Red sea max 260e deluxe van ChristianVT


C

ChristianVT

Guest
Graag deel ik met jullie een aantal mooie plaatjes van mijn bak. Goede foto’s maken van met name de vissen heb ik nog niet echt goed onder de knie dus in eerste instantie worden het alleen wat plaatjes van koralen

De bak met betreft een red sea max 260e (90x60x60cm) met twee hydra 26 hd lampen.


F1E0A94E-0B7D-439E-8518-B33C2EE09464.jpeg

2AEA6D6F-4596-4F47-BDAB-2339290BEB99.jpeg

D30F1FDC-6B60-4EED-AE4A-EB84B7841102.jpeg

2C0C762C-6083-47FC-898C-4FA3860CD25D.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje, de groene sterpoliep heeft het zwaar gehad met de hitte golf, die komt nu, 1,5 maand later pas weer voor 85% terug.
 
Ja heel erg blij met de bak. Ik heb hem begin april 2020 tweedehands aangeschaft. De bak heeft ook de sump upgrade, wat echt super is. Daar heb ik een stekkenrek ingemaakt die verlicht wordt door een Kessil A160we blue. Ik zal kijken of ik straks een foto kan maken met de sump erbij.
 
Zoals beloofd de bak inclusief sump. Momenteel is het stekkenrek zo goed als leeg, de verkopen gingen goed de laatste tijd haha

De hydra’s zijn nog aan het opbouwen, vandaar dat nog niet alle koralen helemaal open staan.

BEADAD2E-77B0-49DD-9390-672DBAC63331.jpeg
 
Wel erg handig zo'n rekje in de sump maar heb je niet ontzettend veel last van (kalk) alg in de sump, door het licht?
 
Klopt, je hebt wel wat last van kalk alg in je sump. Maar goed, alles een nachtje in de azijn en weg probleem :) dat het glas van de sump wat onder zit is niet zo’n probleem. Ook dat is er zo af met de tunze care magnet.
 
Gister een waterwissel van 20 liter gedaan. Vandaag water getest. Hoog fosfaat blijft toch een dingetje... een vriend neemt dit weekend een powerfilter mee, eens kijken wat dat doet. Voor nu houd ik het laag met fosfaatverwijderaar van sera. Echter was ik afgelopen week te laat met het vervangen en was het al aardig opgelopen. Voor nu zijn de waardes het volgende

Zoutgehalte: 1.025
Kh 9.5
Ca 400
Magnesium 1350
No3 2-3ppm
Po4: 0.13 ppm
 
Bij een hoog po4 helpt een waterwissel helaas maar minimaal dit komt doordat fosfaat gebufferd wordt in de stenen en in de bodem. Het fosfaat wordt na de waterwissel weer losgelaten uit het steen totdat de waarde van het water en het steen weer gelijk zijn. Een fosfaatverwijderaar is inderdaad de beste en goedkoopste oplossing maar ook daarbij moet je er rekening mee houden dat het verlagen van de fosfaatwaarde een proces is dat tijd kost, al het fosfaat wat gebufferd wordt moet verwijdert worden.

Ik heb hele goede ervaringen met Reef Fuel, dit is een relatief nieuw product maar werkt echt heel effectief en is veilig voor alle dieren.
 
Klopt, de waterwissels helpen inderdaad minimaal voor het fosfaat, ik doe standaard elke week 20L om te zorgen dat de trace elements die ik niet doseer op peil blijven.

Ik heb zo’n vermoeden dat er een half jaar geleden met de bak kopen/verhuizen heel veel troep is vrij gekomen. Het idee is dat met een maand of 2 op een power filter draaien al die losliggende troep eruit gaat. De koralen ondervinden er in ieder geval geen hinder van tot nu :) ook heb ik niet echt alg problemen :)
 
Eens, ik heb ook weinig steen koralen, 3 eigenlijk om precies te zijn. Waarvan één de paarse stylopora betreft, wat niet dood te krijgen is haha.

De zoas lijken er zelfs wel lekker op te groeien haha
 
Je water waardes staan beter dan de mijne in elk geval, mijn Po4 staat nog veel hoger. Ik gebruik Rowaphos in een wervelbetfilter het te verlagen. In de tijd dat ik het aquarium over nam heeft het me in elk geval goed geholpen. Nu ik door omstandigheden de bak een tijdje verwaarloosd heb zal het inderdaad moeilijker worden om alle Po4 er uit te krijgen. Als ik het nog wat naar beneden krijg dan zal ik over stappen op biopellets in de wervelbed of een wierenfilter. Een powerfilter is leuk om zweefvuil uit de bak te halen maar als je hem te lang laat meedraaien gaat hij het tegenovergestelde effect geven wat de Po4 beteft(maar ik vermoed dat je dat wel weet)
 
Vrijdagavond via een vriend aan twee nieuwe zoa soorten gekomen. Helaas dacht mijn garnaal weer dat hij eten kreeg en verpesten mijn foto moment van 1 van de twee soorten... wellicht lukt dat ergens in de komende dagen. Onderstaande zoa is een van de twee soorten.

