stripjes. Ik ga echter druppeltesten aanschaffen voor fosfaat en de rest zodat ik veel accurater kan testen. Dan zal ik wel weer terugkomen hierop!

Licht is mij aangeraden minder lang aan te zetten om de alg een tijd terug tegen te gaan. Ik zal dit weer opbouwen naar ~9-12 uur, top!

Tip 1: zet de droochecker eens op een andere plaats. Hij staat nu pal naast je CO2 ladder, dus dat je daar plaatselijk genoeg co2 meet, hoeft(maar kan natuurlijk wel) niet te betekenen dat overal genoeg CO2 is. Hang hem eens waar je planten het slecht doen. Onderin aan de andere kant van je bak als waar je diffuser staat.

Tip 2: staat de ladder voldoende in de stroming. Komt hetzelfde neer als tip 1, is er daadwerkelijk Co2 overal.

Hoelang staat de verlichting aan? Edit: 6 uur blijkbaar En hoelang staat je Co2 aan? Vanaf welk tijdstip?

Makes sense inderdaad. Ik zal 'm zo bij de schoonmaak weer even naar de andere kant van het aquarium verplaatsen.
Helaas is het de enige plek waar de flipper een beetje op z'n plek staat en niet pal in het aquarium. Wat ik wel kan doen is de uitvoer van het filter wat draaien zodat de stroming anders zal zijn.

Kun je dat uitleggen want ik heb 10 jaar in al mn bakken vlokken gevoerd.

Heb je een totaaltje van je bak Bjarn en wat info over de filter en uitstroom?

Het is het standaard Juwel filter met een zakje voor fosfaat te filteren. Dit was namelijk bizar hoog bij mij (vergeten te vermelden), waardoor m'n nitraat/fosfaat uit balans waren. Verder de standaard sponzen/watten in zitten. Doorstroom was zo'n 600 liter per uur dacht ik. Kan helaas even het boekje niet snel vinden.

Verder heb ik qua vis:
- 9x Neontetra's
- Ancistrus (1x, de tweede heb ik al maanden niet meer gezien gek genoeg)
- 2x Diamantgourami's
- 2x Diklip gourami's
- 2x Goudgourami's
- 5x Rodestaart zalmpjes
- 3x Maanvis (achteraf had ik er meer moeten halen hoorde ik, ga ik ook zeker snel doen als het weer een beetje beter is)

Bij dit bericht zou ik me willen aansluiten met daarbij nog de opmerking dat je niet alles tegelijk moet doen. Het wordt dan onmogelijk om te zien welk gevolg erop welke actie plaats vind. Neem ruim de tijd voor alles. Algen kunnen zeer snel reageren op veranderende situaties, planten zijn daar veel meer tijd voor nodig. Neem ook een volgorde aan. Begin bij het licht. Zorg voor een juiste duur en intensiteit voor je planten. Daarna gaan planten vragen om CO2. Voeg ook hier de juiste hoeveelheid toe. (Meten is weten! Hier komt het belang van een zo betrouwbaar mogelijke test naar voren.) Daarna de overige bemesting, inclusief ook Nitraat en Fosfaat. Dit hele verhaal kan maanden duren! Maar op deze manier zal je zien dat alles langzamerhand verbeterd.

Thanks! Wat je zegt klopt wel dat ik zoveel door elkaar probeerde te doen dat het juist slecht ging en ik de draad wat kwijtraakte.


Ik ga dus zo m'n licht aanpassen en de dropchecker verplaatsen en kijken wat ik kan doen aan de stroming mocht deze inderdaad slecht zijn en de CO2 dus niet verspreiden.

Testen ga ik ook aanschaffen om zo zeker te weten wat er aan de hand is. Bedankt!

//Edit:

Is deze set aan te raden? https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html
 
Ja die koffer is prima hoor en door veel leden gebruikt.
 
De test kit komt morgen binnen.

Helaas zie ik nu na dagen van afname dat de blauwalg in rap tempo weer terug komt. Ik heb gisteren de verlichting verlengd. Ook lijkt de groene alg op de achterwand ineens te verergeren en ontstaan er zelfs weer slierten.
 
Hoe lang staan de lampen nu aan op een dag Bjarn?

Nu staan ze 8 uur per dag aan.

Helaas zojuist een diklipgourami die raar op de bodem lag gespot. Nu apart genomen maar hij eet niet en zwemt zelf terug naar de bodem als ik 'm naar boven help. Zie niet gelijk iets van ziekte?
WhatsApp Image 2020-03-30 at 18.09.50.jpeg
 
De test kit komt morgen binnen.

Helaas zie ik nu na dagen van afname dat de blauwalg in rap tempo weer terug komt. Ik heb gisteren de verlichting verlengd. Ook lijkt de groene alg op de achterwand ineens te verergeren en ontstaan er zelfs weer slierten.

Blauwalg moet je eigenlijk dagelijks handmatig weghalen en de verlichting niet al te lang zetten. Ik denk dat 8 uur meer dan genoeg is. Ben beneiuwd naar je waterwaarden als je kan testen.
- 3x Maanvis (achteraf had ik er meer moeten halen hoorde ik, ga ik ook zeker snel doen als het weer een beetje beter is)

Zou ik niet doen want je bak is niet zo breed dacht ik en daar horen geen Manen in. Je moet ze ook met minimaal 5 houden en dan 50 liter per vis rekenen.
 
Ik zou ook wekelijks 10% water verversen en dan afhevelen met bijvoorbeeld de Sera bodemreiniger, cilinder uitvoering. Zodat het vuil goed uit de bodem gehaald wordt. En bijvoorbeeld vloeibaar filtermedium (Easy Life) gebruiken waarmee je minder snel algen krijgt. Plantenvoeding daags na water verversen.
 
Laatst bewerkt:
Helaas is de gourami overleden... balen :( Weet helaas niet wat het is geweest, hij zag er nog normaal uit.

Ik zou ook wekelijks 10% water verversen en dan afhevelen met bijvoorbeeld de Sera bodemreiniger, cilinder uitvoering. Zodat het vuil goed uit de bodem gehaald wordt. En bijvoorbeeld vloeibaar filtermedium (Easy Life) gebruiken waarmee je minder snel algen krijgt. Plantenvoeding daags na water verversen.

Ik heb toevallig de bodemreiniger van Juwel meebesteld omdat deze ook perfect in m'n filter past, dit is ook prima denk ik? Komt vanavond pas binnen zag ik net.
 
Jammer van je vis zeg. Je kan het beste zo min mogelijk in de bodem komen want dan verstoor je de bacteriecultuur.
 
Helaas is de gourami overleden... balen :( Weet helaas niet wat het is geweest, hij zag er nog normaal uit.



Ik heb toevallig de bodemreiniger van Juwel meebesteld omdat deze ook perfect in m'n filter past, dit is ook prima denk ik? Komt vanavond pas binnen zag ik net.
Een bodemreiniger van Juwel die perfect in je filter past? Ik ken dit niet. Heb je een linkje naar het artikel?
 
Jammer van je vis zeg. Je kan het beste zo min mogelijk in de bodem komen want dan verstoor je de bacteriecultuur.

Ja enorm balen... m'n vriendin dacht dat ie misschien was aangevallen. We gaan 't niet weten denk ik. Maar wel toeval nu het ineens slecht gaat.

Een bodemreiniger van Juwel die perfect in je filter past? Ik ken dit niet. Heb je een linkje naar het artikel?

Gaat om deze:

Heeft een speciaal opzetstuk waardoor die in de BioFlow filter past die ik heb.

Ik ben momenteel nog even aan het wachten op m'n testresultaten. Net de kit binnen gekregen.

// Edit:

Resultaten:
pH - 7,5
KH - 10
GH - 9
NO2 - 0mg/l
NO3 - 0,15mg/l
PO4 - 0,1mg/l
FE - 0,25mg/l
NH3/NH4+ - 0

Temperatuur is 25,6C
Co2 is 0,15mg/l

Volgens het overzicht met KH/CO2 is de waarde van de PH tussen de 7,2 en 7,5 dus dit zou ongeveer kloppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik neem aan dat je bij CO2 en NO3 15 mg/l bedoelt ipv 0,15.

opzich vind ik je waterwaarden niet verkeerd hoor.
de alg zoveel mogelijk weg poetsen en waterverversen is wat ik nu zou doen.

Wat voeg je toe aan plantenvoeding, alleen profito?
 
Met deze waarden is de co2 ongeveer 9,5mg.
 
ik neem aan dat je bij CO2 en NO3 15 mg/l bedoelt ipv 0,15.

opzich vind ik je waterwaarden niet verkeerd hoor.
de alg zoveel mogelijk weg poetsen en waterverversen is wat ik nu zou doen.

Wat voeg je toe aan plantenvoeding, alleen profito?

Excuus, inderdaad 15 mg/l NO3 en voor CO2 geld hetzelfde ja.

Met deze waarden is de co2 ongeveer 9,5mg.

Ah check, dan heb ik het niet helemaal goed afgelezen qua kleur.

Maar de waterwaardes zijn dus niet extreem slecht, goed zelfs dus? Of zou inderdaad zoals ik zelf denk de hardheid en pH omlaag moeten?
 
voor planten is een pH van 6- 6,5 het meest ideaal, tot 7 is prima, tot 7,5 is acceptabel.
daar hoort dan ook een lagere hardheid bij uiteraard.

Het kan dus geen kwaad om je Hardheid en pH te verlagen maar het is ook niet zo dat je probleem dan gegarandeerd weg is.

als je alleen profitio bemest zou ik ook wat nitraat en fosfaat gaan toevoegen. 0,5 ppm fosfaat en 5 ppm nitraat 1 a 2 keer per week kan geen kwaad bij de waardes die je gemeten hebt, en meer lijkt me niet nodig omdat je wel iets meet. Opzich is dat gemakkelijker aan te pakken dan je hardheid en pH dus zou ik daar mee beginnen.

en zoals ik al zei, poetsen poetsen poetsen. alg die je weghaalt groeit niet meer en hinder je planten niet. Om je daar bij te helpen zou je slakken of japonica garnalen in kunnen zetten.
 
voor planten is een pH van 6- 6,5 het meest ideaal, tot 7 is prima, tot 7,5 is acceptabel.
daar hoort dan ook een lagere hardheid bij uiteraard.

Het kan dus geen kwaad om je Hardheid en pH te verlagen maar het is ook niet zo dat je probleem dan gegarandeerd weg is.

als je alleen profitio bemest zou ik ook wat nitraat en fosfaat gaan toevoegen. 0,5 ppm fosfaat en 5 ppm nitraat 1 a 2 keer per week kan geen kwaad bij de waardes die je gemeten hebt, en meer lijkt me niet nodig omdat je wel iets meet. Opzich is dat gemakkelijker aan te pakken dan je hardheid en pH dus zou ik daar mee beginnen.

en zoals ik al zei, poetsen poetsen poetsen. alg die je weghaalt groeit niet meer en hinder je planten niet. Om je daar bij te helpen zou je slakken of japonica garnalen in kunnen zetten.

Ik heb begrepen dat er 2 dwergkogelvissen bij de bak in zitten, en die kunnen een fors probleem gaan geven met zowel slakken als garnalen.
 
Misschien ook belangrijk te vermelden: Het is niet in één dag ontstaan, dus het zal ook niet in één dag allemaal weg zijn.

9,5 mg CO2 is niet enorm veel. Door onstabiele co2 toevoer kun je ook algen krijgen (net zoals alle andere onstabiele waardes).
(ik heb last van baardalg door onstabiele toevoeging van co2)
 
Ik heb begrepen dat er 2 dwergkogelvissen bij de bak in zitten, en die kunnen een fors probleem gaan geven met zowel slakken als garnalen.

Ik wilde dit net vermelden, en jou mentionen n.a.v. je advies om opnieuw te beginnen.

Toen ik de oplossing zag van de garnalen zat ik wel weer met de kogelvissen die ze op kunnen eten inderdaad. Hoewel ik heel erg gehecht ben aan de kogelvissen (ik vind ze serieus waar geweldig, leuke vissen en hebben m'n slakkenprobleem opgelost), lijkt het erop dat ik ze echt weg moet doen wil ik voorkomen dat andere vissen worden aangevallen en ze eventuele garnalen op gaan eten.
Daarnaast ook natuurlijk de maanvissen die eigenlijk niet in m'n aquarium horen.

Waar ik nu dus heel erg over aan het twijfelen ben is inderdaad te gaan kijken naar m'n huidige visbestand en wat ik eventueel weg moet doen. Dan is de vraag, wat raden jullie aan? Terug naar de winkel brengen of doorverkopen? De winkel geeft denk ik geen geld terug en stiekem vind het toch erg zonde voor de hoeveelheid euro's die erin hebben gezeten..

Eigenlijk wil ik helemaal niet opgeven maar ik word wel steeds harder op de feiten gedrukt dat het anders moet voor het welzijn van de vissen en de planten, wat voor mij ook gewoon belangrijk is.

Helemaal opnieuw beginnen is bij mij dan ook écht opnieuw beginnen en dan zal ik goed ervoor gaan zitten welke bodem, wel of geen voedingsbodem etc etc. Op termijn wilde ik sowieso het aquarium herinrichten dus dat weegt mee in de keuze.


Maar omdat ik dus niet wil opgeven wil ik het probleem dus gaan oplossen met de adviezen die jullie hebben gegeven, fosfaat/nitraat toevoegen, CO2 stabiliseren en iets ophogen etc. Uiteindelijk zou het na verloop van tijd dus beter moeten gaan met het aquarium en denk ik met name de planten. Maar of de vissen blij worden door de omgeving en de medebewoners, geen idee..
Voorlopig ga ik het dus denk nog proberen op te lossen totdat het écht niet gaat of dat ik er goed over na heb gedacht, denk ik :)
 
Voor de samenstelling van je bestand kun je een topic openen in samenstelling visbestand.
 
Hi, kleine update.

Inmiddels de bak wekelijks met 10% verschoont, licht brand 8 uur per dag en de waardes zijn vrijwel hetzelfde gebleven.

Helaas is de toename van groene alg erger geworden, er groeide zelfs behoorlijke slierten door het aquarium. Daarnaast neemt ook de blauwalg weer toe tegen het glas aan aan de voorkant net boven de bodem.
De penseel/baardalg is ook niet aan het minderen.

De plantjes groeien daarnaast wél steeds beter. En dat is opvallend want ik ben gestopt met het geven van Profito. Ik las berichten dat Profito problemen gaf bij planten door de overige stoffen. Ik dacht, proberen kan nooit kwaad in dit geval. En het lijkt inderdaad beter uit te pakken.

Vorige keer had ik m'n CO2 toevoer opgeschroefd en deze is sindsdien stabiel en de dropchecker is constant netjes groen. En dat terwijl die aan de andere kant van het aquarium zit, ipv naast de flipper haha!

Helaas sinds ik ondanks dat nog wel met veel alg, waar ik flink van baal. Heeft iemand hier nog tips voor?
 
Om van de alg af te komen zou ik Eheim algozid adviseren,in combinatie met flora carbo,deze combinatie heeft mij er na een hele lange weg van algenplagen vanaf geholpen,beginnen met algozid volgens de beschrijving en dosering en na 2 dagen de flora carbo.

Na deze combinatie heb ik na enkele weken bacterien toegevoegd waar jandk goede ervaringen mee had,enwel bactosprint van Aquarium Munster,is niet goedkoop maar naar mijn ervaring doeltreffend.Zoals door Jan vermeld werd,ofwel het water er schoner en helderder van werd,nou die mening kan ik dus positief met een ieder delen.

Ik heb tot op heden nog maar een dosering van beide gebruikt en voor de algenplaag welke langzaam en zichtbaar oplost nog geen 2e toevoeging gedoseerd.
Verder ben ik niet echt een plantenman,maar carbo en CO2 schijnen 2 verschillende stoffen te zijn,en enkel met CO2 krijg je een algenprobleem niet opgelost.
 
Ik zal dit weer opbouwen naar ~9-12 uur, top!
Zolang de boel nog niet op orde is zou ik niet langer belichten dan 6 a 7 uur, zelf geef ik ook maar 7 uur licht per dag, in de wintermaanden zelfs maar 6 en de planten groeien daar prima op.
Ik lees ook dat je filter iedere zondag schoonmaakt, Niet doen! pas als de uitstroom wat minder wordt de sponzen lichtjes uitspoelen onder een lauwe kraan, laten we zeggen om de 2 maanden, of zelfs langer.
Welke verlichting hangt er boven de bak?
En helemaal stoppen met Profito lijkt me een slecht plan, geeft geen problemen hoor, weet niet waar je dat hebt gelezen? planten hebben voeding nodig, geef je dat niet dan is het snel uit met de pret.
Fosfaat verwijderaar kan je ook beter uit je filter halen, fosfaat was te hoog lees ik, wat is hoog? 3 of 4 ppm is geen probleem namelijk.
 

Terug
Bovenaan