Ramirezi met flagellaten?


Het water dat hier uit de kraan komt heeft trouwens andere waarden dan wat er op de website staat: Kh en Dh 5, NO3 en PO4 niet meetbaar pH ongeveer 7-7.5 geloof ik en de ideale waarden hangen af van het soort aquarium dat je houdt toch?
 
Merethe zei:
Maar in dat geval is mijn bak toch juist niet vervuild?
Klopt, maar om misverstanden te voorkomen ;)

Merethe zei:
TBC wordt trouwens door de meeste vissen meegedragen, net zoals een groot deel van de mensen TBC draagt, maar het komt zelden tot uiting.
Heb je hier een bron van?

~ Ivo
 
Merethe zei:
Maar in dat geval is mijn bak toch juist niet vervuild?
TBC wordt trouwens door de meeste vissen meegedragen, net zoals een groot deel van de mensen TBC draagt, maar het komt zelden tot uiting.
Dat geloof ik dus echt niet.
Ik wil ook wel eens weten waar je deze wijsheid vandaan haal.
Ik heb zelf heel veel over tbc bij vissen gelezen .
Het is een dodelijke bacterie wat niet te bestrijden is bij vissen, gelukkig wel bij mensen, maar bij mensen laat het littekens achter op de longen, en het zou gek zijn als zowel alle mensen en vissen deze bacterie bij zich dragen. :rolleyes:
 
ongeveer een derde van de mensen draagt mycobacterium tuberculosis bij zich. Een groot deel (weet niet precies hoe veel) van de vissen draagt mycobacterium marinum. Het zijn verschillende bacteri�n maar ze lijken op elkaar. Ik heb zelf veel verstand van de ziekte aangezien ik het zelf gehad heb en dus uit ervaring spreek dat de marinum vorm bij mensen bijna altijd granulomen op de armen veroorzaakt en geen longschade (zoals de tubercolusis wel doet). De bron van informatie is mijn eigen zus: een microbiologe en een groot aantal universitaire onderzoeken die ik heb gelezen toen ik ziek was.
TBC is trouwens de meest dodelijke ziekte ter wereld

"Tuberculosis kills 3,000,000 people in the world every year, more than AIDS, malaria, and other tropical disease combined. One third of the world's population is infected with tuberculosis. Tuberculosis is the leading infectious disease cause of death and represents more than a quarter of the world's preventable deaths."
http://www.microbiologybytes.com/video/ ... losis.html
 
Ik weet wel dat vissen tbc overgedragen kan worden op mensen.
Als jij wondjes op je handen hebt en je gaat een besmet aquarium in, dat je er chronische wondjes aan over kan houden, wat blijvend is
Ik weet niet of er inmiddels al wat meer bekend is bij vissen tbc, maar ik ben benieuwd wat je daar over weet.
 
Nou, ik weet echt niet beter dat tbc niet iets is wat je zomaar bij je draagt.
Dat veel mensen geinfecteerd zijn geraakt geloof ik weer wel, en dat het kan sluimeren voor je er last van krijg snap ik ook.
Maar het is niet zo dat mensen het zonder meer bij zich dragen, het is een bacterie en je kan het alleen krijgen als iemand je besmet, je krijgt niet zomaar uit het niets tbc omdat je als mens het toch al bij je draagt, dat bestaat niet.
Er moet een bron zijn waardoor je geinfecteert bent geraakt, maar het is niet vanzelfsprekend dat we "het" allemaal zomaar bij ons hebben.
 
Waarom stierven een kwart van de bevolking?
Kijk naar arme landen met overbevolking.
Ook in Europa.
Armoe. slechte condities, geen medicijnen .
 
Bertus zei:
Waarom stierven een kwart van de bevolking?
Kijk naar arme landen met overbevolking.
Ook in Europa.
Armoe. slechte condities, geen medicijnen .
Vroeger als er 1 een besmettelijke ziekte had, kon dat uitgroeien tot een epidemie waar grote groepen aan dood gingen, door gebrek aan hygiene en medicijnen.
Nu gebeurt het nog wel dat er een epidemie onder mensen en dieren uitbreekt omdat er ook weer nieuwe virussen en bacterien ontstaan waar nog geen medicijnen voor zijn ( zoals aids toen der tijd b.v.) of omdat we resistent zijn geworden door bepaalde medicijnen.
Zo zie je dat ook bij dieren, er is nog steeds niks tegen de gekke koeienziekte gevonden, vogelgriep kan je voorkomen door inenting, maar is niet te bestrijden als de vogel het eenmaal heeft.
Maar dit alles even off topic, over de tbc ben ik het nog niet helemaal eens met de topic starter.
 
Hier is een stuk van de World Health Organisation over mycobacterium tuberculosis: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs104/en/

Heel veel mensen dragen het mee maar je wordt er normaal gesproken niet ziek van (en dat geld ook voor m.marinum).
In europa ligt het cijfer trouwens lager dan in bijv. Afrika maar wereldwijd dus 30%.
M.Tuberculosis en M.marinum lijken in heel veel opzichten op elkaar, ze zijn zelfs zo gelijk dat onderzoek naar menselijke tuberculosis op de marinumvariant werd gedaan. Het zijn beiden bacteri�n die zich heel langzaam verdubbelen. Door die langzaamheid heeft het een lange incubatietijd (maanden). Het zijn ook zwakke bacteri�n die het lichaam normaal gesproken kan bevechten en daarom wordt niet 30% van de wereld ook daadwerkelijk ziek. De ziektes blijven heel goed "verborgen" in het lichaam (vandaar dat de antibioticakuur soms meerdere jaren duurt).
Het is dus niet zo dat 30% ziek is maar zoveel mensen dragen het mee. Hun immuunsysteem is sterk genoeg om het te bevechten. Wanneer mensen een ziekte krijgen zoals AIDS, sterven ze heel vaak aan tuberculosis omdat het lichaam het niet kan bevechten.
En nu dan over de vissen:
http://www.dnr.state.md.us/dnrnews/info ... health.asp
"Currently, DNR surveys indicate that as many as 60 percent of striped bass in the Chesapeake Bay have this disease. This infection rate has more than doubled since 1998 when this survey began. Fish are probably exposed to these bacteria early in life with infection rates increasing with age: 11 percent in 1-year-olds and 60 percent in 3- to 5-year-olds. Differences in reported prevalence of mycobacteriosis may be due to variation in diagnostic techniques employed."

Een van de grootste verschillen tussen beiden bacteri�n is de temperatuur waarin ze delen. Als deze temperatuur gelijk zou zijn, zou M.marinum bij mensen dieper doordringen en dezelfde symptomen geven als M.Tuberculosis. Ze werken bijna hetzelfde en zijn dus ook beiden veel verspreidt.

M.marinum is trouwens niet de enige vorm voor vissen, er zijn vele meer soorten vis-TBC, maar deze en ik geloof ook M.fortuitum zijn besmettelijk voor mensen.
 
Maar nu terug op het oorspronkelijke onderwerp, ik heb het mannetje weer in het kweeknetje gestopt want hij maakt haar anders af. Haar oog lijkt iets erger te zijn geworden en het andere oog lijkt ook niet helemaal in orde. Het probleem is dat ik het alleen kan zien als er direct licht in haar pupil schijnt dus ik hoop dat ik het fout heb gezien. Ik heb wat meer foto's waarop het slechtste oog iets beter zichtbaar is (het gaat om haar linkeroog):
567452merethe_0_82_20140517_18.jpg

436972merethe_0_82_20140517_18.jpg


Andere kant:
321273merethe_0_82_20140517_18.jpg

453482merethe_0_82_20140517_18.jpg


Ze is lichter nu het mannetje vast zit, maar nu vind ik haar juist een beetje bleek. Normaal zie je de blauwe schubjes op de zwarte vlek amper, maar ze zij nu heek duidelijk. Ook de streep op haar gezicht is vager.
Ze zwemt trouwens wel constant tegen de stroming in.
 
Met deze foto's zijn wij er beiden zeker van: precies hetzelfde oog als bij onze borellii man ca. een jaar geleden, zie bericht #1513212 - 16-05-2014 22:27.
 
Neeeeee :( kan ik nog ingrijpen? Ik raak gehecht aan mijn visjes en ik wil niet dat ze het leven laat ;(
 
Wat vervelend voor je visje. Ik heb gelezen dat een zoutbadje zou kunnen helpen bij 1 oog.
Als het om beide ogen gaat is het een bacteriele infectie of parasieten.
Maar bedankt voor de interessante informatie.
Sterkte met het visje, misschien dat ze haar oog verliest, of misschien dat een zoutbadje nog kan baten, succes
 
astrid j zei:
Wat vervelend voor je visje. Ik heb gelezen dat een zoutbadje zou kunnen helpen bij 1 oog.
Als het om beide ogen gaat is het een bacteriele infectie of parasieten.
Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag? Niet dat ik reden heb eraan te twijfelen, maar het is totaal nieuwe info voor me.
Wel is het zo dat ��n oog best een voorloper kan zijn voor beide ogen. Bij onze borellii man waren het uiteindelijk beide ogen met de waas, maar het begon bij ��n oog. Nogal van belang dus als het inderdaad zo is dat er een verschil is qua behandeling.

~ Ivo
 
Vanmorgen had ze niet van die witte draden als uitwerpselen dus dat is goed nieuws :)
Ik wil haar graag een behandeling geven om de schade te beperken maar ik weet niet war het veroorzaakt!
Haar ogen zijn trouwens niet opgezwollen en zien er alleen apart uit als er direct licht in schijnt. De infectie lijkt echt diep in de ogen te zitten (in de pupil) want de rest van het oog ziet er nog normaal uit.
 
Ik zou haar een zoutbadje geven, baat het niet dan schaad het niet, je weet toch niet zeker wat het veroorzaakt heeft, misschien gestoten of anders verwond, ik zou het niet weten tot nu toe.
 
Ik zou dan eerder iets van bijvoorbeeld Baktopur Direct van Sera er in doen. Bij mij reageren ze absoluut niet goed op een zoutbadje.
 
Ik weet niet of het om een bacteri�le infectie of een parasitaire infectie gaat. Is er een combinatie mogelijk waarmee ik beiden kan bestrijden voor de zekerheid? Het is misschien wel verstandig om in ieder geval iets tegen kieuwwormen te doen (als dat met andere parasieten gecombineerd kan worden) aangezien ik een neon heb gekocht,al een tijd geleden dus kan niet terugbrengen, waarvan de kieuwen niet in orde zijn...
 
Die neon maak je dan dood,als die niet in orde is.
Je wacht gewoon te lang met zieke vissen.
 
Tja ik zou zeggen, waar ze als eerst aan dood gaat heeft prioriteit.Moeilijk te beoordelelen.Met pop eye is het vaak einde verhaal.Je gaf aan dat je niet zo vaak verschoonde, zou kunnen dat dat (geen schoon water, want veel dingen kun je niet eens meten) en de aanval van het mannetje te veel stress is geworden en daardoor mogelijk (kieuw)wormen en pop eye heeft gekregen.Zou sowieso beginnen om wekelijks voor 20-30% het water te verschonen.

Zoals ik al zei,doe het beestje nou in een aparte bak.Niet het mannetje in een netje stoppen anders krijgt hij ook stress met alle gevolgen van dien. Zou zelf persoonlijk eerst het oog behandelen met iets van baktopur direct.Daarna de wormen. Volgens mij kan het namelijk niet tegelijk helaas.

Een ding staat wel vast, niks doen staat garant voor een langzame dood.Dan kan je haar beter en klap met de hamer geven..
 
Ik voer het beestje nu met de hand aangezien ze anders niks binnenkrijgt. Heeft iemand hier een goede methode voor: hoe voer je een blinde vis? En is het stressvol voor haar als ze nu apart zou zitten, want ze ziet er dus niks van...
Ik maak me zorgen dat behandeling misschien geen zin heeft als ze blind is.
 
Nou, ik weet het echt niet meer hoor, voeren met de hand? Accepteer ze het dan wel?
Als ik alles nog weer eens goed doorgenomen hebt,heeft ze geen opgezet oog, dus geen popeye, maar een waas over haar pupil, niet haar hele oog.
Ze eet niet meer, dus er is iets aan de hand, en als je zelf geen idee hebt en er geen heil meer in ziet zou ik het beestje een harde tik toedienen.
Hoe ademt ze eigenlijk? snel? sluiten haar kieuwen nog normaal of blijven die open staan?
Om een dier nou met van alles te gaan behandelen terwijl niemand echt weet wat er loos is, en de topic starter er helemaal nergens nog heil in ziet, dan is dit einde verhaal hoor.
Heeft ze wormen?? waar baseer je dat op?
Is het een infectie? alleen omdat ze niet eet en een waas over de pupil heeft ( nou dat is een klein gebied)
Ze eet niet, omdat ze het eten niet ziet, blind is, maar ze heeft het toch maar aan 1 oog, dus waarom zou ze met het andere oog het voer niet kunnen zien?
Alle advies die gegeven wordt is eigenlijk raar, en de topic starter doet er niks mee als je het mij vraagt.
Ook een zoutbadje niet.
Dus mijn advies is, een harde tik, dan is het dier uit z'n lijden, want dit schiet ook niet op. :rolleyes:
 
Ik zal voor de duidelijkheid alles nog eens op een rijtje zetten, want alles is nu nogal verspreid :p
Ze is blind maar heeft geen duidelijke beschadigingen of opzwellingen aan de ogen. Ogen zijn grijzig als er licht op schijnt.
Ze probeert de hele dag (en nacht) eten te vinden maar ze ziet niks, vandaar dat ik haar uit de hand geef.
Ze verliest kleur en wordt aangevallen als ik het mannetje erbij zet.
Ze ademt niet heel snel, ook niet heel langzaam.

Ik denk infectie omdat beiden ogen zijn aangetast zonder zichtbare schadde van buitenaf.

Ik doe trouwens wel wat met de info hoor, ik houd alles bij en als de winkel open is (morgen) ga ik aan de slag.
Zoutbadje kan ik vandaag doen, maar ik dacht dat dit alleen effect heeft bij parasieten aan de buitenkant? Ik kan het alsnog proberen natuurlijk.
Ik ga denk ik het vrouwtje apart zetten en het mannetje weer loslaten, want als ze toch niets ziet zal het minder stressvol en veiliger (geen botsingen) zijn en het is makkelijker voeren. En ik wil natuurlijk niet dat het mannetje ook ziek wordt!
 
Merethe zei:
Ze is blind maar heeft geen duidelijke beschadigingen of opzwellingen aan de ogen. Ogen zijn grijzig als er licht op schijnt.
(...)
Ze verliest kleur en wordt aangevallen als ik het mannetje erbij zet.
Blind, maar kleur verliezen als je het mannetje erbij zet? Hoe weet ze dan dat je het mannetje erbij zet, want zien kan ze het niet?
 
Ik denk dat ze of nog heel weinig ziet (in ieder geval geen voer) of echt niets meer. Ze reageert niet op het mannetje, wat me al opviel voordat ik doorhad dat haar ogen niet in orde zijn. Het mannetje reageert wel op haar en gaat achter haar aan (soms agressief) en daardoor wordt ze, denk ik, dus steeds aangevallen door iets wat ze niet ziet. Vandaar ook de stress en het niet terugvechten...
Ik heb net trouwens een betere foto van haar oog kunnen maken:
123726merethe_0_82_20140519_11.jpg


Foto's zijn duidelijker als ik de kamer donker maak, maar dan schijnt er te weinig licht in haar ogen om de schade te zien.
Ik heb ervaring met/kennis over een aantal ziektes, maar zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt. Weet echt niet wat ik ermee moet doen :(
Mijn zus kwam overigens ook nog met het idee dat het misschien erfelijk is omdat ze verder niet hele duidelijke symptomen heeft.
 
Ramirezi staat er om bekend als eerst te sneuvelen als het water niet in orde is. Een erfelijke afwijking lijkt mij niet.Denk om eerlijk te zijn dat het o.a. komt omdat je het water niet zo vaak verschoonde.

Niet weten wat je moet doen,je hebt toch tips gehad? Je hebt,vind ik, nu al te lang gewacht.Zoals Astrid al zei geef het beestje een goede klap..
 
Ik ben net terug van de aquariumzaak (vandaag was echt het vroegst dat ik kon gaan!)
Ben eigenlijk twee keer geweest: eerder vandaag ben ik geweest en de vrouw van de winkel wist niet of behandeling nog zou helpen, maar ze zou bellen naar een collega die er meer over wist.
Vanmiddag ben ik dus gebeld en ben er net weer heen gegaan. Eerst werd me aangeraden om vitaminedruppels op de ogen te doen omdat dit bij hem wel eens heeft geholpen, maar toen ik foto's liet zien, zag hij dat het gaat om een bacteri�le infectie. Het is dus inderdaad, zoals Ivo al zei, een beginnende pop-eye. Ik heb antibiotica meegekregen en toch maar die vitaminedruppels gehaald (niet voor op het oog, maar kan zeker geen kwaad lijkt me). Het oog is nog niet erg opgezwollen dus ik hoop dat het nog kan herstellen. Het quarantainebakje is weer helemaal schoon en een beetje ingedraaid dus daarin kan ik behandelen.
Ik heb het bakje vol met drijfplanten gedaan in de hoop dat het water een beetje schoon blijft. Het filter is al ingedraaid :)
 
een grijzige waas over de ogen, kan dat niet bijv. staar zijn? hamsters, honden en katten kunnen het sowieso krijgen (heb genoeg hamsters met staar gehad, onze kat had staar, onze hond heeft misschien staar) en mij lijkt het vissen ook. Door staar kunnen ze ook slechter tot niet zien. en staar zit ook voornamelijk op de pupil.

dit gaat over staar bij vissen
 
Het ziet er wel ongeveer zo uit, maar kan je dat (als vis) in twee weken krijgen?
 
kaylee_D zei:
een grijzige waas over de ogen, kan dat niet bijv. staar zijn? hamsters, honden en katten kunnen het sowieso krijgen (heb genoeg hamsters met staar gehad, onze kat had staar, onze hond heeft misschien staar) en mij lijkt het vissen ook. Door staar kunnen ze ook slechter tot niet zien. en staar zit ook voornamelijk op de pupil.

dit gaat over staar bij vissen

Maar deze oorzaken zijn toch al genoemd door velen in dit topic???
Al deze verschijnselen en oorzaken zijn aan de orde gekomen, en als je het goed leest heeft het vaak de dood ter gevolg.
Dus die ogen worden nooit meer goed, dus is het zielig dat je het visje tot heden ten dagen nog heb laten leven.
Sorry dat dit cru klinkt, maar waarom blijf je zo doormodderen met dit beestje, ze gaat het toch niet redden. :(
Je geeft ook totaal geen feedback wat je nu eigenlijk tot nu toe hebt gedaan met de tips die je hebt gekregen.
We weten nu allang dat het dier troebele ogen heeft, je hebt aanbevelingen gekregen, maar wat doe je daar nu eigenlijk mee?
Welke antibiotica heb je gebruikt en over welke vitiamine druppels heb je het eigenlijk, want daar heb ik dus nooit van gehoord , en zie je eigenlijk al verbetering :S
 
Ik heb maar 2 reacties gegeven, Ik weet bij o.a. honden en hamsters dat na ziekte ze opeens staar kregen, ik had bijvoorbeeld een hamstertje met een tumor (dit hamstertje is wel ingeslapen vanwege de tumor, zat bij d'r neus), nadat ze die tumor had gekregen kreeg ze ook staar. Ik gaf alleen een reactie op wat die grijzige waas over de ogen ook kan zijn, aangezien dit niet eerder was gezegd.

En daarnaast, staar kan inderdaad niet meer overgaan, maar een dier en mens kan er wel mee leven.
 

Terug
Bovenaan