7D73A095-C833-4FB2-903D-FAF5104C6E1B.jpeg


Direct ook maar foto’s gemaakt van andere zoa soorten die nog open stonden. Het begint inmiddels een aardige collectie te worden. Als ik goed heb geteld heb ik inmiddels 15 soorten :)

5DAAB105-EECC-4DB3-A90D-A6FCFE35EACE.jpeg
B47BF18C-29DF-4067-BF8C-0B85B305878D.jpeg
EE71899E-C743-4A2E-AF5E-2D97C638A1EA.jpeg
677107C6-43C6-40D3-9570-9BB166AD8410.jpeg
 
Wat een kleuren!
Ook mooi om te lezen dat steeds meer koralen gestekt en onderling uitgewisseld worden.
 
Absoluut. In mijn ervaring zijn stekjes vaak ook veel succesvoller dan geimporteerde koralen. Ik vermoed omdat deze al gewend zijn aan het leven in een aquarium. Natuurlijk helpt het voor de gemiddelde mensen ook dat stekjes onderling ruilen veel goedkoper is... Al hoop ik vooral dat er weer wat extra koralen in zee kunnen blijven.
 
Erg mooi allemaal. Ik zie je jouw vloeistoffen op pompt met peristaltische pompjes waarbij je flacons openstaan? Ik gebruik ze ook maar heb de slangetjes strak door de doppen gevoerd wat het oppompen mooi regelmatig houdt zonder "valse" lucht. Heb je daar zo geen last van?
 
Erg mooi allemaal. Ik zie je jouw vloeistoffen op pompt met peristaltische pompjes waarbij je flacons openstaan? Ik gebruik ze ook maar heb de slangetjes strak door de doppen gevoerd wat het oppompen mooi regelmatig houdt zonder "valse" lucht. Heb je daar zo geen last van?

Deels. Bij mijn kh en Ca vloeistof niet. Bij mijn trace elements wel. Wat je overigens niet op de foto ziet is dat het stuk slang wat in de flesjes zit hard plastic is. De trace elements zijn te kleine hoeveelheden om de pomp goed door te kunnen laten lopen en de luchtbelletjes eruit te halen. Zelf heb ik met die doppen van red sea altijd het probleem dat de boel vacuüm trekt en er dan helemaal geen vloeistof door komt....

Wellicht dat mijn pomp nu zegt dat ik 40 ml kh doseer en dat het werklijk maar 30 ml is door luchtbelletjes. Mij maakt dit persoonlijk niet zo uit. Mijn water waardes blijven stabiel en de trace elements check ik elk half jaar met een icp test. Ze zitten tot nu toe altijd goed of aan de lage kant :)
 
Deze flacons, gekocht bij zo'n euro winkel, gebruik ik. De gaatjes in de diepe doppen zijn iets kleiner dan de dikte van de slangen. Het lijkt aan de bovenkant of er ruimte om zit maar dan is dus niet zo. Prachtige zee bak heb je trouwens!

IMG_20191123_141218.jpg
 
Dankje!

Goede tip, mocht ik ooit tegen problemen aan lopen dan weet ik ze te vinden :)
 
mooie foto's. Je bestand ligt kort bij waar ik naar toe wil. De mandarijnpitvis :love: , kappersgarnaal :smitten: een Salarias
 
De mandarijn is echt geweldig! Beste van het verhaal, die van mij eet inmiddels met de pot mee.

De kappers verhaal en de salarias.... daar heb ik spijt van. De kappersgarnaal is inmiddels zo groot dat hij denkt dat elke vis behalve de dokter voer is.. levert soms dus wat gescheurde vinnen op.
De salaris doet zijn werk goed, eet alleen alg en moet niks van mijn voer hebben. Vervelender, ik heb geprobeerd een zandhapper bij te zetten. Deze heeft hij binnen 1,5 week de dood in gejaagd...

Ik wil alleen nog een goby samen met een pistolshrimp in de bak zetten. De symbiose die deze samen hebben vind ik geweldig. Ik hoop ook dat de pistolshrimp de goby zal beschermen tegen de salarias als dat nodig is.
 

Terug
Bovenaan