Rasbora Brigittae verdwijnen


stef.u

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2020
Berichten
249
Leeftijd
26
goeieavond iedereen.

ik had vrijdag mijn Rasbora Brigittae gekregen. had er 10 gekocht. 1 was inmiddels al dood toen ze bij kwamen.
De andere 9 heb ik mijn aquarium gedaan. Deze ochtend zag ik 1tje dood liggen op het oppervlakte.
De andere 3 zijn spoorloos verdwenen omdat ik constant maar 4 tezien zijn.

Waterwaardes ga ik morgen testen dan ga ik naar de winkel.

mijn aquarium is 60x40x52 groot

zitten momenteel
4x Rasbora Brigittae
15x kegelvlekbarbee
8x Otocinclus affinis
en 15x vuurgarnalen

weet dat het beetje te veel is. maar mijn vraag is of 1 van jullie toevallig weten wat er zou gebeurd zijn ?
 
Brigitta is niet heel groot inderdaad, dus kans dat ze al opgegeten zijn voor je ze dood hebt zien liggen is goed aanwezig.

Is wel van belang om te weten waarom ze gaan hemelen, en dan zijn waterwaardes je 1e startpunt :))
Maar een 50% waterwissel kan nooit kwaad zolang je dat nog niet weet.
 
water wissel heb ik gisteren nog maar gedaan.

Wat is het beste. Momenteel is met de rest geen verliezen. tel er altijd 10 garnalen ze hebben veel verstop mogelijkheden dus de rest zullen goed verstopt zitten.

dat ik eerst bekijk hoe de rest van de rasbora gaat. of er niet meer doden zijn etc. en na een week er bijkoop omdat ze normaal in scholen moeten zijn.

Of denken de meeste van best niks bijkopen omdat bakje al redelijk vol is ?
 
Ik zou eerst je waterwaarden testen voor je nieuwe koopt.
Uit mijn hoofd willen de neocaridina garnalen een wat hogere GH (hebben ze nodig voor de verschaling). De Rasbora Brigittae heeft liever zachter (en zuurder) water.
Met de PH zou je nog weg kunnen komen (rond de 6,5/7,0 zitten de beiden nog goed), maar de GH kan mogelijk een probleem geven.
Al zou van bovenstaande niet zomaar opeens, zo snel, dode Rasboras brigittae kunnen veroorzaken..
 
  • Heb je voordat je ze in het aquarium liet zwemmen een druppel methode gebruikt?
  • Dus druppelsgewijs laten wennen aan je aquarium water?
  • Ze zijn erg gevoelig als je ze direct in het aquarium laat zwemmen.
  • Aan het gedrag kun je zien dat ze dan getrest raken.
 
  • Heb je voordat je ze in het aquarium liet zwemmen een druppel methode gebruikt?
  • Dus druppelsgewijs laten wennen aan je aquarium water?
  • Ze zijn erg gevoelig als je ze direct in het aquarium laat zwemmen.
  • Aan het gedrag kun je zien dat ze dan getrest raken.
Als beide bakken op leidingwater draaien maakt de druppelmethode alles juist erger. Het doet sowieso niet heel veel, de vissen hebben namelijk weken nodig om te wennen, geen 30 minuten. Als de waardes heel erg verschillen kan het helpen om de eerste schok te voorkomen maar dan heb ik het echt over extreme gevallen zoals bij mij waar de vissen van ph 7,5 naar 4,9 gaan. En zelfs dan ken ik meerdere mensen die alles gelijk overzetten zonder uitval (en dan hebben ze echt hele grote groepen van 30 tot 60 wilde Betta's, Chocoladegouramies of Parosphromenus per keer, het is niet zomaar geluk)

Bij kraanwater zorgt het druppelen zelf voor veel meer stress dan het klein verschil in de pH tussen het water in de winkel en jouw water.
 
Laatst bewerkt:
deze ochtend geen uitval gehad. wel zie ik vaak 2 visjes vaak op oppervlakte zwemmen en in een hoekje niks doen. andere 2 zwemmen vaak op de bodem terwijl ze zicht beetje aan het verstoppen zijn
 
Dat ze bovenin zwemmen duidt vaak op verkeerde omstandigheden, kan dus heel goed zijn dat je water niet goed is. Zowiezo als ze bovenin hangen is het hier thuis een standaard procedure eerst 50% verversen en daarna meten. Met verversen doe je nooit geen kwaad en teveel verversen bestaat niet
 
heb het water getest.

is wel met een staafje van test 6in1 omdat ze niks anders meer hadden.

NO3 = 0
NO2 = 0
GH = 8°d
KH = 10°d
pH = 8.0
CL2 = 0
 
Als beide bakken op leidingwater draaien maakt de druppelmethode alles juist erger. Het doet sowieso niet heel veel, de vissen hebben namelijk weken nodig om te wennen, geen 30 minuten. Als de waardes heel erg verschillen kan het helpen om de eerste schok te voorkomen maar dan heb ik het echt over extreme gevallen zoals bij mij waar de vissen van ph 7,5 naar 4,9 gaan. En zelfs dan ken ik meerdere mensen die alles gelijk overzetten zonder uitval (en dan hebben ze echt hele grote groepen van 30 tot 60 wilde Betta's, Chocoladegouramies of Parosphromenus per keer, het is niet zomaar geluk)

Bij kraanwater zorgt het druppelen zelf voor veel meer stress dan het klein verschil in de pH tussen het water in de winkel en jouw water.

Domste opmerking die ik ooit op het forum gelezen hebt. Van Meastr Cygni.
Bezoek eens een aquariumvereniging of bezoek een ervaren rot bij jou in de buurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Domste opmerking die ik ooit op het forum gelezen hebt. Van Meastr Cygni.
Bezoek eens een aquariumvereniging of bezoek een ervaren rot bij jou in de buurt.

Je bedoeld de plekken met allerlei oude gedachten? oud water = goud water enzo?
Ben het volkomen met @MaestroCygni eens.

Als je het ergens niet mee eens bent, is het niet meteen per definitie een domme opmerking.
 
Domste opmerking die ik ooit op het forum gelezen hebt. Van Meastr Cygni.
Bezoek eens een aquariumvereniging of bezoek een ervaren rot bij jou in de buurt.
En toch is het waar ¯\_(ツ)_/¯

Verenigingen zijn leuk maar inmiddels zijn veel te veel leden echte veteranen (om het zacht uit te drukken) en hebben ze daarom ook hele oude gedachten. Nee, vissen zijn niet zo gevoelig als je denkt en de stress van 30 minuten in een emmer of bakje zitten is veel erger dan de stress van een kleine schok waarna ze wel direct kunnen verstoppen tussen het hout of tussen de planten.
 
Het kan ook domweg pech zijn met de Brigittae. Ik heb ook een schooltje van 10 verloren in een week tijd. Deze zijn waarschijnlijk ziek overgekomen vanuit de winkel. Later met dezelfde waterwaarden elders een schooltje gehaald en deze zwemmen nog steeds vrolijk rond.
Overigens heb ik ook niet alle overleden visjes teruggevonden. Mijn garnalen en slakken 'ruimen' een dode Brigittae in no time op.
 
Als er al 1 dood in de zak zat, hebben de rest ook kloppen gehad(figuurlijk dan)
Ook al bestaat de kans op nitrietpiek na het inzetten van nieuwe vis, ben ik eerder geneigd om te denken dat ze nu sterven aan de gevolgen van wat er tijdens transport en overwenning gebeurt is (ammonia)
 
denk dat de transport mischien ook deel te maken had.

kwam van nederland naar belgie niet in een isomo bak maar gewoon in een zakje. het was toen ook redelijk warm. denk gewoon dat ik puur pech heb gehad.

Nitriet zal het niet zijn want de garnalen leven nog vrolijk rond
 

Terug
Bovenaan