reactor of diffusor

  • Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum

ik zit net ff te kijken op aliexpress, en zie daar voor rond de 20 euro ook externe buitenfilters. 400 l/u. zou deze dan eventueel alleen gebruikt kunnen worden voor de co2. Zijn geen potfilters, maar een normale pomp. Is dat erg.

Zou moeten kunnen, denk er wel aan dat pompen van aliexpress over het algemeen enorm gebrom maken en ook niet bepaald energie zuinig zijn. Ik gebruik zo'n externe opvoerpomp voor waterwissels maar ik ben blij dat ik dat gebrom een half uur per week moet horen en niet de hele dag.
 
Heb je wel eens gedacht aan de Aqua Medic CO2 reactor +. Dit is een motor aangedreven interne reactor.

ja dat is weer intern, ik wil al het lukt extern.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zit net ff te kijken op aliexpress, en zie daar voor rond de 20 euro ook externe buitenfilters. 400 l/u. zou deze dan eventueel alleen gebruikt kunnen worden voor de co2. Zijn geen potfilters, maar een normale pomp. Is dat erg.
Zou ik niet doen, alles uit China met een stekker en zonder "echte" fabrikant vertrouw ik niet.
En dan nog voor iets meer kan je hier in Nederland een knappe pomp kopen van "echte" fabrikanten
 
Zou ik niet doen, alles uit China met een stekker en zonder "echte" fabrikant vertrouw ik niet.
En dan nog voor iets meer kan je hier in Nederland een knappe pomp kopen van "echte" fabrikanten

maar mag dat een gewone buitenfilter of een potfilter zijn, of maakt dat neit uit
 
Zou ik niet doen, alles uit China met een stekker en zonder "echte" fabrikant vertrouw ik niet.

klopt niet helemaal, heb al meer dan 1 jaar een mini pc uit china en die werkt perfect. haha
 
Zou moeten kunnen, denk er wel aan dat pompen van aliexpress over het algemeen enorm gebrom maken en ook niet bepaald energie zuinig zijn. Ik gebruik zo'n externe opvoerpomp voor waterwissels maar ik ben blij dat ik dat gebrom een half uur per week moet horen en niet de hele dag.

Denk ik ook.

Je kunt ook een 2e hands eheim classic kopen. Daar wat bioballen in doen. CO2 erin via de aanzuig. En de retour zo de bak in.
Heb je een reactor met eigen pomp. En Eheim is stil, gaat niet kapot. En altijd onderdelen te krijgen.
 
ja bij mij in de buurt is niet veel 2e hands op dit moment zie ik op marktplaats. en zou over 2 weken toch een keus moeten maken wat ik wil. dan kan ik beginnen aan de opbouw.
 
Zou het eerst gwn zo proberen voordat je dit allemaal op je hals haalt.

Mocht je filter het niet redden kan je altijd nog kiezen voor een zwaarder filter of een bypass of een aparte lus met enkel een opvoerpomp.
 
Zou het eerst gwn zo proberen voordat je dit allemaal op je hals haalt.

Mocht je filter het niet redden kan je altijd nog kiezen voor een zwaarder filter of een bypass of een aparte lus met enkel een opvoerpomp.

Hoe weet je dan of je filter het wel aan kan of niet. Hoe zie je dat het best? Sorry van al deze vragen, maar ben nog niet zo lang aquariaan en wil het nu beter doen als de 1e keer.
 
Denk ik ook.

Je kunt ook een 2e hands eheim classic kopen. Daar wat bioballen in doen. CO2 erin via de aanzuig. En de retour zo de bak in.
Heb je een reactor met eigen pomp. En Eheim is stil, gaat niet kapot. En altijd onderdelen te krijgen.
Stroomt het precies verkeerd om..
ik neem nu ff aan dat je het hebt over die groene semi transparante potten met grijs deksel?
 
Hoe weet je dan of je filter het wel aan kan of niet. Hoe zie je dat het best? Sorry van al deze vragen, maar ben nog niet zo lang aquariaan en wil het nu beter doen als de 1e keer.
Opzich, als het water zich mooi verdeeld door de bak en het meeste vuil mee neemt is het wel voldoende.

Je kan het testen met filter start van easy-life.
Geeft een mooie melk achtige wolk welke je stroming mooi laat zien.
Dennerle en Sera hebben vergelijkbare producten als ik me niet vergis
 
Stroomt het precies verkeerd om..
ik neem nu ff aan dat je het hebt over die groene semi transparante potten met grijs deksel?

Maakt toch niet uit? Die bioballen breken het wel denk ik.
 
Dit hele topic samengenomen zou ik gaan voor een griggs reactor op je huidige filter of een inline atomizer. Bij een griggs zal je zoals tuinkabouter zegt niet al te veel debiet verlies hebben ten opzichte van een inline atomizer. En bij de inline atomizer zal je geen debietverlies hebben en niet al te veel co2 verliezen ten opzichte van een reaktor. In een meter bak zal je toch geen 150 bubbels per minuut erin knallen dus ik denk dat je verlies in euro's vrij marginaal zal zijn. Ook scheelt een inline atomizer een hele hoop gedoe en ruimte in je kast.
 
Maakt toch niet uit? Die bioballen breken het wel denk ik.
Denk het niet, stroming neemt de CO2 zo mee de pot uit.
CO2 wilt stijgen natuurlijk, dus moet je de stroomrichting tegengesteld doen om dit tegen te werken en zo de contact tijd te vergroten
 
Ik heb in een Rio 180 een Intense Bazooka zoals in dit Topic al eerder genoemd. Superfijne nevel die niet opvalt onder mijn spray bar die langs de gehele achterkant loopt. De spraybar voert het water vlak onder het oppervlak licht naar beneden en stroomt via de voorruit weer naar beneden, de CO2 meenemend, over de bodem naar de achterkant. Dit blijkt uitstekend te voldoen.
 
Ik heb in een Rio 180 een Intense Bazooka zoals in dit Topic al eerder genoemd. Superfijne nevel die niet opvalt onder mijn spray bar die langs de gehele achterkant loopt. De spraybar voert het water vlak onder het oppervlak licht naar beneden en stroomt via de voorruit weer naar beneden, de CO2 meenemend, over de bodem naar de achterkant. Dit blijkt uitstekend te voldoen.

Ok, ja is ook een mogelijkheid, maar wil toch eerst kijken om zo weinig mogelijk in de bak te maken. Hoeveel bellen geef jij per minuut. Heb jij zelf een spraybar gemaakt die zo lang is?
 
Ok, ja is ook een mogelijkheid, maar wil toch eerst kijken om zo weinig mogelijk in de bak te maken. Hoeveel bellen geef jij per minuut. Heb jij zelf een spraybar gemaakt die zo lang is?

Ik heb iets soortgelijks maar dan in de rio 240. Heb met een pvc pijp van 12mm zelf een spraybar gemaakt. Kwestie van een pijp, afsluitdopje en een boor. Richten op het midden van de voorruit en je hebt perfecte circulatie. Ik geef op 240 liter trouwens 60bpm, maar ga dit komende week opschroeven naar 90 omdat ik het licht iets langer ga aandoen in combinatie met completere plantenvoeding.
 
Ik heb iets soortgelijks maar dan in de rio 240. Heb met een pvc pijp van 12mm zelf een spraybar gemaakt. Kwestie van een pijp, afsluitdopje en een boor. Richten op het midden van de voorruit en je hebt perfecte circulatie. Ik geef op 240 liter trouwens 60bpm, maar ga dit komende week opschroeven naar 90 omdat ik het licht iets langer ga aandoen in combinatie met completere plantenvoeding.

ja aan on spraybar zat ik ook te denken. maar dan aan 16 mm of 20 mm
 
ja ik wou de reactor achter de filterpomp maken, zodat het gefilterde water door de reactor gaat en dan weer de aquarium in.

Z'n constructive is mogelijk met een reactor van Sera.. pb me evt maar..
 
Dit is mijn Cerges reactor, werkt prima en ik merk heel weinig verlies aan stroming.

xIynCiB_0sUoUUCJ1npzyNpZuWuvdV3m.jpeg
 
Ok, ja is ook een mogelijkheid, maar wil toch eerst kijken om zo weinig mogelijk in de bak te maken. Hoeveel bellen geef jij per minuut. Heb jij zelf een spraybar gemaakt die zo lang is?
Nou, ik tel geen bellen maar heb een volledig automatisch systeem qua CO2. De spraybar heb ik zelf gemaakt van transparant PVC buis. Overigens ben ik nu bezig met een zelfbouw aquariumcontroller die licht, temperatuur en pH volledig automatiseert op Arduino/Nextion basis hetgeen grotendeels al werkt. In mijn fotoboek krijg je al wel een idee hoe dat er uit gaat zien.
 
zou vanavond je fotoalbum/uitleg eens even lezen
 

Terug
Bovenaan