Ramirezi man of vrouw


B

Bema64

Guest
Hallo,
Ik heb onlangs een aquarium gekocht ( 110 x 60 x 50) waar al vissen in zaten. Er zat oa een Ramirezi in (Antennebaarsje) oranjekleurig.
Ik dacht ik ga daar een vrouwtje bij kopen maar nu blijkt (volgens mij ) is dit ook een mannetje. Ze doen elkaar niets zwemmen ook niet echt bij elkaar maar de vraag is nu.

Is de Electric Blue die ik er bij gekocht heb echt een mannentje?
Zoja wat is wijsheid, de man wegdoen en nieuw vrouwtje kopen of laten zitten en meer vrouwtjes erbij kopen.

De rest van de vissen zijn Kardinaal Tetra's, Dario's en zebra barbelen
Ik hoor graag jullie mening

IMG_5553.jpeg
IMG_5554.jpeg
 
Op de linker foto lijkt het me een duidelijke man.
 
De electric blue lijkt een man, maar ik denk dat de andere misschien wel een vrouwtje is.
 
De blauwe is een mannetje, de oranje zou een vrouwtje kunnen zijn. Je kan het vooral zien aan de rugvin. Bij een man loopt deze duidelijk af in een punt terwijl die van vrouwtjes wat ronder is. Verder zie je dat de voorste vinstraal uitsteekt, wat ook een kenmerk in van mannetjes. De borstvinnen van mannetjes lopen ook langer en puntiger uit dan die van vrouwtjes en dat lijkt hier bij de blauwe ook zo te zijn.
Heb je een foto van de oranje vis waarbij de rugvin en de borstvinnen goed te zien zijn?
Ik zou er zelf niet nog meer bijkopen, de ervaring leert dat meerdere mannetjes of vrouwtjes bij elkaar toch vaak eindigt in ruzie en dan heb je continu onrust in je aquarium.
Het kan best zijn dat je een mannetje en vrouwtje hebt maar dat ze elkaar gewoon niet interessant genoeg vinden. Dat had ik ook en dan vallen ze elkaar niet aan maar je krijgt er ook geen jongen van.
 
IMG_5524.jpeg
IMG_5587.jpeg

hier een foto waar volgens mij duidelijk te zien is dat de oranje een man is
 
Ja het lijkt inderdaad toch wel een man te zijn. Zolang ze zich niet aan elkaar storen hoef je er in principe niet heel veel aan te doen.
 
Dat is inderdaad een mannetje. Kan je de blauwe nog ruilen in de winkel? Dat is namelijk toch niet waar je om hebt gevraagd. Kans is dat de dominante de andere toch achterna gaat zitten en dat is dan toch wel zielig.
 
Het geslachtsonderscheid is bij deze soort sowieso vaak lastig, en al helemaal bij gekweekte kleurvarianten.
Maar ik zie bij de oranje vis toch ècht een afgerond uiteinde van de rugvin en ik zie geen lange puntig uitlopende borstvinnen. Dat waren toch de mannelijke kenmerken?
Ook de staartvin is afgerond en heeft niet, zoals bij de blauwe vis, aan de onder- en bovenkant een punt.
Mij lijkt het eerder een vrouw.

Maar hoe dan ook, zolang ze elkaar geen kwaad doen zou ik ze allebei houden.

In een bak van een ruime meter is op zich plaats voor 2 territoria, zeker als er door de hele bak genoeg schuilplaatsen zijn en ze uit elkaars zicht kunnen blijven.

Wat ik zeker níet zou doen is er 1 of meer vrouwtjes bij zetten, want nog los van het feit dat er dan meerdere territoria zouden moeten zijn (ook vrouwen hebben een territorium) hebben ze dan - als het inderdaad 2 mannen zouden zijn - een reden om elkaars territorium te schenden.

En hoewel ik persoonlijk meer van de natuurlijke kleuren houd heb je hier wèl 2 heel mooi gebouwde en heel mooi gekleurde exemplaren.
 
Bekijk bijlage 295696Bekijk bijlage 295697
hier een foto waar volgens mij duidelijk te zien is dat de oranje een man is

Ik neem terug wat ik eerder zei. Ik zag toen alleen de eerste foto waarop de rugvin een punt lijkt. Op de tweede foto vind ik het inderdaad lijken op een vrouwtje en wel om de volgende redenen: De staartvin is rond, de aarsvin steekt niet ver uit voorbij de staart en is ook niet puntig, de rugvin eindigt rond en het voorhoofd is vrij rond. De borstvinnen kan ik niet beoordelen van deze foto's. Wat ik wel apart vind zijn de lange vindstralen op de rugvin, maar dat komt zo nu en dan ook wel eens bij een vrouwtje voor.


Er wordt vaak gezegd dat je meerdere mannen in een 1-meter bak kan houden met genoeg beplanting, maar het is mijn ervaring dat dit absoluut geen goed idee is. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat het dominante mannetje actief op zoek gaat naar de ander en dan helpt de beplanting niks. Als een van de mannen dominant genoeg is dan accepteert hij geen ander in de bak, dus je moet dan maar geluk hebben met het karakter van de beestjes.

Ik denk wel dat je toch een man en vrouw hebt en als ze elkaar gewoon met rust laten dan kan je het inderdaad nog even aankijken. Mochten ze toch agressief worden, dan zou ik er dan pas eentje omwisselen.
 
bedankt voor het antwoord, ik laat ze nu maar bij elkaar zitten en haal er geen nieuwe bij.
 

Terug
Bovenaan