Wat is er nieuw

ramirezi hebben eieren gelegd, hoe nu verder?

• Onderwerp starter Onderwerp starter PatrickvO
  • Startdatum Startdatum
P

PatrickvO

Guest
Ik heb afgelopen zaterdag mikrogeophagus ramirezi gekocht en nu zag ik vanmiddag dat ze al bezig waren om een nest te maken. En nu hebben ze zelfs eieren gelegd.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit in mijn eigen aquarium zie. Nu zou ik graag als de eieren uitkomen de visjes willen opkweken, maar heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

graag advies.

Alvast bedankt

Nog paar foto's van het nestje.

893736patrickvo_0_82_img_4817.jpg

583271patrickvo_0_82_img_4818.jpg

Bijzonder dat je ze zo snel al aan het kweken hebt! De vissen beschermen ze in eerste instantie zelf, maar als je vissne hebt die wat eitjes lusten(kardinalen etc) kan je ze misschien toch beter verwijderen. De kleintjes lusten kleine artemia etc. het kleinere levend voer!

Bedankt voor je reactie.

Ik was zelf ook verrast.

hoe kan ik het beste de eitjes verplaatsen? of kan ik beter wachten tot ze uit komen? en moet de ouder vissen ook mee?

Ramirezi is een visje dat broedzorg vertoont. Eitjes haal je dus niet weg maar je laat pa en ma hun ding doen.
That is, als de eitjes �berhaupt uitkomen want dat is allerminst een gegeven. Onder andere afhankelijk van je waterparameters.
Dat ze eitjes leggen zegt ook nog niet alles dus. Voor nu en aangezien het hun eerste keer is gewoon eventjes afwachten.
In de tussentijd kun je al eens gaan inlezen over het opzetten van een artemiakweek.

Opmerkelijk ook wel dat ze ze op het grind leggen Ze hebben iig een plekje uitgekozen waar je goed kan volgen. ook leuk

Wat heb je met je water gedaan? IS het zacht en zuur? Zo niet, kan je er vanuit gaan dat ze niet uitkomen.

Het is vaak met cichliden zo dat als je ze verplekt, ze snel een nestje maken om te zorgen voor het voortbestaan van de soort. Soort van reflex op de veranderde omstandigheden. Als de huidige omstandigheden niet optimaal zijn (zacht, zuur water met een lage geleidbaarheid), kun je er van uit gaan dat er niets van dit nestje terecht komt. Dit ook al omdat het zo te zien onervaren ouders zijn. Je hebt iig wel een koppeltje 🙂 Maaaaaaar, ik hoop altijd dat ik het mis heb en je wel babyvisjes krijgt 😀
Voor nu zou ik idd eens gaan lezen bij aquarianen bij wie het wel gelukt is en hoe ze dit gedaan hebben. Ik weet zo even niet de namen 🙁 Ivo, jij misschien wel?

Ik heb nu een klein bak klaar staan om de jonge vissen eventueel in over te zetten.

Maar als ik dit nu lees verwacht ik dat het niet nodig zal zijn, het water is niet helemaal optimaal iets te hard en wel zuur maar die zuur genoeg.

Nu maar afwachten.
Als er visjes komen zal ik in ieder geval een foto plaatsen.

meksjoef zei:
Het is vaak met cichliden zo dat als je ze verplekt, ze snel een nestje maken om te zorgen voor het voortbestaan van de soort. Soort van reflex op de veranderde omstandigheden. Als de huidige omstandigheden niet optimaal zijn (zacht, zuur water met een lage geleidbaarheid), kun je er van uit gaan dat er niets van dit nestje terecht komt. Dit ook al omdat het zo te zien onervaren ouders zijn. Je hebt iig wel een koppeltje 🙂 Maaaaaaar, ik hoop altijd dat ik het mis heb en je wel babyvisjes krijgt 😀
Voor nu zou ik idd eens gaan lezen bij aquarianen bij wie het wel gelukt is en hoe ze dit gedaan hebben. Ik weet zo even niet de namen 🙁 Ivo, jij misschien wel?
Wij hadden larfjes van ons koppeltje, bij hun eerste poging.
Zelfde trouwens bij alle andere dwergcichliden die we hebben gehad en waar waarden van begin af aan OK zouden moeten zijn voor het kweken, altijd eerste poging raak, qua uitkomen eitjes.
Dus of die ervaring nu zo'n hard breekpunt is, voor het uitkomen van de eitjes, vragen wij ons toch ook een beetje af.
In dezelfde zin het helaas verdwenen artikel van Miguel Fens.
Concreet bij ons: pH rond de 6, KH en GH niet meetbaar, EC ergens rond de 100 microSiemens.

Adere namen ook niet paraat hier...

Nog even een update:

Zoals al verwacht was door de experts zijn de eitjes niet uitgekomen.
Toen ik thuis kwam van m'n werk waren de eitjes verdwenen en geen jonge visjes te zien.

wel jammer, maar toch leuk om dit gezien te hebben.

Dat gebeurt wel leuk en leerzaam.

toch nog even een bericht:

de vissen hebben weer eieren gelegd dit keer wel op een steen zoals je zou verwachten.

931687_0_82_img_4838.jpg

is ondertussen iets aan de waterwaarden veranderd, Patick?

Leuk zeg dat ze eitjes hebben gelegd. Altijd een leuk gezicht. Maar ik schat de kans ook niet zo groot dat de eieren uitkomen. Dit vanwege het water (wat hiervoor al is gezegd).
Het water zacht en zuur maken is op zich niet zo heel moeilijk, maar het stabiel houden, dat vond ik toch verrekte lastig.

Al heb ik wel eens, zeg 10 jaar terug inmiddels, eens een man en een vrouw gehad waarbij de eieren w�l waren uitgekomen. Maar ik zag het te laat en had er per ongeluk een paar planten opgezet (vandaar dat ik werd aangevallen).

Ik zou ze trouwens beter een zandbodem geven, want daar graven ze in. Ook als ze elkaar het hof willen maken, maken ze graag gebruik van het zand. Of anders wat (amandel)bladeren.
En ze zoeken hun eten ook in het zand. Leuk gedrag om te zien, iets wat met grint toch moeilijker gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan