Reflector op Marina Basic 54L

F

F. Panther

Guest
Ik heb het idee dat de lichtopbrengst van de lamp in mijn Marina Basic 54L (60cm) wat laag is. De lamp is nu 4 weken in gebruik en is de standaard meegeleverde GLO Sun-Glo 15W T8 van 46cm :!

Ik heb wat drijfplanten die het licht natuurlijk deels tegenhouden, maar zeker in de hoeken komt gewoon erg weinig licht. Vooral denk ik omdat de TL maar 46cm is en de bak zelf 60cm. Aan de rechterkant is dat een minder groot probleem, omdat daar de eerste cm's ingenomen worden door techniek, maar links is dat toch jammer. Daarnaast is het licht wat wel langs de drijfplanten komt dan ook nog vrij zwak.

Zo ziet de bak er nu uit (het groene water komt door het verkleurde licht door de drijfplanten, in het echt is dat minder en is het water lichtbruin):

Totaal%202015-11-23%20voor.jpg


Voor meer foto's, zie de link in mijn handtekening naar het foto-album.

Een aantal vragen:

- Weet iemand of er bij deze lichtkap van Marina een reflector (bijvoorbeeld de JBL Solar Reflect) te plaatsen is?

- Is het nadelig voor de drijfplanten om een reflector te plaatsen? De waterlijn zit namelijk niet zo ver van de TL lamp af (ongeveer 2 - 2,5cm).

- Gaat de reflector ook voor meer licht in de hoeken zorgen, of merk je dit vooral in de sterkte recht naar beneden?
 
reflector is meestal om het licht wat anders naar boven en schuin omhoog tegen de deksel schijnt terug te bak in te kaatsen. Oftewel het zal niet alleen recht omlaag gaan maar door de hele bak heen gaan... tenzij bepaalde objecten als drijfplanten deze deels tegenhouden.

Weet niet hoever het in de opstartfase handig is om gelijk een reflector te plaatsen i.v.m. algen.
Het bruine water neemt naar verloop van tijd vanzelf af door verversingen en wanneer je je drijfplanten een beetje in toom houdt zal het vaak nog wel mee vallen.

Die reflector kun je er dan altijd alsnog in plaatsen (hierbij opletten dat je de juiste neemt voor de diameter van je buis (t5 of t8)).

Suc6
 
Bedankt voor je reactie! Algen had ik nog niet direct aan gedacht en die moeten natuurlijk niet ineens explosief gaan groeien ;)

Ook wanneer ik de drijfplanten er deels uit haal of aan de andere kant van de bak hou, blijft het naar mijn idee wel wat donker in de hoeken. Maar inderdaad, op tijd uitdunnen scheelt al een hoop merkte ik afgelopen week.
Wel wil ik graag het water een beetje gekleurd houden, dat is voor de bewoners prettiger lijkt me en ik vind het er ook wel mooi uit zien, dus dat zal wat extra licht blijven kosten.
 
Terug
Bovenaan