Wat is er nieuw

Reef 120 van Gertbl

Tevens even zitten kijken naar een document over de verschillende alg soorten in een zeeaquarium, en kijkend naar het document lijkt het mij meer goudalgen te zijn. Na gisteren lijkt het niet verergerd te zijn. Morgenavond maar even een waterwissel weer doen.
Ik heb volgens mij dezelfde versie gehad, vond ze erg hardnekkig en snel uitbreiden... Vooral de luchtbelletjes in de slierten herken ik nog. Bij mij waren het toen wel Dino's.

Wat zijn je NO3 en PO4 waarde? En hoe maak je je osmosewater (wat is je TDS en gebruik je een silicaathars)?

Ik heb volgens mij dezelfde versie gehad, vond ze erg hardnekkig en snel uitbreiden... Vooral de luchtbelletjes in de slierten herken ik nog. Bij mij waren het toen wel Dino's.

Wat zijn je NO3 en PO4 waarde? En hoe maak je je osmosewater (wat is je TDS en gebruik je een silicaathars)?
Qua beschrijving herken ik dit ook al had ik de ene keer meer belletjes dan de andere keer.

Temp: 25,3
Zout: 35ppt
pH: 8
KH: 10
NO2: 0
NH3: 0
NO3: 25
PO4: 0-0,03 lastig te zien met salifert.
Cal: 470
Magnesium: 1260
Sil: 0,03

Tds heb ik zo geen meter meer voor, die zal ik dan moeten kopen. Heb geen silicaatfilter achter de osmose apparaat zitten. Water aanmaken heb ik nu aangepast. Gisteren water aangemaakt en in een ton gedaan. Daar zit een stromingspomp en thermostaat in. Vanochtend zout bijgevoegd en vanavond even meten of die nu goed is. Normaal maakte ik water aan, op temperatuur en dan zout toevoegen en dan daarna pas beginnen met een waterwissel.

Prima ding en ik gebruik er ook een van 285 liter dacht ik incl boosterpomp. Je hebt er geen DI filter met hars bij gert want zonder kreeg ik de geleibaarheid niet onder de 25uS.

Wat ik als tips kreeg was dat mogelijk het silicaat uit het osmosewater als je geen hars hebt de kiezelalgen en dino's kan voeden. En een onbalans in NO3/PO4, die zou 10:1 moeten zijn zegt men. Of dat allemaal de oplossing is en de echte oorzaak weet ik niet. Zoals Ed ook aangeeft zijn er ook mensen die zweren bij meer verschillende bacterieën in de bak.

Zou het nog nut hebben om de opruimploeg aan te vullen? Of zeggen jullie, laat het lekker zo?

Cuc:
2x Trochus histrio
2x turbo slak
3x bijenslak
4x Heremietkreeft

Zonet even 20L verversing gedaan op de bak.

Ik zou zelf even wachten. Wat mij bv is geadviseerd mbt opruimploeg, is deze aanvullen op het moment dat je wat vis gaat toevoegen. En als je dino's hebt is dat niet altijd goed voor slakken, want sommige zijn giftig en kunnen je slakkenpopulatie uitdunnen.

Duidelijk.
Heb ondertussen levende copepods besteld, en daarnaast van Fauna Marin bacto blend. Tevens gelijk even een TDS meetapparaat bijbesteld.

APC_0150.jpeg

APC_0141.jpeg
APC_0142.jpeg
APC_0143.jpeg
APC_0144.jpeg
APC_0145.jpeg
APC_0147.jpeg

Ik weet niet of het aan mij of aan de foto ligt maar heb je zoveel blauw erboven Gert?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan