Wat is er nieuw

rasbora brigittae kweek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Juliusvanegmond
  • Startdatum Startdatum
J

Juliusvanegmond

Guest
hoi,
ik heb sinds kort een klein schooltje van deze vissen (6) in mijn nano bak. 🙂
ze zitten samen met nog 3 cherry barbelen en een baby anstricus.
de anstricus is tijdelijk.
maar omdat ik het zulke leuke visjes vind zou ik ze graag willen kweken!
maar ik vroeg me af hoe dit moet?
ik heb vernomen dat ze een lage ph nodig hebben?
mijn ph is nu 7.3 te hoog vind ik maar ik ga nu eiken bladeren toevoegen kijken of dat helpt.
en moet ik ze apart zetten voor de kweek? en wat moet ik nog meer doen?
info, tips en ervaring hoor ik graag!
gr. julius

Hoe groot is die Nano bak, Nano wat ik in gedachte heb is veel te klein voor Cherry barbelen dus die kun je weg laten. En kweken met Brigittae is erg moeilijk volgens mij nog niet eens gelukt in gevangenschap zeker niet in NL.

de nano bak ik 60 cm lang 40 diep en 40 hoog beetje krap maar ze vinden het blijkbaar leuk want de mannen zijn vuurrood en heb zo nu en dan jongen.
ik las dat ze kweek best te doen was als de ph maar goed was en klein voer werd gegeven

Dat noem ik geen Nano meer xD, Brigittae kweken is juist vrij makkelijk hoor. Mss zit helemaal fout. Het beste is een kweekbakje omdat je kans hebt dat oudere jonkies jongere jonkies op zullen eten. Even van aquavisie 😛 :

De kweek is niet zo moeilijk. Er worden voortdurend eieren afgezet (enkele eieren per dag) Na 2-3 weken moeten de ouderdieren overgezet worden naar een ander aquarium en moet het kweekaquarium op jongen worden gecontroleerd. Die jongen kunnen worden groot gebracht met het fijnste infuus.

hoe zou die kweek bak moeten worden ingericht?

Flink wat fijnbladerige planten zoals javamos. Wees er niet te zuinig mee. Hoe meer planten, hoe meer kans dat de eieren niet worden ontdekt. De ouders gaan er niet actief naar op zoek, maar als ze een eitje tegen komen zullen ze er zeker van snoepen. Dat is het eenvoudige gedeelte. Daarna wordt het wat moeilijker, namelijk voldoende klein voer voor de jongen zien te krijgen. En dat voer moet echt klein zijn, en moet leven. Naar fijngewreven droogvoer wordt echt niet naar om gekeken, ze zullen dan van de honger dood gaan. Je moet dus zorgen voor infusori�n.

Lees dit maar eens : http://www.waterwereld.nu/infusoria.php

dankje haha heb al een keertje voor chinese danios pantoffel diertjes gekweekt dus dat moet wel lukken!

ik heb trouwens een vraagje?
is er misschien iemand die mij een klein plukje java mos kan verzenden?
want bij mij in de buurt is maar 1 winkel die verkoopt en daar is het helemaal bruin en kost het 30 euro!!!!
voor 50 gram....
dus kan iemand misschien een zakje javamos versturen via envelop?

Heb ook zitten lezen om te kweken met de Brigittae, enige kweekverslagen die ik heb gevonden waren met een PH van 7-7.5. En dat terwijl het advies wat je overal leest veel lager ligt.. Just saying ;-)

dat is wel raar dan haha ik heb nu met eikenbladeren de ph naar 6.8 gekregen dus ga nu aan de kweekbak werken en nu even kijken hoe ik aan javamos ga komen...
sas deze week niet meer want ik ga morgen op vakantie

Weet niet of het nog mag hier te reageren maar doe een poging. Iemand nog meer ervaring met de kweek? Ik heb zelf een bak 60x30x30 met op dit moment 9 boraras brigittae. Is de kweek in deze bak ook te doen met veel beplanting en bacteriegroei op kienhout als voer voor de jongen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan