Wat is er nieuw

rare gedachte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Baardalg is vaak teveel licht, te weinig voeding, geen goede waterflow en een te laag (wisselend) Co2 gehalte.

En een erg vuile bak draagt er ook aan bij.
Algen ontstaan door tekorten niet door teveel. Ook hier geldt weer, je kunt het niet over één element hebben. Het gaat om een combinatie van factoren. Wanneer je baardalg zou krijgen door teveel licht zou mijn bak vol moeten zitten.

Vandaar ook dat ik er zwaaaar over nadenk om over te stappen weer terug naar zuid amerika.... wat meer planten, verlichting dempen... en op die manier toch wat minder (geen) alg proberen te hebben.....
Waarbij je dan moet bedenken dat je, afhankelijk van de plantensoort, licht nodig bent. Zou je die keuze maken is het dus zaak om goed te bezien welke planten passend zouden kunnen zijn voor je en/of kiezen voor CO2 toevoeging!

Dus het antwoord is ja en nee, want de meeste mensen voegen bijv. geen CO2 bij, dus kun je bij veel vissen nooit die hoge hoeveelheid nitraat en fosfaat opvangen, dus krijg je alg.
Maar door dit wel bij te stellen, gebruiken je planten al het nitraat en fosfaat op(als je alles in de juiste verhouding toevoegt, dus ook de rest, zodat je nergens een overvloed aan hebt) en krijg je geen alg.

Dat tekorten in voedingsstoffen een oorzaak kunnen zijn voor alg is een vaststaand feit. Maar dat een overschot aan de voedingsstoffen alg veroorzaakt is niet correct want teveel aan voeding veroorzaakt simpelweg geen alg.
Dus ben ik erg benieuwd naar je redenatie in relatie tot de EI...

Dat tekorten in voedingsstoffen een oorzaak kunnen zijn voor alg is een vaststaand feit. Maar dat een overschot aan de voedingsstoffen alg veroorzaakt is niet correct want teveel aan voeding veroorzaakt simpelweg geen alg.
Algen hebben voedingstoffen nodig om te groeien,
Als je een tekort hebt aan een bepaalde voedingstof, stopt de plant met groeien, hierdoor heb je een overvloed aan de andere voedingstoffen(die worden nl niet gebruikt), waarop de algen gaan groeien.

Waarom de EI dan wel werkt snap ik ook niet helemaal, maar mischien komt dat wel omdat je overal een overvloed aan hebt, dus de planten zullen altijd blijven groeien en concurrenen mer de algen. Ook is zo'n aquarium veel stabieler, je hebt namelijk altijd een overvloed aan alles, algen groeien vaak in onstabiele milieu's.

Kan zijn dat ik ergens dingen door elkaar haal, ben ik erg goed in😀

Nou, misschien is daar wel iets over te zeggen. Op EI gebied ben ik een leek, ik gebruik het nooit. Maar zo maar eens een bedenking. Het EI principe is toch gebaseerd op de gedachte dat overschotten maar zeer tijdelijk zijn, immers ze worden redelijk snel weggewerkt door waterverversingen? Zouden dus overschotten langer in je bak zitten dan kan dit, volgens mijn kromme gedachten gang, leiden tot alg vorming omdat dit, ook, voedsel voor hen is? Voeg daar bij dat algen in staat zijn, dit element wordt nogal eens vergeten, om veel sneller te schakelen op gewijzigde omstandigheden als planten.

De EI methode werkt precies hoe jullie nu omschrijven. Een overschot aan alles zodat planten nooit belemmerd worden (in ieder geval niet door gebrek aan voeding) om te groeien. Hierdoor krijgen de algen geen kans. Om te zorgen dat de overschotten na verloop van tijd niet opbouwen tot extreme waardes ververs je dus 50% water elke week. Een reset als het ware.

Algen ontstaan door tekorten niet door teveel
Ja klopt wat je zegt, ik had moeten schrijven: teveel licht in combinatie met te weinig voeding en/of Co2

in de natuur krijg je gewoon algen als er te veel voeding is folgens mij is het ook de eerste begin van land vorming

in de natuur krijg je gewoon algen als er te veel voeding is folgens mij is het ook de eerste begin van land vorming
Klopt, door eutrofiëring(teveel voedingstoffen in het water door bijv. overbemesting) ontstaan algen.

Hierdoor krijgen de algen geen kans.
Maar waarom niet? Alle voedingstoffen voor de algen zijn er toch?

Maar waarom niet? Alle voedingstoffen voor de algen zijn er toch?
Goede vraag waar ik het antwoord helaas niet op weet. Ik heb even verder gezocht en op een Engels forum het volgende tegen gekomen: https://www.plantedtank.net/forums/...pecifically-does-ei-method-prevent-algae.html
Daar is uiteindelijk de conclusie dat door de groei van planten ammonia snel opgenomen wordt en hierdoor algen geen kans krijgen. Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben maar een beter antwoord heb ik helaas ook niet.

Ook is het zo dat planten die niet goed groeien en het dus niet naar hun zin hebben ook bepaalde stoffen (waaronder suikers) loslaten, en daar profiteren de algen ook weer van.

Algen hebben voedingstoffen nodig om te groeien,
Als je een tekort hebt aan een bepaalde voedingstof, stopt de plant met groeien, hierdoor heb je een overvloed aan de andere voedingstoffen(die worden nl niet gebruikt), waarop de algen gaan groeien.
Waarom de EI dan wel werkt snap ik ook niet helemaal, maar misschien komt dat wel omdat je overal een overvloed aan hebt, dus de planten zullen altijd blijven groeien en concurrenen mer de algen. Ook is zo'n aquarium veel stabieler, je hebt namelijk altijd een overvloed aan alles, algen groeien vaak in onstabiele milieu's.
Kan zijn dat ik ergens dingen door elkaar haal, ben ik erg goed in😀
E zijn erg veel variabelen die meetellen in het ontstaan en in stand houden van alg, maar de beknopte versie;

Alg heeft in 1e instantie geen 'basisvoedingsstoffen', zoals wij die toevoegen nodig om te voorschijn te komen (...) want bijna alle algen zijn autotroof.
Het enige wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen zijn licht en een koolstofbron.

Als algen zich bevinden in een rijke waterkolom maken ze daar dankbaar gebruik van want dit is extra (secundaire) voeding waardoor ze sneller gaan groeien/ vermeerderen.
Daarom is het bestrijden van alg ook lastiger te bestrijden in een bak met veel voeding in het water.

Dus je kan de conclusie trekken dat algen niet worden veroorzaakt door een voedingoverschot maar ontstaan door een tekort.
Het merendeel van algen ontstaan door onbalans en dit is 99% door te weinig CO2 die planten nodig hebben om goed te laten groeien in relatie tot het licht.

Algen zijn het gevolg van het ontbreken van voldoende voedingsstoffen in de waterkolom in combinatie met :
1. Slechte CO2 dosering
2. Slechte stroomverdeling binnen de bak
3. Slecht onderhoud, dat wil zeggen het niet schoonmaken filters of afval ophoping in de bak
4. Overvoeding
5. Uitzonderlijk veel verstoring van het substraat

Nou, misschien is daar wel iets over te zeggen. Op EI gebied ben ik een leek, ik gebruik het nooit. Maar zo maar eens een bedenking. Het EI principe is toch gebaseerd op de gedachte dat overschotten maar zeer tijdelijk zijn, immers ze worden redelijk snel weggewerkt door waterverversingen? Zouden dus overschotten langer in je bak zitten dan kan dit, volgens mijn kromme gedachten gang, leiden tot alg vorming omdat dit, ook, voedsel voor hen is? Voeg daar bij dat algen in staat zijn, dit element wordt nogal eens vergeten, om veel sneller te schakelen op gewijzigde omstandigheden als planten.
Logische redenering :thumbs:
Overschotten zijn permanent met EI en zelfs opbouwend naar verloop van tijd. Dat word zoveel mogelijk uitgesteld met een waterwissel van 50%
Zo gaan de waarde nooit verder oplopen dan een factor 2. Dat betekend dat de planten altijd stijf staan in de voeding. Toch hebben EI gebruiken geen last van alg.

Alg heeft in 1e instantie geen 'basisvoedingsstoffen', zoals wij die toevoegen nodig om te voorschijn te komen (...) want bijna alle algen zijn autotroof
Het enige wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen zijn licht en een koolstofbron.
Planfen zijn ook autotroof
Licht en een koolstofbron is toch alleen voor de fotosynthese. Voor bijv. de voortgezette assimilatie(het maken van andere elementen uit de elementen die zijn ontstaan bij de fotosynthese) heb je ook bijv. nitraat, fosfaat etc. nodig.
http://edepot.wur.nl/206643Hier staat dat bijv. mangeen, ijzer etc nodig is bij de fotosynthese, ik neem aan dat algen dit ook nodig hebbe, wanf deze bevatten ook chlorofyl.
Dus je kan de conclusie trekken dat algen niet worden veroorzaakt door een voedingoverschot maar ontstaan door een tekort
Ik ging er dus vanuit dat al je een tekort hebt in een bepaalde voedingsstof, de plant stopt met groeien en hierdoor heb je een overschot aan de anderen omdat de plant deze niet meer gebruikt. Dus algen groeien door een overschot aan voedinggstoffen die de planf niet gebruikt. Is dat een goede redenatie?

Ik probeer wat ik geleerd heb met bio te koppelen aan mijn aquarium, maar omdat ik nog lang niet alles weet trek ik mischien verkeerde conclusies😉

Planfen zijn ook autotroof
Licht en een koolstofbron is toch alleen voor de fotosynthese. Voor bijv. de voortgezette assimilatie(het maken van andere elementen uit de elementen die zijn ontstaan bij de fotosynthese) heb je ook bijv. nitraat, fosfaat etc. nodig.
http://edepot.wur.nl/206643Hier staat dat bijv. mangeen, ijzer etc nodig is bij de fotosynthese, ik neem aan dat algen dit ook nodig hebbe, wanf deze bevatten ook chlorofyl.
Het is ook ingewikkelde materie.
De andere elementen zijn nodig voor het voortbestaan cq groei/ vermeerdering. Niet voor het ontstaan.
En je geeft in je voorbeeld een link wat betrekking heeft op land en tuinbouw. Dus emersde vormen: dat is een geheel andere wereld.Letterlijk en figuurlijk.
Dat is precies hetzelfde als je voedingstekorten van landplanten laat zien als referentie bij aquariumplanten. Ok die vertonen overeenkomsten,
maar zijn niet hetzelfde.
Ik ging er dus vanuit dat al je een tekort hebt in een bepaalde voedingsstof, de plant stopt met groeien en hierdoor heb je een overschot aan de anderen omdat de plant deze niet meer gebruikt. Dus algen groeien door een overschot aan voedinggstoffen die de planf niet gebruikt. Is dat een goede redenatie?
Bijna.
Als de plant een tekort heeft gaat ie eerst probleren om toch aan dat element te komen. Dat kost erg veel energie waardoor er weer andere tekorten kunnen ontstaan. Vind de plant het element niet dan gaat deze dit compenseren
door andere voedingsstoffen extra op te nemen. (MLH hypothese).
Lukt het de plant niet om de voeding te krijgen dan gaat ie degenereren. Kwaliteit word slecht en hij gaat 'lekken'. En vooral de koolstof die hierbij vrijkomt is de grootste bron bij het ontstaan van alg.

Laatst bewerkt:
Vind de uitleg van cornelius wel duidelijk.

We willen allemaal graag een algvrij aquarium maar dat is erg lastig omdat de meeste algen eigenlijk planten zijn die geen positieve ontwikkeling hebben meegemaakt,dit is geen wijsheid van mijzelf maar ooit eens gelezen en niet meer vergeten.

@Cornelius
Citaat 1: " Als algen zich bevinden in een rijke waterkolom maken ze daar dankbaar gebruik van want dit is extra (secundaire) voeding waardoor ze sneller gaan groeien/ vermeerderen.
Daarom is het bestrijden van alg ook lastiger te bestrijden in een bak met veel voeding in het water. "
Citaat 2: "Dus je kan de conclusie trekken dat algen niet worden veroorzaakt door een voedingsoverschot maar ontstaan door een tekort."

Dus we hebben hier een paradox?

Vandaag nog wat meer in verdiept en hoe meer ik lees hoe meer ik toch tot de conclusie moet komen dat NH4 (Ammonia) de oorzaak is van veel alg. Bij de EI methode zorg je dat je planten zeer goed groeien en direct elke aanwezigheid aan NH4 wat ontstaat door vissen, rottende bladeren en voer verbruikt en alg hierdoor geen kans krijgt. Zodra je planten minder goed groeien is elke NH4 wat ontstaat langer in je aquarium aanwezig en kunnen algen makkelijker groeien. Dat is in ieder geval waar ik op uitkom.

Source: http://aquarium-fertilizer.com/nitrate-no3-and-phosphate-po4-dont-cause-algae-ammonia-does

Snippet van die site maar wel Engels:

Firstly, you have to realize, that algae lives in two stages. First stage is an algae spore and second one is common algae, how you know it from your aquarium. You can compare it to a butterfly. First, there is a caterpillar and after a while beautiful butterfly.

But here is the fundamental difference: Each stage eat something else. Caterpillar eats lettuce or whatever but butterfly not. In algae case it is the same. Algae spores eat ammonia (NH4) and algae eats nitrate (NO3) and phosphate (PO4).

Algae spores are invisible and they are present in each aquarium. We have to prevent them to become an algae. How we said before, they need for their growth ammonia (NH4) and energy – light. You can’t give them these two things, otherwise there will be a big algae bloom. You can’t turn off lights because plants wouldn’t grow so there is only one possible solution: There can’t be any ammonia (NH4) at all!

In het kort, alg sporen eten NH4 en kunnen hierdoor uitgroeien tot alg, wat daarna weer NO3 en PO4 gaat consumeren. Als je zorgt dat er helemaal geen NH4 aanwezig is kan een alg spore zich niet ontwikkelen tot alg.

Laatst bewerkt:
https://www.ysi.com/parameters/ammonia
Vandaag nog wat meer in verdiept en hoe meer ik lees hoe meer ik toch tot de conclusie moet komen dat NH4 (Ammonia) de oorzaak is van veel alg. Bij de EI methode zorg je dat je planten zeer goed groeien en direct elke aanwezigheid aan NH4 wat ontstaat door vissen, rottende bladeren en voer verbruikt en alg hierdoor geen kans krijgt. Zodra je planten minder goed groeien is elke NH4 wat ontstaat langer in je aquarium aanwezig en kunnen algen makkelijker groeien. Dat is in ieder geval waar ik op uitkom.

Source: http://aquarium-fertilizer.com/nitrate-no3-and-phosphate-po4-dont-cause-algae-ammonia-does

Snippet van die site maar wel Engels:

In het kort, alg sporen eten NH4 en kunnen hierdoor uitgroeien tot alg, wat daarna weer NO3 en PO4 gaat consumeren. Als je zorgt dat er helemaal geen NH4 aanwezig is kan een alg spore zich niet ontwikkelen tot alg.
Zou wel wat verklaren, maar kan dit verder bijna nergens vinden.

Maar denk dat het per soort verschilt, zijn duizenden soorten algen, dus er is niet 1 basisregel

Maar om te groeien/zich delen/zich ontwikkelen etc. heeft de alg wel meer nodig dan alleen glucose(wat ontstaat bij fotosynthese) en dat kan de alg zelfs maken, de voortgezette fotosynthese, dmv de voedingstoffen.

Het was mij wel bekend dat nh3/4 een boost is voor algen en helemaal icm veel licht.

Als je zorgt dat er helemaal geen NH4 aanwezig is kan een alg spore zich niet ontwikkelen tot alg.

Bij de omzetting en verwerking van afval ontstaat altijd wat nh3/4 dus volgens mij is er altijd wel iets in je bak al kunnen wij dat niet meten met onze testsetjes. Bij een goede nitrificatie zal er bij bv een tekort aan een voedingsstof toch alg gaan ontwikkelen. De nh3/4 zal mede een van de oorzaken zijn van het ontstaan van algen maar zoals Corne al beschreef zal het stokken van de groei en het lekken door tekorten ook een reden zijn.

Het was mij wel bekend dat nh3/4 een boost is voor algen en helemaal icm veel licht.
Ja, omdat het een voedingsstof voor de alg is, maar is het ook zo dat de alg alleen start met groeien als er NH4 is en anders niet? Dat kan jk nergens vinden(behalve op 1-2 sites).

Maar om te groeien/zich delen/zich ontwikkelen etc. heeft de alg wel meer nodig dan alleen glucose(wat ontstaat bij fotosynthese) en dat kan de alg zelfs maken, de voortgezette fotosynthese, dmv de voedingstoffen.
Zoals Daniel aan aangeeft is de NH4 icm veel licht de trigger. Voedingsstoffen in het water zorgen voor verdere groei/ verspreiding.
Er zit namelijk een wezenlijk verschil tussen ontstaan/ triggeren van alg en de ontwikkeling/ vermeerdering van alg als het eenmaal tot een uitbraak is gekomen.

Inmiddels is er ook dit aan de hand in mijn bak... is dit ook alg... en wat is er aan te doen?
IMG_20190716_203129.jpg

Ja dat is ook alg, kan je weinig aan doen, of je moet een lieve algeneter hebben die zijn rug wil poetsen.

Nope geen algen eter hier, maar met een algeneten zou je dat niet hebben?

Misschien dat een algeneter het wel iets schoonmaakt, hier in de bak heb ik dat lang geleden wel eens gezien.
Opmerking was eigenlijk grappig bedoeld.

Je zou het slakje misschien voorzichtig schoon kunnen maken met een tandenborsteltje.

Misschien dat een algeneter het wel iets schoonmaakt, hier in de bak heb ik dat lang geleden wel eens gezien.
Opmerking was eigenlijk grappig bedoeld.

Je zou het slakje misschien voorzichtig schoon kunnen maken met een tandenborsteltje.

Euhm ik bedoelde meer t zand... dat word inmiddels ook groen....

Oooh!! hahaha.

Maar op het zand zal ook alg zijn, dan helpt een algeneter of wat garnalen wel, maar de bak ga je toch leeghalen binnenkort?

Oooh!! hahaha.

Maar op het zand zal ook alg zijn, dan helpt een algeneter of wat garnalen wel, maar de bak ga je toch leeghalen binnenkort?

Tja zou eerst graag nog een koper voor mijn bestand hebben.....
Had graag t zand laten liggen maar dat is dan niet echt handig denk ik....?

Had graag t zand laten liggen maar dat is dan niet echt handig denk ik....?
Je kan het bovenste laagje afzuigen, goed spoelen en weer terug in de bak.

Zo goed als, maar maak je niet druk over alg wat achterblijft, wil je echt overal van al dan zul je de hele bak schoon moeten maken.
En als je straks weer overnieuw gaat beginnen komen er ongetwijfeld toch weer wat algen de kop opsteken, sporen van alg zitten overal en verdwijnen pas als alles in balans is

Zo goed als, maar maak je niet druk over alg wat achterblijft, wil je echt overal van al dan zul je de hele bak schoon moeten maken.
En als je straks weer overnieuw gaat beginnen komen er ongetwijfeld toch weer wat algen de kop opsteken, sporen van alg zitten overal en verdwijnen pas als alles in balans is
Als de bak nu weer balans zou vinden zouden de algen dan ook kunnen verminderen... of zelfs verdwijnen??? Zonder ze weg te halen bijvoorbeeld??

Die alg op de achterwand gaat niet zomaar weg, dat zul je echt wel schoon moeten maken, de aangetaste planten kun je ook beter in de prullenbak gooien.

Een beetje groene en bruine alg verdwijnt wel als de boel goed draait, maar baard en penseelalg zijn lastpakken.

Die alg op de achterwand gaat niet zomaar weg, dat zul je echt wel schoon moeten maken, de aangetaste planten kun je ook beter in de prullenbak gooien.

Een beetje groene en bruine alg verdwijnt wel als de boel goed draait, maar baard en penseelalg zijn lastpakken.

Hmzzzz dat klinkt niet heel veel belovends...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan