Ik heb destijds ook een tijd die voorfilter van Eheim gebruikt.
Maar die zat aangesloten op een reeds goed ingedraaid filter.
Maar eigenlijk hebben de prof Eheim filters geen voorfilter nodig. Want er zit een voorfilter bak bovenin het het filter.
Het lijkt me erg sterk dat een voorfilter ervoor zorgt dat er geen bacterien in het hoofdfilter gaan zitten. Want Oase filters hebben ook een voorfilter module welke je ook steeds kunt schoonmaken.
Wat ik met mijn eigen opstart heb gemerkt is het volgende.
Eerste weken gaat witte filter heel snel dichtzitten. Dit komt omdat dit in het begin het enige filter is, wat iets doet.
Omdat de bacterien nog moeten groeien doet de rest van het filter vrij weinig afvangd.
Witte filter dan alleen vervangen als stroming duidelijk minder wordt.
Rest van het filter niet aankomen.
Na 1-2 maanden gaat de rest van het filter meer doen. En blijven de witte watten langer doorstromen.
Maar na die periode heb je die ook eigenlijk niet nodig. En volstaat een fijne 2cm dikke mat van 30ppi.
Pas na 6 maanden begin je duidelijk de te zien dat het filtermateriaal wat bruin begint te worden. De kolonie begint nu vorm te krijgen.
Het valt ook op, dat deze bruine kolonie van boven naar onder gaat. Dus begint in de fijnste media. Dus bij witte watten begint het daar. En die gooi je dan steeds weg.
Als jou voorfilter nu het fijnste media is, dan zou jou verhaal kunnen kloppen. En gooi je dus steeds je kolonie weg.
Let wel, mijn ervaring is met harde media. Dus onder naar boven. Pijpjes mech, siporax, substrate, K1. Als laatste 30ppi schuim.
Waarbij ik merk dat de siporax en substrate echt goed bruin zijn. Net als de 30ppi spons.
De K1 zie ik niet veel op.
Maak de filters 1x per 2 maand open. En maak de voorfilter schoon. De 30ppi spons spoel ik onder de kraan, zonder knijpen.
De overige manden haal ik 3x op en neer in de filterpot. En zet ze op het aanrecht. Filterpot kiep ik leeg.
En dan alles weer in elkaar.
Maar goed, niet alles is rozengeur. Ik heb ook nog steeds een kaamlaagje. En gebruik geen skimmer.
Iets geeft aan, dat de filtering beter kan.
Dus ik ontvang vandaag 3 soorten spons matten. En wil met 1 filter beginnen. Dat wordt dan 1 mand grove spons, 1 mand medium spons, 1 mand siporax. En dan de 30ppi spons.
De 2e filter heeft een extra mand. Ik wil daar dan misschien een extra mand vullen met fijne 30ppi spons.
Maar dat is iets waar ik geen ervaring mee heb. Ben nooit voorstander van veel spons geweest. Maar laten we eerlijk zijn. Oase, JBL en fluval komen met heel veel spons. En die filters werken erg goed.
Alleen Eheim komt met lege filters, waarin harde materialen worden toegevoegd.