Wat is er nieuw

reiger

panchax

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2009
Beste mensen,

Kom ik net thuis, loop naar de keuken om koffie te zetten, zie ik uit de raam een grote reiger naast de vijver zitten.
Zit op z'n gemak te kauwen.
Heb 'm weggejaagd en bleef die nog een tijdje op het schuurdak van de buren zitten. Toen mijn kat ook naar buiten kwam, vloog die eindelijk weg. M'n kat zit nu naast de vijver, te bewaken. 🙂
Er liggen kleine schubjes langs de rand en zag nog wel een stel Danio's op de bodem en tussen beplanting. Ik vermoed dat die er wel een stel opgegeten heeft.
Had nog geen Reiger bij de vijver gezien, maar nu zat er ��n, grote kans dat die weer terug komt.

Hoe hou je ze weg bij je vijver?
Las net wel over (ijzer)draad langs de vijver spannen, zijn er nog meer opties?
M'n kat blijft daar natuurlijk ook niet lang zitten. 🙂

Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Als je goed kijkt naar onderstaande foto kan je zien dat de eigenaar van deze vijver draden heeft gespannen tussen de gevel van zijn huis en de muur aan de andere kant. Geen spoor van reigers bij hem

csIZJcYe42r24o4C6Z9bsTcP1u9Rljl5.jpeg

PS

Er wordt ook wel eens gezegd dat je dan een nepreiger er neer moet zetten. Dat zal tijdelijk helpen, de reiger denkt dan dat het plekkie al bezet is. Na een paar dagen is hij er dan van overtuigd dat dat wel een heel best plekkie moet zijn en gaat er dan gezellig naast staan 😀

Ik als Reiger liefhebber en volger van 2 broedkolonie's en fotograaf van duizenden Reigerfoto's zou zeggen laat ze lekker hun gang gaan.😉 Maar ik snap dat, dat geen optie is

Ik heb bij mijn eigen vijver veel struiken en grote stenen heen en heb nooit last van Reigers. Ook hangen er 2.25 meter hoogte 3 waslijnen.

1553472_706225809497134_7275422447586461219_o.jpg

Ik zou inmiddels bijna een boek kunnen schrijven over deze prachtge vogels. En elk dier heeft weer zijn eigen dingen. Zo ken ik een reiger die alleen voor groot gaat.Ik heb hem gezien met een baars van ruim 30cm en brasems van meer dan 40cm. Die haalt hij dan een paar x flink over grond zodat hij ze beschadigt en pikt er vervolgens dan stukken uit.

10661799_651146661671716_8329224767188041380_o.jpg

Een nep Reiger helpt alleen een beetje als je zijn nek naar achteren buigt. (de dreighouding).

Dank je AquaVisie. 🙂 Ja zo'n nepreiger heb ik ook vaker gezien, maar zoals je al zegt zullen ze daar aan wennen. Had vorig jaar een nep-libelle langs de rand, leek even te helpen(tegen libelle(larven)), totdat er ��n mee zat te vechten en lag die neplibelle later kapot in het water.
Zal eens proberen met ijzerdraad langs de rand.
Of gewoon de visjes eruit halen en binnen in een bak plaatsen, maar die heb je ook niet snel gevangen en moet dan de boel overhoop halen met troebel water als gevolg, zodat je ze niet meer ziet.

Stokken oid met zilverpapier, zou dat ook werken?

Botia, ik vind het ook echt schitterende vogels en zal ze echt niets aan willen doen. Heb het idee dat het een blauwe reiger was, zag op het net dat ze ong 1 meter worden, nou deze was een stuk groter. Had ze hier nog niet eerder gezien, in de tuin.
De vijver is ook vrij kaal, meeste beplanting moet nog opkomen en aan ��n kant ligt er gras en daar stond deze vogel ook.
Hoop dat die iig niet meer terug komt
Zou zonde zijn om m'n visjes te laten opeten.
Mooie foto's trouwens. 😉

Weet wel zeker dat de reiger vaker een bezoekje aan je tuin gaat brengen.
Beste is om het ze echt onmogelijk maken om aan de rand van de vijver te kunnen komen.
Nepreigers en andere zaken om ze af te schrikken helpen maar tijdelijk idd,een paar jaar geleden is er zelfs iemand gewond geraakt door een reiger toen ze probeerde de reiger uit haar tuin te jagen.

De volwassen Reigers zijn deze tijd vol in broedkleed. Lange borstveren, lange kuifveren, blauw masker, rode snavel en rode poten. Daardoor lijken ze wellicht groter.

Update 😀

Nee serieus, was op dat moment een beetje geschrokken van die Reiger en wist even niet zo gauw wat te doen.
Maar heb langs de rand ijzerdraad gespannen en vond ik nog een stuk gaas in m'n schuur, dat er ook over heen ligt. (was eigenlijk al eerder van plan dat gaas hiervoor gebruiken, maar dacht dat het niet zo nodig was, toch wel dus). In het voorjaar als de planten weer gaan groeien, haal ik het er wel weer vanaf.
De Reiger is sindsdien niet meer teruggekomen en de ovengebleven visjes zwemmen er nog in.

Heb hier wel eens meer vreemde (bijzondere) vogels in de tuin gehad, maar is het niet de bedoeling dat ze de vijvertjes leeg gaan eten.
Hier in de buurt zijn er ook grote natuurgebieden speciaal voor (trek)vogels en komen oa ook ieder jaar dezelfde groep met Zwanen terug om te nestelen, daar moet je ook uit de buurt blijven omdat die hun jongen willen beschermen.
Zag toevallig op tv, ik dacht in Purmerend, een Oehoe(Uil) die zonder verdere reden mensen argessief aanviel. Je zou haast gaan denken dat de dieren het gewoon niet meer pikken en ons terug willen pakken oid.
Maar goed, de rust is weer terug hierzo.. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan