Wat is er nieuw

Redfield ratio (de algen oplossing)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panzerweerval fan
  • Startdatum Startdatum
blauw alg zij geen algen maar cyanobacterie.
dit wil zeggen dat er teveel beschikbare voeding is voor cyanobacterie/blauwalg.

je kan dit fout/korte termijn aanpakken door antibioticum te gebruiken de algen sterven hierdoor wel af maar als je niets verandert aan de omstandigheden krijg je de blauwalg terug.

hoe dan wel aanpakken door de bacteriedruk te minderen of organische vervuiling te minderen

= minder je vissen voeren en mogelijk rottend materiaal uitsluiten bv hout, turf, teveel aan vissenvoer, kapotte planten of plantenresten.

-door concurrentie aan te gaan om die organische vervuiling met een goede plantengroei(uitsluiten van voedingstekorten bij de planten) en een goeie bacteri�n cultuur (bacteri�n uit de stikstofcyclus die in een ingedraaide filter en bodem aanwezig zijn)

-je verlichting flink terug schroeven (eventueel 3-5dagen totale duisternis/afplakken)

-Waterstofperoxide kuurtje (goed inlezen voor je dit doet)

Ja, het zijn allemaal dingen die ik ook al gelezen heb.
Maar ik denk dat ik er nu wel achter ben waar het probleem zit.
Ik las dat blauwalg houd van een anorganische omgeving, en na even opgezocht te hebben wat anorganisch is las ik dat anorganische stoffen stoffen zijn zonder een koolstof atoom.
En koolstof komt in water voor als co2.
Water is zelf anorganisch en veel chemicalien ook.
Met andere woorden ik heb te weinig vissen in mijn bak.
Ik heb direct maar een extra fles easy carbo gekocht en bemest nu direct s'morgens de bak, de planten schieten in de groei en door mijn extra bemesting slaat dit nu nog beter aan.
Ik zie dat de blauwalg inkrimpt en zelfs ergens al van een blad afviel, ze worden ook minder diep groen of blauw.
Ik hoop dat dit verder zo goed doorgaat want dan is de oorzaak dus een te weinig aan voeding stoffen, vooral co2.
Vroeger had ik amper blauwalg, omdat ik meer vissen in de bak had waarschijnlijk.
Wel normale alg maar dat moet dus gekomen zijn door ontbrekende bemesting, ik bemeste alleen met kleibolletjes en filterde tegen nitraat en fosfor.
Ik ga dit nu verder in de gaten houden, ik geloof dat het werkt.
Ik heb ook witte waterbloei trouwens, en ik filter nu het water over een swiffer.
Ik zie dat de swiffer ook groen wordt, het is waarschijnlijk dus blauwalg.
S'morgens is het water wittig maar dat trek tijdens de dag nu weg.
Ik heb op de swiffer nu ( zit in een bezink of overloop bakje) alluminium folie gelegd zodat de alg geen licht meer krijgt.
Voor het slapen gaan heb ik gisteren er ook nog wat co2 bijgedaan en de waterbloei was deze morgen minder, maar het zou ook door de swiffer kunnen komen.

Is trouwens ook met zekerheid te zeggen dat blauwalg van fosfaat leeft ?
Is het misschien een goede aanpak om dan alleen te bemesten met weinig nitraat, kleibolltjes, easycarbo en om dan ook een onderhouds dosis algexit toe te passen omdat de kans op groenen algen dan hoger is.
Het is wel weer de boel overhoop gooien, maar het zou ook een aanpak kunnen zijn tegen blauwalg, of niet ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan