Reactor....


E

Erik Symoens

Guest
Hierbij een zelfgemaakte reactor om de Co2 op een zo goed mogelijke en efficiente manier op te nemen in het water......


DSC_8517.jpg
 
Netjes! Moet hier nog een vulling in of is het net nodig op deze manier?

Hoe is de werking? Voeg je de co2 toe aan het water dat uit je aquarium in je filter loopt en voeg je bovenaan je C02 toe?
 
Inderdaad......de co-2 wordt bovenaan ingevoegd, het water dat in de reactor loopt komt vanuit de filter vanonder de reactor in en gaat langs de bovenkant van de reactor terug de bak in.Als je kijkt naar de uitstroom in de bak ,die natuurlijk onder water zit, zitten er totaal geen belletjes in......alles heeft zich in de reactor vermengd met het water.
 
Knap gemaakt!
Ik snap het eerlijk gezegd wel niet zo goed :br::oops:

Hoe werkt dit zonder vulling in de reactor? Worden de belletjes normaal niet onderaan toegevoegd waarna ze door de vulling van de reactor worden stukgeslagen en opgelost? En als jij de CO2 bovenaan die reactor toevoegt, waar en hoe wordt deze dan opgelost? Krijg je nu niet gewoon een grote co2 bel bovenaan je reactor?
Waarschijnlijk mis ik gewoon iets hoor, maar zoals ik zei: ik snap het net zo goed denk ik...
 
eeuchm ik denk dat het andersom moet normaal? Stroming door de reactor van boven naar beneden en de co2 vanboven er in. Dan heb je 100% vermenging nu zal je toch wel C02 wegblazen denk ik..
@Honeybadger het idee zoals ik net uitleg is dat de C02 vecht tegen de stroming (lichter als water dus wil bovenaan blijven!) tot het opgelost genoeg is om door de stroming mee genomen te worden.
 
@Honeybadger het idee zoals ik net uitleg is dat de C02 vecht tegen de stroming (lichter als water dus wil bovenaan blijven!) tot het opgelost genoeg is om door de stroming mee genomen te worden.

Oké, je hebt gelijk hoor maar zoals je ook aangeeft klopt er dan toch iets niet 100% aan de reactor van Erik? Als de stroming anders zou gaan dan snap ik het wel maar hoe het nu stroomt lijkt het me dat er een ophoping komt van CO2 in de bovenkant van de reactor en dat de gasuitwisseling niet echt optimaal is toch? Ofwel zie ik het nog steeds verkeerd...
 
HAHAHAHA......goed opgemerkt,,,,was niet de bedoeling..:oops::oops:...dus uiteraard de uitloop gebeurt langs onder.....de buis is berekend op het aantal liters water van de bak.....:p:p:p
 
leuk een griggs reactor ;)
water hoort bij dit type idd van boven te komen en naar beneden te gaan, co2 maakt niet zoveel uit waar het de reactor in komt, zolang het maar lang in contact is met het water.
 
Eerlijk.......op bestelling laten maken bij iemand op een FB-groep.......voor een schappelijk prijsje!!!!!
 
Ik heb ook zelf een reactor gemaakt en laat idd het water er van boven ingaan en er onder weer uit. De belletjes onder aan de reactor toevoegen zodat ze naar boven dwarrelen. Ik heb ook geen belletjes in mijn aquarium. Alles wordt opgelost in de reactor.
Ik denk ook dat de flow een beetje inefficiënt is doordat de in en uitlaat aan de zijkant zitten.
Ik heb ze aan de kopse kant / boven en onderkant zitten zodat je een optimale flow blijft houden.
Ik heb ook geen vulling in de reactor zitten, had ik eerst wel maar dat werkte niet zo goed.....
 

Terug
Bovenaan