Rare geur uit aquarium


N

Nena2000x

Guest
Goededag,

Sinds 2 dagen komt er een rare geur uit mijn aquarium, het ruikt een beetje zoutig (niet de prettigste geur). Ik heb een 50L bak met corydoras, neon tetra, roodkopzalm en platys.. 4 plantjes erin en 2 decoratie.

Naar mijn idee is de geur begonnen sinds ik 2 nieuwe plantjes erbij heb gedaan. Kan het zo zijn dat de geur van die 2 plantjes afkomt? Zodra ik het water ververs en afgiet ruikt het water er zelf niet naar, pomp ruikt er wel naar.

Of is het misschien de geur van de voeding die ik geef? Wat dan ook in het filter terecht komt en daardoor ook zo ruikt.

Ik voeg een foto bij van de plantjes die ik bedoel en de voeding die ik mijn vissen geef. hoor graag jullie ideeën..

Ook graag tips voor hoe ik het misschien kan oplossen, wat ik kan proberen?

Mvg Nena
 

Bijlagen

  • 16176321037098900382579342104572.jpg
    16176321037098900382579342104572.jpg
    156.5 KB · Weergaven: 105
  • 16176322369433858827308595181021.jpg
    16176322369433858827308595181021.jpg
    140.9 KB · Weergaven: 106
Ik denk niet dat het door de plantjes of het voer komt maar door overbelasting van je bak waardoor het filter het niet kan bolwerken, watvoor filter gebruik je? en wat doe je zoal aan onderhoud aan het filter?
 
Ik heb momenteel als filter Super fish Aqua-flow 100. Onderhoudt aan filter is tot nu toe schoonmaken door door te spoelen onder de kraan, buitenkant met sponsje schoonmaken.

Hoor het graag als het anders beter kan.
Ik denk niet dat het door de plantjes of het voer komt maar door overbelasting van je bak waardoor het filter het niet kan bolwerken, watvoor filter gebruik je? en wat doe je zoal aan onderhoud aan het filter?
 
Zit die L014 van je avatar in dat aquarium?
 
Je schrijft dat de geur begonnen is na je aanplant. Mogelijk is er iets met je bodem aan de hand? Bodemrot mogelijk?
 
Je schrijft dat de geur begonnen is na je aanplant. Mogelijk is er iets met je bodem aan de hand? Bodemrot mogelijk?
Zat ik inderdaad ook aan te denken, maar zo oud is deze bodem nog niet.. kan dat zo snel? En hoe kan ik dit checken? Beetje eruit halen en daaraan ruiken?
 
Ik heb momenteel als filter Super fish Aqua-flow 100. Onderhoudt aan filter is tot nu toe schoonmaken door door te spoelen onder de kraan, buitenkant met sponsje schoonmaken.

Hoor het graag als het anders beter kan.
Oke, ja een aantal puntjes van kritiek:
Je filter is te klein voor de bezetting die je hebt, beter kun je kijken naar een groter filter met meer inhoud, mijn voorkeur zou dan gaan naar een extern filter.
Onderhoud aan het filter kun je het beste zo weinig mogelijk doen want dat brengt je bak in onbalans.

En dan over je corydoras: dat is een scholenvis die je best met minimaal 10 stuks kan houden dan voelen ze zich veel prettiger, maar dat kan je pas doen als je er een groter filter op heb staan
 
Oke, ja een aantal puntjes van kritiek:
Je filter is te klein voor de bezetting die je hebt, beter kun je kijken naar een groter filter met meer inhoud, mijn voorkeur zou dan gaan naar een extern filter.
Onderhoud aan het filter kun je het beste zo weinig mogelijk doen want dat brengt je bak in onbalans.

En dan over je corydoras: dat is een scholenvis die je best met minimaal 10 stuks kan houden dan voelen ze zich veel prettiger, maar dat kan je pas doen als je er een groter filter op heb staan
Oke dan ga ik direct even kijken voor een ander filter! En de corydoras ga ik ook even bekijken en zodra groter filter zal ik dat zeker gaan veranderen zodat ze zich prettiger voelen! Bedankt voor de tips :)
 
Als je met je vingers door de bodem gaat komen er dan belletjes omhoog?
 
Als je met je vingers door de bodem gaat komen er dan belletjes omhoog?
Er komen dan wel wat belletjes omhoog ja, niet super veel.
 
Onderhoudt aan filter is tot nu toe schoonmaken door door te spoelen onder de kraan
Je spons moet je nooit te goed schoonmaken want dan spoel je veel goede bacterien weg. Lichtjes uitknijpen is al voldoende.
 
Zat ik inderdaad ook aan te denken, maar zo oud is deze bodem nog niet.. kan dat zo snel? En hoe kan ik dit checken? Beetje eruit halen en daaraan ruiken?
Bodemrot zie je vaak als er een wat mindere doorstroming van je bodem is. Daarom wordt al te fijn grind of zand ook afgeraden. Je merkt het op als er bellen uit je bodem naar bovenkomen. Hoewel dat hoeft niet beslist bodemrot te zijn. Er komen wel vaker bellen uit je grindlaag. Het kan ook plaatselijk zijn. Wanneer je de bovenlaag wat weghaalt zie dat het daar dan ook veel donkerder gekleurd is. De geur is, nou ja, dat vind ik dan, altijd wat "rioolachtig". Ik weet niet of je een hoge bodem hebt, daar is de kans op rot vaak wat hoger. Als je het zou hebben kan je de bodem wat losmaken op dit plek zodat er doorspoeling plaats kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Stel het is bodemrot, hoe kan ik dit het beste dan oplossen? Of eerst uittesten
 


Testen is makkelijk: wattenstaafje in de bodem stoppen, even wachten en dan snuffelen aan het wattenstaafje, als het naar het riool stinkt heb je bodemrot
Kijk thanks, dat ga ik even proberen!
 
In
Bodem, zoals ik hierboven al aangaf, wat losmaken zodat het water er wat door kan komen.
Moet zeggen sinds ik net dat heb gedaan is de lucht al wel wat minder dus denk dat het inderdaad aan de bodem ligt. Bedankt
 

Terug
Bovenaan