Wat is er nieuw

Regenwater

GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Ik heb gelezen dat het verversen van water ook gedaan kan worden met regenwater om zo de GH, KH en PH waarden naar beneden te krijgen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik doe het sinds kort en het bevalt mij goed. In mijn regenton heb ik nog wel een met kool gevulde Juwel Bioflow 3 uit een oude Lido draaien, hoewel ik eigenlijk het gevoel heb dat dat hier in Drenthe niet echt nodig is.

Bij mij (midden op de veluwe) valt het me wel op dat het water een licht getinte kleur heeft. Is dat normaal?

Gaat hartstikke goed.. wel een aantal dagen over actieve kool filteren omdat het water troep vanuit je dak kan meenemen.

Oh ja, in Pernis is het niet aan te bevelen natuurlijk.

Volgens mij is regenwater uit zichzelf niet glashelder maar dat bruinige kan misschien komen door bladeren in je dakgoot?

Als je het voorfiltert met kool Kun je haast niet fout gaan.

Volgens mij is regenwater uit zichzelf niet glashelder maar dat bruinige kan misschien komen door bladeren in je dakgoot?

Als je het voorfiltert met kool Kun je haast niet fout gaan.
Dakgoot is helemaal schoon, maar heb net idd ergens gelezen dat een gelige kleur niet vreemd is voor regenwater. Ik ga maar eens een filtertje aanschaffen en kijken wat dat het met water doet. Ik heb een 50L bakkie en wil het water gaan mengen met kraanwater. Dat is hier op de veluwe qua zuiverheid helemaal top.

Gefilterd regenwater gebruiken kan zeker maar normaal gesproken is regenwater wel helder van kleur.
Welke dakbedekking en materiaal van je goot is het dan precies?

Gefilterd regenwater gebruiken kan zeker maar normaal gesproken is regenwater wel helder van kleur.
Welke dakbedekking en materiaal van je goot is het dan precies?

Zinken dakgoot en normale dakpannen. Daarbij loopt het water natuurlijk maar kort over het dak en dakgoot. Zou water zo snel stoffen oppakken?

Komt het in een ton of in een put terecht? Bij het laatste zou het kunnen zijn dat er een lek zit en ijzerhoudend grondwater in de put terecht komt, en daardoor je water kleurt. Ik zou zeggen zet eens een glas buiten bij de volgende bui en kijk of de kleur hetzelfde is als het water van je goot.

Mos in dakgoten wil het water ook wel snel verkleuren.

Met gewone pannen en een zinken dakgoot zou ik me geen zorgen maken. Die kleur zou kunnen komen door mos of algaanslag op je dak en kun je er met kool wel uitfilteren. Zelf filter ik alleen omdat ik het materiaal nog had liggen, anders was ik er niet aan begonnen. Zou namelijk eigenlijk niet precies weten wat ik er nog uit zou moeten filteren....

Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont. In de buurt van een fabriek of snelweg zou ik toch wel filteren. In een hutje op de hei zie ik ook weinig noodzaak.

Woon in Assen, naast het bos en op redelijke afstand van de snelweg. Het is dan wel geen plaggenhut, maar de lucht (en dus het regenwater) is hier wel aardig schoon. :regen:

Overigens zou ik de buurt van zware industrie of in de grote stad inderdaad wel filteren, want van de zooi die het verkeer uitstoot wordt je ook niet blij.

Aan de andere kant: Trek je het water van een vijver ook door een koolfilter? En wat doen mensen die vissen in de zomer buiten houden?

Tja ik woon in Amsterdam, heb er wel eens over nagedacht met regenwater.. Maar een osmose apparaat leek me toch een betere oplossing haha.

Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont. In de buurt van een fabriek of snelweg zou ik toch wel filteren. In een hutje op de hei zie ik ook weinig noodzaak.

Dat hangt er vanaf. In Limburg krijgen we veel luchtvervuiling uit het Ruhrgebied. Al zou ik in dat hutje op de hei wonen, zou me dat erg verontrusten.

@bart12345 : Snap ik en een osmoseapparaat heb ik ook hangen en gebruik ik om water te maken voor het sproeisysteem van mijn Phelsuma's. Je krijgt er echter zo veel afvalwater van en dat vind ik zelf nogal zonde van het drinkwater.

@Roundabout : Blijft mijn vraag staan: Filter je vijverwater ook over kool? En er is hier op het forum een topic over het (in de zomer) buiten houden van levendbarenden, corydoras etc. Het lijkt me dat die vijvertjes toch ook niet allemaal onder dak zullen zitten en ze worden vast ook niet over kool gefilterd.

Misschien een interessante discussie voor de 'experts uitgedaagd' sectie? 🙂

@Lecturer in Recent Runes , ik weet niet of die vergelijking op gaat. Vullen we percentueel niet meer regenwater toe aan bakken dan dat er in vijvers komt? Ik heb met beiden geen ervaring maar dit was de eerste gedachte die bij me op kwam.

Geen idee hoeveel vijvers bijgevuld moeten worden met kraantjeswater en in hoeverre de waterstand zich kan handhaven met regenwater dat er spontaan invalt. Een echt zinnig antwoord kan ik je niet geven helaas.

@bart12345 : Snap ik en een osmoseapparaat heb ik ook hangen en gebruik ik om water te maken voor het sproeisysteem van mijn Phelsuma's. Je krijgt er echter zo veel afvalwater van en dat vind ik zelf nogal zonde van het drinkwater.
Als je gebruik maakt van een boosterpomp wordt het al wat gunstiger. Zet je 2 membranen in serie, in combinatie met een boosterpomp gaat je verhouding van 1 op 3 naar 1 op 1. Voor elke liter afvalwater heb ik 1 liter osmosewater. Het afvalwater vang ik op in een regenton en wordt gebruikt voor de tuin.

Het gaat, denk ik, niet zo zeer om de hoeveelheid die je per keer toevoegd. Ik heb een vijver van 2,5x2,5x0.7m liggen en die is oorspronkelijk wel gevuld met kraanwater, maar na een aantal jaar is daar natuurlijk niet veel meer van over. Alleen als het een tijd heel droog is geweest zet ik de tuinslang er op, maar je praat dan natuurlijk procentueel gezien niet over hele grote hoeveelheden.

Mij lijkt het eerder een probleem wanneer je in een 'kraanwaterbak' ineens 50% ververst met regenwater of omgekeerd.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het gewoon maar eens een tijdje proberen. Ik vang het water op en sluit er een filter met actieve kool op aan. Kijken wat dat met het water (qua kleur) doet. Verder verwacht ik er geen problemen mee aangezien ik in Epe woon en dus nergens last heb van zware industrie.

Ik heb ook nagedacht over een osmose apparaat, maar ach regenwater is dan weer gratis en ik wil het mengen met leiding water wat hier van nature erg zacht is.

Komt het in een ton of in een put terecht? Bij het laatste zou het kunnen zijn dat er een lek zit en ijzerhoudend grondwater in de put terecht komt, en daardoor je water kleurt. Ik zou zeggen zet eens een glas buiten bij de volgende bui en kijk of de kleur hetzelfde is als het water van je goot.

Mos in dakgoten wil het water ook wel snel verkleuren.
Dakgoten zijn volledig schoon en het water vang direct op zonder tussenkomst van ton of put.

Zinken dakgoot en normale dakpannen. Daarbij loopt het water natuurlijk maar kort over het dak en dakgoot. Zou water zo snel stoffen oppakken?

Met moderne zinken goten is er sowieso geen gevaar maar met oudere goten kan er uitwisseling van stoffen zijn,wat de concentratie dan precies is en of dat schadelijk is zou ik niet weten.

Plat proper dak, niet echt in de natuur hier (veeleer bij een havengebied! Maar 70% van de tijd komt de wind niet uit die richting!)regenwater uit 5000liter put. Het water word ook gebruikt voor toilet door te spoelen hier dus er zit wel wat beweging op de put. Ik ondervind geen problemen. Wel heb ik verkleuring als het enige tijd droog is. Zo is mijn aquarium de laatste 3 weken vrij geel geworden. Zelf heb ik er weinig last van in de natuur is het water ook zelden de kleur van fleswater. Ik meet ook geen afwijkende waardes en visjes/plantjes doen het goed! Beter zelf dan op het stadswater dat een onmeetbaar hoge sio2 heeft.

Inmiddels een bak met +/- 40L regenwater staan met een SuperFish AquaFlow Dual Action 100 erin draaien. Komend weekend maar eens hiervan een deel gaan gebruiken voor het verversen van mijn aquarium.

Wat lijkt jullie het beste. Opmengen met kraan water of direct erin doen? Ik ververs meestal 10-15% van mijn 50L aquarium.

Hangt helemaal af van de waardes van je kraanwater en welke waardes je in je bak nastreeft.

Hangt helemaal af van de waardes van je kraanwater en welke waardes je in je bak nastreeft.

Verlagen van de PH en Gh naar beneden brengen. Vraag heeft betrekking op de dieren die nu al in het aquarium leven. Doel is om langzaam de Ph en Gh naar beneden te brengen. Er leven pure red line garnalen in het bakkie (zelfs inmiddels doorgekweekte pure white line garnalen).

Ervanuit gaande dat je regen water een kh van 0 heeft, je leidingwater een kh van 6 en je wilt de kh op bijvoorbeeld 2 hebben.. wil je 66% regenwater en 33% leiding water hebben. Is je kh van je leiding water 8 zit je op 75-25%.

Dus met die samenstelling verversen. Overigens is regenwater wel zuur uit zichzelf +- 6.5, als je kraan 7.5 is kom je uiteindelijk uit op ph van +- 6.8.. door je lage kh is dit makkelijk te beïnvloeden maar dan heb je wel nog co2/turf/kienhout nodig.

Dus als je naar 75-25% wilt, wissel je komende 3x 100% regenwater en wissel je daarna door met 75-25, dan kom je langzaam uit op je beoogde waarde.

Verlagen van de PH en Gh naar beneden brengen. Vraag heeft betrekking op de dieren die nu al in het aquarium leven. Doel is om langzaam de Ph en Gh naar beneden te brengen. Er leven pure red line garnalen in het bakkie (zelfs inmiddels doorgekweekte pure white line garnalen).

Kweken ze niet goed genoeg naar je zin dan of heeft het een andere reden om de waterwaarden aan te passen?

Kweken ze niet goed genoeg naar je zin dan of heeft het een andere reden om de waterwaarden aan te passen?

Deze soort verlangt iets betere waarden dan welke ik nu kan krijgen met mijn bakkie. Ik zoek naar een natuurlijkere manier van aanpassen waarden. Ik ben gestart met 20 beestjes en de eerste lichting kleintjes heb ik nu gehad. Nu is het wachten op de tweede golf met kleintjes (hopelijk).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan