RANCHU UPDATE


Limbo13

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2022
Berichten
69
Leeftijd
51
Update. Aquarium filter wat zwaarder belasten. Ranchu erbij gezet.....

Tevens ranchu eieren op kweek ...kijken welke bevrucht zijn en welke niet.. was net 1 dag te laat voor de 1000 eieren op te vangen.... parings dans heb ik in de nacht gemist....

Smiddags waren alle eieren al opgegeten.....:stom:......

Heb er nog plus min 100 kunnen eruit masseren, het mannetje was ook redelijk leeg...:'(.... desondanks toch nog wat kunnen melken .... nu eens afwachten 7 dagen.....

Vrouwtje op foto's is zonder vlekken..
 

Bijlagen

  • 20220728_182236.jpg
    20220728_182236.jpg
    324 KB · Weergaven: 109
  • 20220728_182232.jpg
    20220728_182232.jpg
    319 KB · Weergaven: 102
  • 20220728_182304.jpg
    20220728_182304.jpg
    256.7 KB · Weergaven: 97
  • 20220728_182158.jpg
    20220728_182158.jpg
    279.7 KB · Weergaven: 103
  • 20220728_182144.jpg
    20220728_182144.jpg
    206.3 KB · Weergaven: 98
  • 20220728_184910.jpg
    20220728_184910.jpg
    238.8 KB · Weergaven: 104
Leuk van de eitjes! Ik hoop dat ze uit gaan komen.
In je andere topic zag ik dat je de bak nog maar erg kort hebt, let je er goed op dat er geen nitriet en ammonia in komt want sluiers zijn daar best gevoelig voor. Ik zou ook niet aanraden om die Gourami in de bak te houden met de sluiers, dit omdat ze verschillende temperaturen en waardes nodig hebben.
 
Spannend hoor! Hier heb ik een grote bos Waterpest waar allebei mijn dames hun eitjes in droppen. Ik heb geen man hier, maar de dames helpen elkaar. Uiteraard geen bevruchting hier, dus ik volg jouw Ranchu-paar met belangstelling.

Houd er wel rekening mee dat het een poosje duurt voor je bak in evenwicht is, en ook eieren en homvocht kunnen voor verslechtering van je waterkwaliteit zorgen…
 
idd me aqaruim met pomp en bac hebben het zwaar bij de 2 ranchus... No2 waardes na 3 dagen op 0.4.. dus elke 3 dagen verversen. soms na 2 dagen pfffff .. dus elke 2 de dag testen.....

heb alweer nieuwe eitjes heb de oude weg gedaan, zat na paar dagen op bijna 500 eieren dat kan ik niet aan hier .... zo te zien zit ze op haar laaste week kuit schieten ,.....

dan hopen dat ik me no2 waardes zie zakken , ... want heb het voeren al terug gebracht naar 2x per dag totaal 1 gram per dag , dus 0.5 per vis..

denk dat me bac geen tijd krijgen zich snel te vermeerderen..... zie geen andere oplossing dan verversen.... beste was no2 hoog te laten worden en bac zich kunnen aanpassen .. maar ja de ideale wereld,,, ! ............


vol houden dus...
 
NO2 0.4 :eek:

Vijverwinkel soms LFS zak zeoliet erin gooien. Hoeft niet in filter gewoon panty of waszakje en bij voorkeur in uitlaat stroom. Als boel wat stabiel is mondjes maat verwijderen en kijken wat je NO2 doet.
 
dank voor de tip..

Vijverwinkel soms LFS zak zeoliet erin gooien.
[/QUOTE]
 
ga de zeoliet van 2 mm pakken met de juwel rio pomp geen mogelijkheid dit bij de uitlaat te leggen.. die zit bovenaan.. dus zet ik hem in de aqarium er bij . in een net zakje kijken of dat even helpt...

heb nu toch geen zout in het water toegevoegd , dus kan de zeoliet er meteen in
 
MM zeoliet maakt niets uit als in zakje zit dan kunnen ze niet in stikken.

Gruwelfilter kun je toch pijpje draaien en naar beneden richten op de berg zeoliet. Beter eens MP speuren voor extern filter erbij waar veel meer media in past dan de gruwel. Ben bang die gaat dat niet trekken. Sponsje uitspoelen en zit je weer met bactie tekort.

Laten pieken leuk voor bacties maar veel minder leuk voor je vissen. Sluiers en veel verversen is nu eenmaal onderdeel van de sport tenzij je max aan filtercapaciteit heb.
 
ja pijpje kan ik draaien , wil wel oppervlakte stroming houden.. maar heb ook bubbels...😉

ja de filter van de juwel 180 is al getuned... heb er al Eheim Substraat Pro bio-filtermedium in gedaan .... het hele onder stuk 0.8 kg opgevuld ermee...

als ik extern ga moet ik deze filter eruit gaan snijden met een stevig vislijn om de siliconen lijm los te snijden... eigenljk zou de pomp (orgineel) de 2 ranchus aan kunnen ......

nu eerst maar de zeoliet erbij dan afwachten... met elke dag water wissel 50 % moet ik effe redelijk safe vooruit komen........😇
 
update ranchu: " aan het paren......."!

vanmorgen was het weer feest in de juwel.(tijdens de schoonmaak)..... hier wat korte beelden... mannetje duwt met zijn mond tegen de buik om haar eitjes los te laten.....

omdat ik maar een man heb , haal ik beiden eruit en masseer eieren en zaad er zelf uit..... anders zou dit procces te lang duren en het wijfje uitputten......


 
Mooi gefilmd! Ik heb alleen het idee dat je Gourami zich hier niet zo fijn bij voelt. Dat is een vis die toch graag wat meer groen om zich heen heeft (een bak met wat hogere temperaturen, veel planten en drijfplanten), niet zo’n goede combi met deze leuke Ranchu’s, die liever iets koeler zitten. De bak zelf is ook niet heel groot heb ik het idee. Ik heb nu zelf nog twee Sluiers ( en 1 Ancistrus) in mijn 200 l bak zitten, en die zijn zo groot dat ze alle ruimte nodig hebben.
 
Mooi gefilmd! Ik heb alleen het idee dat je Gourami zich hier niet zo fijn bij voelt.

bak is 220 liter netto. 180 liter met pomp.. voor 2 ranchus meer dan voldoende 😉 ......... filmpje is tijdens water wissel 80 % ... denk vandaar je opmerking 😇

of de gourami zich thuis voelt ... tot op heden moet ik zeggen: zwemmen ze samen en heeft hij zijn eigen stuk (steen en waterpest)..

hij maakt geen ongelukkige indruk... hij heeft ooit met meerdere van zijn soort samen gezeten , maar die jaagde hij alleen maar op , heeft veel schade veroorzaakt toen ......... nu is hij mooi rustig ...👍🏻
 

Bijlagen

  • 1659794872572641911368566817745.jpg
    1659794872572641911368566817745.jpg
    173.9 KB · Weergaven: 82
update zeoliet , voor opvang amonia.......

vandaag 1.2 kg zeoliet in de aqarium erbij gelegd ..... om meer amonia op te vangen.... ..

update werking volgt....
 

Bijlagen

  • 20220806_173545.jpg
    20220806_173545.jpg
    272.6 KB · Weergaven: 71
toch even de zeoliet anders gezet voor deze test...... zie filmpe:

 
Echt hele knappe ranchu's zijn dat zeg! Vooral dat mannetje is erg gaaf qua kleuren.
 
Echt hele knappe ranchu's zijn dat zeg! Vooral dat mannetje is erg gaaf qua kleuren.
dankje .... worden ook top verzorgd hier (ranchu dieet).. ben er dik 1,5 uur per dag mee bezig....... weet niet of dat veel is ?.......maar goed...

en ze geven me veel kijkplezier....... en leuk om te doen is ze uit de hand te voeren..... maar dat doe ik niet te vaak......

morgen krijgen ze bv mandarijntjes.. dat geef ik ze 1x per 3 weken als extraatje........

muggenlarven geef ik ze helemaal niet ivm ziektes die de larven kunnen mee dragen.......


spinazie, erwten, broccoli, en speciaal voer uit Japan (pellets) .......

🥰😎
 
valt me op met de het nieuwe aqarium de Rio 180 , dat net door de pomp en het rottende voer bovenop de blauwe spons de waterwaardes slecht worden.........

denk nog steeds dat je 180 liter met 2 ranchus , beter zonder al dat filter materiaal kan draaien alleen maar zorgt voor een goede waterflo. en een paar spons filters..

met 180 liter zou je dan makkelijker je waardes houden onder de 0.025 en met 1x per week 100 % waterwissel klaar zijn...

of dit in de praktijk ook werkt moet zich uitwijzen.... meer mensen met ervaring over alleen grof filteren bij goudvissen...
 
Ik zou wel de sponzen in het filter houden, deze houden alle bacteriën in het filter en als je die er allemaal uithaalt krijg je gegarandeerd een nitrietpiek. Met 3 sluiers hou ik het hier de waardes met moeite stabiel in de rio 180. Hier heb ik ook een extra extern filter bij + sponsfilter.

Volgensmij heeft een filter ook weinig nut zonder filtermateriaal want dan heeft het niet echt een filterende werking meer.

Kan het zijn dat je iets te veel voert? Bij mij is er namelijk geen rot voer in het filter en eten ze altijd alle korrels/erwten/rode muggenlarven in max 30 seconden op.
 
nee geef 0.5 gram pellets per vis 2 a 3 x per dag .. pellets zijn zinkende.. soms blijven er een paar drijven.. en die gaan direct de filter in.....


heb ook moeite met de pieken... no2 vooral, had ik in me andere aquarium niet last van... maar ga het anders doen..... heb ze tijdelijk in oude aqarium gezet. en laat de Rio 180 eens pieken met no2 voor 1 week..... 2 dagen pieken en dan 50 % wissel .. kijken of ik me bac populatie omhoog krijg......

dank voor de hulp en tip @Aqua<3 👍🏻
 
valt me op met de het nieuwe aqarium de Rio 180 , dat net door de pomp en het rottende voer bovenop de blauwe spons de waterwaardes slecht worden.........

denk nog steeds dat je 180 liter met 2 ranchus , beter zonder al dat filter materiaal kan draaien alleen maar zorgt voor een goede waterflo. en een paar spons filters..

met 180 liter zou je dan makkelijker je waardes houden onder de 0.025 en met 1x per week 100 % waterwissel klaar zijn...

of dit in de praktijk ook werkt moet zich uitwijzen.... meer mensen met ervaring over alleen grof filteren bij goudvissen...

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit waar de restjes terecht komen, bovenop het filter of iets verder erin. Je filter is juist bedoeld om zooi op te vangen. Ik denk niet dat de kwaliteit van je water erop vooruit gaat door op minder media te gaan filteren, ik denk eerder dat je tekort komt dan dat je overschot hebt. Spons of ander filtermateriaal, in de basis gaat het puur om oppervlakte waar je bacteriën zich aan kunnen hechten, meer niet. Haal je oppervlakte weg, houd je minder bacteriën en daarmee stabiliteit over. Ik zou nog eens kritisch kijken naar dat ornamentje dat je erin hebt staan, dat lijkt me wachten op de eerste ronddrijvende schubjes. Mooie ranchu's inderdaad!
 
de steen die erin staat is afgerond en zonder scherpe randen... dus deze is ranchu proof...😉......

ja ik zie veel rachu bezitters vooral collega hobbyisten die alleen filteren met aquarium sponsfilters 3 stuks ... dit veelal omdat de meeste ranchus in ruime aquariums zitten maar sober......

en te bedenken hun voer .... broccoli, erwten , spinazie, met hun tandje word dat klein gemaakt en weer uitgespuugd en weer opgegeten.........

dat groen voer drijft zo je filter in ...... op de spons blijft dat mooi zitten en plukken ze het eraf.... zie foto..... vandaar de Rio originele filter voor mij niet optimaal is...

wat de deze wegpoepen op een dag is echt ongekend... .... ik schep wel de meeste poep eruit iedere dag.....

de filter van de Rio is toch meer voor de complete aqarium, planten, vissen ,enz. 1 x per week moet ik de hele aqarium toch schoon maken.....


denk dat veel aqarium bezitters graag een zo natuurlijk mogelijk aqarium willen houden....... kan je met deze 2 dikke ranchus wel vergeten, .........

is ook niet de makkelijkste vis om te houden........... maar daar hou ik net van..... 😇
 

Bijlagen

  • 71+7OklDQeL._AC_SX679_.jpg
    71+7OklDQeL._AC_SX679_.jpg
    70.8 KB · Weergaven: 77
de steen die erin staat is afgerond en zonder scherpe randen... dus deze is ranchu proof...😉......

ja ik zie veel rachu bezitters vooral collega hobbyisten die alleen filteren met aquarium sponsfilters 3 stuks ... dit veelal omdat de meeste ranchus in ruime aquariums zitten maar sober......

en te bedenken hun voer .... broccoli, erwten , spinazie, met hun tandje word dat klein gemaakt en weer uitgespuugd en weer opgegeten.........

dat groen voer drijft zo je filter in ...... op de spons blijft dat mooi zitten en plukken ze het eraf.... zie foto..... vandaar de Rio originele filter voor mij niet optimaal is...

wat de deze wegpoepen op een dag is echt ongekend... .... ik schep wel de meeste poep eruit iedere dag.....

de filter van de Rio is toch meer voor de complete aqarium, planten, vissen ,enz. 1 x per week moet ik de hele aqarium toch schoon maken.....


denk dat veel aqarium bezitters graag een zo natuurlijk mogelijk aqarium willen houden....... kan je met deze 2 dikke ranchus wel vergeten, .........

is ook niet de makkelijkste vis om te houden........... maar daar hou ik net van..... 😇

Ik bedoelde het ornament (boomstam?) , niet de gladde steen die je er in hebt. Wat betreft je filter, je wilt je sponzen opbouwen van grof naar fijn zodat je steeds meer eruit filtert, zeker, maar dat is niet hetzelfde als je vorige idee;

valt me op met de het nieuwe aqarium de Rio 180 , dat net door de pomp en het rottende voer bovenop de blauwe spons de waterwaardes slecht worden.........

denk nog steeds dat je 180 liter met 2 ranchus , beter zonder al dat filter materiaal kan draaien alleen maar zorgt voor een goede waterflo. en een paar spons filters..

met 180 liter zou je dan makkelijker je waardes houden onder de 0.025 en met 1x per week 100 % waterwissel klaar zijn...

of dit in de praktijk ook werkt moet zich uitwijzen.... meer mensen met ervaring over alleen grof filteren bij goudvissen...

Zonder "al dat filtermateriaal, met alleen maar flow", waar wil je je bacteriën dan in gaan huisvesten?
 
ow de boomstam die is er uit ......nee geen bacteriën nodig op dit moment.....

ik heb alleen een steen erin en de vissen...

ik ververs zowiso 1x per week nu .... en met zo weinig bezetting hoef ik de hele bacteriën niet.......

probleem zit hem in het soort van dieet wat de vissen krijgen, en de juwel Rio pomp trekt dat zowiso niet... als ik broccoli voer of andere groente en de filter draait dan zuigt deze te veel naar binnen, en dat gaat dan rotten, dat trekt geen één bacterië..........


als je de filter dan niet direct schoonmaak gaat dat heel snel rotten met 24.5 graden............ en dan gaat het pieken van no2 heel snel....

de ammoniak wat de vissen uitscheiden filter ik er wel uit met zeoliet op dit moment...

Beste tot nu toe voor de ranchus is 1x de week 80 verversen. en de filter uit zetten tijdens het voeren , of filter eruit originele en sponsfilters erin 2 stuks... en ammoniak filter via externe pomp.... maar ik zit met de Rio 180 op dat gebied nog te experimenteren wat het beste is voor mijn opstelling en bezetting...........

probleem ligt echt aan de aanzuiging van te veel groenvoer en het rotten ervan........

kan natuurlijk ook alleen zinkende pellets geven , maar zag dat er toch plus min 10 de filter in zijn gezogen Lagen boven op de grove te rotten....

momenteel is de filter van boven af grof naar fijn opgebouwd... de 2 en laaste trap onderin filterwatten....

momenteel zit ik nu op < 0.01 no2... dus dat is goed ... kijken wat de waarde binnen 7 dagen is.... .....



tijdens deze fase meet ik wel elke dag ................
 
Is het dan niet juist fijn dat het voer wordt verzameld in het filter? dan weet je iig waar het is, en kun je het eruit halen. Of schep de restanten er na het eten meteen uit?
 
Zeoliet is gewoon een must om in huis te hebben in geval van oplopende waardes. Bij sluiers gaat dit erg hard als de boel niet stabiel is.

Je kunt dit straks renegeren met zout zodat je altijd bij crisis de zak er weer in kunt gooien. Bij vakantieplannen ook erg handig.

Zou toch even MP afspeuren voor een JBL 700 ofzo erbij kost een paar tientjes en kun je lekker vol proppen met allerhande media. Sponsfiltertje leuk maar dat gaat ook niet de oplossing geven ben ik bang voor. Als back up als eentje het begeeft of bij schoonmaken heb je dan ook altijd bacties in een filter die aan het werk blijven.

In ieder geval fijn om te lezen dat je je NO2 nu op 0 kan houden. Dat is voor je vissen het beste, 0,1 is best te doen maar op langer termijn gaat dit toch voor problemen zorgen.
 
gaat lukken, zit op minder dan 0.01 vandaar het ( < ) teken 😇
 
gaat lukken, zit op minder dan 0.01 vandaar het ( < ) teken 😇

Dit is dankzij de zeoliet en niet je filters. Wel blijven meten zo af en toe want zeoliet is op een moment verzadigd en niet te voorspellen wanneer. Bij hoge waardes is het eerder "vol" dan bij kleine correcties.

:rolleyes: verwende nesten zo te zien. Je moet ook wel iets serveren wat ze lusten want logisch dat je filter zo vol loopt. Ze denken gewoon vreet jij zelf maar die zure mandarijnen, wij willen high standaard cuisine :DD
 
de 0.01 red ik alleen door het voer elke dag uit de bovenste blauwe filter te spoelen.... zeoliet werkt nu puur voor de ammoniak eruit te filteren omdat ik bijna geen bacteriën in de filter heb... ....


ja echt verwend...🐟....broccoli , erwten spinazie hebben ze graag , zowiso de pellets...

maar broccoli voeren moet ik echt de pomp uit zetten dan maken ze me toch een puinzooi 🤣🤣🤣.........

erwten krijgen ze morgen ......... zal wel een filmpje maken morgen vroeg... ...

de zeoliet staat op bubbels zodat ik wat doorvoer van water stroming heb..... ziet er ook raar uit , maar werkt ....

..
 
Laatst bewerkt:
probleem ligt echt aan de aanzuiging van te veel groenvoer en het rotten ervan........
Is het ook een probleem met drijvend voer? Dan zou een voederring misschien kunnen helpen?

Je zou ook iets kunnen proberen te maken/te verzinnen waardoor het voer tegen het filterhuis blijft hangen (zodat de vissen er nog bij kunnen om het daar van weg te eten). Misschien een stukje visnetje er tegen opspannen vanuit de binnenkant? Of misschien bestaan er wel een soort zeefjes voor al, zou handig zijn als je iets in een framepje hebt, wat je er ook makkelijk uit kan halen om het schoon te spoelen.
 
ja probleem is idd met het rond drijvend voer , vooral groen voer dat drijft door de hele bak... ik voer ze niet boven op het water . dus geen drijvend voer!

dan happen de ranchus te veel lucht ... dan zitten hun darmpjes vol lucht en das niet goed voor ze... gaan ze raar van zwemmen 😄...
 

Terug
Bovenaan