Algen hebben voedingstoffen nodig om te groeien,
Als je een tekort hebt aan een bepaalde voedingstof, stopt de plant met groeien, hierdoor heb je een overvloed aan de andere voedingstoffen(die worden nl niet gebruikt), waarop de algen gaan groeien.
Waarom de EI dan wel werkt snap ik ook niet helemaal, maar misschien komt dat wel omdat je overal een overvloed aan hebt, dus de planten zullen altijd blijven groeien en concurrenen mer de algen. Ook is zo'n aquarium veel stabieler, je hebt namelijk altijd een overvloed aan alles, algen groeien vaak in onstabiele milieu's.
Kan zijn dat ik ergens dingen door elkaar haal, ben ik erg goed in😀
E zijn erg veel variabelen die meetellen in het ontstaan en in stand houden van alg, maar de beknopte versie;
Alg heeft in 1e instantie geen 'basisvoedingsstoffen', zoals wij die toevoegen nodig om te voorschijn te komen (...) want bijna alle algen zijn autotroof.
Het enige wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen zijn licht en een koolstofbron.
Als algen zich bevinden in een rijke waterkolom maken ze daar dankbaar gebruik van want dit is extra (secundaire) voeding waardoor ze sneller gaan groeien/ vermeerderen.
Daarom is het bestrijden van alg ook lastiger te bestrijden in een bak met veel voeding in het water.
Dus je kan de conclusie trekken dat algen niet worden veroorzaakt door een voedingoverschot maar ontstaan door een tekort.
Het merendeel van algen ontstaan door onbalans en dit is 99% door te weinig CO2 die planten nodig hebben om goed te laten groeien in relatie tot het licht.
Algen zijn het gevolg van het ontbreken van voldoende voedingsstoffen in de waterkolom in combinatie met :
1. Slechte CO2 dosering
2. Slechte stroomverdeling binnen de bak
3. Slecht onderhoud, dat wil zeggen het niet schoonmaken filters of afval ophoping in de bak
4. Overvoeding
5. Uitzonderlijk veel verstoring van het substraat
Nou, misschien is daar wel iets over te zeggen. Op EI gebied ben ik een leek, ik gebruik het nooit. Maar zo maar eens een bedenking. Het EI principe is toch gebaseerd op de gedachte dat overschotten maar zeer tijdelijk zijn, immers ze worden redelijk snel weggewerkt door waterverversingen? Zouden dus overschotten langer in je bak zitten dan kan dit, volgens mijn kromme gedachten gang, leiden tot alg vorming omdat dit, ook, voedsel voor hen is? Voeg daar bij dat algen in staat zijn, dit element wordt nogal eens vergeten, om veel sneller te schakelen op gewijzigde omstandigheden als planten.
Logische redenering
Overschotten zijn permanent met EI en zelfs opbouwend naar verloop van tijd. Dat word zoveel mogelijk uitgesteld met een waterwissel van 50%
Zo gaan de waarde nooit verder oplopen dan een factor 2. Dat betekend dat de planten altijd stijf staan in de voeding. Toch hebben EI gebruiken geen last van alg.