Wat is er nieuw

Rasboras brigittae verdwijnen/gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter gwendelahaye
  • Startdatum Startdatum
G

gwendelahaye

Guest
Goedemorgen,

Ik ben pas sinds kort begonnen met een aquarium maar zou graag advies willen.

Ik heb sinds Oktober een nano aquarium van 20 liter met daarin veel planten en een aantal vissen.

Ik begon (na het indraaien) met 10 rasboras brigittae en 5 corydoras hastatus.
Na een tijdje waren er 2 rasboras en 2 cory's verdwenen en besloten we om er nog wat bij te halen.
Ik dacht toen dat misschien de allerkleinste in het filter verdwenen waren... zocht er niks achter.

Van die nieuwe waren er ook bij beide soorten een aantal verdwenen maar het ging een aantal weken goed.
We hadden nog 11 rasboras en 6 cory's over.

Nu heb ik dit weekend de bak verplaatst en daardoor een grote waterwissel gedaan.
Ook ben ik sinds een paar weken Colombo liquid co2 gaan toevoegen. (waar overigens wel enge waarschuwingen op staan zag ik vandaag)

Nu waren er na dit weekend weer 3 rasboras verdwenen en vanochtend vond ik 2 dode in de bak, maar zie nog maar 3 levenden.

Wat doe ik fout?
Ik test steeds de waterwaardes en deze zijn volgens de verpakking van die strips goed en ook steeds hetzelfde.

Ik ben een beetje ten einde raad en durf eigenlijk geen nieuwe vissen meer toe te voegen.

Ik zal een foto van mijn bak toevoegen en van een dode vis van vanochtend, misschien zien jullie er iets aan.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Bijlagen

• IMG_2529.jpg
    IMG_2529.jpg
    1 MB · Weergaven: 136
  • IMG_2530.jpg
    IMG_2530.jpg
    1 MB · Weergaven: 141
Zeker niets toevoegen !
Je bak is eigenlijk voor alle vissen te klein en dan nog eens overbevolkt ook.
Op dit moment kan je alleen maar flink gaan verversen, doe voor nu een 80% en vanaf nu ook wekelijks 50% verversing, stop met "vloeibare Co2".
Ook je test methode is discutabel.

Testen met strips is vaak best onbetrouwbaar vanwege de afwijking. Ik zou ik deze bak geen vissen halen, hooguit een enkele betta. Vermoed dat je waterkwaliteit vrij snel achteruitgaat door het toevoegen van de vissen. Onder de 50/60cm zou ik geen scholenvissen houden persoonlijk

Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Ik schrik wel een beetje. In de winkel waar de vissen vandaan komen hebben ze mij namelijk verteld dat dit prima is voor dit formaat bakje... Vind het naar dat dit dus eigenlijk niet zo is. Wil namelijk absoluut niet dat de vissen zich niet goed gaan voelen.

De winkels verkopen geen nee want dat levert ze niks op dus praten ze de klant altijd naar de mond waardoor dus goudvissen in een kommetje terecht komen (wist je dat een goudvis origineel met gemak 30 cm word? en ruim 30 jaar oud? maar in een kommetje met veel geluk al na 2 jaar overlijd) Dus ja helaas kun je de winkel (geen enkele eigenlijk met hier en daar een uitzondering) niet op hun blauwe ogen geloven en zal je zelf eerst je huiswerk moeten doen voordat je dieren aanschaft

Ja heb je gelijk in. Ik ga misschien dan toch te veel van het goede uit van die mensen in de winkel.

Ik heb zeker wel veel onderzoek gedaan van tevoren, daarom schrok ik ook best van de reactie hier omdat ik toch niet echt ergens heb gelezen dat dit te veel is. Ligt er op internet natuurlijk ook maar net aan waarnaar je zoekt..

Ik ga in ieder geval een water wissel doen vanavond en hopen dat de cory's ongedeerd blijven. Misschien is het verstandig om over te gaan op een iets grotere bak van 30 liter, die past namelijk ook nog op die plek waar dit aquarium nu staat...

30 liter is ook te klein, je moet naar zwemlengte kijken en niet naar inhoud, vissen zijn nou eenmaal zwemmers en in jouw bakje en dat bakje van 30 liter kunnen ze niet veel doen dan wat rondhangen.
Anyway, een bak van 60 cm zwemlengte daar gaan je vissen alvast veel blijder van worden

Als je het formaat beperkt wil houden maar toch wat meer keus wil hebben dan zou ik kijken voor een 60cm en bij de Hornbach heb je bv er een van Aquatlatis voor niet al teveel geld met led. Ook dan moet je nog goed kijken welke visjes kunnen en hoeveel maar dit is eigenlijk pas een maatje waar een scholenvisje in kan.
Zelf heb ik er ook een gehad met een betta en een groepje Corydorassen.

In dit bakje zou je wel neocaridina garnalen kunnen houden.

-Zodra je zeker weet dat de waterkwaliteit in orde is (druppeltesten),
- de bak minimaal 6 weken staat zodat er voldoende biofilm aanwezig is,
- je je ingelezen hebt over garnalen 😜

Voor vissen, ook die kleine rasboras soortjes, zou ik toch minimaal voor 60 cm gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan