Ik denk dat het gedeelte "doel op zich" jouw interpretatie is.Dat seachem bullshit verkoopt op hun productpagina's ontken ik niet. Maar vervolgens alleen die dingen testen waarvan je weet dat je ze kunt ontkrachten betekend dat je er niet op uit bent om purigen te testen maar om te bewijzen dat seachum onzin verkoopt. en iedereen gebruikt purigen als chemische filtratie als beter alternatief voor actieve kool. Niemand gebruikt het als mechanisch of biologisch filtermedium. Dus niemand schiet iets op met deze testen.
Van mij mag iedereen de claims van fabrikanten aanpakken, maar als het een doel opzich wordt dan vind ik dat ook wat sneu eigenlijk.
Nogmaals, die man kijkt gewoon naar wat er letterlijk beweerd wordt. Zoals ook de uitspraak van Seachem dat dat spul iets bijzonders zou doen met de stikstofverbindingen. Hij benoemt de dingen die hij vindt kloppen en de dingen die hij niet vindt kloppen. Geen overbodige luxe wanneer mensen veel geld uitgeven aan dit product!
En hij behoort tot een zeer kleine minderheid die uitspraken van fabrikanten onder een vergrootglas legt. Dat hij dan zoveel kritiek krijgt is enerzijds te verwachten, want hij roeit tegen de stroom in. Anderzijds is het vooral ook heel triest. Zoals met wel meer productgroepen en branches zo is: de consument is in de eerste plaats een consument. Niet een kritische afnemer van volkomen transparant product X. De industrie zorgt voor de marketing, en de anekdotes van leken (waar het op de technische details aankomt) doen de rest.