Wat is er nieuw

Reinigen filtertechniek

Michaelvd

New member
Lid geworden
30 januari 2022
Leeftijd
32
Ik heb sinds 16 januari mijn JBL Cristalprofi e902 draaien. Nu weet ik qua filtermateriaal hoevaak ik die moet uitspoelen. Wat ik mij wel afvraag is de rest van het filter en slangen.

Filterbehuizing, hoe vaak moet ik de filterbak leeggooien, schoonmaken en vullen met aquariumwater?

Rotor en rotor behuizing, hoe vaak en speciale middeltjes (bijv. JBL Clean A)?

Slangen, hoe vaak?

JBL Protemp, hoe vaak?

Wanneer je denk dat je debiet teveel terugloopt. En dat kan per bak verschillen. Speciale middeltjes zijn volgens mij bedoelt als ondersteuning van producent en Lfs. Ik heb ze nog nooit gebruikt.

Ik heb mijn e902 hier nu een jaar draaien en heb er eigenlijk nog niets aan hoeven doen. De slangen gaan goed en de doorstroom blijft prima. Waarschijnlijk zou er na een schoonmaakbeurt wat meer water uit komen, maar als het niet nodig is laat ik het filtermateriaal liever zo veel mogelijk met rust.

Dingen die hier invloed op hebben zijn de belasting die het filter te verwerken krijgt (hoeveel vissen, welk voer, gebruik je een voorfilter) en misschien ook wel je waterwaarden zoals de waterhardheid, dat weet ik niet zeker. Oh ja, en natuurlijk het type filtermateriaal.

De rotor zou je af en toe uit voorzorg eruit kunnen halen en schoonvegen. Doe ik eerlijk gezegd nooit. Over de filterbehuizing zou ik me niet zo heel druk maken; lekker de bacteriën hun werk laten doen is waarschijnlijk beter dan de boel spic en span te houden. Zolang alles goed door blijft lopen: houden zo. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan