Wat is er nieuw

Ramerezi met schimmel

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
288
Leeftijd
64
Ik heb een vraag over mijn Ramerezi Longfin. Deze vertoond over een deel van zijn lichaam een witte uitslag. Ik vermoed dat het schimmel is omdat ik er eerder deze week ook een Diamant Gourami met dezelfde symptomen uit heb gevangen. Nu wil ik deze Ramerezi eigenlijk niet verliezen. Ik lees wel eens over een zoutbadje. Is dat met een gevoelige vis als een Antennebaars ook mogelijk of overleeft hij dat niet? Moet het Jodiumvrij zout zijn of maakt dat niet uit? Weet iemand de verhouding en de tijdsduur dat de vis erin moet?
 
Begin eens met veel grote waterwissels en het op punt zetten van je filter. Hoe vaak en hoe maak je je filter schoon? Wat heb je voor filtermedia? Hoe groot is je filter? Hoe groot is je bak? Welke medebewoners?
 
De Bak is 450 Liter bruto. Zal ong 360 Liter Netto zijn. Filter is een Eheim Proffesional 5e 600T (1850 Liter/uur en een inhoud van 8 liter). Deze is gevuld met 2 compartimenten keramische pijpje. Daarbuiten blauwe en witte watten. Wekelijks 100 Liter waterwissen door osmose aangemaakt met Sera mineral salt. De Diamand Gourami waar ik het over had heb ik gewoon te lang laten zitten. Stom stom stom. De bak is idd wel iets te zwaar belast met vis maar alle waterwaarden worden wekelijk gemeten en zijn ok. Dus ook de NO2.
 
Vergeet er bij te vermelden dat ik het voorfilter wekelijks wel uitwring in aquariumwater maar verder mijn pomp met rust laat
 
Jij hebt toch ook last van bacteriebloei in je aquarium? Tenminste, steeds een paar nadagen na het wekelijkse onderhoud? Ik heb geen verstand van visziektes, maar kan me voorstellen dat dat er ook invloed op heeft.
 
Klopt helemaal wat je zegt Erkie. Ik heb er eigenlijk nog niet bij stil gestaan of er een verband zou kunnen zijn.
 
Waterkwaliteit ligt aan de bron van veel ziektes bij aquariumvissen. Door verminderde waterkwaliteit wordt het immuunsysteem zwaarder belast, en krijgen ziektes sneller een kans. Bovendien heeft de aanwezigheid van voldoende en gezonde filterbacteriën ook een remmende effect op ziektekiemen.
Is het echt nodig om wekelijks het voorfilter te doen? Ik heb ook een grote bak en ik heb laatst sinds een half jaar maar weer eens een keertje wat aan het voorfilter gedaan....
Voorzover ik weet zijn keramisch pijpjes niet erg geweldig filtermedium, maar daar weet @Gino88 meer over te vertellen.
 
Dank je voor je reactie Lysia. Ik ontkom er niet aan om de ene week mijn witte watten te spoelen en de week daarop de witte watten te vervangen. Het hele filter gaat goed alleen die witte watten slippen erg snel dicht
 
Dan is het waarschijnlijk handig om daarvoor in de plaats een flink grovere filterspons (of meerdere) te doen. Bij de vijver(!)afdeling van tuincentra kun je meestal grotere stukken filterspons kopen voor de helft van de prijs van die kleine sponsjes. Dan kun je een paar sponsen op maat knippen.
Zoals ik het nu begrijp, doen in feite de witte filterwatten het grootste deel van het filterwerk en komt er verderop nauwelijks meer troep (dus voeding) in je filter. Vlak voordat je water uit het filter je pomp ingaat, doe je best wel een fijn medium. Dan heb je zo min mogelijk zweefvuil in je bak.

Even ter illustratie: in mijn potfilters komt het te filteren water direct op de lava en gaat dan van de lava naar grovere spons(en) en dan naar fijnere spons(en) en dan ten slotte door heel fijn medium.
 
Zoals ik het nu heb zitten is zoals op de verpakking van de Eheim blauwe en witte filters staan. Bovenin zit een blauw grof filter. Pal daaronder zitten witte watten. daaronder zitten 2 lege mandjes (waarvan ik mij nu realiseer dat dat eigenlijk stom is. Daar kunnen misschien ook beter keramische pijpjes of iets ander in lijkt me) daaronder zitten nog 2 mandjes met keramische pijpjes
 
Gauw sponsen erin doen.
Of K1, dat schijnt het beste filtermateriaal te zijn.
 
K1 zegt mij helemaal niets. Wat voor iets is dat? Ook in een aquariumzaak te koop? Bellemerd dat veel van mijn pomp flow?
 
Dank je wel Lysia. De aquarium staat zo al 4 jaar te draaien en ik verbaas mezelf hoe stom ik eigenlijk bezig ben geweest om niet de gehele inhoud (8 Liter) van de filterpot te benutten. Dat ga ik vanaf nu wel veranderen mits de flow goed genoeg blijft. Ik zal ook een op google kijken voor die F1. Misscien lost meer filtermateriaal niet het probleem op maar baat het niet dan schaat het niet. Dank je wel voor de nuttige chat
 
Goed idee om het filter beter te vullen. Ramirezi's behoren tot de "blackwatervissen", een groep vissen die in de natuur nauwelijks bacteriën tegenkomen, en daardoor geen sterke afweer hebben ontwikkeld. In aquaria zijn de watersamenstelling en de visbezetting relatief gunstig voor bacteriegroei, waardoor de afweer van deze vissen voor een uitdaging staat. Voldoende filteren ( = de bacteriën in het water van concurrentie voorzien) is een must om zulke gevoelige soorten overeind te houden.

Bij K1 is het overigens zo dat de manier van inzetten veel verschil maakt. In een wervelbedfilter is het inderdaad zo'n beetje het beste filtermedium. Op een vaste plek samengedrukt ("statisch") zoals in een potfilter werkt het ook, maar minder goed. Het wordt dan vergelijkbaar in werking met een grove spons.

@FrankW Als je het interessant vindt om je erin te verdiepen is hier een leuke link. Er staat o.a. een schemaatje in met alle bekende filtermedia met elkaar vergeleken. 🙂 Krijg je een beetje een idee van de verhoudingen.

https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/
 
Dank je wel Gino. Mag ik jou om je persoonlijke mening vragen Gino. Ik heb 8 Liter filterinhoud. Een blauwe grof filtermateriaal. 1x witte watten. 2 mandjes gevuld met keramische pijpjes en nog 2 mandjes leeg. Hoe zou jij het potfilter indelen?
 
Dank je wel Gino. Mag ik jou om je persoonlijke mening vragen Gino. Ik heb 8 Liter filterinhoud. Een blauwe grof filtermateriaal. 1x witte watten. 2 mandjes gevuld met keramische pijpjes en nog 2 mandjes leeg. Hoe zou jij het potfilter indelen?
Kleine moeite hoor. Het is geen exacte wetenschap, maar wat je zou kunnen doen is:
- Witte filterwatten eruit;
- In plaats daarvan een fijnmazig netje (filtermedianet, nylon groentezakje, zoiets) of een grove filterspons om de inlaat van het filter heen.

Kijken of je daarmee al (naar jouw smaak) voldoende zweefvuil uitvangt. Dat zou extra ruimte vrijmaken in je potfilter en dan hoef je die ook niet steeds te openen om de witte watten te onderhouden. 🙂 Mijn ervaring is dat als je een hoop spons hebt draaien met bruine bacterieblubber erop, dat dat ook al de nodige deeltjes uit het water oppakt.

Kan ook zijn dat in jouw geval de witte watten wel meerwaarde hebben. Probeer het eens uit.

Verder zou ik de lege ruimte in je filter opvullen met filterspons (medium of grof). De keramische pijpjes zou ik uitfaseren zodat je uiteindelijk alles met die spons doet. Lijkt gek om te doen als de fabrikant (en zo'n beetje elke winkelmedewerker) een andere indeling adviseert, maar fabrikanten verkopen nou eenmaal graag hun eigen, onnodig dure materialen. Naar efficiency kijken is niet in hun belang zeg maar.
 
Dank je Gino. Fijn dat er zo'n forum is waar ervaren mensen met deze hobby bereid zijn om de minder ervaren mensen te helpen. Ik heb 3 foto's bijgevoegd. De eerste foto is hoe het op de verpakking van de Eheim pads staat.
Op de 2e en 3e foto is het blauwe voorfiltermateriaal te zien dat in de dozen van Eheim zit. Daar heb ik er nog wel 6 van liggen die ik evt op elkaar kan leggen in de filterbakjes. Is dit geschikt voor wat jij bedoeld of kan ik beter iets anders kopen? Ik wil het nu graag goed doen. Ik wil het graag gaan doen zoals jij het als voorbeeld aangaf. Het is net zoals je al zei, ze verkopen graag. 4 jaar geleden geld nog moeite gespaard en 3500 Euro uitgegeven voot Aquatlantis bak met alles erop en erbij waarbij alleen de filterpomp al 550 Euro was. Ik ben 4 jaar in de waan geweest dat het zo goed moest zijn. Stom stom stom. Een ding wat je schrijft snap ik nog niet. Wat je met dat fijnmazig netje om de inlaat van het filter bedoeld. Die inlaat zit uiteraard in het aquarium buiten de pomp. Dan kan het zweefvuil toch niet meer IN de pomp komen maar blijft het toch in de aquarium. Of zeg ik nu weer iets stoms? Alvast bedank voor je meedenken
Ik snap dat we afgedwaald zijn van de topic over een ziek antennebaarsje maar als dit onderwerp in een andere rubriek thuis hoort dan mag de topic ook gerust verplaatst worden door de operator hoor. Geen probleem
 

Bijlagen

  • IMG_5006.JPG
    IMG_5006.JPG
    455.3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5007.JPG
    IMG_5007.JPG
    356 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5008.JPG
    IMG_5008.JPG
    814.7 KB · Weergaven: 8
Ik ben niet Gino88, maar ik reageer toch even.
Ik kan niet zien of die blauwe dingetjes goed passe in de bakjes, of dat er water bij langs gaat stromen. Als het goed past, lijken ze mij prima, alhoewel iets aan de grove kant. Die twee lege bakjes vullen is belangrijker dan wat er precies in gaat.

Wat betreft dat je stom zou zijn omdat je dacht dat het goed was, ben ik het niet met je eens. Er gaan gewoon verschillende geluiden over filtermateriaal, ook hier op het forum is nog niet iedereen het er over eens wat het beste spul is. En toen dat 'moderne' keramische materiaal in de handel kwam, dachten vrijwel alle aquariumhouders dat dat spul het beste materiaal was. Dus als je dat gewoon meegeleverd krijg bij je nieuwe aquarium, dan ga je uiteraard denken dat dat het juiste spul is, want de producent zal het wel weten.

Gino88 had het over een netje of een spons voor de inlaat. Ik zou zelf dan denk ik voor een spons gaan. Ja, dan zit het vuil niet in het filter, maar in de spons. Die spons kun je waarschijnlijk wel veel makkelijker even uit het water halen en uitknijpen, veel gemakkelijker dan dat je je filter loskoppelt en opentrekt. Die spons moet je denk ik ook niet al te fijn nemen, hij moet het grootste spul even tegenhouden, zodat je filter niet helemaal dichtslibt.

Volgens mij zijn we niet afgedwaald van het zieke antennebaarsje, maar hebben we het hier gewoon over een mogelijke oorzaak van de ziekte. Maar we kunnen de discussie ook voortzetten onder jouw topic over de gevolgen van een UV-lamp 😉
 
Gino, ik ben aan het rondkijken voor filtersponzen te kopen voor mijn potfilter. Jij praat over medium of grof. Nu ben ik me aan het oriënteren en ik begrijp dat de grofheid in ppi wordt uitgedrukt. Is. 20 ppi.een goede maat of zou jij het anders doen? Is het slim om over het hele filter dezelfde grofheid te gebruiken (ook als ik mijn keramische pijpjes in de toekomst uit ga faseren) of om in grofheid verschillende soorten te gebruiken?
 
Nee, we zijn niet afgedwaald van het zieke antennebaarsje. Ik zeg niet dat de volledige oorzaak bij de filtering ligt, maar een groot deel waarschijnlijk wel. Een betere filtering zorgt voor een directe verbetering van de gezondheid van je vissen. (Al denk ik niet dat je visje dan van het ene op het andere moment weer beter gaat zijn.)
 
Is het misschien nog een idee om het antennebaarsje eerst eens in een quarantainebakje te zetten? Snel even goede filtering op een nieuwe bak zetten is lastig, maar als het bakje niet te groot is, kan er wel gemakkelijk wat water ververst worden.
 
Dat is zeker een optie Erkie. Er staan boven 2 lege ingedraaide Juwel 60 bakken leeg
 
@FrankW die 20 ppm is een mooie maat. 🙂 Filterschuim wordt het meest aangeboden in maten van 10 (zeer grof) tot 30 ppi (vrij fijn). Ergens daar tussenin zitten geeft dan een goede balans tussen filterkracht en snelheid van dichtslibben. Je kunt trouwens voor het hele filter dezelfde grofheid aanhouden.

Op de 2e en 3e foto is het blauwe voorfiltermateriaal te zien dat in de dozen van Eheim zit. Daar heb ik er nog wel 6 van liggen die ik evt op elkaar kan leggen in de filterbakjes. Is dit geschikt voor wat jij bedoeld of kan ik beter iets anders kopen?
Ik vind het moeilijk om zo in te schatten of die een goede grofheid hebben. Je kunt eventueel zo'n spons meenemen naar een vissenwinkel die vijvermatten heeft, en het daarmee vergelijken.

Wat ik meen te zien is dat die blauwe voorfiltersponzen een extra gat hebben, klopt dat? Als dat gat in het biologische gedeelte geen nut heeft (er loopt geen buis bijv.) dan zal er water gaan "ontsnappen" door dat gat. Minder handig.

Ik hoop dat er een goede filterspons voor je te vinden is! En dat die een beetje betaalbaar is, want er wordt vaak vrij veel gevraagd voor de los aangeboden sponsjes op maat. Anders wordt het misschien even klussen met vijvermatten. 🙂 Die zijn er veelal in dikes van 2, 3, 5, 7,5 en 10 cm.

4 jaar geleden geld nog moeite gespaard en 3500 Euro uitgegeven voot Aquatlantis bak met alles erop en erbij waarbij alleen de filterpomp al 550 Euro was. Ik ben 4 jaar in de waan geweest dat het zo goed moest zijn. Stom stom stom.
Daar is absoluut niets stoms aan hoor! 😄 Jij hebt je best gedaan om e.e.a. goed aan te pakken. Helaas speelt in deze hobby de commercie gewoon een rol en dat levert wel eens prijzen of producten (zelfs halve vissenwinkels) op die niet enkel en alleen gebaseerd zijn op waardetoevoeging, zeg maar.

Je ziet dat in wel meer hobby's. Zelf werk ik in de fietsenwereld; het is haast schrikbarend om te zien hoeveel onzinnige producten/upgrades men daar weet te slijten, en tegen welke prijzen. Met marketing kom je een heel eind.

Een ding wat je schrijft snap ik nog niet. Wat je met dat fijnmazig netje om de inlaat van het filter bedoeld. Die inlaat zit uiteraard in het aquarium buiten de pomp. Dan kan het zweefvuil toch niet meer IN de pomp komen maar blijft het toch in de aquarium.
Zoiets als dit: (klik)

Iets met de structuur van horrengaas laat goed water door en houdt de grootste deeltjes (blaadjes vooral) tegen.

Het klopt dat je die deeltjes dan buiten het filter houdt. In de praktijk werkt dat voor veel mensen beter dan steeds je verstopte potfilter open te maken. 🙂 Als je met een holle filterspons werkt (i.p.v. een netje) is zo'n voorfilter er makkelijk af te halen en schoon te spoelen.

Gino88 had het over een netje of een spons voor de inlaat. Ik zou zelf dan denk ik voor een spons gaan.
Ja een spons werkt denk ik het beste. Ik moet zeggen dat ik zelf nog wel wegkom met netjes, en dat "netjes" vind staan. Al scheelt het waarschijnlijk dat ik weinig tot geen plantenafval heb. Your mileage may vary. 😉
 
Laatst bewerkt:
Als je met een holle filterspons werkt (i.p.v. een netje) is zo'n voorfilter er makkelijk af te halen en schoon te spoelen.

Als je een appelboor hebt zo'n ding waarmee je klokhuizen uit appels verwijdert, zonder de appel door te snijden, kun je zelf zo'n 'holle' spons maken.
 
Dank je wel voor jullie meedenken. Ik heb online filterspons van 20 ppi gevonden. Die ga ik bestellen en daar mijn pot mee vullen. Eerst de 2 lege bakjes. Als die er een week of 4 inzitten dan ga ik een voor een geleidelijk ook mijn 2 bakjes met keramische pijpjes erdoor vervangen. Ik ben van plan mijn witte watten eruit te halen en misschien wel een echt voorfilter op de aanzuigbuis te zetten ipv de korf die er nu opzit. Ik zag op de site van Heevis dat die er gewoon van Eheim zijn. Daar kan ik dan watten of spons indoen. Dan kan mijn potfilter voortaan gewoon dicht blijven. Nogmaals hartstikke bedankt allemaal
 
Ik heb dezelfde pomp als die jij hebt, ook met een stevig visbestand (opgroeiende manen, krobia's). Ik heb hem gevuld zoals op de verpakking van de afbeelding staat, dat werkt hier prima. Ik heb wel aan de andere kant een 2e pomp aangesloten (de eheim professional 4+), ook vanwege dit bestand. Daarnaast doe ik om de 3 dagen een 50%waterwissel (dus maandag, donderdag, zondag, woensdag, etc). Dit helpt tegen het vuil omdat ik vaak moet voeren, het helpt het nitraat en fosfaat op een mooi niveau te houden.

Het filteronderhoud doe ik 1x per maand. Dan vervang ik de witte watten en als het nodig is, spoel ik de blauwe spons uit. Dit schema werkt voor mij, misschien ook iets voor jou.
 
Goed om te horen Amanda. 3x een waterwissel per week is voor mij niet haalbaar. Ik ben hier genoodzaakt om met osmose water te werken ivm een ontzettende hoge silicaat (Sio2) waarde hier in het leidingwater. Als ik hier het leidingwater met een Jbl Sio2 druppeltest test dan wordt hij bijna zwart. Ik zou willen dat ik op kraanwater kon. Zodoende heb ik wekelijks aan 100 liter osmose mijn handen al vol. Mee toeval ga ik morgen een 200 liter waterwissel doen ivm de problemen met mijn antenne baarsje waar ik het al eerder in deze topic over had. Zoals ik al eerder zei wil ik van de witte watten af en op den duur de pot vol met sponzen hebben. Mijn filter moet veel te vaak open naar mijn zin. De toekomst zal uitwijzen wat voor mij het beste werkt. Groot verschil id denk ik ook dat jij 2 pompen hebt draaien. Mijn ene pomp wordt zwaarder belast lijkt me
 
Het idee van zo’n holle filterspons buiten mijn filter op mijn inlaat waar Gino en Lysia het over hebben spreekt mij als toevoeging ook erg aan
 
Ik heb dezelfde pomp als die jij hebt, ook met een stevig visbestand (opgroeiende manen, krobia's). Ik heb hem gevuld zoals op de verpakking van de afbeelding staat, dat werkt hier prima. Ik heb wel aan de andere kant een 2e pomp aangesloten (de eheim professional 4+), ook vanwege dit bestand. Daarnaast doe ik om de 3 dagen een 50%waterwissel (dus maandag, donderdag, zondag, woensdag, etc). Dit helpt tegen het vuil omdat ik vaak moet voeren, het helpt het nitraat en fosfaat op een mooi niveau te houden.

Het filteronderhoud doe ik 1x per maand. Dan vervang ik de witte watten en als het nodig is, spoel ik de blauwe spons uit. Dit schema werkt voor mij, misschien ook iets voor jou.
Goed om te horen Amanda. 3x een waterwissel per week is voor mij niet haalbaar. Ik ben hier genoodzaakt om met osmose water te werken ivm een ontzettende hoge silicaat (Sio2) waarde hier in het leidingwater. Als ik hier het leidingwater met een Jbl Sio2 druppeltest test dan wordt hij bijna zwart. Ik zou willen dat ik op kraanwater kon. Zodoende heb ik wekelijks aan 100 liter osmose mijn handen al vol. Mee toeval ga ik morgen een 200 liter waterwissel doen ivm de problemen met mijn antenne baarsje waar ik het al eerder in deze topic over had. Zoals ik al eerder zei wil ik van de witte watten af en op den duur de pot vol met sponzen hebben. Mijn filter moet veel te vaak open naar mijn zin. De toekomst zal uitwijzen wat voor mij het beste werkt. Groot verschil id denk ik ook dat jij 2 pompen hebt draaien. Mijn ene pomp wordt zwaarder belast lijkt me
Dat snap ik, jammer wel. Ik verbaas mij erover hoeveel vuil mijn kleinere filter wel niet uitvangt
 
Kleine moeite hoor. Het is geen exacte wetenschap, maar wat je zou kunnen doen is:
- Witte filterwatten eruit;
- In plaats daarvan een fijnmazig netje (filtermedianet, nylon groentezakje, zoiets) of een grove filterspons om de inlaat van het filter heen.

Kijken of je daarmee al (naar jouw smaak) voldoende zweefvuil uitvangt. Dat zou extra ruimte vrijmaken in je potfilter en dan hoef je die ook niet steeds te openen om de witte watten te onderhouden. 🙂 Mijn ervaring is dat als je een hoop spons hebt draaien met bruine bacterieblubber erop, dat dat ook al de nodige deeltjes uit het water oppakt.

Kan ook zijn dat in jouw geval de witte watten wel meerwaarde hebben. Probeer het eens uit.

Verder zou ik de lege ruimte in je filter opvullen met filterspons (medium of grof). De keramische pijpjes zou ik uitfaseren zodat je uiteindelijk alles met die spons doet. Lijkt gek om te doen als de fabrikant (en zo'n beetje elke winkelmedewerker) een andere indeling adviseert, maar fabrikanten verkopen nou eenmaal graag hun eigen, onnodig dure materialen. Naar efficiency kijken is niet in hun belang zeg maar.
Gino, je hebt het over een grove filterspons om de inlaat van het filter heen. Aan hoeveel ppi moet ik dan denken?
 
10, 15, zoiets. 20 zal ook wel werken als het filter niet te sterk is. Dat voorfilterding van Eheim is sowieso prima. 🙂
 
3 x per week waterwissel?? Ja als het moet dan moet het. Maar mijn bak van 350 liter zit ook een redelijk visbestand in, en ik wissel het water eens per 2 weken en ben recent opgeschaald naar eens per maand.
 
3 x per week waterwissel?? Ja als het moet dan moet het. Maar mijn bak van 350 liter zit ook een redelijk visbestand in, en ik wissel het water eens per 2 weken en ben recent opgeschaald naar eens per maand.
Zeker, ik heb opgroeiende manen erin en voer daarom ook meer dan de gemiddelde aquariaan 😉
 
Heb je ook een foto van de ramirezi?

Het valt mij op dat de laatste tijd in elke aquariumwinkel waar ik kom de ramirezi's wel wat witte plekjes hebben.. In de omgeving Groningen heb ik de afgelopen weken géén wildkleur ramirezi bak gezien zonder ten minste 1 visje met witte plekken op het lichaam.. Lijkt alsof er vanuit de leverancier al een ziekte mee komt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan