Wat is er nieuw

Rekord 800 van Leandernr1

leandernr1

Active member
Lid geworden
3 oktober 2013
Na een lange tijd getwijfeld en ontzettend veel gelezen te hebben dan uiteindelijk toch besloten om met de hobby te beginnen.
Inmiddels heb ik mijn eerste bak opgezet en vond het dan ook wel leuk om hem ook aan anderen te laten zien.

Graag ontvang ik reacties en tips want ik ben een echte beginneling. Ook weet ik niet wanneer ik nou moet beginnen met mijn plantenvoeding. De meeste planten zijn er vandaag in gezet en de bak draait vanaf afgelopen maandag.

Hieronder de eerste kiekjes 😉

222235leandernr1_0_82_imag00021.jpg

375424leandernr1_0_82_imag00601.jpg

432469leandernr1_0_82_imag00651.jpg

Plantenbestand:
- Ceratopteris thalictroides
- Hydrocotyle leucocephala (zit nog achter het hout heel klein)
- Vallisneria spiralis
- Cabomba aquatica
- Ludwigia repens
- Anubias barteri
- Anubias nana
- Echinodorus (weet niet welke soort)
- Eleocharis acicularis (naaldgras)
- Javamos
- Mosbal

Vissenbestand:
Nog een beetje onduidelijk. In ieder geval kardinaaltetra's

Heel mooi, heb ook zo'n bak gehad. Wat voor plantenvoeding ga je gebruiken? Ik zou gewoon alvast wat voeding toevoegen.
En de bak dan eerst drie weken zonder vis laten draaien h� zodat er een bacteriecultuur ontstaat. Af en toe een heel klein beetje visvoer toevoegen, dat zorgt voor bacteri�n.
Succes met je bak!

Ziet er al leuk uit. een aantal tips van flip:
de echinodoris zou ik persoonlijk niet zo dicht tegen het ruit aan zetten, maar meer in het midden als solitair. Die groeit nog breder uit namelijk.
De twee anubias die je hebt zie ik in de grond geplant. Dit plantje zit liever met de wortels bloot en kun je dus best op het hout of steen binden. Dit kan met een stukje visdraad.
die mosbal ziet er wat geel uit.. heb je hem ook even lekker in schoon water uitgeknepen?
Plantenvoeding zijn de meningen over verdeeld, de ��n zegt pas na de drie weken, de ander zegt gelijk. Zelf doe ik het altijd wel gelijk. Bij de echinodoris kun je een kleibolletje (kun je wel kopen in de dierenwinkel) in de grond steken, dat vind die wel prettig.
Voor de rest lijkt het me een heel goed begin! succes 🙂

Mooi ingericht! Wat een mooi stuk hout zeg!

Dankje voor de positieve reacties.

@Inuz Bedankt voor de tips. Dat van de echinodorus dacht ik ook al. Echter heb ik eigenlijk geen andere plek voor m. Ik zal m ietsje verder van de ruit af zetten.
De kleibolletjes moet ik nog halen maar die zal ik er zeker bij doen!. Het viel me wel op dat de wortels binnen 2 dagen al gegroeid waren (met verplaatsen van de plant)

Inmiddels de echinodorus iets naar rechts gezet en de mosbal uitgeknepen (inderdaad wat groener nu). Ik heb al 1 anubias op het hout geknoopt groeit deze net als het mos vanzelf vast aan het hout?

De overige anubias is mij verteld dat deze ook goed groeien als ik ze zo neerzet zolang ik de wortelstok maar boven het grind houd.

@Goldie Ik heb een proefflesje van SERA gekregen. Daarna wil ik eigenlijk voeding en evt Carbo van easylife gaan gebruiken omdat ik daar goede verhalen over hoor. Alleen heb ik gehoord dat mijn vallisneria daar niet tegen kan, is iemand hier mee bekend?

@olivierw Ik ben ook erg blij met mijn stuk hout, het is mangrovehout. Helaas wil het nog niet zinken, dus moet de steen er nog even op blijven liggen. Ook is hij erg groot, al lijkt het op de foto wat kleiner. Stuk hout komt van azaqua.

Ik geef zelf ook easylife profito en carbo, heb echter een hoge ph en daar doen mijn planten het niet zo goed op, dus nu een houtbak. In mijn vorige bakken deden de planten het prima op bovenstaande middelen en kleibollen.

leandernr1 zei:
Ik heb al 1 anubias op het hout geknoopt groeit deze net als het mos vanzelf vast aan het hout?

De overige anubias is mij verteld dat deze ook goed groeien als ik ze zo neerzet zolang ik de wortelstok maar boven het grind houd.

Uiteindelijk zullen de wortels in de kieren van het hout gaan zitten en zit het vast.
Het kan ook goed gaan, inderdaad de wortelstok niet onder het grind. Heb ze zelf ook wel in de bodem gehad, maar merk dat ze toch beter groeien op hout.

Zojuist uit mijn werk gekomen en even staan genieten van mijn bakje. Ik moet zeggen dat ik nog niet veel verandering had verwacht.. maar mijn ludwigia pronkt al mooi naar boven en het mos wordt al wat groener.
Zodra er duidelijke veranderingen zijn post ik weer nieuwe foto's.

Leuk he, dat het zelfs al leuk kan zijn zonder vissen er in 😀

Het is feest!!
Na het toevoegen van een bacteriecultuur heb ik na een week al mijn nitrietpiek gehad en volgens de aquariumspeciaalzaak konden we het al gaan proberen met een paar visjes.
Het zijn 10 kardinaaltetra's geworden om het te proberen. En nu, na een dag lijken ze het prima naar hun zin te hebben.. ze zwemmen vrolijk in het rond en happen ook beslist niet naar lucht of iets dergelijks.

Mijn KH was een beetje laag en de PH ook ietsje.. Nu begreep ik van de mensen om mij heen dat het water (Betuwe) nogal aan de zachte kant was van zichzelf. Ik heb hier een potje met een soort kalk voor gekregen en nu zijn de waardes perfect.Elke week een theelepeltje doet wonderen.

684925leandernr1_0_82_imag00831.jpg

Ook zijn enkele planten al iets gegroeid en pronkt de ludwigia mooi achterin.
De steen kon gelukkig ook van het hout af waardoor het iets minder rommelig oogt.
Als het zo goed blijft gaan ga ik volgende week naar de volgende bewoners op zoek.. Waarschijnlijk wat gemarmerde bijlzalmpjes.

Komende week meer foto's en een update! Er is inmiddels veel veranderd (en ontzettend veel geleerd)

Visbestand inmiddels:
10 Kardinaaltetra's
5 Gemarmerde bijlzalmen
Koppel Guppy's
Koppel Dwerggoerami's
2 ancistrussen (kleintjes)
onbekend aantal vuurgarnalen

Ik zou eigenlijk de guppen eruit halen. Verder heb je een mooi bestandje

Ik zou ook een juwel rekord 800 willen nemen, dis is denk ik toch wel een degelijk aquarium.

Ben je tevreden over het aquarium?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan