Wat is er nieuw

Reef 120 van Gertbl

Gertbl

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2009
Leeftijd
39
Website
www.pterophyllumnederland.com
Na jaren toch te twijfelen of zeewater aquarium wel wat voor mij zou zijn, toch de overstap gemaakt. Sinds begin februari een Blue Marine reef 120 opgestart. Begonnen met een scape gemaakt van AF Rock en later toch nog vers levend steen ingebracht. Tijdens de eerste weken eerst veel bruine alg aanslag op de stenen en ruiten. Bij inbreng van het eerste levend steen en de Trochus histrio slakken, werd de bak van helder naar troebel en heeft wel even geduurd. Bij inbrengen van 3kg extra levend steen zag ik de bak al wat opklaren en na inbrengen van de eerste koralen was het een kwestie van een paar dagen dat de bak helder werd.

Techniek:
Aquarium: Blue Marine Reef 120
Skimmer: Blue Marine skimmer 200
Opvoerpomp: Aqua Medic DC Runner 800
Stromingspomp: Jecod SLW-10
Verlichting: Red Sea reefled 50

Bewoners:
3 Trochus histrio
3 Engina mendicaria
2 Cerithium caeruleum

Koralen zijn voornamelijk lederkoralen en daarnaast een Parazoanthus gracilis. Een gele bali poliep.

Waterwaardes:
Zout: 35ppt
Temp: 25,3
pH: 8,2
KH: 10
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 0,03
Cal: 390
Mag: 1200

Even foto van de bak zoals die er nu bij staat. Foto’s gemaakt met de app Lightroom, omdat ik anders alleen maar blauwe foto’s krijg.

APC_0014.jpeg
APC_0015.jpeg
APC_0016.jpeg
APC_0017.jpeg
APC_0018.jpeg
APC_0019.jpeg
APC_0020.jpeg

Vooral die foto's met lichtschemering zijn mooi om te zien.

Ik zou zelf proberen de KH iets lager te gaan aansturen Gert. Ik zit zelf rond de 9 voor mijn 2 bakken. Je hebt zo altijd een veilige marge naar beneden en naar boven toe.

Leuke stap Gert en veel plezier met je bak.

Vooral die foto's met lichtschemering zijn mooi om te zien.

Ik zou zelf proberen de KH iets lager te gaan aansturen Gert. Ik zit zelf rond de 9 voor mijn 2 bakken. Je hebt zo altijd een veilige marge naar beneden en naar boven toe.
In het begin zat ik op een KH van 9. Heb sinds vandaag een andere soort zout wat ik gebruik voor de bak. Ik begon met AF hybrid salt en ga nu de Tropic marin classic salt gebruiken. Eens zien wat dat doet aan de KH. Ander moet ik toch gaan kijken naar een KH verlager.

Ik heb de AF reefsalt gebruikt en zat zo rond een kh van 7-8.

Gaat er ook om wat je wilt gaan houden uiteindelijk natuurlijk. Voor nu kan de classic goed zijn, later heb je misschien wat anders nodig. Ik gebruik zelf Tropic Marin bio active, maar mijn doel is ook een mixed reef en vond deze voor nu het beste bij mijn wensen passen, al moet ik de KH wel wat verhogen met natriumbicarbonaat. Maar er zijn meer goede merken natuurlijk 😊.

Mooi hoor, maar voor mij is het denk ik te hoog gegrepen om aan een zeewater aquarium te beginnen. Zoetwater lukt mij al niet altijd (vind ik).

Alles is te leren Stijn en je moet er wat geluk bij hebben denk ik. Nadeel is wel dat zout in de regel veel duurder is.

En als het dan net zo verslavend is, dan wordt het wel een hele dure hobby.

Vandaag de waterwaardes gemeten en zag dat ik de nh3+nh4 test van e
Red sea verkeerd aflas. Je meet de gemeten waarde nh3+nh4, maar dan moet je vervolgens in het tabel dan de nh3 waarde die eraan hangt aflezen.

Ja ze werken allemaal een beetje anders.

Ik dacht af en toe al een zeelucht buiten te ruiken:DD Veel plezier van je nieuwe bak!

Inmiddels is de nh3 weer op 0 en nu de no2 even in de gaten houden of die nu ook gaat zakken. Sinds gisteren ook begonnen met het toevoegen van Tropic Marin All4Reef, en een zakje levende copepods in de bak gedaan. Van het weekend weer de complete waterwaardes meten en even de ramen weer goed schoon maken. Merk dat de afschuimer ook beter draait nu.

APC_0044.jpeg

Algen beginnen steeds meer te groeien op vooral het levend steen. Toch maar verder kijken naar goeie grazers. Zit te denken aan turbo slakken en toch wat heremiet kreeftjes.

APC_0058.jpeg

APC_0059.jpeg
APC_0060.jpeg
APC_0061.jpeg
APC_0056.jpeg
APC_0057.jpeg
APC_0062.jpeg

Ja dat hoort er in het begin allemaal wat bij denk ik.

Dat vindt ik zelf nu het mooiste proces, er komt vanalles te groeien uit het levend steen. Merk dat alle kunstmatig af rock dus totaal dat niet heeft. Weet dat als ik een grotere bak ga maken, dat ik dan zover mogelijk alleen levend steen ga gebruiken in de bak.

Dat vindt ik zelf nu het mooiste proces, er komt vanalles te groeien uit het levend steen. Merk dat alle kunstmatig af rock dus totaal dat niet heeft. Weet dat als ik een grotere bak ga maken, dat ik dan zover mogelijk alleen levend steen ga gebruiken in de bak.
Of je gebruikt gewoon je steen die je nu hebt 😉. Opstart duurt even langer en je kan tegen wat typische problemen aanlopen zoals dino's, diatomen en idd algen soorten.

Wat heremietkreeftjes kan idd prima en mogelijk wat slakken. Let wel op dat je jou opruimploeg niet te groot maakt. Als de alg op een gegeven moment minder wordt loop je het risico dat een aantal slakken het moeilijk gaan krijgen.

Een tip die ik bv kreeg is om je opruimploeg mee te laten bewegen met je bestand. Dus wat vissen betekent ook weer wat slakken etc.

Verder hoort het er idd bij 😊.

Ja ik ben destijds ook gestart met alleen levendsteen maar ja je leeft overal dat de RRR alsmaar meer gebruikt wordt en levend is vrij rijzig geworden waardoor sommige zaken het niet meer verkopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan