Ramirezis graven kuilen om in te leggen?


G

Glaurung

Guest
Heb vandaag wel een heel apart tafereel gezien in mijn bak... Mijn ramirezi paartje was de hele middag druk in de weer met het graven van kuilen met hun lichaam en nu ligt er dus een helemaal vol met eitjes! heb dit persoonlijk nog nooit meegemaakt met Ramirezis en heb wel vaker nesten gehad ervan met andere koppels in mijn vorige aquarium waar ik ook een kweekpaar Heros Severums in had zitten, maar die legden op stenen of in een kokosnoot.
Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk zal worden met die twee aangezien dit nog maar hun 1e nest is in mijn bak die ze momenteel delen met een groepje Satanoperca Leukosticta en een groep Discusvissen. de Discussen bekommeren zich niet echt met ze maar een paar van die Satanopercas hebben wel door wat er gaande is al hebben ze (nog) geen poging gewaagd en hangen ze er maar wat omheen :p de Corydorassen worden wel fel weggejaagd. wel dikke kans dus dat dat paartje op de harde manier gaat leren dat een nest in de grindbodem leggen geen slim plan is als er een Geophagus-soort in de bak met je samenwoont!

maar is dit echter normaal dat ze dit doen? heb dit dus nog nooit eerder meegemaakt met Ramirezis of andere dwergcicliden die ik heb gehad.
 
Yup doen ze vaker. Meestal proberen ze onder een steen of ander object te graven om zo een geschikt holletje te maken. Dit komt voor bij de ramirezi en ook andere dwerg cichliden zoals apistogrammetjes.
 
aha ok nouja we zullen zien of die Satanoperca ze met rust laten dan...meer kan ik er toch nog niet echt tegen doen helaas. die van mij dachten namelijk dat het wel een goed idee was om het open en bloot in een hoek bij de voorruit te doen :/ hopelijk overwegen ze dan de volgende keer toch die kokosnoten die ik er speciaal voor hen heb ingedaan :D
 
het is best lastig om er fotos van te maken aangezien de eitjes in een kuiltje de grindbodem liggen en ik kan ook niet te dicht met de telefoon erbij gaan klooien want dan lok ik enkel die hele school Discussen er te dicht bij wat enkel meer stress oplevert voor de ouderdieren maar het nestje zit in de hoek bij de voorruit en het paartje is druk bezig met verzorgen en Corydorassen en andere vissen wegjagen :p er zijn iig nog eitjes over dus ze hebben nacht 1 overleefd tot mijn grote vreugde. de kleinste Satanoperca zit nog wel af en toe in de buurt maar die kunnen ze wel aan blijkbaar :D gelukkig hebben de grotere jongens niet erg veel interesse hahaha
276427
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wel dikke kans dus dat dat paartje op de harde manier gaat leren dat een nest in de grindbodem leggen geen slim plan is als er een Geophagus-soort in de bak met je samenwoont!

Ahja geophagussen onderling :eek:

Maar grind en zandzevers?
 
Ahja geophagussen onderling :eek:

Maar grind en zandzevers?

heb wel vaker grind gehad met mijn Altifronsen: het houd ze niet tegen om lekker te graven :D en voor zover ik heb ervaren hebben ze er ook weinig last van. had eerst zandbankjes im mijn vorige bak voor de Corydorassen maar is geen doen met Geos :p die spitten het toch allemaal om, ligt binnen no time al je zand onder het grind...
 
was een optie geweest als ik had geweten dat Discus goed samen kon met die Satanopercas :( wou oorspronkelijk ook bodemplanten nemen maar we weten allemaal hoe goed Geophagus-soorten samengaan met bodemplanten :p dus dat was een change of plans maar helaas al toen de bodem erin lag
 
Helaas... die twee waren iets te druk met de derde Ramirezi door de hele bak heen jagen...en toen greep een van de Satanopercas, de kleinste die al de hele dag op de loer lag zn kans :( hopelijk leren ze nu iig dat op zo'n open plek een nest bouwen een stom idee is en gebruiken ze de volgende keer de kokosnoten... of iig een plek waar de Discus en de Geos niet bij kunnen :p al keken de Discussen er sowieso al totaal niet naar om.

Had al wel rekening gehouden met die kans, helemaal omdat die kleine Satanoperca al de hele dag bezig was met dat specifieke plekje in de smiezen te houden maar het blijft toch altijd jammer maarja aldoende leren die twee hopelijk hun les...

toch wel weer apart trouwens :p de grotere Satanopercas die maalden er ook niet echt om maar die kleinste is echt een brutale donder :D ook best een felle knaap al krijgt ie noe goed op zn donder van die twee... die zijn flink kwaad op hem momenteel!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan