Remcovoortman's Rio 180


remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Berichten
543
Leeftijd
23
Locatie
Achterhoek
Mijn eerste echte eigen aquarium. :)
Na lange tijd mocht ik dan eindelijk een aquarium op mijn kamer. Dat zou 1 van de 60cm bakken worden. maar omdat ik op mijn kamer veel meer ruimte heb dacht ik: Dan kan ik net zo goed een groter aquarium kopen nu ik er de ruimte voor heb. En dat mocht, het is de Juwel Rio 180 (207 liter) geworden :D . Toen ik hem kocht zaten er allemaal gigantische vissen in. Nadat ik die verkocht heb heb ik de bak maar eens flink onder handen genomen, schoonmaken, opnieuw inrchten enzo. Nadat ik de bak opnieuw heb ingericht heb ik vissen uit de 60cm bakken overgezet naar deze. Ik zat gisteren te kijken naar het aquarium en ik miste nog wat. Hout! :! heb dus gelijk een gigantisch stuk kienhout in 5 stukken gezaagd/gebroken en deze erbij gezet.

Informatie:

Aquarium:
Juwel Rio 180 101x41x50 = 207 liter

Filter:
2x Externe Eheim 2213 filter

Verlichting:
5 meter ledstrip (Action)

Bodem:
Filterzand (Wildkamp)

Decoratie:
7 stukken hout
4 Catappa bladeren
2 cocosholen
1 L-Nummer schuilhol/leghol

Planten:
1x Echinodorus radicans
1x Echinodorus groene ocelot
2x Echinodorus blehri
2x Echinodorus argentinensis
2x Echinodorus hadi red pearl
1x Hydrocotyle leucocephala (braziliaans klimop)
3x Hydrocleys nymphoides (HN)
?x Limnobium laevigatum
1x Anubias nana
1x Anubias coffeefolia


Vissen:
5x Aphyosemion australe 1m/4v
2x Fundulopanchax gardneri 1m/1v
6x Corydoras auneus
4x Otocinclus vitattus
2x L010a 1m/1v
?x Neocaridina heteropoda rood (vuurgarnaal)

Waterwaarden, moet iets aan gedaan worden :help: :
ph: 7,8
KH: 15
GH: 7
N02: 0
NO3: 0
Chlorine: 0,8

Foto's:

Totaal:

DSC05215_zpsfavqxnqy.jpg


Links (houthoek :D ):

DSC05216_zpsulehce2a.jpg


Rechts:

DSC05217_zpsghzvgufo.jpg


Midden:

DSC05218_zpsxekhuxop.jpg


Linker zijaanzicht:

DSC05255_zpsfuvkd5aw.jpg


Rechter zijaanzicht:

DSC05256_zpskokuiw0d.jpg


Aphyosemion australe man (ben heel erg tevreden met deze 2 foto's):

DSC05229_zpszg50kiiw.jpg

DSC05231_zpsswze3cmm.jpg



Ik zal later wat foto's plaatsen van de andere bewoners. :)
 
Het ziet er al heel leuk uit :thumbs: . En wat een mooie Aphyosemion australe man heb jij ;)
 
Mooi bakje Remco. Ik heb de Gardneri ook in de meterbak en dat is een hele mooie en actieve vis verder.
De "blauwe" uitvoering vind ik ook erg mooi zelf.
 
Deze kan erg verschillen in kleur hoor. Welke kleur hebben die van jou dan?
Bij de LFS was hij blauw, in de 60cm was hij groen/blauw en nu is hij zo.
Een toverbal dus. :D
 
Ik heb ook de gele oftewel de gold.
de staalblauwe heb ik ook gehad in het verleden. Maar dat ze zo konden verkleuren is me niet bekend moet ik zeggen.
 
Mooie bak al Remco. Je mag nog wel wat op de voorgrond zetten, al is het een voorgrondplantje, wat stenen of wat hout.

Die waterwaarden zou je omlaag kunnen brengen met osmosewater. Je kunt wel proberen het water aan te zuren, maar met zo'n hoge KH ga je geen lage pH krijgen.
 
Ik was inderdaad nog op zoek voor een voorgrondplantje.
Mag ik vragen wat osmose water is? Heb er wel vaak van gehoord maar weet eigenlijk niet wat het is.....
 
Osmosewater kun je krijgen dmv het gebruik van een osmoseapparaat. Kort gezegd sluit je het apparaat aan op een kraan, laat er water doorheen lopen, het apparaat produceert restwater en zuiver water. Het zuivere water, of osmosewater, heeft een KH van 0. Dit kan je dan mengen met leidingwater tot je de gewenste KH krijgt. Probeer wel te onthouden dat osmosewater "dood" water is, omdat +/- 95% van de stoffen eruit gefilterd is. Als je voor weelderige plantengroei wilt gaan, moet je dit dus wel mengen met leidingwater en/of plantenvoeding.
 
Je kan eens kijken op osmoseapparaat.nl wat er te koop is. je hebt al vanaf zo n 4 tientjes een osmoseapparaat. Zo een heb ik hier ook staan voor de garnalen.
 
Haha, wat een toeval want dat is die ik dus ook heb staan en hij bevalt prima verder hoor.
 
Mooi! Weet ik dat ik goed zit met mijn koop. Was namelijk een gokje vanuit mijn kant. :D
 
Heb vandaag 3 nieuwe visjes gehaald, ik wilde ze inmiddels al zo lang maar geen enkele winkel had ze. Tot ik net bij de LFS kwam, en daar zaten ze. Heb 1 man en 2 vrouwen megenomen. Het gaat hier om de:
Apistogramma cacatouides

Een paar foto's waar ze nog in het zakje zitten:
Man:

DSC05308_zpszypgdhfw.jpg


Vrouw 1:

DSC05309_zpstm7u71md.jpg


Vrouw 2:

DSC05310_zpsljijgrap.jpg


Ik zelf vind ze echt prachtig.

Ik zal later wel een paar foto's plaatsen wanneer ze vrij rondzwemmen. Het is nu namelijk tijd om ze vrij te laten. :D
 
Mooie visjes hoor.Vaak hebben de vrouwen ook wat kleur in zich want ik twijfelde bij nummer 3 wel wat.
Maar de kenners zien het misschien wel beter dan ik dat doe.
Ik heb ook wel eens een vrouw gekocht wat een man bleek te worden.
 
Een filmpje van de bak met een aantal vissen apart gefilmd:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GMr7hnKzxXA[/video]
 
Gisteren had 1 van de Apistogramma cacatuoides vrouwen wat last van haar zwemblaas nadat ik rode en witte muggenlarven gevoerd had. Daardoor dreef ze de hele tijd aan de oppervlakte. Ik heb haar toen in een bakje met een klein laagje water gedaan en vandaag zwom ze weer normaal en heb ik haar maar weer in de grote bak gelaten.
 
Van de cacatuoides heb ik er nog maar 2 over.
Man(Vrouw) 1 en vrouw 2. Maar nu bleek dus dat vrouw 1 eigenlijk een man is.
Deze heeft al het voer van de als man gekochte man weggegeten waardoor hij niks kreeg. Daardoor is hij overleden en zoek ik nog weer een nieuwe vrouw.
Verder heb ik laatst 10+1 bijvangst Hemigrammus bleheri(roodkopzalm) gekocht en 2 x otocinclus wat er in totaal nu 6 zijn.
De waterwaardes zijn ook al een stukje beter geworden.
Foto's.

Totaaltjes:
Volle verlichting:
IMG_20150817_133341_zpswwzmimk6.jpg


Led uit:
IMG_20150817_133605_zpstxlpoe9g.jpg


TL uit:
IMG_20150817_133535_zpsyrxtpvmh.jpg


Cacatuides man:
DSC05664_zpsvyloq8zo.jpg

DSC05673_zpshu5uwgux.jpg


Met 1 van de 2 nieuwe Corydoras sodalis:
DSC05666_zpsxilbcvp6.jpg


Otocinclus:
DSC05663_zpsdursg25e.jpg


L010a:
IMG_20150817_133355_zpsthkrvzfj.jpg


Dat was het dan weer.
 
Ik ben gisteren en eergisteren weer eens met de bak bezig geweest, het verbaasde me hoeveel drijfplanten er uit kwamen, 2 boterbakjes vol met limnobium en kroos.
Ik had laatst al wat hout binnengekregen wat ik er nu dus in heb staan.
Ook is er een nieuwe bewoner bijgekomen, een L201 volgensmij.
Opstelling van het hout:
P1030013_zpschghfrtm.jpg


Bak zonder inrichting:
IMG_20150917_165842_zpsaot2xacp.jpg


Bak ingericht:
IMG_20150919_115743_zpsk5pt2tkc.jpg


Linkerkant:
IMG_20150919_115820_zpseoqxwuf4.jpg


Rechterkant:
IMG_20150919_115844_zpscuj5nlda.jpg


L201 ?:
IMG_20150905_184540_zpssae8bysf.jpg


Ik wil eigenlijk alleen nog wat visjes voor in de bovenste laag, nou zat ik te twijfelen tussen Nannostomus eques of bijlzalmen, maar blijven deze ook echt boven in de bak als een school bij elkaar zwemmen?
Of heeft er iemand nog een idee voor een ander Zuid-Amerikaanse oppervlaktevis?
 
De cacatuoides man is flink verandert.
Linksboven was toen ik hem net gekocht had als vrouw, rechtsboven was een tijdje later en de onderste 2 zijn van vandaag:
collage-2015-11-12_zpsgdym878x.jpg


Dit is ook een man denk ik:
DSC05822_zps08vstohj.jpg


De waterwaardes worden al wat beter, ik filter nu over turf en ik heb elzenproppen toegevoegd.
IMG-20151031-WA0000_zpsxqbjezmi.jpg


Het visbestand is nu:
boven:
9x Carnegiella strigata

Midden:
9x hemigrammus bleheri

Onder:
2x Apistogramma cacatuoides mannen

Alle lagen:
6x Otocinclus
2x L010a
1x L201

Heeft er iemand nog tips of aanvullingen voor het visbestand?

En ik zoek nog een paars stekjes Hydrocleys nymphoides (HN), dus als iemand nog wat over heeft hoor ik het graag.
 
Ik heb inmiddels 2 Hydrocleys nymphoides op Vivarium gekocht, 1 daarvan bleek al een stekje te hebben en de andere maakte na een week een stek aan, ik heb er nu dus 4 van.
Maar ik vind de bak zo leeg lijken.
Het visbestand is nu:

9x Carnegiella strigata
9x hemigrammus bleheri
2x Apistogramma cacatuoides mannen, hier wil ik 2 vrouwen van bij halen, als het dan niet gaat met 2 mannen gaat er 1 man weg.
6x Otocinclus
2x L010a
1x L201

Heeft er nog iemand tips of toevoegingen over het visbestand?
 
weinig aan toe te voegen qua bestand, even kijken of dat wel goed gaat met 2 mannen..
vind het een mooie bak en je hebt mooie caca's!
 
Het ziet er een heel mooi aquarium uit en dat is het waarschijnlijk ook!
Even een vraagje: waar heb je de planten gekocht?
Ze zijn zo mooi!

Groetjes,
C�dric
 
Ja, ik hoop maar dat het goed gaat, zo niet, dan gaat er een weg.
Zwits zei:
weinig aan toe te voegen qua bestand, even kijken of dat wel goed gaat met 2 mannen..
vind het een mooie bak en je hebt mooie caca's!

Beide eigenlijk, maar ik ben nu van plan om er een flinke hoeveelheid beukenbladeren in te doen voor op de bodem.
Jeppo zei:
Leeg qua inrichting of leeg qua vissen?

De planten komen van APO
C�dric Vleminckx zei:
Het ziet er een heel mooi aquarium uit en dat is het waarschijnlijk ook!
Even een vraagje: waar heb je de planten gekocht?
Ze zijn zo mooi!

Groetjes,
C�dric
 
Heb eindelijk 2 Cacatuoides vrouwen weten te krijgen bij Utaka, heb ze al een paar weken geleden gekocht maar ze waren nog wat cameraschuw.
Naamloos1.jpg_zpsuvlqq1od.png
 
goed bezig!
nu wel uitkijken dat beide mannen elkaar het leven niet zuur gaan maken vanwege de vrouwen, of een van de vrouwen de dood in jagen.
 
Mooie vissen in je bak.

2 mannen in een meter is wel spannend, af en toe heb je wel dat ze achter elkaar aan jagen.
Ik had nl. Ook 2 mannen in mn bak enige tijd. Was 1 van eigen kweek opgegroeit in de bak.
Toen hij aardig op maat was heb ik hem naar de Lfs gebracht en geruilt voor een vrouwtje.
1 man met 2 a 3 vrouwen is net wat rustiger.
 

Terug
Bovenaan