Redneck Apistogramma verzwakt en sterft. Vaakvoorkomend ziektebeeld bij nieuwe vissen in bak.


J

jennk

Guest
Hej iedereen

Telkens ik nieuwe vissen toevoeg is het bang afwachten of ze het allemaal overleven.
Deze keer heb ik 3 Apistogramma rednecks (LINK) toegevoegd: 2 vrouwtjes, 1 man.
1 van de vrouwtjes is beginnen verzwakken na 2 weken. Ze at niet meer, ging wat schuilen in hoekjes. En dan is het eigenlijk al duidelijk bij mij wat er gaat gebeuren.
Ook het kieuwpatroon was eigenaardig. De bek ging niet geheel dicht en bleef altijd wat open staan. Een behandeling met ESHA2000 heeft niet geholpen, voor de behandeling goed en wel opgestart was in de quarantainebak, was de vis gestorven.

De vis had geen uiterlijke kenmerken van ziekte, geen stippen, vinrot, plekken of andere. Hij zag er gezond uit behalve zijn apart gedrag.
De manier waaraan deze de geest gegeven heeft, is helaas een manier waarop vaak nieuwere vissen sterven bij mij. Andere vissen zitten al 5 jaar in mijn bak, zonder problemen: black molly's, neons, fantoomzalmpjes, garnalen, ancistrus.

Zou het kunnen dat er zicht een bacteriële infectie schuilhoudt in mijn water en waar de gewone vissen al weerstand tegen opgebouwd hebben? Ik heb geen idee wat het anders kan zijn. En zou een preventieve behandeling dan nodig zijn?
Ik heb er een video van gemaakt:
VIDEO 1: LINK
VIDEO 2: LINK

De waterwaarden zijn als volgt:
PH: 6.0 (Dit is laag, ik weet het. Komt door combi van plantsoil van JBL en CO2). Is wel stabiel al gedurende 2 jaar.
KH: 1 - 2
GH: 7-10
NO3: 25
NO2: 0
PO4: 0,5


Alvast bedankt om even mee te denken!
 
Hoe heb je ze over laten wennen? want alleen het zakje in d ebak hangen en op temperatuur komen is niet voldoende
 
GH is wat hoog voor Apistogramma's.

Wat voer je ze?
 
Hoe heb je ze over laten wennen? want alleen het zakje in d ebak hangen en op temperatuur komen is niet voldoende
Hej, ze hangen eerst even in de bak. Daarnaa beetje bij beetje water van aquarium er bij. Gedurende zo'n anderhalf uur. Daarna gaan ze uit de zak en in de bak. Water uit de zak gaat niet mee.
 
GH is wat hoog voor Apistogramma's.

Wat voer je ze?
Ze krijgen 2 keer per week diepvriesvoer (mengeling) en voor de rest granulaat. De GH zal ik straks even nameten, ik kon enkel afgaan op teststrips, aangezien mijn druppelreagens niet meer functioneerde.
 
Helaas vertoont opnieuw een van de apistogrammen (er zijn er al 3 gestorven) hetzelfde ziektebeeld. Het lichaam wordt stilaan witglazig ipv doorschijnend op sommige plaatsen. Dit heeft wel geen invloed op zijn felle kleuren. Het lijkt alsof de achtergrondkleur (vreemd om te zeggen) witter wordt. Bij de vorige vissen hebben kuren met Esha 2000 niet geholpen. Deze laatste apistogramma zit ondertussen meer dan 6 weken in het aquarium.
 
Apisto's kunnen heeeeel slecht tegen vervuiling. Een No3 van 25 lijkt me aan de hoge kant. Zeker samen gezien met je beperkte manier van overwennen lijkt me de kans op osmotische chock vrij groot.
(in de winkel gaan ze wss ook niet op zo'n lage Kh zitten)
 
Zet m'n vis altijd eerst in quarantaine. 1e week is gewoon op kraanwater, waar ze in de LFS ook op zitten. Daarna ga ik over een periode van 1 a 2 weken, afhankelijk hoelang het duurt qua pH, ze langzaam laten wennen aan de nieuwe waterwaardes.

Wat hierboven geschreven is klopt ook wel gezien er in de literatuur wel te vinden is dat verschillende Apistogramma soorten slecht tegen hoge nitraat gehaltes kunnen, ja wat is hoog dat kon ik tot dusver nog niet echt vinden. In ieder geval zal van niks tot bijna niks naar 25 misschien te heftig zijn. In hun natuurlijke wateren komt het ook bijna niet voor. Daarnaast als ze bij jou LFS ook op kraanwater zitten dan kan de pH die jij hebt wel 10 tot 100x zuurder zijn voor ze wat ze in één klap te verwerken krijgen. Ph schaal werkt namelijk logaritmisch. Deze factoren in combi met stress van de reis kan deze gevoelige vissen denk ik wel nekken. Van de Apistogramma soorten is de A. cacatuodes over het algemeen het sterkst. Wellicht dat het overwegen waard in combinatie met de werkwijze van mij, want je hebt een Quarantaine bak.

Gr
Stefan
 
Bedankt voor de reacties. Het is wel zo dat ik gelijkaardige problemen had met ramnesis.
Toch vreemd dat zelf na 6 weken nog sterfte optreedt?
Zou de bodem: plantsoil, een probleem kunnen zijn, want dat keldert de ph.

De waterkwaliteit zou toch beter moeten zijn dan in overbevolkte aquaria in de handel?
 
Esha 2000 doet niks meer.
 
Er zijn soils die de pH inderdaad verlagen, dat zul je voor jouw soil zelf even moeten uitzoeken. Op zich is zo'n lage pH nog niet eens slecht of eigenlijk zelfs vaak beter omdat dit soort vissen vaak van nature ook al in wat zuurder water voorkomen. Het is alleen de overgang die moet geleidelijk gaan. Daarnaast denk ik niet per se dat het water in de LFS van slechte kwaliteit hoeft te zijn. Als ik even die van mij als voorbeeld neem weet ik dat alles aangesloten is op een groot pomp systeem met automatische verversing. Als het water slecht zou zijn zou je geregeld dode vissen moeten zien liggen. Kijk dat het water misschien niet helemaal aansluit op de behoeften van de vissen is een ander verhaal. Betreft Ramirezi's zijn er veel verhalen dat deze niet heel sterk zijn dus die zullen ook gevoelig zijn voor vervuiling en fluctaties.

Gr
Stefan
 
Sorry klinkt misschien dom maar wat betekent lfs?
 
Bedankt voor de reacties. Het is wel zo dat ik gelijkaardige problemen had met ramnesis.
Toch vreemd dat zelf na 6 weken nog sterfte optreedt?
Zou de bodem: plantsoil, een probleem kunnen zijn, want dat keldert de ph.

De waterkwaliteit zou toch beter moeten zijn dan in overbevolkte aquaria in de handel?
Ik ken winkels die 200%water verversen per dag ;)
 

Terug
Bovenaan