Wat is er nieuw

Rare erg stikkende alg

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
65
Ik heb een soort alg in mijn bak die ik er in 5 jaar nog nooit eerder in heb gehad. Hij is een beetje donkergroen-blauwig van kleur en zit hoofdzakelijk aan de onderkant van mijn drijfplanten. De plantjes stinken ontzettend. Een soort hele muffe grond geur. Zelfs zo erg dat heel mijn handen er naar stinken als ik zo'n plantje ook maar even heb vast gepakt. Plantengroei, vissen en garnalen doen het goed. Ik voeg foto's toe. Misschien kan iemand me helpen. Ik hoor het graag. Ik hoop dat het op de foto's een beetje overkomt.
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken

Bijlagen

• IMG_5945.JPG
    IMG_5945.JPG
    767 KB · Weergaven: 43
  • IMG_5944.JPG
    IMG_5944.JPG
    887.2 KB · Weergaven: 37
  • IMG_5943.JPG
    IMG_5943.JPG
    277.8 KB · Weergaven: 38
  • IMG_5942.JPG
    IMG_5942.JPG
    273.5 KB · Weergaven: 38
Ik heb werkelijk geen idee en weet het niet maar zat daar ook aan te denken. Geen idee of dat ook zo muf ruikt. De lucht lijkt een beetje op de overtreffende geur van hele muffe grond

Ik heb werkelijk geen idee en weet het niet maar zat daar ook aan te denken. Geen idee of dat ook zo muf ruikt. De lucht lijkt een beetje op de overtreffende geur van hele muffe grond

Dank je wel Jeffrey

Ik ben er ook bang voor john. Het is in de hele bak niet, alleen onder een brede strook drijfplantjes die ik gebruik om mijn Anubias een beetje uit het volle licht te houden. De rest van de bak ziet er goed uit. In de hele bak is er voldoende stroming alleen direct onder die drijfplantjes niet. Ook op de bodem is niets te zien. Bodem zit er pas 4 maanden in.

ik heb het ooit gehad met de drijfbamboe Frank en ik denk omdat bovenin er veel meer licht is dat de omstandigheden beter zijn voor de blauwalg en het sneller zich vermenigvuldigt.

Ik denk ook dat het blauwalg is maar ik vind het echt heel raar. Mijn plantenbak ziet er prachtig uit. Het is alleen maar bij die drijfplantjes. En ik heb de indruk dat het alleen maar aan de onderkant van de plantjes zit. De indeling van mijn bak is al jaren ongeveer gelijk en ik heb dit nog nooit gehad. Als ik er zo’n drijfplantje uithaal stinken mijn vingers gewoon naar hele muffe potgrond. Ik heb voor de zekerheid nu wel een luchtpompje aangezet en mijn nitraat verhoogd. Ff aankijken wat het gaat doen en anders maar Bleu exit proberen denk ik

Ik zou geen rotzooi in je bak gooien. Beter deze plantjes eruit en die in de rotzooi dippen en daarna goed(!) afspoelen voordat je ze terugdoet. Kan ook met een bleekoplossing.

Ik zou ze er ook uithalen en steeds goed afspoelen als dat lukt. Met drijfbamboe ging dat prima.

Laatst bewerkt:
Of het klopt weet ik niet maar als ik op de site van Hornbach Tilburg kijk dan is de gewone versie, dus niet de Bio versie gewoon op voorraad.
Alleen daarbij weet ik dus ook niet of mijn Ph sensor eruit moet

Ik heb lang geleden ook wel de gewone gehad maar heb niks met de sensor gedaan.
Er zijn veel meer zaken die het gewoon nog te koop hebben zag ik via google.

Pak de oorzaak aan en ga niet met lapmiddeltjes aan de gang, dan blijf je bezig. Je hebt ergens een ophoping van rottend organische materiaal, dat zich uit bij je drijvertjes.
Heb je een achterwand of een rots- of houtpartij? Dan is de kans groot dat dáár ergens de oorzaak zit.
Verder zou ik de drijfplantjes die aangetast zijn er radicaal uitgooien en met een paar schone opnieuw beginnen.

Hoe zit het verder met je plantenvoeding? Is dat in balans?

Plantenvoeding en waterwaarden zijn prima. Ik vermoed dat er te veel rotzooi tussen de wortels van die drijfplantjes bleef hangen. Ik heb vanmiddag die drijfplantjes er allemaal uit gehaald. Heb ze in een andere juwel 60 die ik nog leeg had staan gedaan en die afgeplakt. Ff een dag of 3 aankijken of dat werkt en anders gooi ik ze weg. De rest van de planten zien er allemaal goed uit. Allemaal bedankt voor het meedenken mensen

Als je dan geen drijfplantjes meer hebt: Ik wil je er met alle plezier nieuwe toesturen. Ik heb limnobium laevigatum, vlotvarentjes en wat ook goed als drijfplant werkt: grof hoornblad.
Stuur maar een pbtje als je daar gebruik van wilt maken.

Kun je de wortels niet afknippen want dat doe ik ook 2-3x per maand.

Dank je wel voor het aanbod lysia. Ik zal eerst eens kijken wat er gebeurd als ik ze eerst eens 3 dagen volledig in het donker hou. De reden dat ik de drijfplanten heb is om mijn hout vol met Anubia een beetje uit het volle licht te houden. John, de wortels knip ik ook regelmatig. Daar blijft idd veel vuil tussen hangen. Ik hou jullie op de hoogte

Het zit idd alleen in die drijfplantjes. Nadat ik die verplaatst heb naar boven stinkt mijn 450 liter bak hier beneden niet meer maar de Juwel 60 die boven staat wel. Haha

Is het een Juwel?
Mijn ervaring is dat limnobium het in een Juwel niet goed doet. Kwestie van te veel condens/warmte of zo? Ik heb inmijn Juwel dan ook de vlotvarentjes en het hoornblad, dat gaat wel goed.

Is het een Juwel?
Mijn ervaring is dat limnobium het in een Juwel niet goed doet. Kwestie van te veel condens/warmte of zo? Ik heb inmijn Juwel dan ook de vlotvarentjes en het hoornblad, dat gaat wel goed.
Tja ik heb het jaren in Juwels gehad en zonder problemen.

Is het een Juwel?
Is ook mijn ervaring.

Ik denk ook dat het blauwalg is maar ik vind het echt heel raar. Mijn plantenbak ziet er prachtig uit. Het is alleen maar bij die drijfplantjes. En ik heb de indruk dat het alleen maar aan de onderkant van de plantjes zit. De indeling van mijn bak is al jaren ongeveer gelijk en ik heb dit nog nooit gehad. Als ik er zo’n drijfplantje uithaal stinken mijn vingers gewoon naar hele muffe potgrond. Ik heb voor de zekerheid nu wel een luchtpompje aangezet en mijn nitraat verhoogd. Ff aankijken wat het gaat doen en anders maar Bleu exit proberen denk ik
Je kan ook een product van blue life gebruiken green cyano rx. Er staat niet op wat erin zit maar het kan maar 1 ding zijn en dat is een antibiotica : Terramycine (oxytetracycline) (zit ook in je oogzalf). (het product heeft ook de typische antibiotica geur) De blauwalg is een bacterie dus is het voor de hand liggend om het zo te bestrijden. Als je de behandeling kan doen buiten de bak des te beter. Het heeft wel geen zin om te behandelen om te behandelen - je gaat echt een plan van aanpak moeten opmaken en zorgen dat alle waterparameters goed zitten en dat dan combineren met de behandeling met het antibioticum. Ik zit momenteel ook met een serieuze uitbraak voorkomend uit het herinrichten van de bak - doordat de bacterie overal latent aanwezig is, wacht deze tot haar moment gekomen is en krijg je op een paar uur tijd een complete overwoekering. Je moet ook zoveel mogelijk afzuigen voordat je de behandeling begint en je moet s' morgens met de behandeling beginnen net als de verlichting aangaat. In mijn bak moest ik 400 liter netto behandelen - totaal geen mogelijkheid om buiten de bak te behandelen - ik heb voor dit volume 0.77 gr moeten gebruiken dat je oplost in een kopje en dan in de bak doet. Zorg voor een goede stroming en zorg ook voor extra zuurstof in het aquarium daar kan de blauwalg ook niet goed tegen. Je moet alle absorberende middelen uit uw filter halen : carbon, fosfaatbinders, ammoniakbinders ... en dit 75 uur eruit laten. Daarna terugplaatsen. Als de behandeling geslaagd is moet je VERPLICHT 25 % water wisselen want de carbon gaat niet alle antibiotica uit uw bak verwijderen. Indien je dit niet doet ga je het risico lopen dat je resistente bacteriën gaat kweken. En dan werkt uw antibioticum in de toekomst niet meer of toch minder goed. In mijn bak is al na 1 dag duidelijk verbetering zichtbaar. Ik moet wel zeggen dat ik mijn naakte bodem vooraleer ik de planten terug geplaatst heb, deze wel 2 keer gedurende 1 uur gestofzuigd heb. Vermoedelijk gaat die na 2 jaar serieus vervuild geweest zijn. De blauwalg was in kleine pakketjes verschenen op de plaatsen waar ik planten had verwijderd en dit verspreid over de bodem van het aquarium.

Laatst bewerkt:
Ik ben geneigd om antibiotica zo min mogelijk te gebruiken aangezien antibioticaresistentie een maatschappelijk probleem is. Als je kunt, zorg dan dat antibiotica beschikbaar blijven om bacteriële ziektes te bestrijden waar géén andere oplossing voor is.

Indien je de planten uit het aquarium kan behandelen. Heeft er al iemand geprobeerd met een chloor behandeling? Tegen algen zijn de algen op 25 seconden eraan. Wel planten goed spoelen erna vooraleer je die terug plaatst. Ik heb zo n vermoeden dat deze vorm van behandeling zelfs op een veel kortere dompeltijd effectief zou kunnen zijn. Is misschien wel eens de moeite om uit te testen. Als alternatief zou je ook een dip met toevoeging van h2o2 kunnen gebruiken maar mijn ervaring met algen leert dat de chloor dip het beste resultaat geeft (in mijn geval toegepast op planten die op een medium geplaatst zijn zoals Javavaren en Anubia)

En over welke verhouding praat je dan met een chloorbad? Ik zou het zelf niet snel doen denk ik.

En over welke verhouding praat je dan met een chloorbad? Ik zou het zelf niet snel doen denk ik.
Een chloorbehandeling (bleekbad) is een effectieve methode om nieuwe aquariumplanten te desinfecteren en zo algen, slakken en parasieten te doden voordat ze in het aquarium worden geplaatst.
Let op: Gebruik uitsluitend ongeparfumeerd huishoudbleekmiddel zonder extra toevoegingen en wees uiterst voorzichtig tijdens het proces.

Benodigdheden
  • Ongeparfumeerd huishoudbleekmiddel (natriumhypochloriet)
  • Twee emmers of containers
  • Water
  • Een waterconditioner/ontchloorder (bijv. Seachem Prime of een vergelijkbaar product)
  • Disposable handschoenen
  • Een timer

Stappenplan voor de chloorbehandeling
  1. Voorbereiding:
    • Verwijder dode of stervende bladeren en eventuele steenwol van de wortels van de planten.
    • Spoel de planten grondig af onder stromend water.
  2. Bleekoplossing maken:
    • Draag handschoenen ter bescherming.
    • Meng in de eerste emmer 1 deel bleekmiddel met 19 of 20 delen water (bijv. 1 kopje bleek op 19 kopjes water).
    • Zorg voor goede ventilatie.
  3. De planten weken:
    • Dompel de planten volledig onder in de bleekoplossing.
    • De benodigde tijd is afhankelijk van het type plant:
      • Gevoelige planten/mossen (Cryptocoryne, hoornblad): Maximaal 90 seconden.
      • Gemiddelde planten (Echinodorus, de meeste stengelplanten): Ongeveer 120 seconden (2 minuten).
      • Sterke planten (Anubias, Java-varen): Tot 150 seconden (2,5 minuten).
    • Stel een timer in en houd de tijd nauwkeurig bij om schade aan de planten te voorkomen.
  4. Grondig spoelen:
    • Haal de planten onmiddellijk uit de bleekoplossing zodra de tijd om is.
    • Spoel ze grondig af onder krachtig stromend leidingwater gedurende minstens een minuut, totdat de bleekgeur volledig verdwenen is.
  5. Neutraliseren met waterconditioner:
    • Vul de tweede emmer met schoon water en voeg een dubbele of driedubbele dosis waterconditioner/ontchloorder toe (volgens de instructies op het product).
    • Laat de planten hierin ongeveer 5 tot 10 minuten weken. Dit neutraliseert eventuele resterende chloorresten.
  6. Laatste spoeling en plaatsen:
    • Spoel de planten nogmaals kort af met schoon water.
    • De gedesinfecteerde planten kunnen nu veilig in uw aquarium worden geplaatst.
Hoewel deze methode effectief is, is er altijd een klein risico dat gevoelige planten beschadigd raken (ze kunnen 'smelten' en later weer aangroeien).

Eigenlijk is deze methode veel cleaner dan al de andere chemische toevoegingen die je kan doen. Door seachem prime te gebruiken neutraliseer je de chloor volledig vooraleer je de planten terug in het aquarium plaatst.
Opgelet verwacht niet dat alle algen visueel niet meer te zien zijn - dit heeft ongeveer een week tijd nodig en dan zien de bladeren er als gepoetst uit.

Een chloorbehandeling (bleekbad) is een effectieve methode om nieuwe aquariumplanten te desinfecteren en zo algen, slakken en parasieten te doden voordat ze in het aquarium worden geplaatst.
Let op: Gebruik uitsluitend ongeparfumeerd huishoudbleekmiddel zonder extra toevoegingen en wees uiterst voorzichtig tijdens het proces.

Benodigdheden
  • Ongeparfumeerd huishoudbleekmiddel (natriumhypochloriet)
  • Twee emmers of containers
  • Water
  • Een waterconditioner/ontchloorder (bijv. Seachem Prime of een vergelijkbaar product)
  • Disposable handschoenen
  • Een timer

Stappenplan voor de chloorbehandeling
  1. Voorbereiding:
    • Verwijder dode of stervende bladeren en eventuele steenwol van de wortels van de planten.
    • Spoel de planten grondig af onder stromend water.
  2. Bleekoplossing maken:
    • Draag handschoenen ter bescherming.
    • Meng in de eerste emmer 1 deel bleekmiddel met 19 of 20 delen water (bijv. 1 kopje bleek op 19 kopjes water).
    • Zorg voor goede ventilatie.
  3. De planten weken:
    • Dompel de planten volledig onder in de bleekoplossing.
    • De benodigde tijd is afhankelijk van het type plant:
      • Gevoelige planten/mossen (Cryptocoryne, hoornblad): Maximaal 90 seconden.
      • Gemiddelde planten (Echinodorus, de meeste stengelplanten): Ongeveer 120 seconden (2 minuten).
      • Sterke planten (Anubias, Java-varen): Tot 150 seconden (2,5 minuten).
    • Stel een timer in en houd de tijd nauwkeurig bij om schade aan de planten te voorkomen.
  4. Grondig spoelen:
    • Haal de planten onmiddellijk uit de bleekoplossing zodra de tijd om is.
    • Spoel ze grondig af onder krachtig stromend leidingwater gedurende minstens een minuut, totdat de bleekgeur volledig verdwenen is.
  5. Neutraliseren met waterconditioner:
    • Vul de tweede emmer met schoon water en voeg een dubbele of driedubbele dosis waterconditioner/ontchloorder toe (volgens de instructies op het product).
    • Laat de planten hierin ongeveer 5 tot 10 minuten weken. Dit neutraliseert eventuele resterende chloorresten.
  6. Laatste spoeling en plaatsen:
    • Spoel de planten nogmaals kort af met schoon water.
    • De gedesinfecteerde planten kunnen nu veilig in uw aquarium worden geplaatst.
Hoewel deze methode effectief is, is er altijd een klein risico dat gevoelige planten beschadigd raken (ze kunnen 'smelten' en later weer aangroeien).

Eigenlijk is deze methode veel cleaner dan al de andere chemische toevoegingen die je kan doen. Door seachem prime te gebruiken neutraliseer je de chloor volledig vooraleer je de planten terug in het aquarium plaatst.
Opgelet verwacht niet dat alle algen visueel niet meer te zien zijn - dit heeft ongeveer een week tijd nodig en dan zien de bladeren er als gepoetst uit.
Bron?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan