Wat is er nieuw

Ramerezi met schimmel

Deze zit al een aantal maanden in mijn bak en was puntgaaf. Hij heeft dit sinds een week. Ik denk over gekregen van een Diamandgourami die in dezelfde bak zat. Echt doodzonde. Ik vind het een prachtige vis

Bijlagen

• IMG_4997.JPG
    IMG_4997.JPG
    341.2 KB · Weergaven: 57
  • IMG_4998.JPG
    IMG_4998.JPG
    324.5 KB · Weergaven: 59
  • IMG_5001.JPG
    IMG_5001.JPG
    457.7 KB · Weergaven: 80
Was de vis al volwassen toen ie kwam?
Ik ben met je eens dat het er niet goed uitziet.
@Gino88 kan je misschien verder helpen hiermee, ik zou hem iig alvast apart zetten en veelvuldige waterwissels doen. Dat kan hoe dan ook geen kwaad en het helpt de vis de infectie te bestrijden. Zorg voor een bak waar gedimd licht is, en wat beschutting van bovenaf, zodat de bak zo min mogelijk stress geeft.

De vis was idd al volwassen toen ik hem kocht. Dit is pas sinds een week. Ik lees ook veel over een zoutbadje. Durf dat niet goed omdat Ramerezi's toch al zo'n gevoelige visjes zijn. Ik weet niet of dat hij daar tegen kan

Ze worden niet zo erg oud, dus als ie al volwassen was, kan het gewoon door ouderdom veroorzaakte afname van immuniteit zijn. En dan is ie dus bejaard en daar is niet zo veel aan te doen.

Kan kloppen Lysia. Het zit mij alleen niet lekker dat er eerst een Diamandgourami met dezelfde symptomen inzat. Die heb ik uit zijn lijden verlost. Ik denk toch dat hij het heeft over gekregen. Als het zo is dan heb ik pech. Maar wil toch eigenlijk graag proberen deze te redden. Voor morgen staat er al 200 Liter osmose klaar. Ruime 50% wissel. Het zal er niet mee opgelost zijn maar wie weet

hm, ik vind het wel.lijken op een columnaris besmetting

Dat zegt mij echt hellemaal niet Kikkervis. Nog nooit van gehoord

Het is zo niet met zekerheid te zeggen wat het is, maar ik vind het erg lijken op een infectie met "chilodonella". Wat daartegen werkt is malachietgroen, te vinden in Esha Exit en vergelijkbare medicijnen tegen witte stip. Daar evt een flesje van halen. Je kunt het zonder al te veel bij-effecten doseren (maar lees wel de bijsluiter).

Zie ook: https://aquariumscience.org/index.php/10-2-5-chilodonella-and-costia/

Dank je wel voor de info Gino. Moet mijn ph sensor uit mijn bak als ik dat middel ga gebruiken?

Nee hoor, daar doet het geen gekke dingen mee. 🙂

Na de kuur wel noodzakelijk om over kool te filteren?

Nope, bespaar je die moeite. Het middel breekt al gauw weer af in je filter.

Thnx, ik ga het morgen meteen kopen en zo’n 3 daagse kuur starten. Ik heb trouwens vandaag ook dat filtermateriaal 20 ppi 5cm dik besteld. Zal komende week binnenkomen. Nu alleen nog ff kijken hoe ik dat voorfilter ga doen maar dat zal ook wel goed komen

Even een update. Een kuur van 3 dagen Esha Exit zit er inmiddels op. Dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Het Antennebaarsje ziet er nog hetzelfde uit. Wat mijn potfilter betreft heb ik vandaag de eerste verandering aangebracht. De 2 lege mandjes heb ik vandaag opgevuld met 5cm dik filterschuim van 20 ppi. Vandaag heb ik ook een los Eheim voorfilter in mijn bak geplaatst ipv de inlaat korf. Nu eerst maar een week of vier wachten en dan gefaseerd de andere twee mandjes waar nu nog keramische pijpjes inzitten ook vervangen door filterschuim van 20ppi. Tot zover de update.

Dat is wel heel erg balen, dat het visje er niet beter op wordt. Heb je hem nog apart gezet? Je had toch nog twee draaiende aquaria zonder vis?

Jammer dat hij er niet op lijkt te reageren. :-( Dan denk ik dat je niet veel meer kan doen dan de boel fris houden en afwachten.

Ik had hem niet meer apart gezet Erkie. Aan de andere vissen is niets te zien en hij eet ook gewoon goed. Ik zie eigenlijk niet veel verschil met toen hij nog gezond was. Wat me wel opvalt is dat hij iets meer onder de drijfplanten zwemt. Het lijkt erop dat hij dat doet om fel licht te voorkomen.
Misschien nog maar even afwachten. Misschien is het toch wel de leeftijd. Er staat inmiddels weer wel 200 liter osmose water klaar. Morgen nog maar eens een 50% waterwissel uitvoeren.

Even een update van alles. Mijn biologische balans in mijn aquarium is weg. De inhoud van mijn Eheim Proffesional 5e 600T is als volgt. Bovenin de originele Blauwefilter van Eheim. Daaronder inmiddels 3x blauwe filterschuim van 20 ppi. Daaronder zit nog een mandje met keramische pijpjes die er al jaren inzitten en binnenkort ook nog door blauw filterschuim van 20 ppi vervangen moet worden. Er zitten dus geen witte watten meer in omdat die voorheen veel te snel dicht gingen zitten. Op de aanzuigbuis heb ik een Eheim voorfilter geplaats (zie foto) omdat mijn pomp dan nog maar hoogst zelden open zou moeten. De werkelijk is anders. Ik heb sinds een aantal weken een behoorlijke kaamlaag ondanks mijn skimmer. Hier nog nooit eerder last van gehad. Ook begint er draadalg te komen. Ook hier voorheen geen last van gehad. Ik test wekelijks en de waarden zijn goed. Vandaag tijdens de wekelijkse waterwissel (100 Liter) maar eens een keer mijn filter open gemaakt. Ik schrok ervan hoe weinig bruine smurrie erin zat. Zou het kunnen dat mijn filter niet genoeg gevoed word met dat Eheim voorfilter erop? Dat voorfilter maak ik wel wekelijks schoon en daar komt veel drap uit.

Bijlagen

• IMG_5154.JPG
    IMG_5154.JPG
    417.9 KB · Weergaven: 12
Dank je John. Het werkt gigantisch. Alleen vraag ik me af of het niet TE goed werkt. Ik heb er geen ervaring mee maar kan een ext filter te weinig voeding krijgen?

Tuurlijk ben ik ook lang bezig geweest met de verhouding Licht, Voeding en CO2 maar ik heb nog nooit gehad dat de Biologisch evenwicht weg was en daar lijkt het nu wel op

Hoelang speelt dit en zou het te maken kunnen hebben met medicatie wat je hebt gebruikt?

Geen medicatie John. Ik heb al weken terug Esha Exit een paar dagen gebruikt maar dat is al lang teug. Daarna al veel waterwissels van 100 Liter gedaan. Ik snap er niets van. Zou het kunnen dat het voorfilter te veel afvangt? Ik heb dat er destijds juist tussen gezet ipv de witte watten in de pomp omdat die elke week behoorlijk dicht zaten

Geen medicatie John. Ik heb al weken terug Esha Exit een paar dagen gebruikt maar dat is al lang teug. Daarna al veel waterwissels van 100 Liter gedaan. Ik snap er niets van. Zou het kunnen dat het voorfilter te veel afvangt? Ik heb dat er destijds juist tussen gezet ipv de witte watten in de pomp omdat die elke week behoorlijk dicht zaten

Dat lijkt me een logische gedachte. Als je te weinig in het filter krijgt, kan er ook weinig groeien. En dan gaat je biologisch evenwicht uit balans. Ik weet niet wat je verhouding is, ik heb alleen blauwe spons en maak mn filter 1x per 6 maanden ofzo open. Gezien de klachten zou ik proberen minder af te laten vangen in het voorfilter.

Dank je wel voor je reactie. Ik heb er het voorfilter inmiddels af gehaald en er een inlaat korf opgezet. Ik ben benieuwd of mijn filter nu niet te snel dicht gaat zitten. Toen ik voorheen nog witte watten in mijn filter had zitten moest ik die om de week spoelen en de andere week vervangen omdat ze dicht gingen zitten. Dat was destijds de reden dat ik er een voorfilter voor had gezet. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik helemaal op een verkeerd spoor zit met de onbelans van mijn aquarium maar voorheen zonder voorfilter is mijn aquarium wel 4 jaar in balans geweest. Maar dat was het ook niet omdat dan wekelijks mijn pomp open moest voor de witte watten. Dat wil je eigenlijk ook niet.

Ik heb destijds ook een tijd die voorfilter van Eheim gebruikt.
Maar die zat aangesloten op een reeds goed ingedraaid filter.

Maar eigenlijk hebben de prof Eheim filters geen voorfilter nodig. Want er zit een voorfilter bak bovenin het het filter.

Het lijkt me erg sterk dat een voorfilter ervoor zorgt dat er geen bacterien in het hoofdfilter gaan zitten. Want Oase filters hebben ook een voorfilter module welke je ook steeds kunt schoonmaken.

Wat ik met mijn eigen opstart heb gemerkt is het volgende.

Eerste weken gaat witte filter heel snel dichtzitten. Dit komt omdat dit in het begin het enige filter is, wat iets doet.
Omdat de bacterien nog moeten groeien doet de rest van het filter vrij weinig afvangd.
Witte filter dan alleen vervangen als stroming duidelijk minder wordt.
Rest van het filter niet aankomen.

Na 1-2 maanden gaat de rest van het filter meer doen. En blijven de witte watten langer doorstromen.
Maar na die periode heb je die ook eigenlijk niet nodig. En volstaat een fijne 2cm dikke mat van 30ppi.

Pas na 6 maanden begin je duidelijk de te zien dat het filtermateriaal wat bruin begint te worden. De kolonie begint nu vorm te krijgen.
Het valt ook op, dat deze bruine kolonie van boven naar onder gaat. Dus begint in de fijnste media. Dus bij witte watten begint het daar. En die gooi je dan steeds weg.

