Wat is er nieuw

Red Sea Reefer 350

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tiggy
  • Startdatum Startdatum
T

Tiggy

Guest
Even nieuwe aquarium voorstellen 🙂

Sinds paar dagen (3-4) heb ik een Red Sea Reefer 350, maxspect r420r 320W led verlichting & maxspect gyre xf-130 in mijn bezit.

Bedoeling is mijn huigige 370L bak over te zetten naar de reefer; oude bak trekt op niets en aquarium moest zowiezo verhuizen.

Ik heb besloten method te volgen van Mr Saltwatertank (uit z'n handleiding(en). Heb alles dood aangekocht (dood steen, dood zand). Na een dag Dr. Tim's One & Only Nutrifying bacterien toegevoegd, dan binnen de 24u drie klein visjes (iets neon achtigs maar voor zeewater) erbij gestoken.

Aquarium is nu aan het cyclen. Even zien of cycle sneller verloopt dan de gewone manier.

Waardes tot nu toe (slechts 3 - belangrijkste tijdens cycling volgens manual)

Ammoniak: 0,5 mg/L
NO2: 1 mg/L
NO3: 37,5 mg/L

Waardes blijven al 2 dagen stabiel.

No3 lijkt me aan de hoge kant maar komt wss omdat ik de skimmer (tunze 9410) er pas gisteren heb ingezet; dus pas na 3 dagen runnen.

Hier een foto ('s avonds getrokken en water was nog troubel) van aquascape.

11268069_10153682970513243_51718598226910389_o.jpg

deze ga ik volgen.

mooie bak die reefer, en onverwoestbaar.
ben benieuwd of je ooit de kriebels krijgt om er meer stroming bij te hangen, of dat je de 130 gyre genoeg vind op termijn

Met de gyre 130 zal het wel lukken , ik heb die ook hangen , er is enkel 1 nadeel , boven de 50% gaat ie veel lawaai maken
Ik heb hem op 20% staan op 225 liter . Af en toe zet ik hem volle bak , komt ieneens een hoop vuil mee omhoog dat dan de overloop richting gafzak kan . Mooie van de gyre is toch wel dat heel de waterkolom in beweging is in dezelfde richting . Eerst had ik 2 stromingspompen en de sumppomp en dat was toch een stuk minder ...

heb je de nieuwe houder?
De eerste serie houders zijn terug geroepen en vervangen door 1 die bijna helemaal rubber is.

Maatje van me heeft de gyre 130 in een scubaline 460, en die heeft hem volle pot draaien en achter ze stenen heeft hij zo goed als geen stroming.. daarom ben ik erg benieuwd naar lange termijn verslagen.

Ook dat alles 1 kant op waait kan nadelen hebben, acro's en seriatopora soorten zijn heel zeikerig over stroming, en als deze 1 kant op staat, zal het ook die kant op groeien, dus ook daarom benieuwd naar lange termijn

Ik was van plan me een tweede te kopen en die dan afwisselend aan en uit te zetten; zodat stroming wat onregelmatiger wordt. De 130 kan di ebak perfect aan hoor; staat nu maar op 50% en ik moet zeggen dat er al wat stroming is. Deftige pompjes als je het mij vraagt 😀

Ik heb mijn aquascape zodanig gemaakt dat er veel opening is tussen de verschillende scapes; stroming lijkt nu overal tss en aan te kunnen.

Ik moet wel zeggen dat ik toch paar nadelen heb gevonden aan de reefer; der mocht bvb extra gat zijn voor kabels enzo van schiller compartiment naar de sump en ato is wat klein; maar ik ga mijn diy ato gebruiken om de ato te vullen lol 🙂

mini-fred zei:
heb je de nieuwe houder?
De eerste serie houders zijn terug geroepen en vervangen door 1 die bijna helemaal rubber is.

Maatje van me heeft de gyre 130 in een scubaline 460, en die heeft hem volle pot draaien en achter ze stenen heeft hij zo goed als geen stroming.. daarom ben ik erg benieuwd naar lange termijn verslagen.

Ook dat alles 1 kant op waait kan nadelen hebben, acro's en seriatopora soorten zijn heel zeikerig over stroming, en als deze 1 kant op staat, zal het ook die kant op groeien, dus ook daarom benieuwd naar lange termijn

Fred , ja is de nieuwe volgens mij , de houder is geheel voorzien van rubber .

Ik heb de mijne achter langs de stenen gericht , komt ie mooi rustig terug langs de voorkant .
Ik heb geen moeilijk koraal , maar daar worstel ik al genoeg mee 😀

hmm miscien als 1 rw15 kapot gaat dat ik de sprong ook neem.. tot nu toe doen ze het prima..

En moeilijke koralen? Tsjah wat is moeilijk?.. nps is moeilijk.. acro's e.d. zijn.prima te houden tegenwoordig

Zit hier volop in de diatom fase ... aquarium ziet er niet meer uit lol

en dan komt er zometeen een pak groen gras.. waar mensen denken: o god, gaat dit ooiy goedkomen.... en alles trekt vanzelf mooi weer weg...
K vind t zo mooi

Lol ik niet hahaha 🙂

Is al mijn 3de zeewater dat ik opstart, maar de eerste met Dr. Tim's One & Only. Zit amper week ver en heb diatoms; kan me niet herinneren hoelang het duurde voor je die fase bereikte bij opstart met levend steen.

Ben nu 6 dagen ver met de opstart en begint erop te lijken dat cycle bijna rond is.

Ammoniak: 0,25 mg/L
NO2: 0,5 mg/L
NO3: 35 mg/L

Ziet ernaar uit dat Mr Saltwater Tank's & Dr. Tim's One & Only effectief doen wat ze beloven 😀

Huh? Die waardes zijn absurd te hoog...
Je heb nu bruine algen.. je amonia en no2 zullen binnenkort 0 zijn.. maar je nitraat zal nog eve. Stijgen...

Nitraat maakt een heeeeeeel dik groen tapijt door je hele bak, en no3 verbruiken..

Pas als alles 0 is beginnen met wat erin stoppen.. opstarten duur minimaal 5 weken.

Neem je nu de tijd niet... dan ga je daar later gegarandeerd spijt van krijgen

Alles is aan het zakken hoor Mini-fred. De bacterieen die ik erin heb gedaan zouden op 1 � 2 weken de biofilter activeren. Moet het anders es opzoeken: Dr Tim's One & Only Nutrifying Bacteria (http://www.drtimsaquatics.com/saltwater ... m-products). Had er zelf mijn twijfels bij maar op t eerste zicht lijkt het effectief te werken. Heb product wel laten overkomen uit de US via amazon.com als ik me goed herinner.

Ammoniak: 0,10 mg/L | NO2: 0,2 mg/L | NO3: 30 mg/L

Ik denk dat ammoniak morgen zo goed als 0 zal zijn en NO2 zal er kort op volgen.

en dan een week om je no3 te laten zakken.

Het biofilter starten? Welk biofilter? Je bedoelt het steen?

Steenen inderdaad. Ben begonnen met alles dood.

Mooie scape Tiggy!

Is een nieuwe methode voor mij, maar lijkt wel te werken?

Alleen zal je met je eiwitafschuimer geen no3 uit het water halen...

Misschien hiervoor een wervelbedfilter gebruiken?

Die lijkt inderdaad te werken; ik heb 2 weken last gehad van troebel water maar dat is vanzelf weggegaan en ik kan niet zeggen dat het aan die methode ligt.

Ik heb wat algen in het aquarium, maar de bak is tenslotte nog maar pas opgestart en ik het niet echt alg-eters in de bak; eergisteren mijn yellow tang erin gezet en die is direct met de aanval gestart lol

Dit zijn mijn water waardes 2 dagen geleden:

17/09/2015

Ammoniak: 0
NO2: 0
NO3: 0
P04: 0
KH: 8,30
Magnesium: 1230
zout: 1024

Zal binnenkort es nieuwe foto plaatsen 😀

@MaestroCygni: ik heb online zitten twijfelen tussen Red Sea Reefer en Magnifica van Aqua-Medic (als ik me goed herinner); maar toen ik de reefer in levende lijve zag, wist ik direct dat het deze werd 🙂 Ook verliefd. Moet wel zeggen dat er toch hier en daar wat dingen zijn die beter konden (sump is bvb heel donker, bijvulsysteem kon beter (10L ATO is veel te weinig) en ook kabel doorvoer naar schiller compartiment bvb), maar toch is het nog steeds een heerlijke bak 🙂

Jawel hoor 🙂

1x maxspect XF150

In de sump 2 200 micron filtersokken (van red sea uit) & een Tunze Doc Skimmer 9410

Hier een foto van vandaag; aquarium en sump.

WawvCnJD-xVUtlWuoFclh0vxqy7bp6l3.jpeg

Op de fotos zie je links op de steen nog algen; maar dit is al de helft verminderd sinds ik de gele en blauwe doktersvis erin heb gezet.

Nu begrijp ik je opmerking/vraag met techniek. Die Dr. Tim's One & Only is enkel voor de opstart; zorgt ervoor dat je de nitraat/nitriet piek niet echt hebt. De rest blijft hetzelfde natuurlijk (alggroei enzo)

Wat ik bedoelde is dat er geen techniek bij de bak wordt geleverd.

Neen inderdaad; niets behalve aquarium en alle buizen etc + filter socks; al de rest moet je zelf kopen; heeft zo zijn voor- en nadelen 🙂

Ik heb zo'n zelfde bak in het echt mogen aanschouwen dit weekend. Het is echt een prachtige bak maar naar mijn mening veel te duur. Heb je er nooit aan gedacht om een bak te laten maken in ongeveer dezelfde maten? Dat had je echt serieus veel geld gescheeld.

Voor de rest mijn complimenten over de inrichting. Nu de opstart vrijwel achter de rug is, gaat het echte werk beginnen. Veel plezier met het opbouwen van je rifaquarium!

Gr Robin

Robin: ik heb hiernaar staan kijken en de totale kost scheelde niet zo veel hoor. De afwerking van de kast krijgen zoals die nu is, is zo goed als onmogelijk (voor mij dan toch). Het hout dat nodig is om de kast te maken is ook niet te onderschatten kwa prijs; om maar te zwijgen van de tijd die erin zou kruipen.

Ik heb totaal geen spijt van de kost die ik gemaakt heb; behalve dan dat ik achteraf gezien mss toch beter het grootste model had genomen lol

Ik wou net zegge.
Helemaal als je in acht neemt dat het glas van de reefer een maatje dikker is als dat je deze opmaat neemt.. en al het glas ultra low iron is (alles optiwhite\cristallo)

Mijn 130\60\60 was 1400 met alleen de voorruit in dit glas, met frame en ombouw, nog zonder pvc\sump\gafzakken

Dat zijn flinke bedragen. Ik blijf bij mijn mening dat het veel goedkoper kan. Ik maak zelf bakken en meubels. optic white is uiteraard een stuk duurder maar toch zie ik hier belachelijke bedragen voorbij komen. Nochtans zijn jullie beide bakken een plaatje om te zien!

Gr Robin

Ik vraag me dikwijls af , als je nou optic white glas neemt , ben je er zelf na een week niet gewoon aan gewend ?

Optic white is wel degelijk een stuk helderder dan gewoon glas. Echter als een aquarium gevuld is, zal het verschil optisch minimaal zijn. Velen zeggen ook dat je het verschil pas echt gaat zien bij een glasdikte vanaf 12mm. Optic white glas is ook wat 'zachter' dan normaal glas en krast ook wat sneller. Desalniettemin zal optic white glas vooral bij een zeebak van meerwaarde zijn door het extreem heldere water en de vele verlichting. Nadeel is dat optic white een heel stuk duurder is!

Gr Robin

dat optic white zachter is merk je in praktijk niets van..
Mijn voorruit van de 130 is witter dan opticwhite, zelfde als cristallo glas。
Deze krast niet sneller dan de zei ruiten.

Kosten zijn wel idioot.. 300 euro op alleen een voorruit in mijn geval

Toch altijd erg mooi hoor dat zoutwater.

Toen ik het bericht las dat het glas die ik had sneller kraste kreeg ik wat schrik; maar ik kan zeggen dat ik mijn ruiten alle dagen kuis en er is nog niets van schade aan mijn ramen.

Zoals mini-fred moet ik bevestigen dat ik niet echt iets merk van dat gevoeliger glas.

Heb mijn automatisch water ververs systeem bijna klaar; nog enkel arduino code schrijven om automatisch sump leeg te halen en te hervullen met vers water. Doorvoer door muur is al in orde, pomp staat er ook al; nu de rest nog 🙂

Het enige wat ik van verschoten ben bij de Reefer is de waterverdamping ... ik kom niet toe met 20-40L per 2 weken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan