Rare plant/alg verschenen


Svenvdp

Active member
Lid geworden
17 mei 2021
Berichten
28
Leeftijd
27
Hallo iedereen,

Binnen een week tijd is er iets raars in een van mijn aquaria gaan groeien. Ik heb echt geen flauw idee wat het is en hoe ik er eventueel vanaf kan komen.

Heeft iemand enig idee wat het is?

PXL_20230524_191906176.jpg
 
Dat is hydra, een soort neteldiertje.
 
Ja dat is een Hydra en geen plant of alg. Flubenol helpt hier tegen.
 
Bedankt voor jullie reactie! Had het even opgezocht en ze blijken alleen in schoon water te leven dus dat is een mooi teken. Ik ben sinds een paar weken baby artemia's gaan voeren en ik denk dat ze daardoor wat zijn gaan exploderen in het aquarium.
 
Bedankt voor jullie reactie! Had het even opgezocht en ze blijken alleen in schoon water te leven dus dat is een mooi teken. Ik ben sinds een paar weken baby artemia's gaan voeren en ik denk dat ze daardoor wat zijn gaan exploderen in het aquarium.
Die zien er gaaf uit 😁 hoop dat ze geen kwaad doen!
 
Hydra kun je beter niet hebben en die netelen.


Stukje van Aquafora:

Net als de andere familieleden vangt de hydra zijn prooien met zijn tentakels. In de tentakels bevinden zich netelcellen. Als een netelcel wordt aangeraakt, schiet er een “stekel” uit die een verlammende vloeistof in het lichaam van de prooi spuit. Ze brengen de prooi met de tentakels naar de mond. In de holte vindt de vertering plaats.
 
Hydra kun je beter niet hebben en die netelen.


Stukje van Aquafora:

Net als de andere familieleden vangt de hydra zijn prooien met zijn tentakels. In de tentakels bevinden zich netelcellen. Als een netelcel wordt aangeraakt, schiet er een “stekel” uit die een verlammende vloeistof in het lichaam van de prooi spuit. Ze brengen de prooi met de tentakels naar de mond. In de holte vindt de vertering plaats.
Ja niet echt passend in het aquarium in dat geval 😅
 
Ik zou er een speciaal aquarium van maken.
Reuze interessant de hydra
 
Ik zou er een speciaal aquarium van maken.
Reuze interessant de hydra
Stop je dan bewoners bij de hydra? Zo ja welke? Zonder is dan wel weer saai zijn en met is eigenlijk wel weer zielig.
 
Als ik hydra zie dan pleur ik er Flubenol bij in en een halve dosis is in de regel genoeg.
 
Volgens jouw artikel zijn er nog andere methoden om hydra te bestrijden, als dat compatibel is met jouw bak, is dat misschien een betere optie dan medicatie.

Verwijderen:


Als je eenmaal hydra in je bak hebt, zijn er een paar methoden om ze kwijt te raken.

  • Handmatig verwijderen is erg lastig. Ze kunnen namelijk vrij lang zijn, maar zich ook intrekken tot zeer kleine knopjes. Bovendien zal je ze nooit allemaal vinden. Hydra kunnen ook volledig regenereren uit een klein stukje van een beschadigd dier. Pas dus op dat je de dieren niet beschadigd bij mechanische verwijdering (bijvoorbeeld met een schuurspons). Als je ze wegzuigt met een hevel (zowel hele dieren als de stukjes), zou de mechanische verwijdering mogelijk effectief kunnen zijn.
  • Hydra’s hebben een aantal vijanden. Sommige slakken (bijvoorbeeld de grote poelslak) eten hydra, evenals sommige vissen (stekelbaarsjes).
  • Haal het voer weg, door bijvoorbeeld watervlooien uit de bak te vangen en te stoppen met voeren (zeker geen stofvoer en levend voer meer).
  • Hydra gaan dood boven 42°C. Verwarmen van de bak tot boven deze temperatuur zal dus afdoende zijn (Weense methode). Denk dan wel aan de vissen, garnalen, kreeften, slakken, etc. Die gaan ook dood bij die temperaturen.
  • Voeg vissen toe die de hydra’s eten. Molly’s, zwaarddragers, platy’s en labyrintvissen (goerami’s) zijn geschikt.
  • De grote poelslak en mogelijk appelslakken eten ook de hydra.
  • Flubendazol (flubenol 5% = 2 gram per 100 liter water) is zeer effectief. Nadelen zijn dat het ook alle slakken doodt, slecht oplost en lang in de bodem actief kan blijven.
 
Flubenol halve dosering werkt goed, wel eventuele sierslakken goed in de gaten houden (Posthoorn slakken hier geen problemen mee gehad).

9v batterij en 2 koper stroom draadjes gestript +-7 cm aan beide kanten van het aquarium voor 1/2 uurtje doet het ook goed (houdt slakken en garnalen goed in de gaten en verversen naderhand)

Appelslak doet weinig, Asolene spixxi (dwerg appelslak) ruimt ze wel redelijk op maar dan moet je weinig anders voeren.

Goerami's eigenlijk nooit Hydra zien eten maar kan zijn dat het nooit is opgevallen.
 

Terug
Bovenaan