Als jou voorfilter nu het fijnste media is, dan zou jou verhaal kunnen kloppen. En gooi je dus steeds je kolonie weg.

Let wel, mijn ervaring is met harde media. Dus onder naar boven. Pijpjes mech, siporax, substrate, K1. Als laatste 30ppi schuim.
Waarbij ik merk dat de siporax en substrate echt goed bruin zijn. Net als de 30ppi spons.
De K1 zie ik niet veel op.
Maak de filters 1x per 2 maand open. En maak de voorfilter schoon. De 30ppi spons spoel ik onder de kraan, zonder knijpen.
De overige manden haal ik 3x op en neer in de filterpot. En zet ze op het aanrecht. Filterpot kiep ik leeg.
En dan alles weer in elkaar.

Maar goed, niet alles is rozengeur. Ik heb ook nog steeds een kaamlaagje. En gebruik geen skimmer.
Iets geeft aan, dat de filtering beter kan.

Dus ik ontvang vandaag 3 soorten spons matten. En wil met 1 filter beginnen. Dat wordt dan 1 mand grove spons, 1 mand medium spons, 1 mand siporax. En dan de 30ppi spons.

De 2e filter heeft een extra mand. Ik wil daar dan misschien een extra mand vullen met fijne 30ppi spons.

Maar dat is iets waar ik geen ervaring mee heb. Ben nooit voorstander van veel spons geweest. Maar laten we eerlijk zijn. Oase, JBL en fluval komen met heel veel spons. En die filters werken erg goed.
Alleen Eheim komt met lege filters, waarin harde materialen worden toegevoegd.

Dank je wel voor je reactie. Het is een filter wat inmiddels al 4 jaar draait. Ik neem je even mee terug in de tijd. Buiten de opstart fase heb ik eigenlijk nooit last van een kaamlaag gehad. Toen zat er van boven naar beneden in: blauwe originele eheim voorfilter spons. Daaronder originele witte eheim wat. Daaronder had ik 2 lege mandjes. (Achteraf weet ik dat zoiets dom was). Daaronder had ik nog 2 mandjes met die keramische pijpjes. De filterinhoud is 8 liter totaal. Een maand of 3 geleden besloot ik om toch die 2 lege mandjes ook maar te vullen om mijn filter de optimale werking te laten doen. Ik heb toen veel navraag gedaan op dit forum. Zie verder terug in deze topic. Toen heb ik de 2 lege mandjes gevuld met blauwe spons van 20 ppi. Van de keramische pijpjes ben ik toen nog afgebleven met de bedoeling om die op een later tijdstip gefaseerd ook te vervangen met blauw 20ppi. Wat mij erg tegen stond dat ik wekelijks tijdens het onderhoud van mijn aquarium mijn pomp open moest maken ivm mijn witte watten. De ene week spoelde ik die in aquarium water, de week daarna verving ik die. De watten zaten dan echt goed dicht met bruine smurrie. Ik las ook op dit forum dat veel mensen problemen hadden met witte watten die dicht gingen zitten. Sommige hadden ze zelfs verwijderd. Toen werd ik op het idee gebracht om een stukje sponsfilter over mijn aanzuigbuis te doen om en dan de witte watten uit de pomp te doen. Dan zou mijn pomp dus niet meer wekelijks open moeten. In plaats daarvan kwammik dat Eheim voorfilter (zie foto) tegen. Daar zit ook wit filterschuim in. Dat heb ik op de aanzuigbuis gezet en mijn pomp is idd 3 maanden niet opengeweest en hield een goede flow. Wel erbij zeggend dat ik die witte spongs uit het voorfilter wekelijks onder de kraan goed uit kneep. Ood dat was wekelijks bohoorlijk vol met bruine smurrie. De laatste paar weken kreeg ik steeds meer last van een kaamlaag terwijl ik mijn skimmer toch 4x per dag het water oppervlak liet reinigen. Ook begon er wat draadalg in te komen. Daarvan had ik eerder nog nooit last gehad. Ik test wekelijks mijn waterwaarden en die zijn goed. Ik heb alleen moeite om mijn no3 op peil te houden maar dat zou door de vele drijf planten kunnen komen. Dit alles deed mij besluiten om gisteren na 3 maanden mijn pomp eens te openen en te bekijken. Ik schrok er echt van hoe weinig smurrie erin zat. Het lijkt er dus op dat idd het voorfilter op de aanzuigbuis alles af vangt. Vandaar was mijn vraag ofdat een filter te weinig voeding zou kunnen krijgen? Misschien zit ik helemaal op een verkeerd spoor maar ik zou eigenlijk geen andere reden van de onbalans kunnen vinden. Er ig geen nieuw materiaal in de aquarium gegaan. Hij is wel flink beplant en er draait ook een co2 computer op. Co2 hou ik met 2 dropcheckers nog extra in de gaten. Dit alles is al ruim 4 jaar zo. Het is een heel verhaal geworden maar dit is denk ik de duidelijkste mannier om het uit te leggen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan