Wat is er nieuw

rare gedachte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste,
Zou je zonder vissen minder last van alg hebben?
Het is toch een combinatie van overschot aan vuiligheid en een tekort aan voeding voor de planten?

Groet,
Erik.

Alg kan vele oorzaken hebben zoals tekorten of te weinig circulatie. Ook goed onderhoud aan een filter is belangrijk. Vissen produceren afval wat weer wordt omgezet in uiteindelijk nitraat en dat hebben planten ook nodig.

Alg kan vele oorzaken hebben zoals tekorten of te weinig circulatie. Ook goed onderhoud aan een filter is belangrijk. Vissen produceren afval wat weer wordt omgezet in uiteindelijk nitraat en dat hebben planten ook nodig.
Het was ook maar een raar hersenspinsel, maar met plantenvoeding zonder afvalstoffen van de vissen zou in theorie dus minder snel algen zicht voor doen?

Het was ook maar een raar hersenspinsel, maar met plantenvoeding zonder afvalstoffen van de vissen zou in theorie dus minder snel algen zicht voor doen?
Mijn inziens, ja en nee. Zonder vis heb je inderdaad minder afvalstoffen maar zonder die afvalstoffen hebben je planten moeite met groeien en dat geeft alg juist weer de mogelijkheid om van de voeding die dan juist overblijft te groeien.

Zonder vissen is het weer makkelijker om zelf voeding toe te voegen en exact de juiste omgeving te creëren en zo optimale groei en minimale algen te krijgen. Je gaat dan wel zelf de afvalstoffen toevoegen die je mist (nitraat en fosfaat). Met vis zou je exact dezelfde balans moeten kunnen krijgen al is het minder doorzichtig.

Je gaat dan wel zelf de afvalstoffen toevoegen die je mist (nitraat en fosfaat)
Er zit wel verschil in het zelf toevoegen of de natuurlijke manier, zelf toevoegen is ready to go en daar hoeven geen andere processen aan vooraf te gaan (dus schoner), en moet eigenlijk ook niet gezien worden als afvalstof maar voedingstof

Wat zou een tekort of overschot van penseel/baard alg kunnen zijn?

Planten groeien als er genoeg licht, CO2 en voeding is en dan moet deze voeding ook nog in de juiste verhoudingen zijn want sommige voedingstoffen remen de opname van het andere voedingstoffen etc.

Als 1 van deze dingen ontbreekt, of minder van is, blijft de plant doorgroeien totdat dit element op is en dan stopt de plant met groeien.
Hierdoor blijft er nog veel van de andere elementen over en hiervan groeien de algen(algen hebben niet alle voedingstoffen etc nodig om te groeien, zoals planten).

Fus als je veel vissen hebt, heb je dus veel nitraat en fosfaat in het water, als je dan niet je licht, CO2 en plantenvoeding bijstelt krijg je een overvloed aan nitraat en fosfaat(de planfen gebruiken het namelijk niet, want aan de andere ele,enten is een tekort), en dan krijg je algen.

Dus het antwoord is ja en nee, want de meeste mensen voegen bijv. geen CO2 bij, dus kun je bij veel vissen nooit die hoge hoeveelheid nitraat en fosfaat opvangen, dus krijg je alg.
Maar door dit wel bij te stellen, gebruiken je planten al het nitraat en fosfaat op(als je alles in de juiste verhouding toevoegt, dus ook de rest, zodat je nergens een overvloed aan hebt) en krijg je geen alg.

Wat zou een tekort of overschot van penseel/baard alg kunnen zijn?

Baardalg is vaak teveel licht, te weinig voeding, geen goede waterflow en een te laag (wisselend) Co2 gehalte.

En een erg vuile bak draagt er ook aan bij.

Baardalg is meestal een te kort aan CO2. Hoe dit ontstaat is iets ingewikkelder want het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat door een slechte stroming de CO2 die er wel is de planten niet bereikt en daar dan baardalg vormt. Ook kan het zijn dat je te veel of te lang licht geeft en daardoor weer een gebrek aan CO2 ontstaat, planten willen te veel groeien maar de CO2 geraakt hierdoor op. Dit kun je weer oplossen door CO2 toe te voegen en dit is een vaak gebruikte methode, maar je zou ook je licht kunnen aanpassen. Zoals Ruben hierboven mooi zegt is het de balans tussen je CO2, voedingsstoffen en licht en die al je zowel met als zonder vis moeten gaan vinden om geen alg te krijgen.

Edit: Ik geloof dat we het hier redelijk over eens zijn 🙂

Te weinig of een instabiele toevoer van CO2 of te weinig stroming waardoor de CO2 niet overal kan komen.
Baardalg is vaak teveel licht, te weinig voeding, geen goede waterflow en een te laag (wisselend) Co2 gehalte.

En een erg vuile bak draagt er ook aan bij.
Ik voer erg weinig, dus de vuilheid zal waarschijnlijk wel meevallen, het is juist dat t op de achterwand zit, daar waar de stroming het meeste is, want t wappert aardig op en neer... co2 voeg ik niet toe... het licht staat aan van 16:30 tot 22:30...

Je hebt ook erg weinig planten in de bak, dus deze kunnen ook moeilijk concurreren met de algen, voldoende goed groeiende planten help dus zeker.

Daarnaast heb je geen Co2 dus moet je erg spaarzaam zijn met licht.

En het groeit idd vaak op plekken waar veel stroming is, maar dat is niet de hoofdoorzaak.

Ik voer erg weinig, dus de vuilheid zal waarschijnlijk wel meevallen, het is juist dat t op de achterwand zit, daar waar de stroming het meeste is, want t wappert aardig op en neer... co2 voeg ik niet toe...
Voeg je plantevoeding toe? Wat is je belichtingschema? Staan ee veel planfen in? Is er overal een goede stroming? Heb je een foto van de bak?

Je moet gewoon 'spelen' met al die dingen, totdat je het juiste 'recept' hebt, voor elke bak is dit anders.
Elke keer 1 ding aanpassen, week of twee wachten en kijken of er verbetering of verslechtering is. 😉

Ik heb led tl balken dus t is gewoon... aan of uit... ze gaan om 16:30 aan en om 22:30 weer uit.. er staan niet veel planten in, er staat een jbl 901 op en die staat schuin omhoog naar de achterwand gericht...
Hij ziet er zo uit:
IMG_20190713_193545.jpg

IMG_20190712_175938.jpg

IMG_20190713_104837.jpg

Al met al niet echt mooi...

Vind het een mooie bak, vind de algen er zelfs wel een beetje bijpassen😀

Kweken de slakkenhuisjes een beetje?

Hoeveel ververs je per week?

Tja, in een tanganyika bak is zo'n evenwicht behouden, beste is veel verversen en voor genoeg stroming zorgen😉

Vind het een mooie bak, vind de algen er zelfs wel een beetje bijpassen😀

Kweken de slakkenhuisjes een beetje?

Hoeveel ververs je per week?

Tja, in een tanganyika bak is zo'n evenwicht behouden, beste is veel verversen en voor genoeg stroming zorgen😉

de linkerkant met t echte groene alg op de stenen is inderdaad mooi, in t midden is t meer een zwart donker laagje wat er op de stenen en de planten en de achterwand komt, dat is toch wat minder fraai als je t mij vraagt...
de slakkenhuisbewoners fokken aardig aan ja, ze zitten er nu 2 maandjes in en ik heb inmiddels zowieso al een keer 11 jonkies geteld haha....

Het is inderdaad een bak met slakkenhuischiclides en daar zie je bijna altijd wat algen in omdat er in de regel geen co2 en plantenvoeding wordt gedoseerd. Het hoort er denk ik een beetje bij als je zo n bak hebt.

Het is inderdaad een bak met slakkenhuischiclides en daar zie je bijna altijd wat algen in omdat er in de regel geen co2 en plantenvoeding wordt gedoseerd. Het hoort er denk ik een beetje bij als je zo n bak hebt.
Vandaar ook dat ik er zwaaaar over nadenk om over te stappen weer terug naar zuid amerika.... wat meer planten, verlichting dempen... en op die manier toch wat minder (geen) alg proberen te hebben.....

Ik heb ook een bakje met Multi s gehad en had altijd groene schepen en wat baardalg erop zitten en ja mij kennende stoorde ik me daaraan.

Hoe groot is je filter? die je hebt>

Ik heb ook een bakje met Multi s gehad en had altijd groene schepen en wat baardalg erop zitten en ja mij kennende stoorde ik me daaraan.

Hahaha, dan zijn we daarin wel redelijk gelijk en zitten we op dezelfde golflengte.... ik denk ook dat ik daarom weer over wil stappen... een mooi strakke bak met geen alg, ziet er gewoon zo mooi verzorgd uit ( terwijl ik nu de bak ook netjes verzorg)

Hoe groot is je filter? die je hebt>
weet niet moet ik de cm er bij houden 😉
Het is een E 901 dus 900l/h optimaal dus wat zal er over zijn een 700l/h?

Dar komen andere aspecten aan bod,. Is een meterbaK?

Voldoende planten, erin.

Dar komen andere aspecten aan bod,. Is een meterbaK?

Voldoende planten, erin.
Het is een 120cm bak, en planten zitten er niet heel veel in, de vallisneria slaat niet echt aan (heb ze wel met de wortelsokken net boven t zand), en heb er sinds t weekend ook 2 bossen waterpest in gezet....

Voor een 1.20 m mag best groter zijn.
wat zijn de waterwaarden?

Hangt van meer factoren af maar vaak zegt men dat netto de helft overblijft dus zeg maar rond de 450 liter.

Hangt van meer factoren af maar vaak zegt men dat netto de helft overblijft dus zeg maar rond de 450 liter.
Zou je een 2e filter op dezelfde in en uitvoer kunnen aansluiten om wat meer te kunnen filteren?

heb hier de lichten 13 uur aan per dag aan heb eigelijk nooit baard alg gehad omdat ik veel drijf planten heb die houwen eigenlijk allen algen met gemak onder controle slakken helpen ook goed tegen algen

Welke Drijfplanten heb je als ik vragen mag?

Zou je een 2e filter op dezelfde in en uitvoer kunnen aansluiten om wat meer te kunnen filteren
Hoeveel liter is de bak Netto? hier staat de 902 op 200 liter en dat is voldoende.
Niet alleen de hoeveelheid water wat er doorgaat is van belang, maar ook de filterinhoud, en dat is met bijna 8 liter meer dan voldoende voor jou vissenbestand.

Hoeveel liter is de bak Netto? hier staat de 902 op 200 liter en dat is voldoende.
Niet alleen de hoeveelheid water wat er doorgaat is van belang, maar ook de filterinhoud, en dat is met 7 liter meer dan voldoende voor jou vissenbestand.
Er zit zo'n 210 liter in de bak

Welke Drijfplanten heb je als ik vragen mag?
je hebt ook water sla heet het folgens mij schijnt ook heel goed te werken
Limnobium Spongia

Laatst bewerkt door een moderator:
heb hier de lichten 13 uur aan per dag aan heb eigelijk nooit baard alg gehad omdat ik veel drijf planten heb die houwen eigenlijk allen algen met gemak onder controle slakken helpen ook goed tegen algen

Toch heb jij wel andere algen in je bakken volgens mij maar dat is een ander onderwerp. Dertien uur licht is vrij veel hoor en ook niet nodig.

Toch heb jij wel andere algen in je bakken volgens mij maar dat is een ander onderwerp. Dertien uur licht is vrij veel hoor en ook niet nodig.
ik heb in 1 van me 8 bakken algen omdat dat sulwesi garnalen in zitten en ik juist algen wil hebben daar laatst ook uit gelecht in mijn foto album heb veel planten weg gehaalt in die bak toen zijn der wat algen gaan groeien ..... nu zitten er bijvoorbeeld weer veel drijf planten in en groeien de algen bijna niet 13 uur gaat prima hier en over niet nodig die drijf planten zijn gewoon natuurlijk filters hoe meer licht hoe meer ze op kunnen nemen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan