Reparatie aquarium


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,920
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal, ben ik weer met een vraagje. :)

Ik heb het aquarium dat lekte altijd bewaard maar nu heb ik toch een vraagje omdat ik er eigenlijk niet aandurfde.

Halverwege hoogte in de zijnaad zit een klein stukje dat druppelsgewijs lekkage geeft. Zou ik dat kunnen herstellen zonder glas te moeten verwijderen? En zoja, wat zijn dan de dingen waar ik aan moet denken? Een extra dikke laag kit in de hoek van onder naar boven zou dat voldoende zijn?

Het gaat om een 125 liter bak. Ik ben benieuwd naar de gedachten van jullie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo goed in kitten en heb daarom ook nooit een aquarium gekit. Gelukkig is het ook nooit nodig geweest.

Ik weet wel dat je altijd de oude kitlaag moet verwijderen voordat je een nieuwe kitrand zet :)
 
Is alleen de kant waar het probleem is voldoende?

Nee, dit is dus niet voldoende. Zoals Flipper34 al aangeeft zul je, indien je niet de bak geheel opnieuw kit, altijd ergens nieuwe kit op oude kit leggen. Dit hecht niet. Zo blijf je lekkage houden.
Het is veel werk, maar je bespaart jezelf op den duur extra moeite door de bak nu van alle oude kit te ontdoen en in zijn geheel te herkitten.
 
Helemaal met Peter eens, als je wil kitten zal je dat eerst een paar keer moeten oefenen denk ik. (hoewel dat natuurlijk ook op deze bak kan)
 
Inderdaad. Als je een perfecte bak wil kun je die beter kopen. De eerste twee bakken die ik zelf heb herkit mogen geen schoonheidsprijs winnen, maar ze fungeren wel als quarentaine en uitgroeibakken bijvoorbeeld. Toch een leuke en leerzame uitdaging geweest, die ik in de toekomst ongetwijfeld nog eens zal aangaan.
 
Inderdaad. Als je een perfecte bak wil kun je die beter kopen. De eerste twee bakken die ik zelf heb herkit mogen geen schoonheidsprijs winnen, maar ze fungeren wel als quarentaine en uitgroeibakken bijvoorbeeld. Toch een leuke en leerzame uitdaging geweest, die ik in de toekomst ongetwijfeld nog eens zal aangaan.
Ik vond het jammer om de oude bak weg te doen maar het lijkt me een moeilijke klus. Ik was er al bang voor. Eens kijken wat ik op YouTube kan vinden.

*Edit *
Maar ik vermoed dat een aanschaf van een reserve volglas een overweging waard kan zijn.

Bedankt voor de uitleg allemaal.
 
Laatst bewerkt:
En een sierstrip aan de buitenkant om zo het kitten tegen te gaan? Dan zit je ook niet met oud op nieuw en hoeft niet alles los. Evt beide of alle hoeken doen zodat het er mooi uitziet
 
En een sierstrip aan de buitenkant om zo het kitten tegen te gaan? Dan zit je ook niet met oud op nieuw en hoeft niet alles los. Evt beide of alle hoeken doen zodat het er mooi uitziet

Hier zal ik over denken. Bedankt voor de suggestie.
 

Terug
Bovenaan