rare donzige plukjes pluis


R

riesvis

Guest
Hoi ,

Sinds een tijdje heb ik last van bovengenoemde , maar breid zich sinds enkele dagen rap uit .
Weet iemand wat dit is , hoe het er komt , en hoe ik er vanaf geraakt ?
Het zit vooral op mijn achterwand op het spinhout , en op sommige planten , en bij de inlaat van het binnenfilter .
Overal eigenlijk , zit redelijk goed vast en is slecht te verwijderen.

Dank je wel ,

Mvg Richard


https://www.aquaforum.nl/media/img_0230.1307/full
 
Weet de naam ff niet meer maar is een alg iig en ontstaat vaak oa door te lang en of te sterke verlichting en co2 tekort.
 
Weet de naam ff niet meer maar is een alg iig en ontstaat vaak oa door te lang en of te sterke verlichting en co2 tekort.

Dank je wel voor je snelle reactie ,
De rommel zit er steeds een week of 4 aan , heb niks geks veranderd ten opzichte van tijd geleden.
 
Ik heb zelf een bak waar zoveel mogelijk algen moeten zitten en heb vanaf het begin alles hetzelfde maar van tijd tot tijd gaan er weer algen weg en komen er andere soorten voor in de plaats bv.
Ook al verander je zelf niks er zal toch wel iets van invloed zijn.

Baardalg is het trouwens.

https://www.aquascaping-blog.com/2189/baardalg-aquarium-strategie
 
Top , klopt als een bus , hier kan ik mee aan de slag .

dank je wel
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe en wat voor verlichting zit erboven en hoelang? Dit is in de regel een tekort aan co2 maar soms ook een andere voedingsstof.
 
Ik heb dat ook gehad, maar moest gewoon de watercirculatie aanpassen en ging vanzelf weer weg. Zat vooral op planten bij mij waar weinig stroming was. Je moet blad verwijderen anders krijg je t niet los.
 
Het kan ook aan de circulatie liggen wanneer deze niet goed is.
 
Idd , heb een juwel rio 125 met binnenfilter , , omdat er best wel wat beplanting ed instaat zou het heel goed aan de circulatie kunnen liggen .
Met de kerstdagen als ik vrij ben haal ik m leeg , en pas ik m zodanig aan dat er met een buiten filter gewerkt kan worden .

Heb er een helialux met dag en nacht contoller bovenhangen.

Dawn 5% blauw 10% wit 09.00-10.00
Sunrise 30% blauw 80 % wit 10.00-12.00
Sunset 40% blauw 0 % wit 21.00- 22.00
Dusk 5 % blauw 0% wit 22.00-23.00

Voeg co2 to en de ph = 6,8 kh = 10

Doe er om de dag 2 pompjes basis plantenvoeding bij .

Overige waardes weet ik nu niet maar ik ga geregeld naar de aquarium zaak hier in de buurt met een pot water .
Word serieus getest met allerlei flesjes , en er worden mij geen dingen gezegd dat er iets niet goed zou zijn.

Doe sinds een week of 4 een waterwissel van 10 % per week , Voorheen 30 % per week maar dat bleek te veel .
Doe er elke keer scheutje bacterieen bij .

Watertemperatuur hou ik op 26* , heb er voor de rest geen bijzondere vissen in , 4 mollys , 2 maanvis , 3 algeneters :) , 4 barbelen , 7 tetras en 4 plattys

Ook vervang ik iedere week het watten matje wat bovenin het filter lig , de rest op aan gegeven tijd van de info die op de doosjes staan.

groet Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom denk je dat een waterwissel van 30% per week te veel zou zijn? Baardalg ontstaat inderdaad of door wisselende CO2 waarden of door een CO2 tekort. De CO2 die je toevoegt, is dat exact wat het woord zegt of wat is dat precies? Hoe weet je of je voldoende CO2 hebt toegevoegd? Hoe staat het met je nitraat maar vooral ook fosfaat gehalte? Vangt je aquarium ook daglicht? Even zien of ik goed begrijp hoe je belichtings duur werkt: Zon-op van 10:00 - 12:00 uur dus om 10:00 uur van 5% blauw tot om 12:00 uur 30% blauw en 80% wit.
Van 12:00 uur tot 21:00 uur dus 30% blauw en 80% wit
Zon-onder van 21:00 uur 30% blauw en 80% wit tot 5% blauw en 0% wit om 22:00 uur
Van 22:00 uur tot 10:00 uur 5% blauw.
Als dit juist is nog de volgende vraag: Welke planten heb je en weet je welke lichtduur/lichtintensiteit ze nodig zijn om optimaal te gedijen?
 
Hoi Benvo , over de belichting is het precies zoals je zegt .
Aquarium staat ingebouwd in een kast en krijg geen direct daglicht .
Dat er teveel water gewisseld zou worden is advies van de vis winkel .
Heb geen flauw idee welke planten ik heb , kan sommige namen ervan zelfs geeneens normaal uitspreken
Co2 komt uit een fles , dus niet vloeibaar , ik weet niet of ik voldoende co2 toevoeg , alles word wel via de controller geregeld , maar heb een lagere kh waarde ingegeven als de werkelijkheid om een lagere ph te krijgen .
Fosfaat en nitraat laat ik regelmatig testen in de viswinkel , en degene die dit voor me doet zegt mij dat de waardes goed zijn ,
is geen test met een stripje maar met flesjes vloeistof en een kleurenkaart .

Voor de rest ben ik uiteraard een noob anders zou ik hier geen vragen stellen , maar antwoorden geven :)

Ik zal dit weekend achterhalen welke planten ik heb en wat mijn waterwaarden zijn .

Alvast bedankt
 
Vraag eens of de lfs alle waarden wil opschrijven voor je en wellicht kun je een foto posten. Gebruik je een co2 continutest?
 
Hoi ,

Zal aankomede zaterdag water laten testen .
Gebruik idd een continutest , deze is mooi groen
Welke gegevens mag ik hier posten van de test , zodat jullie een ander oordeel kunnen geven dan die viswinkel ?

Alvast merci
 
Post maar zoveel mogelijk waterwaarden. Heb je een foto van je co2 checker?
 
Hoi ,

sio2 = 0,2
po4 = 0,02
no3 = 3
fe = 0,05
ph = 6,7
kh = 9

Planten in de bak zijn

obelia
Cryptocoryne
Vallisneria
yavavaren


grt Richard

Als ik nog wat vergeten ben van waardes kan ik vanaf nu zelf testen





IMG_0235.JPG


IMG_0236.JPG


IMG_0237.JPG


IMG_0238.JPG


IMG_0239.JPG


IMG_0240.JPG


IMG_0241.JPG


IMG_0242.JPG
 
Wat vinden jullie van deze waardes in combinatie met de rest van mijn verhaal , en wat kan ik doen om mijn planten stabieler te laten groeien ,
want als dat allemaal goed is word de alg ook een stuk minder , verkijk je niet op mijn aquascape :) , dit komt goed als ik het verhaaltje van de waterwaardes snap ,
anders is het zinloos . Zullen vast al Tig topics over zijn , maar om den duur zie je door de bomen het bos niet meer .Btw de bak zoals die nu is is een jaar oud en heb
er niks aan veranderd , behalve kuis en snoeiwerk.Water temp hou ik op 26 graden te hoog of te laag ?, voor de vissen iig goed .

Oja omdat er een ijzer tekort is voeg ik nu jbl fe elements toe
 
Vraag eens of de lfs alle waarden wil opschrijven voor je en wellicht kun je een foto posten. Gebruik je een co2 continutest?


Je hebt gelijk , alles groeit nu lekker , zal nog wel tijdje duren voordat de alg verdwijnt maar komt goed .
Heb me laten wijsmaken dat je micro en macro elementen moet gebruiken , kan je me hier iets meer over vertellen ?
Heb bij deze web shop https://planted-box.com/cat/aquariumbemesting/vloeibaar/ een all in one planten voeding besteld
en zij garanderen in 3 maanden algen vrij , wil je eens kijken voor mij of je het hier mee eens ben .
 
Dat is verder een prima voeding met het nadeel dat je niet kan bijsturen. Soms is er net wat meer of minder fosfaat nodig en dan is dat weer lastig en daarom werk ik met de losse poeders.
 

Terug
Bovenaan