Red sea max 500S van babysnake


babysnake

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2010
Berichten
8,747
Leeftijd
55
Locatie
Lier Belgie
Meer door toeval ben ik in het bezit gekomen van een zeeaquarium Red Sea Max 500S. Deze moest dringend weg bij een vroegere kennis van me, en die vroeg me of ik hem niet wou hebben. De bak is bekrast, de techniek heeft wat mankementjes en de bak was niet onderhouden. Die kennis had een poging gedaan om de bak te verkopen, maar dat was niet gelukt. Nu is het altijd wat de bedoeling geweest om ooit een zeeaquarium te houden, maar momenteel zat het niet in de planning. Toch kon ik deze kans niet aan me voorbij laten gaan en heb ik de bak over genomen.
Zo stond de bak erbij toen ik hem ging ophalen
HFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpeg

Bestand
1 Centropyge bicolor - Blauwgele Dwergkeizersvis
2 Amphiprion ocellaris - Driebands Anemoonvis (1 is erg mager)
1 Zebrasoma Desjardinii - Desjardinii Zeilvindokter
1 Zebrasoma flavescens - Gele Zeilvindoktersvis
1 Paracanthurus hepatus - Picasso Doktersvis
1 doktersvis die ik niet vind, lijkt op een chocolade maar kleuren zijn omgekeerd, blijkt achteraf Ctenochaetus Tominiensis
1 Labroides dimidiatus - Gewone Poetsvis
1 lipvis mooi oranje nog niet gevonden blijkt achteraf coris gaimard
1 Pterapogon kauderni - Juweel Kardinaalbaars
1 Cirrhitichthys falco- dwerg koraalklimmer
1 Siganus vulpinus- vossekop
1 Pholidichthys leucotaenia- aalgrondel?
1 Valenciennea strigata - Blauwstreep zandhapper
1 Pseudochromis diadema- diadeem dwergbaars
1 zwarte grondel, ik zie het beestje nauwelijks, kan er ook niks over vinden.

Ik werd bijna gek verklaard toen ik het project aanging, maar ik hou wel van een uitdaging. Nu heb ik wel een beetje theoretische kennis over zeeaquariums Maar totaal geen ervaring. Dus was een snelcursus en raad van ervaren mensen erg nodig. Gelukkig ken ik wel wat ervaren aquarianen, ook op zeegebied.
Het plan van de vorige eigenaar was om de bak in twee dagen te verhuizen. Alles uit de bak, afbreken en de volgende dag alles verhuizen en terug opbouwen. Nu zag ik dat zelf niet zo meteen zitten en na advies van enkele ervaren mensen heb ik besloten om het anders te doen. Ik heb me van de aquariumclub een vijver geleend (een van de vele voordelen van een aquariumclub). 1m50 Op 50 op 50 ongeveer, en heb deze voorzien van filtering. Een eiwitafschuimer van sera en een biopower 200 van Eheim.

HFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpegHFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpeg

Eerste dag hebben we alles uit gevangenen in de vijver geplaatst. Tweede dag hebben we alles afgebroken en over gebracht. Daardoor kreeg ik rustig de tijd om alles grondig te reinigen, en dat was nodig. Een week later hebben we met enkele mensen het aquarium op zijn plaats gezet en kon ik het aquarium opstarten. 500l zeewater maken heeft me 4 dagen gekost maar de bak is toch opgestart.

HFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpegHFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpeg

Omdat er in de bak veel Po4 te meten was heb ik besloten om een deel van de levende steen te vervangen, en de bak (weliswaar wat versneld) terug op te starten. Ondertussen draait de bak +14 dagen. En alles gaat goed, ik heb nog geen uitval gehad bij de vissen8. De koralen lijken het wel moeilijk te krijgen, die zal ik al gauw moeten over plaatsen.

HFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpegHFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpeg
HFrZnSiTUQfIyy7dnnjzRUlJEd1zT_gy.jpeg


Het bestand zal aangepast moeten worden, er zit veel te veel vis in om een mooi rifaquarium te kunnen maken. 2 grote vissen wil ik over houden, en ook een deel van de kleinere zal plats moeten maken voor koralen en garnalen. Maar dat is voor de toekomst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk , weer een nieuwe zeebak .
Mooi begin . Zorg wel dat je rond die stapel steen stroming kunt creeeren .
Lijkt me trouwens nog wel meevallen die bak van je kennis , ik ben eens ergens geweest (toen toch maar niks levends meegenomen toen)
Lijkt me iig een goede zet om een deel vers steen in te brengen .
Succes ermee .
 
Dank jullie.

Achter de stenen komt een pompje Erwin, een klein juwelpompje heb ik daarvoor voorzien. Hopelijk kan ik daar zo genoeg stroming creëren.

De bakken hebben ook wel wat nadelen moet ik al snel ontdekken Fred.
De bak (kast) is eigenlijk te hoog, zodat ik op een trapje moet staan om er in te kunnen werken, Zelfs dan raak ik nauwelijks met mijn hand op de bodem. de lichtkap is bovenop gevind voor de koeling wat niet proper te houden is. er is een pomp kapot en het systeem om verdampingswater aan te vullen was zo lek als een zeef, zodat het zoutgehalte langzaam aan naar beneden ging.

De vijver wordt ondertussen wel een lastpak. Dagelijks de filters nakijken en veelal uitkuisen, de lampen zijn te beperkt en er zit veel te veel vis in, de stromingspompen proper houden, de bodem stofzuigen. Water waarden controleren, ik controleer dagelijks het zoutgehalte (ik schommel tussen 34 en 36%) en 2 keer in de week no2, meer test ik niet om eerlijk te zijn. water verversen is scheppen, ik probeer zoveel mogelijk van het oppervlakte water mee te scheppen met een fles met dikke hals, vers water in doen is met een darmpje van een luchtpomp om het rustig aan te doen. In het weekend geen probleem maar in de week is het savonds haast een avondvullend programma om alles oké te houden. Zal blij zijn als die weg is.

Er is zand in de bak en de meeste koralen staan er in. Zo ziet het er nu uit.

nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0025 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0026 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0024 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0023 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0022 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0020 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0014 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0013 by Frans, on Flickr
nlApELvOcO72azKJoj-jrefUHomQRXNn.jpeg_DSC0007 by Frans, on Flickr
 
dat het osmose compartiment lekt aan de seal is een bekend probleem van de max S serie.

de stroming pompen die erin zitten.. die closed loop dingen zou ik lekker uitzetten en er een stel jebao rw15 inzetten, die verzetten veel meer water, tegen veel minder stroom verbruik..

dit scheelt niet alleen euro's om het in beweging te houden, maar ook een hoop warmte, gezien de voedingen enzo niet in de bak zelf zitten.

de standaard schuimer is ook niet echt top.


dat je er niet bij kan heb ik ook, 60diep 60 hoog, verder als de helft tot de bodem kom ik ook niet..

de verlichting ken ik niet goed genoeg op deze bakken (weet dat er 10 buizen boven hangen).. de fans zullen ze gok ik aan de zeikant hebben gemaakt, dat is wel jammer ja.

al met al, om te zien, vind ik het een erg mooie bak!

helaas hebben alle plug en play bakken altijd "noviteiten" die achteraf niet duurzaam genoeg of niet echt werken.. ook de nieuwe E serie ben ik niet happig op
 
Ik dacht dat ik op je berichtje gereageerd had Fred. Schijnbaar is er iets fout gegaan.
Het osmose vak blijft nog steeds een probleem, ik heb al enkele pogingen gedaan om de leiding waterdicht te krijgen en dat lukt ook voor enkele dagen en dan plots loopt het veel te snel leeg, waardoor het zoutgehalte zakt. Momenteel gebruik ik het niet en vul ik de verdamping zo aan.
De kapotte stromingspomp vang ik momenteel op met een tunze. Heb er niet bij stil gestaan dat die dingen zoveel meer stroom gebruiken, dat moet ik echt eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
de lichtkap is een volgend probleem, fans staan er niet in dus dat ding word inderdaad erg warm, zelfs nu werkt mijn koeling nog. De lampen zijn ook aan vervanging toe maar daar moet ik nog opzoekwerk over doen. Nu is mijn idee om elke maand 2 lampen te gaan vervangen maar ik weet nog niet wat of hoe.
De plug en play bakken hebben inderdaad hun mindere kanten, momenteel is dit wel de beste manier om te leren,eens dat ik weet wat en hoe, dan kan ik beginnen denken aan een zelfbouwsysteem, maar dan zijn we nog wel wat jaren verder.
update over de bak.
de opvangbak kon de vervuiling niet meer aan, ik heb wat vissen weg gedaan om tijd te rekken. En dan begin vorige week had ik de eerste dode, de zwakste anemoonvis was het eerste slachtoffer, ik had om eerlijk te zijn niet verwacht die te kunnen redden, die was al erg mager voor de bak verhuist werd.Dus heb ik daar ook niet veel aandacht aan besteed. Begin vorige week vond ik dan plots de borsteltanddoktersvis dood in de bak. Enkele uren daarvoor heb ik hem nog zien zwemmen.Helaas was dat een van de vissen dat ik echt wou bijhouden. De volgende dag heb ik dan maar verlof genomen om de vissen over te zetten. Nitriet piekte naar 1 en het was dus dringend tijd om actie te ondernemen. Ik heb dus alle vissen over gewend, de Picasso heb ik terug naar de winkel gedaan(wegens te groot), de vossekop heb ik bijgehouden in de plaats van de borsteltand. Volgende dag had de Zebrasoma Desjardinii stip, later had ook de nemo stip. de Desjardinii was een dag later van de stip verlost maar de anemoon vis heeft nog steeds stip. Ook de vossekop heeft enkele stipjes. De bak tot rust laten komen is alles wat ik kan doen momenteel.
 
het is nog te vroeg om op mijn lauweren te rusten John. maar ik ben nog steeds optimistisch.
 
Dat snap ik maar het is al een heel ander aangezicht zo hoor. Stapje voor stapje moet je maar denken;).
 
Mooi hoor , mag ik een tip geven , meer voeren richting je occelaris , de zijlijn komt kijken (heb ik ook bij eentje) .
Staan aardig wat leders in , als die goed aanslaan wordt dat mooi .
Ben je van plan om plankton te gaan voeren ?
 
dankjewel Cedric

ja, die anemoonvis heeft het wat moeilijk gehad, eerst is hij verhuist naar de opvangbak, daar is zijn partner overleden (die was al zwak) dan heb ik nitriet in de opvangbak gehad waardoor ik de vissen vroegtijdig heb over moeten zetten. De dokter heeft dan stip in de bak verspreidt waar de anemoonvis het meeste last van gehad heeft. hij eet goed mee met de rest en ik zorg dat ze altijd wel eten krijgt.

plankton lijkt me op de moment nog te veel een gedoe, later misschien maar eerst de basics onder de knie krijgen.
 
waterwaarden
saliniteit 37%
PO4=0.02-0.04
Ca= 900
KH= 5.4
Mg= +1500
Toch veel rode algen op het zand.
Sommige koralen staan alle dagen open, sommige de ene dag wel de andere niet, en sommige staan meer niet open dan wel.
 
Rode algen op je zand zijn bacterien .
Je zout naar beneden bijstellen tussen de 33 en 34 , is ook wat minder belastend voor je vis .
Waar meet je je zoutgehalte mee ?
Hoe komt je Ca zo torenhoog ?
Volgens mij kan ik zulke gehaltes niet eens meten met mijn testjes .
Kh opkrikken tussen de 7 en 8,5 (in stappen van 1 graad per dag )
Magnesium niet veel aan doen .
Als ze dicht gaan of half open (ik noem dat op apegapen) (leders toevallig) zoek ik het zelf in het fosfaatgehalte , dat is dan steevast niet meetbaar .
Dan voeg ik 2ml PO4 toe op mijn bak en staan ze binnen het uur - 1,5 weer normaal .
 
Mooi hoor, is iets die ik stiekem ooit eens wil, maar enkel koralen vind ik prachtig.
 
mijn zoutgehalte is omdat het aanvulsysteem niet naar behoren werkt, de ene keer gaat er niks uit de andere keer loopt het helemaal leeg. Ik meet met saliniteismeter van H2Ocean. ik heb 10l water weg geheveld en 15l osmosewater terug toe gevoegd, de Ca is altijd hoog geweest ook in de opvangbak, volgens mij zit dat in de stenen. Je kan het meten met de test van salifert, alle tests zijn trouwens van salifert, behalve PO4 is van red sea max

Ypoc, het is zeker een aanrader. maar zorg wel dat je er wat geld voor op overschot hebt, onderhouden valt wel mee maar opstarten is ontzettend duur, vind ik toch.
 
vandaag heb ik het eventjes gehad met de bak. Om 9u aan een onderhoud gestart en ben net gestopt, als iemand nog eens zegt dat zout water minder werk is als zoet dan doe ik hem wat :p. Ramen kuisen, de algen zijn veel hardnekkiger dan bij zoet water. Water verversen, blijken 2 stromingspompen het niet te doen. Om die dingen uit elkaar te halen moeten ze uit de bak, de kabeltjes zitten netjes weggewerkt. Een half uur prutsen voor die pompen terug aan de praat zijn. Ik wou de eiwitafschuimer helemaal kuisen maar had geen zin meer om hier ook weer eens met de kabel en het schuifje te gaan prutsen dus heb ik hem maar in een emmer voor de bak gekuist. Ik moest nog 4 lampen vervangen, een half uur prutsen om aan de twee middelste lampen te raken, en dan nog terug in elkaar steken. maar alle lampen zijn vernieuwd nu. ben blij dat ik geen 3000€ aan dit systeem heb betaald anders zou ik me wat bedrogen voelen. Red sea een bank achteruit.
Wou een triton test kopen, maar de handelaar had hem niet voorradig dus heb ik hem besteld. Ik zal zeker mijn waterwaarden moeten gaan bijsturen maar dan lijkt me dat te gek om dat in verschillende fasen te doen dan weet ik beter eerst wat er allemaal verkeerd is.
Ik heb ook nog een deelanemoon gevonden op een stekje dat ik onlangs vond dus weer iets om mee af te rekenen.
Morgen volgen er foto's
 
Mooie hobby je zeebak Frans :)
Maar ik ben er van overtuigd dat zeewater veel meer onderhoud en moeilijk is dan zoetwater, en dan zwijg ik nog over de kostprijs. :)

Wel heb ik 1 bedenking, is het wel goed dat je tegelijkertijd:
-water ververst
-lampen vervangt
-eiwitafschuimer kuist
Had je dit niet beter verdeeld over drie of 6 weken, dit met telkens een periode tussen?
Bij zoetwater raad men af om dit alle drie gelijktijdig te doen, neem aan dat het bij zeewater niet anders is(of zie ik dit verkeerd? )
 
Ziet er erg mooi uit Frans en het houdt je van de straat lees ik net;).
 
er zitten geen bacterien in de schuimer. en ook niet in de lampen of het water..

90% zit in bodem en steen, dus dit alles samen kan absoluut geen kwaad.

de redsea s zit inderdaad niet logisch in elkaar.. en die stromingpompen zou ik door de tijd lekker vervangen voor een bolletje van jebao (meer stroming, minder energy verbruik).

en idd de prijs tegenover de bak is vrij hoog. maar hij is wel heel compleet
 
nee luc, dat is echt geen probleem. de bacteriën zitten inderdaad in het levend steen. De eiwitafschuimer is gewoon een mechanisch toestel dat door schuim afvalstoffen verwijderd, je kan die probleemloos uitwassen. Waterverversing is maar 10% wekelijks, dus 40 a 50l. Alle lampen in 1 keer vervangen zou slecht kunnen zijn voor de koralen, daarom dat we dat in verschillende keren doen.
Het is inderdaad pakken duurder dan zoet water, dan heb ik mijn elektriciteitsrekening nog niet gezien, de bak zou ergens tussen de 40 a 80€ per maand verbruiken heb ik eens in een berekening gezien. Ik ben zelf niet zo goed in al die berekeningen.
Inderdaad John, ondertussen kan ik geen ander kattenkwaad uitsteken :)
Heel compleet is leuk Fred maar het zou wel goed moeten werken. De pompen zullen inderdaad vervangen worden en ik zal ook een systeem moeten voorzien dat ik de stekkers makkelijk kan uit trekken, nu is dat een enorm gepruts met die kabels.
 
Zulke bedragen gaat die bak niet verbruiken hoor . Die berekeningen die je wel eens tegenkomt , gelijk de prullenbak in , niet realistisch .
Qua verversingen , doe je die wekelijks zo groot ?
Als ik ververs heb ik altijd het idee , dat de bak daar "wat moeite " mee heeft .
Ik heb pas nog wat ververst , maar stop er weer mee , anemoon ging gelijk splitsen , niet goed .
Dat doen we dus niet meer .
 
op water verversen heb ik geen keuze, wil ik de waterwaardes die ik nu ken een beetje recht trekken, volgende week stuur ik een triton test binnen en dan zal ik weten hoe erg het met die waterwaardes gesteld is. Dan hoop ik de waardes in enkele weken bij te sturen door zelf water te maken met de zouten van dsr
 
Oke , slimme zet de triton , dan heb je een goede basis om te gaan sturen .
Welke waardes allemaal maak je je dan nu zorgen om ?
 
net een deelanemoontje vernietigd. ik heb er heet water over gespoten, Het lijkt te smelten. hopelijk zonder het stekje te raken. dan heb ik het stekje nog even in een potje met aquariumwater gelegd om het steentje te spoelen. Hopelijk is het zo makkelijk opgelost.
Waterwaardes
Sal 35
pH 8.5
No3 10
No2 0
Po4 0.04
Ca 800-860
Mg +1500-1470
Kh 6.7-7
Vooral de Ca is niet goed, Mg lijkt zich recht te trekken. Kh ben ik al aan het sturen met Kh+ Die komt va5,7

Foto's zullen even moeten wachten
 
Wow wat een make over! Ik ga je project verder volgen. Zeker nu ik zelf ook een zout avontuurtje heb ;)
 
Prachtig mooi al hoor en dat na zo'n korte periode dit gat vast alleen maar beter worden
 
Dank jullie, het zal toch een trip met ups en downs worden Richard. Hou jezelf maar al vast, zeker de opstart heeft verassingen in petto. Maar het geeft me meer voldoening dan de zoetwaterbakken moet ik zeggen, het is ook helemaal anders.
De bak heeft het dik een week nogal slecht gedaan, blijkt dat de koeling 2° liegt, dus het water werd te warm voor de koeling op springt. De bak staat eigenlijk te kort bij de gaskachel, daarom dat de T° snel op kan lopen. De koeling aangepast en verbazingwekkend hoe snel de bak zich hersteld.
Zondag heb ik de resultaten van de TRITON test binnen gekregen en al bij al vallen de resultaten nogal mee.https://www.dropbox.com/s/z1dm4fr1vfr98pk/doc.pdf?dl=0
Nu ga ik onder begeleiding van een ervaren aquariaan de waarden bijsturen met DRS zout.
 

Terug
Bovenaan